Gå til innhold

Frokostmyten


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i det flere her nevner om at spørsmålet om hvorvidt man bør spise frokost først og fremst handler om individuelle preferanser og hva man trives med. Likevel innholder jo artikkelen flere påstander om hva det å droppe frokosten gjør med kroppen, ren kjemisk; det hevdes bent frem at kroppen "skrur ned forbrenningen" dersom den ikke får frokost. Dette er jo påstander som man kan diskutere sannhetsgehalten i, og som ikke kan reduseres til et spørsmål om individuelle preferanser. Jeg må innrømme jeg blir litt overrasket over hvor utbredt disse forestillingene fremdelses er. Det er ikke sjelden man hører såkalte eksperter uttale seg om hvor viktig det for eksempel er å spise hyppige små måltider for å holde forbrenningen ved like. Det forbauser meg at det skal råde en så stor uenighet om noe som det burde være mulig å finne et objektivt svar på i forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likevel innholder jo artikkelen flere påstander om hva det å droppe frokosten gjør med kroppen, ren kjemisk; det hevdes bent frem at kroppen "skrur ned forbrenningen" dersom den ikke får frokost. Dette er jo påstander som man kan diskutere sannhetsgehalten i, og som ikke kan reduseres til et spørsmål om individuelle preferanser.

Dette er ikke noe som vi kan diskutere, for det er udiskutabelt feil, og det viser også forskning. At mange fremdeles påstår dette vitner bare om at de ikke er særlig interessert i å holde seg oppdatert på eget fagfelt, noe som er utrolig synd siden dette er et fagfelt som angår alle!

Nesten hele den artikkelen er bygget på konklusjoner de har trukket ut fra assosiasjoner, noe som ikke går an i vitenskapen. Jeg skrev en kommentar under:

Alle de gode effektene av frokostspising vs ikke-frokostspising kan forklares gjennom den totale livsstilen. Frokostspisere har i gjennomsnitt et mer bevisst forhold til mat og helse, og har en generelt sunnere livsstil.

Folk klarer seg veldig fint på periodisk faste, noe som langt på vei fjerner all tvil om at det ikke er frokosten i seg selv som gir disse effektene, men en helsebevisst livsstil totalt sett.

Slankere er generelt mer overvektig enn de som prøver å gå opp i vekt. Betyr dette at man blir feit av å slanke seg og tynn av å prøve å legge på seg? Selvfølgelig ikke, men det beviser at man ikke kan bruke assosiasjoner til å konkludere, slik det er gjort i denne artikkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...