Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er så matlei for tiden. Synes vi spiser det samme hele tiden, og det er ikke så rart, for jeg sliter med å finne retter som både ettåringen og jeg og gubben liker. Ikke for sterkt, noen grønnsaker bortsett fra salat, og ikke "ferdogvarer" er nøkkelord her...

Så dere som har småbarn, hva spiser dere?

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Jeg er så matlei for tiden. Synes vi spiser det samme hele tiden, og det er ikke så rart, for jeg sliter med å finne retter som både ettåringen og jeg og gubben liker. Ikke for sterkt, noen grønnsaker bortsett fra salat, og ikke "ferdogvarer" er nøkkelord her...

Så dere som har småbarn, hva spiser dere?

Hva pleier dere å spise da?:)(som du/dere er lei?) Noe dere unngår av kjøtt/fisk/produkter generelt?

Skal det være magert, veldig sunt, bare godt, eller hva?:)

har ikke unger...men har vært mye barnevakt,og laget mye mat til kresen lillesøster.

F.eks har vi hatt grove pitabrød for seg, karbonadedeig/kylling/svin o.l for seg i en skål, og wokkede grønnsaker. Dermed kan en selv plukke og mikse det en vil ha =) Hun tar mer brød, og mer ost..mens jeg holder meg til 1 pitabrød og elsker wokgrønnsaker. Saus: sett kesam/mager kesam, ketchup, salsa, soyasaus på bordet!

Fiskekaker - lag fra bunnen. Det klarer du lett å lure i ungene også

Fajitas. Stekt kylling/biff-strimler, løk, paprika osv.. + wraps

laks: pakk inn laksefiletene i bacon - stek i ovn. Da holder de seg saftige, og ungen kan glede seg over bacon ;) Dessuten - hos oss heter det ikke fisk.. men "prinssessefisk"/"rosafisk"/"glad-laks"

Kan gjerne servered med ovnsbakte potet + rotgrønnsaøker

Ellers: Sett på minst en ting du vet barnet liker -da har han noe å spise, og kan evt smake litt på det andre som erpå bordet. Hos oss funker d f.eks veldig bra å servere potetmos sammen med middag, eller å ha hvitløksbrød på siden. For søsteren min fungerer det hvertfallslik at hvis hun får noe som er "digg" blir humøret bedre og sjansen større for at hun smaker på andre ting.

Vi spiser pasta med tomatsaus, laks med poteter og grønnsaker, torsk med det samme, lasagne, kylling med grønnsaksris, fiskekaker med poteter og grønnsaker, fiskesuppe, pasta med ostesaus, fiskegrateng, brennende kjærlighet... Når vi har grønnsaker inntil potet blir det ofte gulrot og brokkoli.

Vi voksne spiser jo noen andre ting også, om lillegutt kan spise rester fra dagen før...

Jeg lager all maten fra bunn.

Problemet er altså ikke kresne barn, men at han er 15 mnd og har 8 tenner som han helst ikke bruker.. :p

Kunne godt tenkt meg å lage noen gode gryter og ovnsretter..

Om det er til noen form for inspirasjon så skal jeg lage helstekt kylling i dag. Marinert i noe så enkelt som olivenolje, salt, pepper, hvitløk, timian og laurbærblader. Kyllingen stekes i ildfast form sammen med noen hvitløksbåter (stekes først i stekepanne for å få hinne på skinnet). Kjempeenkelt. Tilbehør blir amadinepoteter med salt og pepper, stekt i ovn. Spinat dampes og kokes sammen med smør og fløte + litt salt. For å toppe hele greia, så skal jeg ha en epleblanding ved siden av, som jeg lagde i går (består av oppskjærte røde epler, cottage cheese, hvitvinseddik & ruccola).

Annonse

Gryteretter: ha oppi kjøtt/fisk (små biter), squasj, løk, sopp, tomater og ellers hva du måtte ønske.

Ovnsretter: Fisk, tomat, krydder, potet i biter, grønnsaker etter gane. Lag gjerne en saus du heller over. Kanskje ost på toppen? :)

Supper: Ja... Mye av det samme da, bare med mer væske ;) Bruk gjerne kokosmelk eller noe sånt. Eller type tomatsuppe.

Lapskaus (et anna ord for gryte? ;S) :)

OMELETT!! Det er digg det! Var dagens middag ;D Masse grønnsaker, gjerne noe kjøtt, alle mulige rester, potet, ris.. Og egg over :)

Veldig godt med ovnsbakte poteter :D Og poteter i båter i ovn ;)

Hva med chili con carne uten/med lite chili, lapskaus, ertersuppe, kjøttsuppe osv? Lett å lage masse og fryse i porsjoner til en travel dag. Samme gjelder for kjøttkaker/erterstuing, koteletter (vanlige eller røykte) / svineknoke i brun saus, kjøttboller i tomatsaus.

Fikk servert en innmari rask, enkel og god middag her om dagen!

Seifilet i ildfast form, med rødløk, smør, sitron, pepper og frisk rosmarin over, i ovnen i 10-15 min. Servert med revet pepperrot på toppen, pasta og grønnsaker ved siden av. Fantastisk godt, og skal bli en gjenganger i min familie. (Fra fiskekokeboka til Gausdal/Floer)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...