Gå til innhold

Markløft descent

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Overhodet ikke like viktig på tur ned som opp. Sjansen for å skade deg på tur ned er lik 0 med mindre du holder igjen når du går ned med vekten.

Når du skal ned med vekten, bare før den fort ned. ikke hold igjen ettersom det vil påføre store belastninger på ryggen om du holder igjen nederst på løftet.

Markløft er en konsentrisk øvelse, så det er ikke mye vits i å prøve å holde igjen på vei ned. Du vil ikke klare å få samme posisjon som i den konsentriske fasen, og risikoen for å skade seg øker.

Det betyr ikke at du skal slippe vektene i gulvet fra topposisjon.

Gjør det motsatt vei av det du gjode på vei opp. Før stanga kontrollert ned, men ikke prøv å holde igjen for mye, spesielt i bunn.

Markløft er en konsentrisk øvelse, så det er ikke mye vits i å prøve å holde igjen på vei ned. Du vil ikke klare å få samme posisjon som i den konsentriske fasen, og risikoen for å skade seg øker.

Det betyr ikke at du skal slippe vektene i gulvet fra topposisjon.

Gjør det motsatt vei av det du gjode på vei opp. Før stanga kontrollert ned, men ikke prøv å holde igjen for mye, spesielt i bunn.

Sier du at den eksentriske fasen av løftet ikke gir noen treningseffekt? Føler alltid at jeg går glipp av noe når jeg slipper stanga på tunge løft :D

Annonse

Sier du at den eksentriske fasen av løftet ikke gir noen treningseffekt? Føler alltid at jeg går glipp av noe når jeg slipper stanga på tunge løft :D

Jeg skal være litt forsiktig med å påstå akkurat det, men er i såfall så lite at det ikke er verdt det, etter hva jeg har forstått.

Treningseffekten man får av de eksentriske fasen i løftet er ikke verdt det mtp på skaderisikoen som oppstår. + det gir ikke styrkeøkning.

Ganske bastant påstand det! Flere styrkeløft program som går på stopp midtveis i markløft både på vei opp og ned.

Den eksentriske fasen er den fasen man er sterkest i og man kan ha god effekt av en treg eksentrisk fase i markløft. Dette med skaderisiko blir ikke et problem før de aller siste centimenterene når man senker stanga. Har man god kontroll på markløft skal det ikke være et problem å implementere trege negativer.

Ja, det er viktig med å ha spenn i ryggen på vei ned, men å påstå at det ikke gir styrkøkning er så bak mål som det kan bli.

Ganske bastant påstand det! Flere styrkeløft program som går på stopp midtveis i markløft både på vei opp og ned.

Den eksentriske fasen er den fasen man er sterkest i og man kan ha god effekt av en treg eksentrisk fase i markløft. Dette med skaderisiko blir ikke et problem før de aller siste centimenterene når man senker stanga. Har man god kontroll på markløft skal det ikke være et problem å implementere trege negativer.

Ja, det er viktig med å ha spenn i ryggen på vei ned, men å påstå at det ikke gir styrkøkning er så bak mål som det kan bli.

Nå snakker jeg ut ifra informasjon jeg har fått ifra enkelte her på FB angående den eksentriske fasen i markløft og at man skal føre stangen ned fort.

Jeg vet ikke hvor jeg fikk " det gir ikke styrkeøkning." fra.

Takk for at du rettet på meg :)

Forresten, markløft er en konsentrisk øvelse om jeg ikke tar feil. Hvordan vil den eksentriske delen av løftet hjelpe på den konsentriske delen? :)

Forresten, markløft er en konsentrisk øvelse om jeg ikke tar feil. Hvordan vil den eksentriske delen av løftet hjelpe på den konsentriske delen? :)

Hadde forsåvidt vært flott hvis en av våre anatomiske orakler kunne klargjøre litt her :-)

Annonse

På samme måte som eksentriske hangups vil gjøre deg sterkere i den konsentriske fasen. Konsentrisk betyr at muskelen trekker seg sammen, mens eksentrisk betyr at den enkelt forklart at du forlenger muskelen samtidig som den utøver kraft. Man er ofte sterkere i den eksentriske fasen. Ingen øvelser som jeg kommer på er eksentrisk i seg selv, man man har jo masse å hente på å gjøre sakte negativer (eksentrisk).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...