Gå til innhold

Bedre kondis = lavere forbrenning?


Ulrik

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på det en stund. Etter hva min logikk forstår ser dette riktig ut:

Bedre kondis = lavere hvilepuls = lavere BMR

Fettforbrennere øker forbrenninga ved å øke pulsen så kroppen må jobbe mer og derfor forbrenner mer (raight?). Er ikke en lavere hvilepuls da en "motsatt fettforbrenner"?

Er det noen her som vet noe om hvordan dette funker og om det ligger noe mer enn min sysning i dette? Jeg har ikke lest noe om det noen andre steder eller hørt noe om det fra noen andre så har ingen kilder å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I teorien så vil det vel kanskje det ja. Men bedre kondis vil også gi mer spontanaktivitet som er særdeles viktig for den totale forbrenningen. Du vil også ha en høyere forbrenning når du faktisk trener når du har bedre kondis og kan trene hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette stemmer IKKE. Pulsslag i seg selv sier deg veldig lite om ingenting om BMR aka hvor mye forbrenner ved hvile. Kilokalorier brukt korrelerer 100% med hvor mye oksygen du bruker, har du større hjerte, bedre kondisjon og dermed lavere puls enn det DU har hatt tidligere vil det bare si at kroppen din bruker færre hjerteslag for å transportere samme mengde oksygen. Du kan heller ikke sammenligne puls med andre, over tid kan du se at du får lavere hvilepuls og lavere arbeidspuls ved samme arbeidsmengde ved utholdenhetstrening som du trener (utholdenhet kan være veldig spesifikt, feks løping maraton vil gi deg lite i roing).

Så bedre utholdenhet gir IKKE lavere forbrenning, men lavere puls siden du har større motor. Bedre utholdenhet øker faktisk forbrenningen din ettersom du har en større evne til å utføre mer arbeid per tid på samme puls.

Eksempel: "Per" utrent har 60 i hvilepuls, 200 i makspuls, veier 100kg og ved 30 min jogg har han løpt 5km, snittpulsen hans var 180, under selve økten har han brukt 450-500 kcalorier. "ole" topptrent har 40 i hvilepuls, 200 i makspuls, veier 100kg etter 30 min jogg har han tilbakelagt 5 km, med en snittpuls på 150. De har forbrent det samme under økten fordi de har tilbakelagt like mye arbeid. Etterforbrenningen vil nok gå i favør "Per" siden dette har tatt ham lenger ut av homoestase enn "Ole".

Hadde Ole løpt på samme intensitet som Per, så hadde han løpt lengre, feks 6.5 km og dermed utført mer arbeid og har derfor forbrent fler kilokalorier. Så det lønner seg å ha bedre utholdenhet, du vil også ha en større kapasitet for å omsette fett som energikilde.

Gir dette mening? Hvis ikke har jeg flere eksempler på lur :) Så å utbedre utholdenheten din vil være lønnsomt for forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så vil det vel kanskje det ja. Men bedre kondis vil også gi mer spontanaktivitet som er særdeles viktig for den totale forbrenningen. Du vil også ha en høyere forbrenning når du faktisk trener når du har bedre kondis og kan trene hardere.

Nei i teorien så vil det IKKE d nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Så det stemmer at økt kondisjon bare "øker forbrenningen" i den grad at det tillater deg å utføre mer arbeid i løpet av en gitt tidsperiode, og dermed brenne mer energi..? Spør fordi jeg lurer, fordi når noen sier at et eller annet gir "økt forbrenning" tenker jeg umiddelbart at det øker kroppstemperaturen min eller en av disse prosessene i kroppen som bruker energi uten å utføre noe direkte nyttig arbeid, ikke at det gir meg muligheten til å bevisst gå inn for å svi av flere kalorier per time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les " Kilokalorier brukt korrelerer 100% med hvor mye oksygen du bruker ", resten klarer du tydeligvis å få fram. Sitt du på rævva uten og bruk mer oksygen, men du har god kondisjon så forbrenner du ikke mere enn noen med dårlig kondisjon som sitter på rævva, dersom dere bruker like mye oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les " Kilokalorier brukt korrelerer 100% med hvor mye oksygen du bruker ", resten klarer du tydeligvis å få fram. Sitt du på rævva uten og bruk mer oksygen, men du har god kondisjon så forbrenner du ikke mere enn noen med dårlig kondisjon som sitter på rævva, dersom dere bruker like mye oksygen.

Tror vi er enige. Jeg er kanskje bare pedantisk, men blir det ikke da feil å si at bedre kondisjon øker forbrenningen? For det øker jo tross alt ikke forbrenningen, men arbeidsmengden man er i stand til å utføre (og dermed energien man er i stand til å bruke) innenfor et gitt tidsrom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det e gjort studia på utholdenhet og aktivitetsnivå utenom trening og den e signifikant høyer, i tillegg så kreve det en del arbeid og vedlikehold eller opparbeid sæ god utholdenhet. Men det å sitte i ro med god kondis hjelper ikke, det er jeg enig i. Jeg skjønner termofysikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det e gjort studia på utholdenhet og aktivitetsnivå utenom trening og den e signifikant høyer, i tillegg så kreve det en del arbeid og vedlikehold eller opparbeid sæ god utholdenhet. Men det å sitte i ro med god kondis hjelper ikke, det er jeg enig i. Jeg skjønner termofysikk

Regna med du og flere andre her skjønner det ja, men måtte bare lufte tanken litt. Begynner å bli småirritert over begrep som "Økt forbrenning!" som gjentas i media i det evinnelige inntil alle sier det men de færreste har brukt 3 sekunder på å tenke på hva det faktisk betyr. Så langt jeg kan se er de eneste måtene å faktisk få økt forbrenning følgende (rett gjerne på meg, vil jo vite eventuelle "hemmeligheter"):

  • Drikke kaldt vann. 1 kcal er energien det tar å varme opp 1 liter vann med 1 grad. Drikker man 4 liter vann på 4 grader hver dag må kroppen bruke ca. 134 kcal på å varme dette vannet opp til kroppstemperatur. Føler jeg samme logikken et hakk videre vil det å senke temperaturen på termostaten (i rommet du er i 24/7, heh) litt medføre at kroppen bruker mer energi på å holde sine 37,5 grader.
  • Få feber. Høyere kroppstemperatur koster energi, for varmen må komme fra et eller annet sted. Sterk mat (Capsaicin) faller inn under her, men effekten er nok veldig liten.
  • Spise mer proteiner. Proteiner har høyere TEF (Thermic Effect of Food) enn fett og karbohydrater. 25-30% av energien i proteiner går med til nedbryting/omsetting av proteinene.
  • Øke kroppsvekten. Er man større vil alt koste mer energi, enten vekten består av muskler eller fett.
  • Bruke sentralstimulerende substanser. Litt uenig med meg selv her, da disse muligens fører til økt energiforbruk i form av økt spontan aktivitet mer enn noe svart hull masse ekstra energi forsvinner inn i.

Alt dette blir dog pittesmå tulletiltak sammenlignet med å spise en brødskive eller to mindre til lunch, som antagelig vil påvirke kaloribalansen mer. "Økt forbrenning" ville vært det samme som å trimme en motor så den bruker mer bensin på alt den gjør, ikke kjøre flere mil om dagen så man bruker mer bensin total.

Edit: /rant :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va en del alternative metoder å bruke energi på ja, og uten at jeg har rægnet over det, så ser det vell høvelig rett ut. Har du dermed veldig god utholdenhet og i tillegg er så heldig at du er høy og har trent hypertrofi/styrke slik at 50% av kroppen din består av muskler, så er det ikke vanskelig å forbrenne 3500 bare ved daglig aktivitet og ytterligere 1000+ ved utholdenhet.

Så jeg anbefaler styrke, utholdenhet og variert trening og hastighet samt et sundt kosthold. Framfor kaldtvann, kun protein og kaldt hus.

Med 60-120 min idrett hver dag og okey kost er det vanskelig å bli feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det va en del alternative metoder å bruke energi på ja, og uten at jeg har rægnet over det, så ser det vell høvelig rett ut. Har du dermed veldig god utholdenhet og i tillegg er så heldig at du er høy og har trent hypertrofi/styrke slik at 50% av kroppen din består av muskler, så er det ikke vanskelig å forbrenne 3500 bare ved daglig aktivitet og ytterligere 1000+ ved utholdenhet.

Så jeg anbefaler styrke, utholdenhet og variert trening og hastighet samt et sundt kosthold. Framfor kaldtvann, kun protein og kaldt hus.

Med 60-120 min idrett hver dag og okey kost er det vanskelig å bli feit.

Absolutt enig! Er ikke ute etter noen magisk slankemetode, er bare en rent akademisk nysgjerrighet på hvorvidt det faktisk finnes noen måte å "øke forbrenningen" utover eksemplene listet over. Øke energiforbruket er jo trivielt, det klarer hvem som helst om de vil, og det samme gjelder å senke energiinntaket. Å øke forbrenningen derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om "Per" og "Ole" sitter på ræva hele dagen. Da vil vel den med dårligst kardiovaskulær form brenne flere kalorier?

Organene hos begge personer vil vel trenge lik mengde oksygenrikt blod? Og siden Per er i dårligere form, må vel hans hjerte pumpe mer blod for å transportere samme mengden oksygen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil han forbrenne mere fordi han har høyere puls? fordi hjerte hans er mindre og trenger flere slag for å transportere oksygenet ? NEI, du kan ikke sammenligne puls på du ulike mennesker med ulikt slag volum osv osv. det er mengden oksygen som har noe og si ikke antal hjerte slag. LES over da, stop feeding trolls. Hvis noe så trenger den med best kondis mere oksygen ved hvile fordi han har større organer og mer muskelmasse, men det er ikke poenget, poenget er at oksygen brukt kollererer med energi brukt ikke puls når du ser på person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig! Er ikke ute etter noen magisk slankemetode, er bare en rent akademisk nysgjerrighet på hvorvidt det faktisk finnes noen måte å "øke forbrenningen" utover eksemplene listet over. Øke energiforbruket er jo trivielt, det klarer hvem som helst om de vil, og det samme gjelder å senke energiinntaket. Å øke forbrenningen derimot..

Du vil nok ha bedre effekt av varme enn kulde, flytt til et varmt strøk, death valley feks. så kan du regne på hva 40-50 grader kan gjøre med forbrenninga de ;) for de andre kranglefantene så kan dere lese basic physiology the metabolic system og resperation og pulmenary system. evt termofysikk så finner dere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dermed veldig god utholdenhet og i tillegg er så heldig at du er høy og har trent hypertrofi/styrke slik at 50% av kroppen din består av muskler, så er det ikke vanskelig å forbrenne 3500 bare ved daglig aktivitet og ytterligere 1000+ ved utholdenhet.

Det blir mye daglig aktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...