Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Husk å få i deg sunt fett. Fett forbrenner fett. Ellers kan du teste ut morgentur i raskt tempo før frokost. Ca 30-40 minutter. Flott start på dagen, mn ikke noe for B-mennesker......

Går ca 30 min med hundene hver morgen før frokost, så er ofte veldig sulten når jeg kommer inn :)

• 2 uker senere...
Jeg er en forholdsvis aktiv jente som trener endel kondisjonstrening. Av styrketrening driver jeg med yoga og klatring, for det meste. Jeg har et lite problem. Jeg sliter med veldig lav forbrenning. Er det noen som har tips til mat som kan være med på å øke forbrenningen? Jeg spiser grove knekkebrød fremfor brød, og jeg spiser lite av potet, ris etc til middagen. Lurer veldig på hva jeg gjør galt.... Setter pris på noen gode tips :)

Spis mye brokkoli :D

Spis mye brokkoli :D

Hvordan mener du at å spise brokkoli skal hjelpe henne? Har du lest tråden før du svarer? Problemet er ikke at hun spiser for mye mat, men tvert imot at hun sliter med å få i seg nok mat over lengre tid, noe som mest sannsynlig har gitt henne noen hormonelle komplikasjoner. Å fylle på med relativt energifattig mat som brokkoli vil jo ikke gjøre det noe lettere å klare å holde et høyere energiinntak hver dag.

Annonse

Er det ikke også slik at kroppen forbruker ganske mye mer energi på å fordøye/omsette energien i protein (enn f.eks karbo og fett) ? Mener å ha lest at oppmot 30% av energien i ren protein går med på å fordøye maten. Vet ikke hvor sant dette er -men mener å ha lest dette flere steder =)

Så - ved å spise mer proteiner (rent kjøtt: kylling, biff, svin, fisk:, egg, magre meieriprodukter o.l) så vil vel kroppen måtte skru opp forbrenninga pga fordøyelsen alene. S

Ved hypotyreose (lavt stoffskifte), vil TSH være høy. Det du beskriver der både TSH og T4 er lave gjenspeiler det som kalles kompensatoriske hypothyreotiske symptomer for å spare energi, som er en hormonell endring man ofte ser hos spiseforstyrrede som følge av langvarig lavt matinntak. Dette kjennetegnes ved lavnormale TSH og T4-verdier, lave T3-verdier og høye rT3-verdier (som jeg nå antar er den siste verdien som ikke var lav hos deg).

Symptomer på dette er blant annet kuldeintoleranse, forstoppelse og senket hvilemetabolisme. Dette er sånn jeg ser det ganske så presist det du selv beskriver av egne symptomer.

Lurte på om kompensatorisk hypothyreose har noe annet navn? Prøvde å søke, men "compensatory hypothyroidism" kom det ikke opp noe særlig av relevans.

Edit: Skummet denne, men den nevner ikke noe spesielt om lavt matinntak, kun jodmangel i eldre som diett-relatert årsak. Men nå er denne også litt utdatert da.. Management of the unexpected result: compensated hypothyroidism.

• 3 uker senere...
Lurte på om kompensatorisk hypothyreose har noe annet navn? Prøvde å søke, men "compensatory hypothyroidism" kom det ikke opp noe særlig av relevans.

Edit: Skummet denne, men den nevner ikke noe spesielt om lavt matinntak, kun jodmangel i eldre som diett-relatert årsak. Men nå er denne også litt utdatert da.. Management of the unexpected result: compensated hypothyroidism.

Begrepet har jeg fra en forelesning som omhandlet endokrine endringer ved spiseforstyrrelser, er ikke sikkert det samme begrepet brukes i litteraturen, det vet jeg ikke. Muligens finner du noe om du søker etter "hunger metabolism", "stress metabolism" eller lignende :)

Hør på Vegard, fyren vet hva han snakker om! (Selv om han fra tid til annen er uenig med meg. :whistle: )

Jeg spiser nok litt for lite innimellom ja, men jeg har veldig lite energi og er unormalt trøtt.

Uthevet i sitatet er hele problemet ditt! Du spiser for lite, MEN har lite energi? Blir som å si "Jeg fyller for lite bensin på bilen, MEN den går ikke fordi tanken er tom." Du får energi av å spise, og med aktivitetsnivået du har tror jeg nok du skal satse på å spise mer samt mer kaloritett mat enn du er vant til, i allefall for en periode og se hvordan det føles. Kjøttdeig, ikke mager karbonadedeig. Koteletter, ikke mager kyllingfilét. Seterrømme, ikke mager kesam. Mengden mat du må spise trenger ikke bli så mye større men du får i deg mer av energien kroppen trenger.

Ja, jeg forstår du har dårlig matlyst og at det jeg foreslår antagelig vil være litt vanskelig men du må ha i deg mat for at maskineriet skal fungere. Ikke synes jeg du skal fokusere på "det lille ekstra" som du kaller det heller, men vit at med alt for lite mat vil kroppen tære på alt mulig annet enn "det lille ekstra". Du blir tynn og syk, ikke slank og velformet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...