Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Min kjære lillebror har gnagd på modern i over ett år om at han vil begynne å trene, og har nå fått kontrakt på treningssenter og gleden er stor! Greia er at han tror han kan alt og er verdens sterkeste. Vi har gitt beskjed om at inn til videre så skal vi være med han når han skal trene. Ønsket om å få dette til er stort, men det er noen ting vi må ta hensyn til - og der kommer fitnessbloggen inn!

• Han har AD/HD og sliter veldig med konsentrasjonen. Derfor er noe som er "enkelt" for oss "vanlige" fort for mye for han, og da stopper det helt opp. Selv om han skal trene hele kroppen i en økt, ønsker jeg at det ikke skal være for mye øvelser. Jeg tenker knebøy, markløft, benkpress, militærpress (?), chins, dips og kanskje nedtrekk. Kan han kjøre alle disse øvelsene i samme økt eller burde det fordeles til annen hver økt?
  • Mat - han spiser egentlig som en hest, men pga bivirkninger på medisinen for AD/HD, så er matinntaket rimelig redusert fordi han har så dårlig matlyst og blir kvalm ved for mye mat. Vi har understreket til han at han må spise mer når han ser han klarer det. De dagene han er veldig lavt medisinert (helger, fridager fra skolen) så spiser han mye større mengder. (Jeg er litt redd for at han skal gå enda mer ned i vekt)
    • Han er 190cm og vekta varierer veldig. Er usikker på hva han veide inn på sist, men tror det ligger på rundt 67-70kg. Aka. sabla tynn gutt

[*]Han skal på veiledningstime på treningssenteret i dag, og både jeg og modern har planer om å være med. (Høhø, stakkars gutt)

Det var noe mer jeg tenkte på som jeg skulle nevne, men nå glemte jeg det av. Tar det heller når jeg kommer på det senere!

Hadde vært supert om dere har noen innspill på hvordan vi kan hjelpe gutten til å komme godt inn i dette med trening (og kosthold). Om det er behov for noe mer info så er det bare å spørre så skal jeg gjøre mitt beste på å svare :)

Fortsetter under...

Har dere snakket med de ansatte på treningssenteret og fått en veileder som har kunnskap om situasjonen? Det deles ut mange kukete nybegynneropplegg, og tenker det vil være bra om dere (du og treningsveilederen) er ca på samme side så ikke informasjonen som serveres blir for mangfoldig og/eller tvetydig.

Fokus på baseøvelser høres ut som en bra taktikk, og lær han gjerne litt om energitettheten i mat så han kan velge riktig når han først skal spise :)

Når det gjelder program anbefaler jeg Starting strenght, fullkroppsprogram for nybegynnere som inneholder benk, knebøy, markløft, militærpress, chins, dips, roing og mage. (Håper jeg fikk med alle nå)

Kostråd mtp medikamentene regner jeg med dere har fått råd om fra legen, og de bør dere forholde dere til. Om problemet er å få i seg nok, kan tipsene i denne artikkelen være noe for dere:

Enkle tiltak for å få i seg nok mat | Frisk og Funksjonell

Bare et lite innspill ang vekten - jeg har en sønn på 195 som veier 70 kg. Tynn men har muskler og gjør det bra i håndball og kampsport. Kan godt være friske og spreke selv om de er tynne i den aldren. ;)

Litt tveegget sverd dette med baseøvelser. På ene siden er det nok, som du sier, viktig å ikke ha for mange øvelser slik at han holder konsentrasjonen gjennom hele økta. På andre siden er bøy og mark uten god fokus å bevege seg på syltynn novemberis. Alt i alt er nok det å drive fysisk aktivitet en veldig god ting for en med ADHD, det er mer enn nok krutt som bør brennes.

Litt på siden, men siden vi er inne på temaet ADHD. Har dere forsøkt kuldedyne? Det høres ganske teit ut, men er ganske enkelt en dyne fylt med kuler i stedet for vanlig dun (eller hva faen som egentlig er i dyner). I kommuneturnusen min jobbet jeg med en ergoterapeut som hadde fordypet seg i dette. Tilnærmet alle opplevde bedre søvn og mindre urolighet, og en del kunne også kutte kraftig ned på (mener også noen kunne kutte helt ut) medikamentene. Folka ble helt forelska i dyna og hadde den med da de sover over på venner, på teltturer, lå med den rundt seg mens de leste lekser osv. Jeg har også sett dette brukt på urolige demente pasienter ved en psykiatrisk avdeling med helt hinsides god effekt. Det fungerer helt garantert ikke på alle, men verdt å sjekke ut om han sliter med søvnen ihvertfall. Det med søvn er jo ganske viktig når han skal begynne med tung styrketrening, men det er heller ikke utenkelig at hard fysisk aktivitet kan hjelpe til å bedre søvnkvaliteten. Aktiviteten kan med fordel unngå å legges til tiden like før han skal sove.

Annonse

I motsetning til Tnalex, så synes jeg styrketrening høres ut som en fryktelig god idè. Lagsport og kampsport krever større grad av impulskontroll (ovenfor andre) enn hva individuell trening gjør.

Det beste rådet jeg kan gi er at veileder/du?/annen flinkis tar seg tid til å øve inn teknikk uten mye "støy" rundt. Noen av de elevene jeg jobber med som har ADHD sliter enormt med å ta imot instrukser og informasjon om det er mye som foregår rundt. Dersom sosiale ferdigheter har vært/er et problem, vil det også være en fordel å gå gjennom de skrevne og uskrevne reglene på senteret:) Håper broren din får en positiv opplevelse!

All sport krever fokus, og da blir den avgjørende faktoren motivasjon. Jo mer motivasjon, jo enklere å holde fokus. ADHDkids er da akkurat som alle andre folk. Motivasjon -> fokus -> mestring -> ny motivasjon :)

Ser at vi har litt forskjellig utgangspunkt for argumentasjonen. Du ser på hva som kan være bra for en person om man må oppøve sosiale ferdigheter, mens jeg tar utgangspunkt i å komme med tips utfra at broren starter på senter for å trene kroppen (ikke det sosiale).

Har dere snakket med de ansatte på treningssenteret og fått en veileder som har kunnskap om situasjonen? Det deles ut mange kukete nybegynneropplegg, og tenker det vil være bra om dere (du og treningsveilederen) er ca på samme side så ikke informasjonen som serveres blir for mangfoldig og/eller tvetydig.

Fokus på baseøvelser høres ut som en bra taktikk, og lær han gjerne litt om energitettheten i mat så han kan velge riktig når han først skal spise :)

Nå er det ikke jeg som har styringen på hva som blir informert om osv - men vi var på veiledningstimen i går, og jeg hadde håpet på teknikkinnføring i baseøvelsene. Dette var ikke tilfellet! Det ble heller gått igjennom ett standardoppsett for apparatene. Og det var snakk om trening to ganger i uka, med halvt om halvt styrke/kondisjon. Så jeg var ikke videre imponert.

Når det gjelder program anbefaler jeg Starting strenght, fullkroppsprogram for nybegynnere som inneholder benk, knebøy, markløft, militærpress, chins, dips, roing og mage. (Håper jeg fikk med alle nå)

Skal prate med gutten og høre om han etterhvert kunne tenkt seg å starte på ett slikt program. Jeg er litt redd (kanskje veldig unødvendig) at det blir for mye for han.

Kostråd mtp medikamentene regner jeg med dere har fått råd om fra legen, og de bør dere forholde dere til. Om problemet er å få i seg nok, kan tipsene i denne artikkelen være noe for dere:

Enkle tiltak for å få i seg nok mat | Frisk og Funksjonell

Jeg er usikker på hva slags råd som er gitt, så det må jeg i så fall sjekke opp. Det eneste jeg kan kommentere på er at det går veldig i bølgedaler. Kiloene raser av, også bruker han lang tid på å komme seg opp igjen, for så at det raser av på nytt. Skal videreformidle den artikkelen til min mor, så tusen takk for det :)

Litt tveegget sverd dette med baseøvelser. På ene siden er det nok, som du sier, viktig å ikke ha for mange øvelser slik at han holder konsentrasjonen gjennom hele økta. På andre siden er bøy og mark uten god fokus å bevege seg på syltynn novemberis. Alt i alt er nok det å drive fysisk aktivitet en veldig god ting for en med ADHD, det er mer enn nok krutt som bør brennes.

Litt på siden, men siden vi er inne på temaet ADHD. Har dere forsøkt kuldedyne? Det høres ganske teit ut, men er ganske enkelt en dyne fylt med kuler i stedet for vanlig dun (eller hva faen som egentlig er i dyner). I kommuneturnusen min jobbet jeg med en ergoterapeut som hadde fordypet seg i dette. Tilnærmet alle opplevde bedre søvn og mindre urolighet, og en del kunne også kutte kraftig ned på (mener også noen kunne kutte helt ut) medikamentene. Folka ble helt forelska i dyna og hadde den med da de sover over på venner, på teltturer, lå med den rundt seg mens de leste lekser osv. Jeg har også sett dette brukt på urolige demente pasienter ved en psykiatrisk avdeling med helt hinsides god effekt. Det fungerer helt garantert ikke på alle, men verdt å sjekke ut om han sliter med søvnen ihvertfall. Det med søvn er jo ganske viktig når han skal begynne med tung styrketrening, men det er heller ikke utenkelig at hard fysisk aktivitet kan hjelpe til å bedre søvnkvaliteten. Aktiviteten kan med fordel unngå å legges til tiden like før han skal sove.

Som den vanskelige søsteren jeg er, så har jeg gitt beskjed om at han skal ha noen med seg (aka. meg eller mamma), for ikke farsken om han blir å få noe ut av det alene. Ikke i starten! Jeg er egentlig ute etter ett sett øvelser som kan gjøres alle 3 dagene, at det ikke blir forskjellige øvelser fra dag til dag. Jo mer likt det er jo bedre, for da har han tryggheten i at det ikke kommer noe nytt/overraskende. Da kan vi heller legge til øvelser senere, om han vil det.

Og, du! Vi hørte akkorat om denne kuledyna forrige lørdag! Helt tilfeldig på butikken av en annen mor med AD/HD-barn. Egentlig høres det ikke teit ut, men rimelig kult - personlig hadde jeg nok fått klaus av den. Han har jo allerede problemer med innsovingen, og får melatonin for det. Så jeg tror absolutt dette kan være noe for gutten. Setter veldig stor pris på at du nevner det selv om det er "litt på siden" :)

ikke for og være stygg ellernoe. Men tror det er best at denne gutten begynner på lagsport eller kampsport! Jeg hadde veldig høyt tempramang når jeg selv var på den alderen og det hjalp og gjøre aktiviteter sammen med andre. Og se faktisk hvordan andre på samme alder oppfører seg! Tror det vil hjelpe han veldig :)Tror det kanskje blir litt for tidlig med en utolmodig gutt og treningsenter i den alderen der. Men lykke til videre!

Det er på ingen måter å være stygg - du kommer jo bare med et forslag :) Men gutten har allerede vært borti både lagsport og kampsport og han er ikke begeistra. Og å tvinge han på noe slikt er ikke aktuelt.

Tusen takk :)

I motsetning til Tnalex, så synes jeg styrketrening høres ut som en fryktelig god idè. Lagsport og kampsport krever større grad av impulskontroll (ovenfor andre) enn hva individuell trening gjør.

Det beste rådet jeg kan gi er at veileder/du?/annen flinkis tar seg tid til å øve inn teknikk uten mye "støy" rundt. Noen av de elevene jeg jobber med som har ADHD sliter enormt med å ta imot instrukser og informasjon om det er mye som foregår rundt. Dersom sosiale ferdigheter har vært/er et problem, vil det også være en fordel å gå gjennom de skrevne og uskrevne reglene på senteret:) Håper broren din får en positiv opplevelse!

Sant som du skriver i forhold til impulskontrol, i tillegg ved individuell trening så kan vi være der å følge han opp uten at han føler seg som den gutten som har mor/søster med på fotballtrening for å passe på...

Jeg tror at jeg skal prøve å ta han med om formiddagen når det er rolig der i jula, og se hvordan det går! Halve greia er jo at jeg klarer å legge bort søsterrollen :whistle:

Bare et lite innspill ang vekten - jeg har en sønn på 195 som veier 70 kg. Tynn men har muskler og gjør det bra i håndball og kampsport. Kan godt være friske og spreke selv om de er tynne i den aldren. ;)

Ingen som sier at han er ikke er frisk og sprek. Men vi jobber med å få han opp i vekt, ikke ned. Han har vært nede på 62kg og det funker bare ikke. Og forskjellen er kanskje at din sønn faktisk er bedre trent? :)

Hei! Spennende tråd. Jeg har lang erfaring med ADHD (add selv, adhd hos søster, har bodd sammen med en med add/adhd) (Og ja, jeg vet man skiller på de forskjellige i norge, men jeg skriver det slik likevel, fordi det er stor forskjell!)

Det er kommet frem veldig mye fornuftig her, og jeg har også troen på styrketrening. Det er ikke slik at han er en av dem som faktisk blir hyperfokusert når han mestrer noe, da? Forhåpentligvis er jo dette full klaff, og da er det forhåpentligvis ikke vanskelig å implementere nye øvelser etterhvert. Problemet blir vel heller kildekritikk, tenker jeg, ikke bra om man sluker alt rått, da blir man jo lett forvirret igjen.

Bra han har noen som bryr seg så mye, det er viktig!

Lykke til!

Jeg har jobbet en god del med barn og unge med ADHD og vil på bakgrunn av mine erfaringer gi samme råd som didi.

:)

Du virker jo å være en veldig god storesøster så jeg både håper og tror at det kan fungere veldig bra om du veileder ham i øvelsene du innledningsvis nevnte. Det er gode øvelser. Ha i mente at gutten er ung, høy og slank. Det betyr - mener jeg - at det bør stilles enda større krav til teknisk utførelse og avkreves enda større forsiktighet med tanke på intensitetsnivå. Det å "holde ham igjen" kan bli en krevende oppgave om han først får smaken på å løfte tungt. Det kommer til å gå helt greit om han ikke sluntrer med teknikken. Markløft og knebøy er kanskje spesielt krevende i så måte.

Lykke til!

Og, du! Vi hørte akkorat om denne kuledyna forrige lørdag! Helt tilfeldig på butikken av en annen mor med AD/HD-barn. Egentlig høres det ikke teit ut, men rimelig kult - personlig hadde jeg nok fått klaus av den. Han har jo allerede problemer med innsovingen, og får melatonin for det. Så jeg tror absolutt dette kan være noe for gutten. Setter veldig stor pris på at du nevner det selv om det er "litt på siden" :)

Anbefaler deg på det sterkeste å sjekke det ut, det er et tiltak som ikke koster noe uten en eneste bivirkning. Når det da har såpass gode effekter på noen er det dumt å ikke prøve. Det er dessverre ikke alle som kjenner til dette hjelpemiddelet, men det er mer og mer på vei frem. Ta kontakt med ergoterapitjenesten i kommunen og forhør deg der. Kan også sette deg i kontakt med ergoterapeuten jeg jobber med om dere trenger noe hjelp, hun brenner virkelig for dette! vordan var erfaringen til de dere snakket med? Lykke til!

[quote="PhoenixCircle, post: 611761, member: 19131"

Ingen som sier at han er ikke er frisk og sprek. Men vi jobber med å få han opp i vekt, ikke ned. Han har vært nede på 62kg og det funker bare ikke. Og forskjellen er kanskje at din sønn faktisk er bedre trent? :)

Nei 62 kg er på ingen måte greit. Vet ikke hvorfor jeg skrev for jeg ser jo at dere har en helt annen situasjon enn vi har hatt hjemme - men var vel det at jeg har strevd selv med å få gutta litt mer opp i vekt og det har ikke ført noe godt med seg. Det skulle jeg latt være rett og slett. :(

Lykke til og en ting er i hvertfall helt sikkert: Han har en søster som er engasjert og står på for ham. Det er gull verdt. For hele familien.(y)

Annonse

Nei 62 kg er på ingen måte greit. Vet ikke hvorfor jeg skrev for jeg ser jo at dere har en helt annen situasjon enn vi har hatt hjemme - men var vel det at jeg har strevd selv med å få gutta litt mer opp i vekt og det har ikke ført noe godt med seg. Det skulle jeg latt være rett og slett. :(

Lykke til og en ting er i hvertfall helt sikkert: Han har en søster som er engasjert og står på for ham. Det er gull verdt. For hele familien.(y)

Om man skal si jeg har en bekymring, så er det ikke å få han til å gå opp i vekt - men heller at han ikke går ned i vekt når han starter å trene! For han er ikke i mye aktivitet ellers :)

Ja, når det kommer til å få de opp i vekt så er vel det utrolig lett å gjøre feil(les: utrolig vanskelig å gjøre "rett") hehe, så jeg skjønner frustrasjonen :)

Tusen takk :oops:

Hei! Spennende tråd. Jeg har lang erfaring med ADHD (add selv, adhd hos søster, har bodd sammen med en med add/adhd) (Og ja, jeg vet man skiller på de forskjellige i norge, men jeg skriver det slik likevel, fordi det er stor forskjell!)

Det er kommet frem veldig mye fornuftig her, og jeg har også troen på styrketrening. Det er ikke slik at han er en av dem som faktisk blir hyperfokusert når han mestrer noe, da? Forhåpentligvis er jo dette full klaff, og da er det forhåpentligvis ikke vanskelig å implementere nye øvelser etterhvert. Problemet blir vel heller kildekritikk, tenker jeg, ikke bra om man sluker alt rått, da blir man jo lett forvirret igjen.

Bra han har noen som bryr seg så mye, det er viktig!

Lykke til!

Jo, til en viss grad så hyperfokuserer han om det er både noe han mestrer og virkelig like - som f.eks. gitarspilling!

Så jeg har tro på at han skal klare dette bra, men om jeg klarer å hjelpe han rett så kan det bli kjempebra! Tenker du kildekritikk i forhold til meg? Jeg tar det meste til meg, men siden jeg kjenner gutten såpass så er det ikke så stort problem å vite hva som vil funke/ikke funke. Det er vel heller litt verre om han begynner å lese seg opp selv. Da kan nok forvirringen bli stor. Men det var kanskje det du tenkte på? Hehe :p

Jeg har jobbet en god del med barn og unge med ADHD og vil på bakgrunn av mine erfaringer gi samme råd som didi.

Du virker jo å være en veldig god storesøster så jeg både håper og tror at det kan fungere veldig bra om du veileder ham i øvelsene du innledningsvis nevnte. Det er gode øvelser. Ha i mente at gutten er ung, høy og slank. Det betyr - mener jeg - at det bør stilles enda større krav til teknisk utførelse og avkreves enda større forsiktighet med tanke på intensitetsnivå. Det å "holde ham igjen" kan bli en krevende oppgave om han først får smaken på å løfte tungt. Det kommer til å gå helt greit om han ikke sluntrer med teknikken. Markløft og knebøy er kanskje spesielt krevende i så måte.

Lykke til!

Jeg prøver jo mitt beste! Uten å utlevere han for mye, så kan jeg si at han har kommet langt allerede, og er en flott gutt :love: Har du noen formeninger om de øvelsene jeg nevnte kan kjøres i samme økt, eller om det blir for mye belasting på noen kroppsdeler? (er litt for nybegynner selv til å svare meg selv haha)

Skal prøve å ordne slik at vi drar i lag de første månedene i alle fall. Tror det er greit for oss begge ;)

Jeg tenkte på ham, ja. Du virker fornuftig nok til å være kritisk til kildene, men det er vel de færreste fjortenåringer, og kanskje hvertfall ikke en fjortenåring med ADHD.

Ja, der ser du; trenger ikke å være 14 og ha ad/hd for å bli forvirra! Hahaha :p

Hei hei!

Selv om han skal trene hele kroppen i en økt, ønsker jeg at det ikke skal være for mye øvelser. Jeg tenker knebøy, markløft, benkpress, militærpress (?), chins, dips og kanskje nedtrekk. Kan han kjøre alle disse øvelsene i samme økt eller burde det fordeles til annen hver økt?

Det spørs litt hvor mange dager i uka han kommer til å trene. Og det handler om hvor godt han tåler treningen, hvor flink han er til å spise og sove.

Øvelsesutvalget du har gjort er uovertruffent bra! (Bra at du utelater planke/chrunhes/situps/bicepscurl/triceps nedtrekk - dette er muskulatur som får kjørt seg likevel med de flerleddsøvelsene du har plukket ut for ham. Han vil få MER enn nok med å lære seg riktig teknisk utførelse av disse.

Et par innspill.

Ville prioritert chins fremfor nedtrekk - ihvertfall om han er sterk nok til det eller om senteret har et bra apparat med avlastningsmekanisme for å gjøre "ekte" chins med redusert belastning. (Ekte chins gir bedre aktivisering av kjernemuskulaturen) Markløft ville jeg innledningsvis kun satt opp en gang i uka. (Det er den mest energitømmende styrkeøvelsen du kan gjøre - og han vil presumptivt trenge, som alle oss andre, litt mer resititusjonstid på denne kongeøvelsen) Bøy og benk gjerne to ganger i uka. Dips er flott - men kan bli tøft for skuldrene om han har høy intensitet i benk og i tillegg kjører militærpress. (Millitærpress er en flott øvelse som bør være med.) Bedre veiledning enn jeg kan gi vil han garantert kunne få av en dyktig PT som også kan observere din bror og dermed kan "se" hvilket regime han kan dra best nytte av.

Ellers tror jeg at det er viktig å ta det forsiktig i forhold til intensistet og ikke pushe på med for tunge vekter. Bruk mye tid på det tekniske og la kroppen venne seg til mengde først.

Gi gass!

Det spørs litt hvor mange dager i uka han kommer til å trene. Og det handler om hvor godt han tåler treningen, hvor flink han er til å spise og sove.

Øvelsesutvalget du har gjort er uovertruffent bra! (Bra at du utelater planke/chrunhes/situps/bicepscurl/triceps nedtrekk - dette er muskulatur som får kjørt seg likevel med de flerleddsøvelsene du har plukket ut for ham. Han vil få MER enn nok med å lære seg riktig teknisk utførelse av disse.

Et par innspill.

Ville prioritert chins fremfor nedtrekk - ihvertfall om han er sterk nok til det eller om senteret har et bra apparat med avlastningsmekanisme for å gjøre "ekte" chins med redusert belastning. (Ekte chins gir bedre aktivisering av kjernemuskulaturen) Markløft ville jeg innledningsvis kun satt opp en gang i uka. (Det er den mest energitømmende styrkeøvelsen du kan gjøre - og han vil presumptivt trenge, som alle oss andre, litt mer resititusjonstid på denne kongeøvelsen) Bøy og benk gjerne to ganger i uka. Dips er flott - men kan bli tøft for skuldrene om han har høy intensitet i benk og i tillegg kjører militærpress. (Millitærpress er en flott øvelse som bør være med.) Bedre veiledning enn jeg kan gi vil han garantert kunne få av en dyktig PT som også kan observere din bror og dermed kan "se" hvilket regime han kan dra best nytte av.

Ellers tror jeg at det er viktig å ta det forsiktig i forhold til intensistet og ikke pushe på med for tunge vekter. Bruk mye tid på det tekniske og la kroppen venne seg til mengde først.

Gi gass!

Supert! Her vi bor er det ikke noe særlig muligheter for PT i forhold til teknikk osv, så jeg får duge inn til videre :p Akkorat i dette øyeblikket er jeg veldig usikker på hvordan det blir å gå - han er veldig støl etter en saltime han ble dratt med på (ikke av meg, men jeg var også med på timen), og det likte han ikke. Men han sa nettopp at han vet han kommer til å bli støl til tider. Cluet for min del er å prate med han på rett tidspunkt, og det er ikke så mange av dem. Det er bakdelen med å være storesøster! Men jeg stresser ikke, vi tar det i hans tempo!

Men kjempebra svar, føler jeg har grei info å jobbe videre med!

Anbefaler deg på det sterkeste å sjekke det ut, det er et tiltak som ikke koster noe uten en eneste bivirkning. Når det da har såpass gode effekter på noen er det dumt å ikke prøve. Det er dessverre ikke alle som kjenner til dette hjelpemiddelet, men det er mer og mer på vei frem. Ta kontakt med ergoterapitjenesten i kommunen og forhør deg der. Kan også sette deg i kontakt med ergoterapeuten jeg jobber med om dere trenger noe hjelp, hun brenner virkelig for dette! vordan var erfaringen til de dere snakket med? Lykke til!

Det høres absolutt ut som noe han kan ha nytte av. Hun vi pratet med hadde veldig positive erfaringer, men sa at det var veldig få som visste om det når hun tok kontakt for å prøve og få tak i det. Så om du kunne ha formidlet kontaktinfo til den terapeuten så hadde det vært supert! Da kan jeg gi det videre til mamma :) Tusen takk (igjen ;) )!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...