Gå til innhold

Brystskade etter benkpress


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 22 år og har trent benkpress siden 15-16 års alderen mer eller mindre aktivt, men pådrog meg nylig en rupur i brystmuskelen etter at jeg oppsøkte profesjonell hjelp for å øke framgangen.

Jeg skal hoppe rett til saken som er den at jeg og PT'en skulle finne arbeidsvekta i benkpress og vi begynte lavt og såg at teknikk var god før vi økte vektene.

Vi kjørte 5x5 reps og på siste reppen med 105kg skjedde ulykken og jeg kjente det revnet i høyre brystmuskel like før skulderen.

Jeg oppsøkte lege og ble sendt videre på MR som konstanterte med total ruptur og ca etter en måned hadde jeg operert.

Følgende tekst er oppsummeringen fra sykehuset og den sier ikke meg så mye, men kanskje noen av de mer lærte her inne :) ?

"Han pådro seg ruptur av sternale hode av pectoralis major den 22.10 da han trente benkpress. Kjente det røk noe i høyre skulderregion. Klinisk asymmetri som ved pectoralis major partiell ruptur og MR bekrefter ruptur av sternale buken. Ble operert den 28.11 hvorav man gjorde en reinsisering av pectoralis majorsene med Mitec ak\nker og suturer. Ukomplisert post op. forløp. Lite smerter og upåfallende sår forhold, med intracutan suturer."

Nå skal jeg gå med armen i fatle i 6 uker og opptrening kunne starte etter 4 måneder.

Er det noen her som har vært borti noe lignende før og kan si litt om hvordan det blir framover med tanke på å få igjen styrke og gjerne dele egne erfaringer?

Er det noen som kan si om dette er noe PT burde være ansvarlig for og gi bistand med fysioterapi i etterkant?

Takker for alle svar.

Mvh Lars Andre Hognaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke helt hvorfor en PT i utgangspunktet skulle være ansvarlig for dette? Ting kan skje når man trener, selv med god teknikk og en PT. Selvfølgelig, om du kjørte seriene med horribel teknikk, sprellet med beina og null oppspenn, så kan man jo undres hvorfor PT-en ikke sa i fra, men utover dèt synes jeg man bare må akseptere at "ting kan skje", selv om det naturligvis er superkjipt når en skade faktisk oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, men bare for å oppklare noe så lagde jeg ikke denne posten pga "syting over PT". Dette er bare noen kommentarer jeg har fått fra venner og familie så ville jeg høre andre sine synspunkt...

Det viktigste for meg var om noen som hadde vært i samme situasjon med brystmuskelen kunne dele noe erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener desverre på eget ansvar når du trener på treningssenter, men PT burde sagt fra og stoppet deg dersom teknikken var elendig. Dersom teknikken var god og rupturen skyldes noe annet tror jeg ikke PT'en kan klandres, selv om det selvsagt er innmari kjipt at sånt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følgende tekst er oppsummeringen fra sykehuset og den sier ikke meg så mye, men kanskje noen av de mer lærte her inne :) ?

"Han pådro seg ruptur av sternale hode av pectoralis major den 22.10 da han trente benkpress. Kjente det røk noe i høyre skulderregion. Klinisk asymmetri som ved pectoralis major partiell ruptur og MR bekrefter ruptur av sternale buken. Ble operert den 28.11 hvorav man gjorde en reinsisering av pectoralis majorsene med Mitec ak\nker og suturer. Ukomplisert post op. forløp. Lite smerter og upåfallende sår forhold, med intracutan suturer."

Der står den ganske enkelt at du har røket den midterste muskelbuken i brystmusklen din, og at den er sydd fast igjen ved hjelp av anker og sting.

Skaden din er jo dessverre en ganske alvorlig greie og forløpet er relativt langt. Viktig at du følger det postoperative opplegget skikkelig. Denne type skade er veldig utsatt for å slå opp igjen, så du må ikke forhaste deg med opptreningen. Det vil begynne med ganske enkle øvelser for å få opp bevegelighet og kontroll, før man gradvis introduserer mer og mer styrketrening. Det er gode utsikter for å veldig bra om man tar tida til hjelp og gjør jobben skikkelig - man tar sikte på å oppnå full muskelstyrke.

Kjedelig at det gikk såpass lang tid før du ble operert, ideelt sett bør slike skader opereres fortest mulig. Det er også vanlig (med rutinene jeg kjenner fra Ullevål) å starte belastningen etter 3 mnd, men kirurgen din har sikkert en god grunn til å si 4 mnd.

(Vi ser ofte slike skader ved steriodebruk da senevevet ikke følger styrkeøkningen som muskulaturen gjør, så om du skulle holde på med sånt er det bare å slutte. Regner ikke med at dette gjelder deg, men slenger inn litt propaganda likevel)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt svar.

Ja burde vært operert tidligere, men måtte vente på MR og bildene ble i første omgang feiltolket av de som skulle vurdere disse, så det er bare flax at jeg i det hele tatt fikk operasjon.

Lærepengen her får være at slow and steady wins the race!

Får bare bruke lang tid på opptrening og øke veldig forsiktig i øvelser som belaster bryst.

Hehe, du er ikke den første som har hintet frampå med steriodebruk, dette har jeg ikke rørt og har ingen planer om det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...