Gå til innhold

barfotløping


Gjest SlettetBruker4

Anbefalte innlegg

hHorfor skal man egentlig det? man tvinger seg til å løpe på tærne, og man løper faktisk på tærne automatisk om man løper fort nok med vanlige løpe sko. Det ser ikke særlig bra ut når halvfeite folk i parker og turområder dreper akillesen, er ganske morsomt å ta en tur i frognerparken osv utover våren/sommeren og se på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

forresten, kan man trene opp fotbuen tilstrekkelig/trene bort overpronasjonen slik at man kan slippe innleggssåler i hverdagen? Jeg fikk inntrykk av det på et par youtube-videoer, og det virket for så vidt logisk :) det hadde i så fall vært knall!

Det er forskjell på hva som skjer under løping og når man står og går rolig. Det kommer også helt an på hva man eventuelt bruker såler for. Det kan virke som man kan få noe bedring av lave fotbuer, men det er ikke sikkert hvor mye det er snakk om. Det er også helt avhengig av om det er en plattfot på grunn av den strukturelle formen til knoklene i foten, eller om det er muskulaturen som er for svak. Alt i alt tror jeg dessverre den remodellerende effekten kanskje er noe oppskrytt, men det betyr ikke at man ikke kan få gode resultater. Selv bruker jeg såler på jobb, men minst mulig på bena når jeg løper.

hHorfor skal man egentlig det? man tvinger seg til å løpe på tærne, og man løper faktisk på tærne automatisk om man løper fort nok med vanlige løpe sko. Det ser ikke særlig bra ut når halvfeite folk i parker og turområder dreper akillesen, er ganske morsomt å ta en tur i frognerparken osv utover våren/sommeren og se på de.

Sant at man kommer frem på forfoten ved høyt nok tempo, men ikke alle kan eller vil løpe fort hele tiden. Det kan se ut som det er mindre skadelig å løpe med forfoten først, og da skjønner jeg at folk ønsker å prøve det. Jeg har hørt såpass mange suksesshistorien i klinikken at jeg tror det har noe for seg. Og det ser ihvertfall ikke bra ut når de samme halvfeite folka banker løs med hælene først så det nærmest knaker i leddbrusken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for barfot/forfot løping. For min del går det utrolig mye greiere. Fikk veldig ofte beinhinne betennelse før, men etter at jeg la om løpestilen har jeg ikke vært plaget i det hele tatt ( man får skikkelig gangsperr i leggene i begynnelsen, men det går over)

Det er mange gode lettvekts joggesko på markedet om en ikke ønsker fivefingers.

Ja det kan godt hende!:)

Lurer litt på om dere bruker fivefingers ute også?! uten å miste tærn om vinter?

Det går så fint så. Sprang forleden 5 km på grussti i pissregn og 4 grader, snø er det ikke på denne kanten men de har jo sko mef kraftigere såle beregnet på snø/is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4
Det er forskjell på hva som skjer under løping og når man står og går rolig. Det kommer også helt an på hva man eventuelt bruker såler for. Det kan virke som man kan få noe bedring av lave fotbuer, men det er ikke sikkert hvor mye det er snakk om. Det er også helt avhengig av om det er en plattfot på grunn av den strukturelle formen til knoklene i foten, eller om det er muskulaturen som er for svak. Alt i alt tror jeg dessverre den remodellerende effekten kanskje er noe oppskrytt, men det betyr ikke at man ikke kan få gode resultater. Selv bruker jeg såler på jobb, men minst mulig på bena når jeg løper.

Sant at man kommer frem på forfoten ved høyt nok tempo, men ikke alle kan eller vil løpe fort hele tiden. Det kan se ut som det er mindre skadelig å løpe med forfoten først, og da skjønner jeg at folk ønsker å prøve det. Jeg har hørt såpass mange suksesshistorien i klinikken at jeg tror det har noe for seg. Og det ser ihvertfall ikke bra ut når de samme halvfeite folka banker løs med hælene først så det nærmest knaker i leddbrusken.

Nok en gang, takk for gode svar. :) Hvordan kan man undersøke om fotproblemene er strukturelle eller muskulære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt å teste løping med VFF. Føles fantastisk, men kjedelig å starte rolig. Gleder meg til å kunne løpe mer enn et par hundre meter. Jeg ble fortalt at man skulle starte med 100 meter og øke litt etter litt for å unngå beinhinnebetennelse, er det helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, takk for gode svar. :) Hvordan kan man undersøke om fotproblemene er strukturelle eller muskulære?

For å gi et godt svar må noen med peiling se på føttene dine, men sånn i korte trekk kan vi si at om du har normal fotbue om benet ikke er i bakken er ting mindre strukturelt.

Har akkurat begynt å teste løping med VFF. Føles fantastisk, men kjedelig å starte rolig. Gleder meg til å kunne løpe mer enn et par hundre meter. Jeg ble fortalt at man skulle starte med 100 meter og øke litt etter litt for å unngå beinhinnebetennelse, er det helt på jordet?

Det er riktig at man skal starte ganske rolig, men det er sjeldent beinhinnebetennelse som er problemet. Bare bruk tida godt og gled deg til du kan løpe fritt - det er awesome!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SlettetBruker4
For å gi et godt svar må noen med peiling se på føttene dine, men sånn i korte trekk kan vi si at om du har normal fotbue om benet ikke er i bakken er ting mindre strukturelt.

Det er riktig at man skal starte ganske rolig, men det er sjeldent beinhinnebetennelse som er problemet. Bare bruk tida godt og gled deg til du kan løpe fritt - det er awesome!

alright! Jeg får ta en sjekk hos en lege/fysio ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har slitt med beinhinnebetennelse i flere år, og den kommer tilbake bare jeg går litt for fort!.. jeg bestemte meg for å prøve barfot-løpeteknikken, og har ikke kjent noe på fremsiden av leggene! heller på baksiden! fytti så støl i leggmusklene....... :lol:

lyst på barfotsko, men hvis mange har erfaringer med at vanlige sko er like gode, er det kanskje like greit? noen spesielle sko man bør gå etter? noen med demping under tær, selv om veldig mange sko er veldig fokusert på demping under hæl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kanskje litt OT, men er det ikke vondt å løpe ute helt barfot uten sko? mtp på steiner og sånn. Jeg får kjempevondt om jeg bare skulle gått til postkassa uten sko, og tripper bort isåfall. MEN barfotløping med fiverunners, ååååh, det har jeg så lyst på! Men må rehabelitere kneet først, så vil jeg begynne med å tilvenne meg forfot og fivefingers, blir lykkerus når jeg kan løpe igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel aldri sett noen løpe helt barfot ute. Hørtes ikke spesielt digg ut :p Men å løpe med fivefingers ute er bare deilig ! :D Viktig at du har god teknikk når du bruker fivefingers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men er det ikke vondt å løpe ute helt barfot uten sko? mtp på steiner og sånn. Jeg får kjempevondt om jeg bare skulle gått til postkassa uten sko, og tripper bort isåfall. MEN barfotløping med fiverunners, ååååh, det har jeg så lyst på! Men må rehabelitere kneet først, så vil jeg begynne med å tilvenne meg forfot og fivefingers, blir lykkerus når jeg kan løpe igjen :)

Det går stort sett veldig problemfritt. Ligg ugreit før de koster vekk strøgrusen på våren ellers er det helt fint. Bar asfalt er bare helt nydelig å løpe barføtt på.

Har vel aldri sett noen løpe helt barfot ute. Hørtes ikke spesielt digg ut :pMen å løpe med fivefingers ute er bare deilig ! :D Viktig at du har god teknikk når du bruker fivefingers :)

Det har tydeligvis ikke så mange andre heller, for herregud så mange rare blikk man får. Ser ut som det lukter en barfotløpeworkshop med fitnessbloggere til våren her! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Er barfotløping veldig mye bedre mtp beinhinnebetennelse enn vanlig løping?

Ser noen her har kommentert at det gikk mye bedre enn med vanlig. Jeg sliter veldig med beinhinnebetennelse, og kan ikke løpe noe særlig pga det, noe som er veldig dumt, da jeg er avhenging av god kondisjon.

Sjekk filmen jeg postet på side 1. så får du nok svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hele poenget med barfotløping at man ikke trenger sko? ;)

Vil vel heller kalle det en løpeteknikk som er enkel å lære seg ved å bruke five-fingers / barfot. Jeg klarer fint å løpe på samme måte med div løpesko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barfotløping veldig mye bedre mtp beinhinnebetennelse enn vanlig løping?

Ser noen her har kommentert at det gikk mye bedre enn med vanlig. Jeg sliter veldig med beinhinnebetennelse, og kan ikke løpe noe særlig pga det, noe som er veldig dumt, da jeg er avhenging av god kondisjon.

Mange opplever bedring av beinhinnebetennelse ved fotfotsløping, men ikke alle. Prøv deg forsiktig frem og se om det hjelper. Om det ikke bedres bør du søke profesjonell hjelp, da beinhinnebetennelse er e vanskelig diagnose å få bukt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...