Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Interessant debatt om dette på TV2 Sport for noen minutter siden. Sykkelsporten får mye pepper, men det var den første idretten som innførte blodpass og bør i det minste få honnør for det. Tror ikke de andre utholdenhetsidrettene hadde unngått dopingskandaler med forbedret testing de heller for å si det sånn.

Man har to valg slik jeg ser det

1) Tillate doping

2) Utestenge doperne fra all idrett på livstid, øke antidopingbudsjettene, få på plass bedre testmetoder og teste oftere.

Jeg ser argumentene for hver side og er ikke helt sikker på hva jeg mener - feil blir det uansett. Dopingjegerne kommer i hvert fall til å ligge to skritt bak utøverne i flere år framover. Så lenge det er mye penger og berømmelse å hente på å jukse vil noen alltid gjøre det hvis risikoen og konsekvensene er lave nok.

Fordeler ved å tillate doping

- Det blir mindre hykleri i stedet for det spillet for galleriet som foregår nå.

- Alle som vil ta helserisikoen forbundet med doping for å tjene millioner og bli berømt deltar i det minste på like premisser.

- Man slipper å bruke millioner på å stoppe noe som aldri vil la seg helt stoppe. Man redder et enormt antall flere liv per krone ved å sende mat til Afrika enn på å beskytte utøvere mot seg selv ved å øke antidopingbudsjettene.

- Illusjonen om at folk sine forbilder er rene blir borte, og mange slipper å kaste bort årevis med trening for å oppnå noe som ikke går an å oppnå på ærlig vis.

Fordeler ved å ikke tillate doping

- Utøvernes helse ivaretas bedre.

- Illusjonen om at folk sine forbilder er rene beholdes, hvilket er positivt for breddeidrettens og toppidrettens rykte som helsefremmende, og muligens publikums- og sponsorinteressen. *redigert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du skal legge til to til, som for så vidt ligger inn under siste punkt:

- fristilling av doping vil føre til en sponsorflukt fra en god del idrett

- breddeidretten skades, og satsing på unge talenter vil kun anses som spiselig der det å bli toppidrettsutøver er eneste "way out"*

* I tillegg er det verdt å nevne at det ikke bare er de som tjener millioner som vil ta disse helserisikoene, men også alle de andre som forsøker å satse. Mest å tape/vinne, jo hardere tar man i.

Ellers kan de godt ha livstidsutestengelse for bruk av anabole steroider, veksthormoner og EPO for min del. Det er stadig mer forskning som antyder at man får varig effekt av doping, og det er ingen menneskerett å være toppidrettsutøver. I IPF er det vedtatt at du ikke kan sette verdensrekorder om man har vært dopingtatt tidligere, og blir man tatt to ganger blir man utestengt fra konkurranser på livstid. Det er i hvert fall et skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal legge til to til, som for så vidt ligger inn under siste punkt:

- fristilling av doping vil føre til en sponsorflukt fra en god del idrett

- breddeidretten skades, og satsing på unge talenter vil kun anses som spiselig der det å bli toppidrettsutøver er eneste "way out"*

* I tillegg er det verdt å nevne at det ikke bare er de som tjener millioner som vil ta disse helserisikoene, men også alle de andre som forsøker å satse. Mest å tape/vinne, jo hardere tar man i.

Ellers kan de godt ha livstidsutestengelse for bruk av anabole steroider, veksthormoner og EPO for min del. Det er stadig mer forskning som antyder at man får varig effekt av doping, og det er ingen menneskerett å være toppidrettsutøver. I IPF er det vedtatt at du ikke kan sette verdensrekorder om man har vært dopingtatt tidligere, og blir man tatt to ganger blir man utestengt fra konkurranser på livstid. Det er i hvert fall et skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff for doping = Utestengt for livstid, my two cents..

Fairplay :)

Hva med operasjoner og lignende for å forbedre din naturlige evner i en idrett, er det fairplay?

Tiger Woods tok å laseropererte øynene sine for og få beyond perfect syn, dette var utelukkende for å forbedre ferdighetene sine på greenen. Hans dybdesyn overgår de aller fleste og sprenger skalaen. Er dette fairplay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med operasjoner og lignende for å forbedre din naturlige evner i en idrett, er det fairplay?

Tiger Woods tok å laseropererte øynene sine for og få beyond perfect syn, dette var utelukkende for å forbedre ferdighetene sine på greenen. Hans dybdesyn overgår de aller fleste og sprenger skalaen. Er dette fairplay?

d er ett dilemma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med operasjoner og lignende for å forbedre din naturlige evner i en idrett, er det fairplay?

Tiger Woods tok å laseropererte øynene sine for og få beyond perfect syn, dette var utelukkende for å forbedre ferdighetene sine på greenen. Hans dybdesyn overgår de aller fleste og sprenger skalaen. Er dette fairplay?

Å fikse skavanker med kroppen, ja alle har muligheten til det = fair play.

I strongman er det fair play, for det er ingen regeler mot å bruke doping (utover sentralstimulerende i noen konkurranser, er vel ikke så god pr om en dette om av amfetamin overdose /hjertestans når han løfter atlas stein).

Så om du forstår hva eg meiner da: Alle skal ha like muligheter, og bruke de mulighetene om de vil.

Å dope seg i doping fri idrett, da bryter du dette og jukser sådan.

Å operere øyene er noe alle golf spillere har muligheten til, så Tiger Woods har ikke noe fordel sådan foran noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fikse skavanker med kroppen, ja alle har muligheten til det = fair play.

I strongman er det fair play, for det er ingen regeler mot å bruke doping (utover sentralstimulerende i noen konkurranser, er vel ikke så god pr om en dette om av amfetamin overdose /hjertestans når han løfter atlas stein).

Så om du forstår hva eg meiner da: Alle skal ha like muligheter, og bruke de mulighetene om de vil.

Å dope seg i doping fri idrett, da bryter du dette og jukser sådan.

Å operere øyene er noe alle golf spillere har muligheten til, så Tiger Woods har ikke noe fordel sådan foran noen andre..

Vi kan jo dra diskusjonen enda lengre, vi står nå på dørterskelen for å kunne genetisk "lage" superbarn ved å sette sammen bra gener i en surogatmor. Disse ungene vil de genetisk være bedre enn "normale" barn og ha en fordel, vil det være fairplay å la dem konkurrere sammen? Går rykter om at det er dette Cristiano Ronaldo har gjort, siden ingen vet hvem moren til barnet hans er, og 100 mil gikk fra en av kontoene hans før det ble kjent barnet var hans :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo dra diskusjonen enda lengre, vi står nå på dørterskelen for å kunne genetisk "lage" superbarn ved å sette sammen bra gener i en surogatmor. Disse ungene vil de genetisk være bedre enn "normale" barn og ha en fordel, vil det være fairplay å la dem konkurrere sammen? Går rykter om at det er dette Cristiano Ronaldo har gjort, siden ingen vet hvem moren til barnet hans er, og 100 mil gikk fra en av kontoene hans før det ble kjent barnet var hans :p

For å fatte meg kort, og ende diskusjonen fra min side igrunn:

Fair play = holde seg innenfor reglene som er satt, enkelt og greit.

Setter en idrett regel mot "superbarn", okay da kan ikke superbarn konkurrere. Setter de ikke en regel på det, da kan de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo dra diskusjonen enda lengre, vi står nå på dørterskelen for å kunne genetisk "lage" superbarn ved å sette sammen bra gener i en surogatmor. Disse ungene vil de genetisk være bedre enn "normale" barn og ha en fordel, vil det være fairplay å la dem konkurrere sammen? Går rykter om at det er dette Cristiano Ronaldo har gjort, siden ingen vet hvem moren til barnet hans er, og 100 mil gikk fra en av kontoene hans før det ble kjent barnet var hans :p

Hvis det lages hvite superbarn så blir vi kanskje mer konkurransedyktige på 100-meteren :)

tumblr_m8cniw8S261r64gp5o1_1280.jpg

149815088.jpg.CROP.rectangle3-large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynligvis ikke:p Tyngepunktet hos negere er det som er avgjørende der når det kommer til sprint hehe

Andre faktorer inkluderer høyere testosteronverdier og større andel raske muskelfibre. Poenget mitt var at genene allerede ekskluderer menneskegrupper fra å bli best i enkelte idretter :).

Kenyans have won most of the cross-country races for the better part of thirty years, and East Africans who trace their ancestry to areas along the East African Rift dominate endurance running. East Africans have a higher percentage of slow-twitch fibers in their muscles, a slightly longer body, longer legs, and larger lung capacities which help in endurance and long-distance running.[17] Conversely, Western African-descended runners dominate in anaerobic sports, including sprinting. People with ancestral roots in this region of Africa have bigger, more visible muscles along with a higher number of fast-twitch fibers in their muscles. They also have less natural body fat, narrower hips, and higher levels of testosterone.[17]

Race and sports - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynligvis ikke:p Tyngepunktet hos negere er det som er avgjørende der når det kommer til sprint hehe

Særdeles lite nøyaktig beskrivelse...Hva med de som løper lange distanser? Tror du det er hudfargen eller kanskje heller geografisk tilhørighet som produkt av populasjon/demografi i området/regionen?

Eller mener du at hudfarge = gode sprintere? Om du ser her f.eks:

Andre faktorer inkluderer høyere testosteronverdier og større andel raske muskelfibre. Poenget mitt var at genene allerede ekskluderer menneskegrupper fra å bli best i enkelte idretter :).

Kenyans have won most of the cross-country races for the better part of thirty years, and East Africans who trace their ancestry to areas along the East African Rift dominate endurance running. East Africans have a higher percentage of slow-twitch fibers in their muscles, a slightly longer body, longer legs, and larger lung capacities which help in endurance and long-distance running.[17] Conversely, Western African-descended runners dominate in anaerobic sports, including sprinting. People with ancestral roots in this region of Africa have bigger, more visible muscles along with a higher number of fast-twitch fibers in their muscles. They also have less natural body fat, narrower hips, and higher levels of testosterone.[17]

Race and sports - Wikipedia, the free encyclopedia

Avhengig og uavhengig variabel vettu, høna og egget...

Du kan være mørk i huden og være en god sprinter, men du blir ikke mørk i huden av å være en god sprinter. Så kan man jo si at folk fra visse regioner har større sjangs til å vinne jackpot i sprint-gen-poolen, å at de i disse regionene er mørkhudet er jo så. Men å si at tyngdepunktet hos "negere" er avgjørende.... vell. Om det skal stemme må man være mer spesifikk da "negere" ikke viser stort mye annet en en grov overgeneralisering på bakgrunn av hudfarge.

Mine 2 cents...

TLDR

-Det er ikke hudfargen som bestemmer om du er en god sprinter, men hudfargen dominerer i de regioner som fostrer flest sprintere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emil sikter til det som framgår av denne artikkelen:

http://www.vg.no/sport/friidrett/artikkel.php?artid=10003560

Et par cm høyere tyngdepunkt er blant faktorene som medvirker til at de med vestafrikansk bakgrunn generelt løper fortere over korte distanser. Og dessuten heter det sydhavskonge<ahttp://forum.fitnessbloggen.no/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'>[url='http://www.urbandictionary.com/define.php?term=sydhavskonge]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særdeles lite nøyaktig beskrivelse...Hva med de som løper lange distanser? Tror du det er hudfargen eller kanskje heller geografisk tilhørighet som produkt av populasjon/demografi i området/regionen?

TLDR

-Det er ikke hudfargen som bestemmer om du er en god sprinter, men hudfargen dominerer i de regioner som fostrer flest sprintere.

Mener du fortsatt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forsket på. Har postet linken her fler ganger. Tyngdepunktet er det avgjørende

Emil sikter til det som framgår av denne artikkelen:

http://www.vg.no/sport/friidrett/artikkel.php?artid=10003560

Et par cm høyere tyngdepunkt er blant faktorene som medvirker til at de med vestafrikansk bakgrunn generelt løper fortere over korte distanser. Og dessuten heter det sydhavskonge:)

Mener du fortsatt det?

Jeg er ikke uenig i det med tyngdepunkt, men er uenig i nøyaktigheten du legger det fram på. Øst og vest afrikanere er begge "negere" i følge deg, men har serdeles forskjellige sammensetning som konstantinovs beskriver i wiki artikkelen. Der kommer det fram at den den ene siden er disponert til å bli bra sprintere, den andre bra langdistanseløpere. Men på ingen måte er det hudfargen som bestemmer dette, men geografisk tilhørighet og arvematriale. Begge har samme farge, men det er ikke det som avgjør om de er gode sprintere...

Derfor er det presist å heller poengtere hvilke folkegrupper som evt er det, ikke hvordan farge de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i det med tyngdepunkt, men er uenig i nøyaktigheten du legger det fram på. Øst og vest afrikanere er begge "negere" i følge deg, men har serdeles forskjellige sammensetning som konstantinovs beskriver i wiki artikkelen. Der kommer det fram at den den ene siden er disponert til å bli bra sprintere, den andre bra langdistanseløpere. Men på ingen måte er det hudfargen som bestemmer dette, men geografisk tilhørighet og arvematriale. Begge har samme farge, men det er ikke det som avgjør om de er gode sprintere...

Derfor er det presist å heller poengtere hvilke folkegrupper som evt er det, ikke hvordan farge de har.

Gjør du dg dum ? Ikke mange nigerianske som løper fort 100m. Hintet til de på bildet å det vet du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du dg dum ? Ikke mange nigerianske som løper fort 100m. Hintet til de på bildet å det vet du

Det er akkurat det som er mitt poeng, du sir negre som om alle som er det er gode sprintere pga tyngdepunktet, alt jeg ville var å komme fram til at det ikke var slik. Da det finnes like mange land i Afrika (f.eks) som har folkeslag som er mørkhudet som IKKE er gode sprintere.

Mitt poeng var at jeg synes det var dumt av deg å generalisere ved å si "negere" og ikke f.eks folk fra vest-afrika, jamaica eller lignende. Det er rett og slett feil og virker ikke særlig smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som er mitt poeng, du sir negre som om alle som er det er gode sprintere pga tyngdepunktet, alt jeg ville var å komme fram til at det ikke var slik. Da det finnes like mange land i Afrika (f.eks) som har folkeslag som er mørkhudet som IKKE er gode sprintere.

Mitt poeng var at jeg synes det var dumt av deg å generalisere ved å si "negere" og ikke f.eks folk fra vest-afrika, jamaica eller lignende. Det er rett og slett feil og virker ikke særlig smart.

Jg siterte ett bilde som var negere. Du sa selv at farge ikke betydde noe. Det gjor det. Negere har ett annet tyngdepunkt enn hvite. Im done

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...