Gå til innhold

Biceps vokser, men det gjør hjertet også


Pinglo

Anbefalte innlegg

- Biceps vokser, men det gjør hjertet også -adressa.no - nyheter, sport, kultur og økonomi fra Trondheim og Trøndelag - Norges eldste avis

Siden 2005 har overlege og hjertespesialist Paul Vanberg sett på hjertene til vel 60 norske kroppsbyggere. Felles for dem alle er at de har brukt idrettsdop i årevis. Resultatene viser at de kunstige hormonene kan få katastrofale følger for kroppens aller viktigste muskel: hjertet.

En del av en serie med dopingsaker fra adressa de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke fatte at folk synes det er verdt de potensielt dødelige bivirkningene å bruke AAS for å oppnå raskere resultater. Det er bra med sånne artikler som setter fokus på farene ved dopingbruk.

Respect and fame!

"For noen år siden stilte jeg over hundre toppidrettsutøvere følgende spørsmål: - Hvis du kunne få en pille av meg som ville garantere deg at du ville vinne de neste olympiske leker, men samtidig vil forårsake at du dør innen et år, vil du ta denne pillen? Til min store overraskelse svarte over halvparten av dem ja." Fra boka om idrettsmedisin av Gabe Mirkui.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at man fikk én sprøyte/whatevs av AAS, ville man man ikke fått det beste av begge verdener? Altså ville man fått det livsvarige "fortrinnet", samtidig som man slipper fleste hvis ikke så og si alle av disse dårlige bivirkningene? Eller ville f.eks fortykkelsen av hjerte skje uansett?

Dette er hypotetisk så folk må slappe av :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på, så får vi se ;)

Jeg så bare hvor det ledet an til fra min side, nå skal det sies jeg ikke har noen planer om noe slik pga. flere grunner og en av de er utkastelse fra studiet.

Nå som det er sagt. Hva mener du med en viss periode? Snakker vi om at én "cycle" bør være nok til å få en adekvat celleøkning som vil være fremmende for resten av livet? Hvorfor vil ikke én sprøyte vi noe utbytte, da jeg trodde at responsen var umiddelbar. Nå som jeg skriver dette ser jeg at det ikke stemmer helt da jeg ser for meg at man må ha forhøyede hormonverdier over tid for å få kroppen til å respondere på den ønskede måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med veksthormoner mener en gjerne hGH, som er mer spesifikt for hvit substans og ikke muskelvev. Det er ikke androgent, men øker helingen av ben og sener betraktelig, og kan øke styrken på bindevevet. Her snakker vi da om utvokste, voksne mennesker. Svært mye brukt for å tåle større treningsmengder og komme seg raskere etter skader. Ikke direkte prestasjonsfremmende, men absolutt potensiale for prestasjonsfremming av andre årsaker enn økt muskelmasse. kan også øke tilgjengeligheten på energi fra fettreserver. Er et peptidhormon og således ikke like lett å finne ut av en eventuell bruk som enkelte AAS gjennom metabolitter/testosteron/epitestosteronverdier.

AAS, eller anabole androgene, er oppbyggende steroidhormoner med androgen virkning. Noen er kun anabole, sARMer, noen er både anabole og androgene og har høyere reseptoraffinitet der det er høy tetthet androgene reseptorer. Trapezius, bryst/skulderparti og armer..Høres kjent ut? :D

De anabole virker generelt oppbyggende på muskelvev og energilagrende, stimulerer proteinsyntese, de anabole androgene virker både anabolt og androgent.

I tillegg har man insulin som virker anabolt og en hel haug med andre variasjoner av anabole hormoner og substanser som tukler med metabolismen og fysiologien.

Det klarna litt opp i ting. Haug med variasjoner ja, haha, ser på antidoping norge sin hjemmeside hvor inni svarte granskauen mye stoffer som fins. Og de fleste koker folk hjemme på kjøkkenet. Trygt... Not! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et peptidhormon og således ikke like lett å finne ut av en eventuell bruk som enkelte AAS gjennom metabolitter/testosteron/epitestosteronverdier.

Så vidt jeg har forstått det så går det egentlig ikke an å teste for hverken HGH eller insulin med mindre man tester samme dag det blir brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med veksthormoner mener en gjerne hGH, som er mer spesifikt for hvit substans og ikke muskelvev. Det er ikke androgent, men øker helingen av ben og sener betraktelig, og kan øke styrken på bindevevet. Her snakker vi da om utvokste, voksne mennesker. Svært mye brukt for å tåle større treningsmengder og komme seg raskere etter skader. Ikke direkte prestasjonsfremmende, men absolutt potensiale for prestasjonsfremming av andre årsaker enn økt muskelmasse. kan også øke tilgjengeligheten på energi fra fettreserver. Er et peptidhormon og således ikke like lett å finne ut av en eventuell bruk som enkelte AAS gjennom metabolitter/testosteron/epitestosteronverdier.

AAS, eller anabole androgene, er oppbyggende steroidhormoner med androgen virkning. Noen er kun anabole, sARMer, noen er både anabole og androgene og har høyere reseptoraffinitet der det er høy tetthet androgene reseptorer. Trapezius, bryst/skulderparti og armer..Høres kjent ut? :D

De anabole virker generelt oppbyggende på muskelvev og energilagrende, stimulerer proteinsyntese, de anabole androgene virker både anabolt og androgent.

I tillegg har man insulin som virker anabolt og en hel haug med andre variasjoner av anabole hormoner og substanser som tukler med metabolismen og fysiologien.

Hvis Ian har rett angående den høyeste andelen androgene reseptorer hos kvinner er i underkroppen deres, hvorfor ser vi ikke større bein hos kvinnelige AAS brukere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke EN sprøyte, men en får fordelene av flere cellekjerner av en viss tids bruk. En får også fordelene av å aldri kunne si en eier sine egne treningsresultat . En gang en boler, alltid en boler. Bokstavelig talt.

Men 1 ting: Vil ikke en som har bolet over tid ha permanent skadet egenproduksjonen sin? Tenker ikke at de blir helt nedkjørt, men la oss si at egenprod blir lavere permament. Dette vil jo være negativt på sikt.

Flere cellekjerner? Positivt

Lavere egenprod? Negativt

Spørsmålet er hva man ender opp med totalt.

Er vel ikke så fryktelig stort volum av studier på dette heller til at man kan være meget konklusiv? Mener det var en studie på dette som var omtalt i norske medier - har du denne for hånden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 1 ting: Vil ikke en som har bolet over tid ha permanent skadet egenproduksjonen sin? Tenker ikke at de blir helt nedkjørt, men la oss si at egenprod blir lavere permament. Dette vil jo være negativt på sikt.

Flere cellekjerner? Positivt

Lavere egenprod? Negativt

Spørsmålet er hva man ender opp med totalt.

Er vel ikke så fryktelig stort volum av studier på dette heller til at man kan være meget konklusiv? Mener det var en studie på dette som var omtalt i norske medier - har du denne for hånden?

Hvorfor tror du at det vil skje en permanent nedregulering av egenproduksjon? Det kan for all del stemme, men virker nokså rart for meg her jeg sitter. Det vil jo nærmest alltid skje en oppregulering på etterskudd i andre tilfeller av kroppslig metabolisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...