Mr P Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Den generelle oppfattning er at en som ønsker å kutte ned på fleskemengden trenger å innta tilstrekkelig med Omega 3. Med på kjøpet får en da endel Fettløselige vitaminer. Det er uønskelig å overkonsumere fettløselige vitaminer ettersom de har en tendens til å akkumulere seg i kroppen. Noen her på forumet anbefaler selolje fremfor tran nettop på grunn av at selolje har mindre "forurensning" av "uønskede" vitaminer. Hvor stort problem er dette? Jeg ser at ett stort inntak av tran, mer enn 10 kapsler eller 25ml gjør at en nærmer seg øvre grense for Inntak av E vitamin. Men burde ikke dette være nok? Trenger vi virkelig mer omega 3 enn dette? Er det andre grunner til at vi burde erstatte tran med renere (og dyrere) omega3 kilder? Noen som har noen tanker omkring dette tro.... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas O Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 For det første vil jeg påpeke at det er et høyt inntak av fettløselige vitaminer over lenger tid som eventuelt kan gi toksiske symptomer. Vitamin D skal du for øvrig ikke bekymre deg for, det er et vitamin som finnes utelukkende i fet fisk, tran og ellers berikede matvarer som melk og smør og er generelt en mangelvare i den norske befolkningen. Kroppen produserer også D-vitamin ved eksponering for sollys, noe det ikke er videre mye av på denne tiden av året. Når det gjelder vitamin A skal det mindre til å utvikle symptomer på toksisitet, men man skal opp i ganske store doser retinol over lenger tid for å utvikle symptomer på dette. Det skal også sies at inntak i oljeform, slik som i tran, tåles høyere doser enn om tilskuddet gis som vandig emulsjon eller som tablett, dersom du spiser normalt og variert ellers tror jeg nok ikke du kommer opp i toksiske doser. Det samme gjelder forsåvidt vitamin E, hvor det forøvrig kun er observert diffuse symptomer på svært høyt inntak på opptil 300-400 mg. Anbefalt daglig inntak for alle vitaminer er satt ganske langt under det som regnes som øvre grense hvor det igjen er lagt inn en sikkerhetsmargin. Mer omega-3 enn 25 ml, er nok ikke nødvendig Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-621940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mythbuster Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Å overdosere på fettløselige vitaminer er ikke spesielt realistisk med mindre du drikker veldig mye tran. Man skal ikke eksperimentere med å drikke mer tran en det som er anbefalt, ønsker man å få i seg mye omega 3 derimot bør man deffinitivt velge andre tilskudd en tran, det er som regel bare tran som inneholder de fettløselige vitaminene, fiskeoljekapsler har ikke dette problemet. Det står alltid på pakningen om det inneholder andre vitaminer. Den anbefalte dosen tran på 5 eller 10 ml eller hva det er inneholder ca 10 mg E, 250 mcg A og 5 eller 10 mcg vitamin D. Du kan trygt innta ivertfall opptill 40-50 mcg vitamin D daglig. vitamin E er en kraftig antioksidant og som kjent har de fleste antioksidanter en pro-oksidant effekt ved høye doser, det er derfor man hører av og til at vitamin E er skadelig osv fordi forskere liker å kjøre studier med ekstreme doser av den syntetiske varianten, studier har vist at man bør holde seg under 100 mg daglig vitamin E for å unngå de oksidative effektene. A vitamin er det farligste her da doser så lave som 1500 mcg daglig kan føre til benskjørhet. Vitamin A som tilskudd får man kun tak i i norge via tran, men må da ta ivertfall 5 ganger den daglige dosen for å få i seg for mye. Vitamin A fra frukt, grønnsaker og betakaroten kan ikke overdoseres og er ikke farlig. Som sagt så er det nesten bare tran som inneholder høye doser fettløselige vitaminer så om man ønsker et høyere inntak av omega-3 bør man deffinitivt bruke f. eks. fiskeolje. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-625621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr P Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Okay, her falt jeg av litt. Er ikke tran en fiskeolje da eller. Er det forskjell på trankapsler og fiskeoljekapsler ? Det er ikke for å være spydig, jeg lurer oppriktig på om det er noen forskjell. Kanskje jeg skal omformulere spørsmålet litt. Er det noen som har hatt noen problemer ved stort inntak av tran? Problemer som har blitt borte ved overgang til krill eller selolje (eller fiskeolje om det er noen forskjell). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-627857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pewpew Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Så en forskning om retinol a brukt for å motkjempe solskade, og der hadde de brukt doser så høye som 75k ui over et år, og ingen hadde vist noe tegn til forgiftning. Kan se om jeg finner det når jeg er på laptopen, hvis det er ønskelig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-628250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aaandreaaa Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Om man røyker skal man være forsiktig med tilskudd av vitamin A, da høye doser er linket til høyere sjanse for lungekreft. Og det er veldig lett å få i seg formye vit A om man spiser grønnsaker og tar tilskudd av det i tillegg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-628284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr P Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Om man røyker skal man være forsiktig med tilskudd av vitamin A, da høye doser er linket til høyere sjanse for lungekreft. Og det er veldig lett å få i seg formye vit A om man spiser grønnsaker og tar tilskudd av det i tillegg. Holy crap! Det har du rett i :-o Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-628880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mythbuster Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Okay, her falt jeg av litt. Er ikke tran en fiskeolje da eller. Er det forskjell på trankapsler og fiskeoljekapsler ? Det er ikke for å være spydig, jeg lurer oppriktig på om det er noen forskjell. Kanskje jeg skal omformulere spørsmålet litt. Er det noen som har hatt noen problemer ved stort inntak av tran? Problemer som har blitt borte ved overgang til krill eller selolje (eller fiskeolje om det er noen forskjell). Tran er jo per definisjon en "fiskeolje" Men fiskeolje og tran er to forskjellige ting hvis man snakker om kosttilskudd. Fiskeolje er småfisk som sardiner etc (om jeg ikke tar feil) hvor de tar kjøttet til fisken og rett og slett presser ut fettet, og så renser de og foredler denne oljen slik at omega3 innholdet blir høyt, denne oljen inneholder ikke noen vitaminer med mindre dette er tilsatt. Tran derimot er jo på godt norsk torskeleverolje, altså hvor de har ekstraktert olje fra leveren, leveren inneholder mye A og D vitamin, og derfor har tran mye A og D vitamin i seg, syntetisk E vitamin blir så lagt til etterpå ivertfall i Møllers tran. Norsk tran blir også renset for litt av sitt naturlig vitamin A innhold for å sørge for at nordmenn får i seg mindre vitamin A, da inntaket fort ble høyt hvis man spiste bra og samtidig tok tran. Fiskeolje finner du som oftest i kapsler, da denne er foredlet og krever "lite" olje for å gi bra mengde omega3. Tran er som oftest flytende da det er mindre foredlet og inneholder mindre omega3. Kort oppsummert: Vanlig omega3 kapsler, og omega3 produkter hvor det står i ingredienslisten at inneholder "fiskeolje" og ikke tran har altså ikke noen "skjulte" vitaminer med mindre det er oppført på næringsdeklarasjonen. Så vidt jeg vet er det bare tran, som i typen Møllers tran etc som har et høyt naturlig innhold av vitamin A og D. Så tran skal du være forsiktig med, inntak av 1500 mcg/ug eller mer vitamin A daglig er forbundet med stor risiko for benskjørhet. Det skal alltid stå i ingredienslisten hva produktet inneholder, tran oppføres som tran og fiskeolje oppføres som fiskeolje Noen produkter som f. eks. Møllers "ekstra omega3" (noe sånt) inneholder både tran og fiskeolje, men det er som regel bare tran som inneholder tran Eller "trankapsler" som selges noen steder. Slarti 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-629177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mythbuster Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Om man røyker skal man være forsiktig med tilskudd av vitamin A, da høye doser er linket til høyere sjanse for lungekreft. Og det er veldig lett å få i seg formye vit A om man spiser grønnsaker og tar tilskudd av det i tillegg. Husk at man ikke kan få for mye vitamin A fra frukt og grønnsaker da denne typen mat ikke inneholder vitamin A i seg selv, men har stoffer (karotener) som omdannes til vitamin A, men kroppen omdanner kun vitamin A fra frukt og grønnskaker om kroppen har behov for det, har man nok vitamin A i kroppen fra før tar ikke til seg kroppen ekstra vitamin A fra frukt og grønt. Ikke skygg unna frukt og grønt! Men pass på tranen og fisken, det er bare der du finner naturlig retinol nevneverdige mengder Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-629178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr P Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg kommer vist ikke over dette :-) Er vi litt overforsiktige her? Igjennom historien har vi mennesker spist lever, nyrer og hjerter fra all verdens dyr og fisker i mye større grad enn vi gjør i norge i dag. I usa (ikke at ALT de gjør i usa er bedre for helsa altså) har de en gradering som heter "tolerable upper Inntake level". I denne kategorien er A,D,E ratet hhv 3000mcg, 100mcg, 1000mg for menn og kvinnerover 19 år. Nå anbefaler de ikke å rutineMessig å overstige disse verdiene, men det er jo heller ikke mulig med ett normalt kosthold, selv med overdreven inntak av tran. 1 dl tran anyone? Hos meg ville nok det komme opp... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-639457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Ikke bekymr deg for mye. Ta tran med god samvittighet, eller velg et annet omega-3-tilskudd som fiskeolje, selolje eller krill. Overdosering av vitaminer skal det veldig mye til å få til i praksis, med mindre du styrter hele flasken... Ang forskjellen på tran/fiskeolje: Tran er presset fra leveren til fiskenFiskeolje er olje presset ut fra kjøttet på fisken. Augis 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-639756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mythbuster Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg kommer vist ikke over dette Er vi litt overforsiktige her? Igjennom historien har vi mennesker spist lever, nyrer og hjerter fra all verdens dyr og fisker i mye større grad enn vi gjør i norge i dag. I usa (ikke at ALT de gjør i usa er bedre for helsa altså) har de en gradering som heter "tolerable upper Inntake level". I denne kategorien er A,D,E ratet hhv 3000mcg, 100mcg, 1000mg for menn og kvinnerover 19 år. Problemet med noen av disse "upper tollerable limit" grensene er at de bare baserer seg på hvilke doser som over tid vil gi overdose symptomer. Når grensen er nådd ift at du har fått i deg for mye av en vitamin karakteriseres jo av når man utvikler symptomer som er forsaket av overinntak. Som regel blir man ganske syk om man overdoserer en vitamin over tid, eller man opplever ivertfall ganske ubehagelige symptomer. Men bare fordi man ikke blir akutt syk av et vist inntak betyr ikke at det ikke skader deg, og det er det spesiellt nyere forskning har visst. De fleste vitaminer er det ikke noe problem å innta over tid, selv over anbefalte doser. Men A og E vitamin har vist seg å ha negative helseeffekter ved doser som er lavere en det som aksepteres som maksimalt inntak. Om du får i deg 3000 mcg vitamin A hver dag vil du nok ikke oppleve å få noen symptomer på overdosering, og derfor regnes det som trygt, MEN det har visst seg at daglige doser på 1500 mcg vitamin A og oppover svekker det bentettheten, og det øker dermed drastisk risikoen for f. eks. osteoporose og benbrudd, spesiellt for kvinner. Så selvom den øvre grensen er satt til 3000 mcg akkurat idag kan 1500 mcg eller mer også skade deg. Om du får i deg 1000 mg vitamin E hver dag vil du heller ikke oppleve noen særlige symptomer. Før pleide man også å anbefale skyhøye inntak av vitamin E fordi vi vet at det er en kraftig antioksidant, og antioksidanter er bra. Det man derimot overhodet ikke tenkte på eller tok hensyn til er at de fleste antioksidanter også har potensiale til å fungere som kraftig pro-oksidanter, som vil si at de øker det oksidative stresset i kroppen, og bidrar til tidligere aldring. Ikke før de siste årene har man blitt obs på at vitamin E i høye doser faktisk øker det oksidative stresset på kroppen i stor grad. Daglig inntak på ca 100 mg og oppover bidrar til et potensielt skadelig nivå av oksidanter, noe som gjør at kroppen eldes fortere. Så selvom grensen er satt til 1000 mg idag kan 100 mg være skadelig. Å innta mer en 20-30 mg daglig er også umulig med bare naturlig mat. Når det gjelder D vitamin er det heller motsatt. Man begynner å innse at de anbefalingene som har vært her i norge på 5 mcg daglig faktisk kan være altfor lite og mange leger anbefaler daglig inntak på 30-50 mcg, samt at mer en 100 mcg daglig neppe er skadelig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-641738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Om du får i deg 3000 mcg vitamin A hver dag vil du nok ikke oppleve å få noen symptomer på overdosering, og derfor regnes det som trygt, MEN det har visst seg at daglige doser på 1500 mcg vitamin A og oppover svekker det bentettheten, og det øker dermed drastisk risikoen for f. eks. osteoporose og benbrudd, spesiellt for kvinner. Så selvom den øvre grensen er satt til 3000 mcg akkurat idag kan 1500 mcg eller mer også skade deg. Har du referanser på dette? Høres ut som observasjonsdata. Er det tatt hensyn til inntak av andre næringsstoffer? A- og D-vitamin kan for eksempel binde til noen av de samme reseptorene, så disse effektene kan f.eks. ha med lavt inntak av D-vitamin å gjøre. Om du får i deg 1000 mg vitamin E hver dag vil du heller ikke oppleve noen særlige symptomer. Før pleide man også å anbefale skyhøye inntak av vitamin E fordi vi vet at det er en kraftig antioksidant, og antioksidanter er bra. Det man derimot overhodet ikke tenkte på eller tok hensyn til er at de fleste antioksidanter også har potensiale til å fungere som kraftig pro-oksidanter, som vil si at de øker det oksidative stresset i kroppen, og bidrar til tidligere aldring. Ikke før de siste årene har man blitt obs på at vitamin E i høye doser faktisk øker det oksidative stresset på kroppen i stor grad. Daglig inntak på ca 100 mg og oppover bidrar til et potensielt skadelig nivå av oksidanter, noe som gjør at kroppen eldes fortere. Så selvom grensen er satt til 1000 mg idag kan 100 mg være skadelig. Å innta mer en 20-30 mg daglig er også umulig med bare naturlig mat. Igjen, referanse på dette? Uten tilskudd kommer man som du sier ikke opp i slike doser, og det gjelder også dersom man tar tran i noenlunde fornuftige mengder (ikke styrter hele flasken). Når det gjelder D vitamin er det heller motsatt. Man begynner å innse at de anbefalingene som har vært her i norge på 5 mcg daglig faktisk kan være altfor lite og mange leger anbefaler daglig inntak på 30-50 mcg, samt at mer en 100 mcg daglig neppe er skadelig. Her vet vi heller ikke så mye foreløpig, selv om D-vitamin potensielt kan ha mange effekter blant annet når det kommer til genregulering og genuttrykk. De norske anbefalingene har forøvrig vært dobbelt så høye som det du sier her. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-642099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 A- og D-vitamin kan for eksempel binde til noen av de samme reseptorene, så disse effektene kan f.eks. ha med lavt inntak av D-vitamin å gjøre. Hvilke reseptorer binder A- og D-vitamin til? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-642130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hvilke reseptorer binder A- og D-vitamin til? Det var en liten snarvei fra min side Vitamin D kan hvertfall binde til RXR-reseptoren i cellekjernen. Men både A- og D-vitamin binder til reseptorer, og disse kompleksene binder igjen til DNA og bidrar til genuttrykk. Nå husker jeg ikke dette i hodet siden det er lenge siden jeg leste det, men det er mulig det var slik at disse igjen kunne være med å påvirke noen av de samme genene. Du har kanskje litt mer utfyllende info på dette? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-642140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Såvidt jeg vet binder D-vitamin til VDR og A-vitamin til RXR. Nå kan disse 2 reseptorene riktignok danne en heterodimer kompleks, men da binder fremdeles D-vitamin til VDR-delen og A-vitamin til RXR-delen. Jeg lurte bare på hvilke reseptorer det var som begge binder til som du skrev. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-642163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Ellers bør det også nevnes at A-vitamin ikke bare har kronisk-toksiske effekter (på beinmassen), men også akutt toksiske samt såklart teratogene. Sistnevnte er vel de viktigste, egentlig, og fertile og gravide kvinner må passe seg. Og vitamin E har økt forekomsten av lungekreft hos røykere i en studie som ble stoppet av denne grunnen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-642169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Såvidt jeg vet binder D-vitamin til VDR og A-vitamin til RXR. Nå kan disse 2 reseptorene riktignok danne en heterodimer kompleks, men da binder fremdeles D-vitamin til VDR-delen og A-vitamin til RXR-delen. Jeg lurte bare på hvilke reseptorer det var som begge binder til som du skrev. Ja, det stemmer som du sier. Men jeg er rimelig sikker på at D også kan binde til RXR, uten at jeg skal si det 100% sikkert. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-642171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Ellers bør det også nevnes at A-vitamin ikke bare har kronisk-toksiske effekter (på beinmassen), men også akutt toksiske samt såklart teratogene. Sistnevnte er vel de viktigste, egentlig, og fertile og gravide kvinner må passe seg. Og vitamin E har økt forekomsten av lungekreft hos røykere i en studie som ble stoppet av denne grunnen. Dette gjelder ved inntak av tilskudd. ATBC-studien gav også tilskudd av betakaroten. Med mindre man tar større doser med tilskudd så er ikke disse toksiske effektene noe man skal være veldig redd for. De teratogene effektene av vitamin A skal selvfølgelig tas på alvor, noe som medfører ekstra forsiktighet ved graviditet, men uten tilskudd vil det også her være ytterst liten mulighet for uheldige effekter. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-642182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Ja, det er riktig. De toksiske effektene gjelder høye doser som man kun oppnår ved å ta tilskudd. Men gravide bør heller ikke overdrive med tran. Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/#findComment-642185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.