Gå til innhold

Frokostmyten


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Her på Fitnessbloggen hører jeg stadig formodentlig kunnskapsrike personer som avviser forestilligen om at frokosten er essensiel for å opprettholde en jevn forbrenning. Særlig forsvarere av periodisk faste hevder gjerne at det er en myte at frokosten er nødvendig for å få igang forbrenningen og ikke minst for å holde proteinsyntesen på et godt nivå. I en artikkel på nettestedet iform.no - en der side man skulle forvente et høyt kunnskapsnivå om trening og kosthold - kan man idag lese om frokostens mange fordeler. Her sies det blandt annet en del ting som jeg synes er en direkte motsigelse til det jeg ofte leser her på FB.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2399

Blant annet dette:

"Mange tror de kan spare kalorier ved å hoppe over frokosten eller andre måltider. Da er det lett at man narrer seg selv, for kroppen oppfatter nemlig mangelen på energi som en form for krisesituasjon og svarer med å skru forbrenningen ned på sparebluss. Dermed øker sjansen for at man på sikt legger på seg.

• Regelmessige måltider er med på å holde forbrenningen på et jevnt nivå.

• Kroppen tærer på musklene når energitilførselen er for lav. De færreste ønsker å tape muskelmasse, enten vi er fornøyd med vekten eller ikke. "

Jeg er overrasket at personer som utgir seg får å være kompetent innen kosthold og trenignsteori så hardnakket står fast ved så ulike og uforenelige oppfatninger. Her kommer jo også spørsmålet om måltidsfrekvens inn. I denne artikkelen bebudes nok en gang nødvendigheten av å spise regelmessig for å holde igang forbrenningen.

Er det noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det som funker for deg, det er det som er riktig. Hvis man klarer seg uten frokost og ikke liker å spise det/ ikke har tid så er det ingenting som skulle være imot det. Noen (inkludert meg) er nødt til å spise frokost for å komme seg i gang på morgenen. Dette er individuelt og jeg synes det blir feil å si at "det" er riktig og "det" er feil. Dette er det jeg tror, og har ingen kilder eller bevis på at det er rett, men det hørtes i hvert fall logisk ut i mine ører ;)

Det du leser på iform skal du ta med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg når studier viser til at frokostspisere har lavere vekt, er den grunn at det er disse som er interesert i et sunt kosthold, og spiser dermed ikke crap resten av dagen, og omvendt: de som ikke spiser frokost, er de som ikle bryr seg, og spiser en stor feit pizza til kvelds, skyldt ned med noen øl, og en hau med is etterpå.

Jeg ble utrolig skuffa over artikkelen fra iform.no!

Jeg har selv begynt å spise etter PF, og trives med det. Energien er stabil, og jeg får i meg passe mengde mat. Ikke blir jeg serlig sulten mellom måltidene heller.

Forsåvidt digger jeg denne artikkelen http://fitnessbloggen.no/de-10-storste-mytene-om-faste/- en artikkel jeg ofte har dratt frem i diskusjoner under forelesninger og andre sammenkomster. (går årstudium i ernæring, VELDIG mange myter, som vi lærer er sanne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg er at det er "melk.no" som står for artikkelen, slik som Berkhain påpekte i sin eksellente "top ti myter om faste", matindustrien har MYE å vinne på å opprettholde myten om frokost og måltidsfrekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det som funker for deg, det er det som er riktig. Hvis man klarer seg uten frokost og ikke liker å spise det/ ikke har tid så er det ingenting som skulle være imot det. Noen (inkludert meg) er nødt til å spise frokost for å komme seg i gang på morgenen. Dette er individuelt og jeg synes det blir feil å si at "det" er riktig og "det" er feil. Dette er det jeg tror, og har ingen kilder eller bevis på at det er rett, men det hørtes i hvert fall logisk ut i mine ører ;)

Det du leser på iform skal du ta med en klype salt.

Jeg er forsåvidt enig i din tilnærming til kosthold, "hvis det funker for deg". Men poenget til MANGE av de artiklene på iform og div andre fora, er at dette er SANNHET. Du MÅ spise flere måltider ellers stopper forbrenningen. Noen ganger kjører dem på med intervjuer av kjente fjes ( http://www.iform.no/pub/art.php?id=1876 ) for å drive poenget inn. Dette er en bransje, husk det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det som funker for deg, det er det som er riktig. Hvis man klarer seg uten frokost og ikke liker å spise det/ ikke har tid så er det ingenting som skulle være imot det. Noen (inkludert meg) er nødt til å spise frokost for å komme seg i gang på morgenen. Dette er individuelt og jeg synes det blir feil å si at "det" er riktig og "det" er feil. Dette er det jeg tror, og har ingen kilder eller bevis på at det er rett, men det hørtes i hvert fall logisk ut i mine ører ;)

Det du leser på iform skal du ta med en klype salt.

Det er helt riktig at det er individuelle forskjeller, men dette handler om trivsel.

Når det gjelder forbrenning, så er det i alle tilfeller riv ruskende galt å påstå at man må spise ofte for å "holde igang forbrenningen". Forbrenningen i løpet av dagen er den samme uavhengig av antallet måltider. Det er det totale inntaket og hva du gjør i løpet av dagen som har noe å si, pluss en haug med andre faktorer som høyde, vekt, alder osv.

At frokosten "setter igang forbrenningen" er også i alle tilfeller en gal påstand. At man får mer energi etter å ha spist frokost, og at mange derfor fungerer bedre dersom man spiser frokost, er nok riktig (dette gjelder ikke alle, og kroppen tilpasser seg). Utifra dette har man trukket en helt gal konklusjon og sier at dette er fordi forbrenningen er "satt igang". Dette er først og fremst svært uvitenskapelig, men også helt ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bekrefter forsåvidt min oppfatning om at artiklene på iform har veldig varierende kvalitet, og ofte et lavere refleksjonsnivå enn FB. Er det flere som føler det slik?

Haha, ja! Er en grunnt til at jeg heller henger her. Når det skal sies, er jeg skeptisk til det som skrives her og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som slår meg er at det er "melk.no" som står for artikkelen, slik som Berkhain påpekte i sin eksellente "top ti myter om faste", matindustrien har MYE å vinne på å opprettholde myten om frokost og måltidsfrekvens.

Hvorfor det egentlig? Hvis jeg hadde spist typisk "frokostmat" hele dagen, hadde jeg brukt langt mindre penger på mat enn nå. Hvis jeg hadde ringt Meny og spurt hva de foretrakk av at jeg spiste en skål havregryn og et glass melk + 250 gram biff eller 500 gram biff, vet jeg hva de hadde valgt :D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe glad i Iform.. AHr kommentert det på et annet innlegg.

Frokost fungerer for noen, ikke for alle.

Jeg kunne godt ha klart meg uten, men siden jeg skal ha i meg så mye mat så drikker jeg en smoothie av noe slag på morran med rundt 1200 kcal.

Flytende frokost høres ut som en god idé for en som som aldri er særlig sulten på morningen. Hva har du i denne imponerende "1200-smoothien" din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske individuelt hva folk får ut av frokosten, om man føler at man får mer energi, eller trives like godt uten. Har trodd på denne myten hele livet, til jeg nylig innså at det ikke en gang virker logisk (og siden jeg selvfølgelig blir veldig påvirket av fitnessbloggen;)). Hvorfor skal man trenge frokost, når man sover mellom 6-10 timer hver natt uten å spise?! .. da burde jo man tapt masse muskelmasse om natten og forbrenningen burde omtrent forsvunnet på mystisk vis under nattesøvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser aldri før tidligst kl 11, siste måltid inntas rundt kl 20. Denne måten å spise på har ført til et jevnt energinivå og betydelig mindre søtsug. Forskning eller ei, jeg gjør det som føles best for meg.

Det er lov å tenke sjøl, selv om man leser artikler/bøker/forskningsrapporter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? Hvis jeg hadde spist typisk "frokostmat" hele dagen, hadde jeg brukt langt mindre penger på mat enn nå. Hvis jeg hadde ringt Meny og spurt hva de foretrakk av at jeg spiste en skål havregryn og et glass melk + 250 gram biff eller 500 gram biff, vet jeg hva de hadde valgt :D!

Bra poeng! Det Berkhain snakker om er slike "yt", måltidserstattere og disse "småsultenpakkene": Ta en shake som mellommåltid, viktig for forbenningen! Vips så har du et par millioner i kassa.

"2. Commercial forces. For example, the supplement industry benefits greatly from people believing that frequent feedings provide a metabolic advantage. People don't have time to eat six cooked meals a day. Instead, they turn to meal replacement powders, shakes and protein bars. The cereal and grain industry benefits by preaching about the virtues of breakfast for weight control, health and fat loss. There's no commercial incentive in telling people that they would do just fine with three squares a day." - http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...