Gå til innhold

barfotløping


Gjest SlettetBruker4

Anbefalte innlegg

Gjest SlettetBruker4

Vuderer å bytte til barfotløping. Jeg vet at man må ha en lang tilvenningsprosess, men hvis man trener seg opp på korrekt vis, hvordan er barfotløping sammenlignet med tradisjonell løping med godt dempede sko? Tenker ift skader ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskningesmessig vet jeg heller ingenting ..Men er lett å se når man får sett slowmotionvideoer at barfotløping er MYEEEE bedre for knær og hofter.

Jeg hadde jumpers knee og var tyngre den tiden, prøvde så godt jeg kunne å løpe men knæra sa "nei detta funker ikke"..Fikk sett en video om barfot/forfotløping..Jeg hadde UTROLIG støle legger lenge men vettu hva, ikke nok med at jeg fikk til å løpe så fikk jeg til å løpe lengre uten å bli like sliten fordi det var en mye mer energieffektiv løpestil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DOG ikke nødvendig å kjøpe fivefingers skoene eller direkte løpe barfot for å få utnytta teknikken og poenget med "barfotløping". Jeg bruker alltid sko. Fins sko laga for det også, men funker med vanlige.

greit å bruke fivefingers / barfot i starten for å lære seg "teknikken". Jeg syntes i allefall det var veldig greit. Nå kan jeg fint bruke vanlig sko uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit å bruke fivefingers / barfot i starten for å lære seg "teknikken". Jeg syntes i allefall det var veldig greit. Nå kan jeg fint bruke vanlig sko uten problem.

Ja det kan godt hende!:)

Lurer litt på om dere bruker fivefingers ute også?! uten å miste tærn om vinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOG ikke nødvendig å kjøpe fivefingers skoene eller direkte løpe barfot for å få utnytta teknikken og poenget med "barfotløping". Jeg bruker alltid sko. Fins sko laga for det også, men funker med vanlige.

Man kan selvfølgelig løpe med vanlige sko, men fivefingers (eller aller helst helt barfot) er gull for å lære seg teknikken som stokkeland sier. Ulempen med sko med dempet hæl er at man må ha større grad av dorsalfleksjon for å få til en forfotslanding, noe som gir større stress på muskulaturen (særlig tibialis posterior) som må jobbe mer i indre bane enn den helst liker. Blir fort litt ekstra triggerpunktsproblematikk av dette. Jeg merker selv at jeg får lettere kramper når jeg løper med vanlige sko kontra fivefingers eller barfot.

Ja det kan godt hende!:)

Lurer litt på om dere bruker fivefingers ute også?! uten å miste tærn om vinter?

Løper mye ute med fivefingers. Største problemet på vinteren er egentlig glatta, det er utrolig dårlig grep på is på mine fivefingers ihvertfall. Løper greit med fivefingers ned til ihvertfall -10, men da er det fort uansett et føre som gjør at jeg tar på meg joggeskoa likevel. Helt barfot går fint ned til null grader for egen del, men flere som løper kaldere enn det og. På tør asfalt kan jeg løpe i noen minusgrader. Hadde en barfottur i romjula sist vinter, kan ikke si at det mangla på rare blikk, tuting og vinking ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, kan man drive med barfotløping selv om man overpronerer ganske kraftig?

Jeg også overpronerer. Undersøkte dette med en kollega av meg på löplabbet og da så vi at jeg overpronerte next to nothing i barfotsko. Forskningen spriker på dete området, sett studier som peker begge veier, men min erfaring er at barfotløping er en god ting over overpronerere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SlettetBruker4
Jeg også overpronerer. Undersøkte dette med en kollega av meg på löplabbet og da så vi at jeg overpronerte next to nothing i barfotsko. Forskningen spriker på dete området, sett studier som peker begge veier, men min erfaring er at barfotløping er en god ting over overpronerere.

Takk for svar! Leste en teori om at man "fjerner" mye av overpronasjonen ved barfotløping, da musklene i fotbuen blir sterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit å bruke fivefingers / barfot i starten for å lære seg "teknikken". Jeg syntes i allefall det var veldig greit. Nå kan jeg fint bruke vanlig sko uten problem.

Man kan selvfølgelig løpe med vanlige sko, men fivefingers (eller aller helst helt barfot) er gull for å lære seg teknikken som stokkeland sier. Ulempen med sko med dempet hæl er at man må ha større grad av dorsalfleksjon for å få til en forfotslanding, noe som gir større stress på muskulaturen (særlig tibialis posterior) som må jobbe mer i indre bane enn den helst liker. Blir fort litt ekstra triggerpunktsproblematikk av dette. Jeg merker selv at jeg får lettere kramper når jeg løper med vanlige sko kontra fivefingers eller barfot.

Løper mye ute med fivefingers. Største problemet på vinteren er egentlig glatta, det er utrolig dårlig grep på is på mine fivefingers ihvertfall. Løper greit med fivefingers ned til ihvertfall -10, men da er det fort uansett et føre som gjør at jeg tar på meg joggeskoa likevel. Helt barfot går fint ned til null grader for egen del, men flere som løper kaldere enn det og. På tør asfalt kan jeg løpe i noen minusgrader. Hadde en barfottur i romjula sist vinter, kan ikke si at det mangla på rare blikk, tuting og vinking ihvertfall ;)

Jeg trodde at både VFF anbefalte å springe på sokkelestene/barfot i begynnelsen, for å sørge for at man lærte seg den korrekte teknikken. Det ble poengtert at VFF dempet litt, og grunnen til at man skulle springe på sokker var at dersom man sprang feil, så gjorde det rett og slett vondt, og derfor ville man unngå dette ved å springe riktig. No?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at både VFF anbefalte å springe på sokkelestene/barfot i begynnelsen, for å sørge for at man lærte seg den korrekte teknikken. Det ble poengtert at VFF dempet litt, og grunnen til at man skulle springe på sokker var at dersom man sprang feil, så gjorde det rett og slett vondt, og derfor ville man unngå dette ved å springe riktig. No?

Selv med fivefingers så er det ikke særlig behagelig å lande med hælen først, så tror du fort ender opp med å gå om du ikke mestrer teknikken:p

Det er uansett ikke mye demping det er snakk om, kommer kanskje også litt an på hvilken modell man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med fivefingers så er det ikke særlig behagelig å lande med hælen først, så tror du fort ender opp med å gå om du ikke mestrer teknikken:p

Det er uansett ikke mye demping det er snakk om, kommer kanskje også litt an på hvilken modell man har.

Det er sant, men hvis man ikke særlig fort på en tredemølle vel og merke, så demper VFF en del syns jeg. Jeg har for øvrig Speed og en av Trek-modellene(husker ikke hvilken i farta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at både VFF anbefalte å springe på sokkelestene/barfot i begynnelsen, for å sørge for at man lærte seg den korrekte teknikken. Det ble poengtert at VFF dempet litt, og grunnen til at man skulle springe på sokker var at dersom man sprang feil, så gjorde det rett og slett vondt, og derfor ville man unngå dette ved å springe riktig. No?

Jeg anbefaler alle å lære seg teknikken helt barfot, gjerne på litt ugreit underlag. Du bare lurer deg selv ved å være for snill med underlag og demping i starten. Barefoot Ken Bob, en av de største barfotguruene, er veldig opptatt av å løpe helt barføtt. Han poengterer gang på gang at han løper barfot fordi han er en pingle, og bare føtter gjør at han løper snillest mot kroppen sin. Når alt kommer til alt er det egentlig et spørsmål om teknikk, ikke skotøy, men den teknikken kommer lettere uten skotøy. OG DET FØLES JÆVLA AWESOME Å LØPE BARFØTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest SlettetBruker4

forresten, kan man trene opp fotbuen tilstrekkelig/trene bort overpronasjonen slik at man kan slippe innleggssåler i hverdagen? Jeg fikk inntrykk av det på et par youtube-videoer, og det virket for så vidt logisk :) det hadde i så fall vært knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...