Gå til innhold

For mye protein?


M87

Anbefalte innlegg

Har begynt å satse på mye protein etter å ha lest mye her på forumet. Jeg er vegetarianer, og har alltid trodd at det er vanskelig for oss å få dekket proteinbehovet. Jeg har i det siste lagt inn hva jeg spiser på mylog.no og ser nå at fordelingen min mellom p/k/f nå er ca 50/20/30. Altså: 50% protein. Kommer som oftest godt over 100g om dagen, og trodde det var en god ting helt til jeg i dag leste nettmøte i regi av vektklubben der eksperten sa at man regner over 35% som skadelig for nyrene..

Jeg vil gjerne ned i fettprosent, og det jeg har satt mest fokus på er at jeg skal spise rundt 50g karbo, mye protein og 1300-1500 kcal om dagen. Bør jeg kutte ned på proteinene? Og hva er det ideelt at jeg ligger på kalorimessig? Spiser etter PF og klarer fint å holde meg rundt 1300 om dagen selv med trening.

Mange vil sikkert si dette er for lite, men på den andre siden sier man jo at det eneste som teller er kalorier inn VS kalorier ut.. Om jeg er mett klokken 22.00 og kun har fått i meg 1000 kalorier - bør jeg presse i meg mer mat?

Mange spørsmål gitt, men håper noen kan svare.. Er forresten en jente på 161 cm, 56 kg. Trener spinning/ kondisjon 2 ganger og styrke 3-4 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser stadig sånne drypp i ulike artikler om at det skal være så fælt for kroppen å omsette proteiner, om det blir for store dagsrasjoner. Jeg lurer meg på hvor ille det egentlig er. I gamle dager - da jeg drev på med bygging - så var tesen at du burde dekke energibehovet gjennom karbohydrater og fett - og spise protein for bygging. Om du spiste for mye proteiner, så ville de bare gå rett igjennom og ut igjen. No damage done.

Nå som lavkarbo er så "in" - så havner mange i den situasjon at de i tillegg til lite karbohydrater får i seg for lite fett til at disse to makronæringsstoffene dekker energibehovet - da må kroppen omsette proteiner til energi. Å omstille proteiner til ketoner er visstnok langt mer krevende for kroppen enn å omstille fett til ketoner - så for lavkarbofolket, så er det nok viktig å få i seg nok fett - av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på en lavkarbodiett i 2.5 år, og de aller fleste skjønner poenget med nok fett - jeg har vært oppe i 90 % energi fra fett når jeg drev med langdistanseløping. Men noen skjønner ikke tegninga, helt klart og kutter ned på - stort sett alt. Nå tror jeg ikke leveren har mulighet til å spalte aminosyrer slik at det dannes ketoner, den ville nok uansett tatt det fra lagret kroppsfett.

Men nå som jeg vil bygge muskler, er det bare å øke proteininntaket, og karbohydratene noe, opp mot 80 gram per dag, mesteparten rett etter trening pga proteinsyntese.

At disse "ekspertene" skal komme og synse om ting de ikke har greie på...når han også klarer å si at lavkarbo er farlig fordi mye mettet fett kan øke risikoen for hjerte og karsykdom...da har han ikke gjort hjemmeleksene sine.

Personlig ligger jeg på 200-250 gram, og det vil jeg nok si at heller styrker nyrene, ikke ødelegger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen =) Da skal jeg fortsette med eggene og tunfisken min som jeg for tiden ikke går en eneste dag uten. Men hva tenker dere om kaloriinntak? Ligger mellom 1000 og 1300, og et par ganger i måneden kommer jeg litt over 2000 ved spesielle anledninger. Det er ikke noe tvil om at jeg ligger i kcal-underskudd, men får liksom ikke av det siste fettlaget sånn at musklene synes. Alle snakker om at det til syvende og sist er kcal inn - kcal ut, men jeg kan da ikke gå noe lenger ned enn det her!?!?

Jane - hvordan kan du se ut som du gjør og spise DOBBELT så mye som meg!?!?? :confused: Skjønner svært lite av dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@M87.

Basalstoffskiftet ditt krever ca 1300 kcal hver dag for at kroppen skal gå i null. Deretter kommer all fysisk aktivitet i tillegg.

Samtidig har du ca 5 treningsøkter i uken.

Så hvis du en dag har fått i deg ca 1000kcal en dag du har trent, er dette ca halvparten av hva kroppen din har behov for.

Quota M87: "Jane - hvordan kan du se ut som du gjør og spise DOBBELT så mye som meg!?!?? :confused: Skjønner svært lite av dette her.."

Klippet fra en blogg:

Feil nr 1: Alt for lavt kalori-inntak: Ja, spiser du alt for lite så vil kroppen etterhvert nedregulere forbrenningen. Dersom energi-inntaket er for lavt vil kroppen etter en stund gå inn i en sultefase fordi det er underskudd på mat. Den vil da automatisk nedregulere metabolismen. Du får lavere nivåer av tyroksin og leptin som blandt annet bidrar til at forbrenningen blir lavere. Kroppen sparer på livsviktig fett, akkurat det motsatte av hva du vil. For å unngå dette må du unngå å følge et kosthold med alt for lavt kalori-inntak over lengre tid. Du bør altså være på kaloriunderskudd, men ikke for lavt. Spiser du bare salat, pasta og selleri er det stor sannsynlighet for at du ligger alt for lavt på kalori-inntaket.

Feil nr 1: Alt for lavt kalori-inntak: Ja, spiser du alt for lite så vil kroppen etterhvert nedregulere forbrenningen. Dersom energi-inntaket er for lavt vil kroppen etter en stund gå inn i en sultefase fordi det er underskudd på mat. Den vil da automatisk nedregulere metabolismen. Du får lavere nivåer av tyroksin og leptin som blandt annet bidrar til at forbrenningen blir lavere. Kroppen sparer på livsviktig fett, akkurat det motsatte av hva du vil. For å unngå dette må du unngå å følge et kosthold med alt for lavt kalori-inntak over lengre tid. Du bør altså være på kaloriunderskudd, men ikke for lavt. Spiser du bare salat, pasta og selleri er det stor sannsynlighet for at du ligger alt for lavt på kalori-inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen =) Da skal jeg fortsette med eggene og tunfisken min som jeg for tiden ikke går en eneste dag uten. Men hva tenker dere om kaloriinntak? Ligger mellom 1000 og 1300, og et par ganger i måneden kommer jeg litt over 2000 ved spesielle anledninger. Det er ikke noe tvil om at jeg ligger i kcal-underskudd, men får liksom ikke av det siste fettlaget sånn at musklene synes. Alle snakker om at det til syvende og sist er kcal inn - kcal ut, men jeg kan da ikke gå noe lenger ned enn det her!?!?

Jane - hvordan kan du se ut som du gjør og spise DOBBELT så mye som meg!?!?? :confused: Skjønner svært lite av dette her...

Jeg har vel en forbrenning som ikke ligner grisen da :p

SKulle ønske jeg kunne spise litt mindre da det enkelte dager en litt vanskelig å få i seg nok .... Tenkte å ta en stoffskifte prøvehos legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronsaft: Du er ganske bombastisk i dine påstander, har du noen referanser til forsøk som er gjort hvor man har testet proteinntak på 5-6gr protein/kg? At du synes det fungerer for deg gir ikke grunnlag for å påstå at noe er "bullshit"

Dumt å komme meg tips som kan trigge skjulte sykdommer (skjulte nyrerelaterte problemer).

Jeg synes nå Robert har oppsummert dette meget bra tidligere:

Kort forfalt – man kan ut fra det man vet i dag ikke være for bombastisk i sine konklusjoner. Det er uansett et stort antall studier som viser at inntak opp til 2,2g protein pr kg kroppsvekt både er sunt og smart hvis muskelbygging er målet. Inntaket kan også økes ytterligere om man er i en vektreduksjonsfase, slik at man reduserer nedbrytningen av muskelprotein (til glukose). Dette virker det som verdens ledende proteinforskere er enige om.

Det finnes også studier på opp til 3g protein/kg (blant annet Tipton og Wolfe) som viser god effekt, men dette er langt mer kontroversielt, og i manglende grad videreført i senere studier. Det er likevel understreket at man ikke fant skader relatert til inntaket (8)

http://fitnessbloggen.no/sporsmal-og-svar-om-inntak-av-protein/

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...