Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sånn som jeg har forstått det så er et særlilg høyt proteininntak anbefalt for folk som i utgangspunktet har ganske lav (altså normal minus) fettprosent og normal/høy muskelmasse, men allikevel skal ned i fettprosent via ekstremdiett (eks PSMF) på kort tid for f.eks. sceneform e.l., men ikke vil miste muskelmasse. Dette også fordi når man ligger så ekstremt i underskudd så vil man hente energien fra de essensielle næringsstoffene som er fett og proteiner. Altså, om man er over på lean gains (litt overskudd/rett over vedlikehold) skal man vel ikke antakelig ikke trenge mer enn rundt 2g pr kg kroppsvekt. Da kan du dermed gjerne hente litt mer av energibehovet ditt fra karbohydrater. Dette vil kanskje være bedre for din del dersom du allerede sliter med å spise nok kalorier, det er lettere å spise mange karbohydrater enn proteiner!.

Ok, takk for svar :) Da fikk jeg litt mer klarhet i ting her. Karbs har jeg egentlig ikke noe problem med å spise, føler bare at jeg blir mer sulten av det. Men skal prøve :)

Fortsetter under...

spis på vedlikehold og dropp kardio, kjør tosplitten din fire dager i uka. ikke lur deg selv til å tro at ditt vedlikehold er så mye lavere enn alle andres på din størrelse.

de første to ukene kommer du til å føle deg stinn og rar og ekkel, og så "plutselig" begynner musklene å røre på seg. kunsten er å være modig og klare å utsette seg for de to første ukene hvor man føler seg stappa og rar. sov masse, gjerne på sofaen på treningsfrie dager om nattesøvnen ikke er på plass. dette gjør underverker for hud hår og negler også, ikke bare muskulatur. hvis du begynner nå bør du ha bedre muskulatur i jula og kan starte 2013 med ny futt. lykke til.

Takk for tips :) notert ;)

Du LeanMachine, du kan ta en liten titt på loggen min hvis du vil ha et input på hvor "feit" masse mat og tung trening gjør deg :) Jeg har som deg vært (og er vel innimellom fremdeles) redd for å bli feit dersom jeg spiser for mye, men har til min store overraskelse kunnet tilnærmet doble matinntaket uten å merke store endringer på fettmengden. På den annen side har jeg blitt mye sterkere enn jeg noen gang har vært, opplevd masse trøkk og energi på trening, og en stor glede over all maten jeg kan kjøre i meg uten å bekymre meg det minste grann. Mitt tips vil være å slappe av litt, trene 2splitt, og ete bra mat som en MANN! Ta bilder og mål (men ikke vei) deg for å følge med på den faktiske endringen i kroppen, og ikke hør på hodet ditt når det inbiller deg enorme bilringer som popper fram i det sekund du begynner å spise mer. Våg å hoppe i det, der er veldig moro :)

Det kommer forøvrig nye bilder+mål i slutten av neste uke, tar dem bare en gang i mnd.

Gjest Brukernavn
Nei, jeg er allergisk mot fett, det har du helt rett i :) Jeg ønsker å bli mer markert, men bare i muskler. Det er nok et temmelig håpløst prosjekt å skulle legge på seg BARE muskler, sant? Eller tar jeg feil da?

Vil ikke si det er et håpløst prosjekt :) Men det krever at man tar treningen og kostholdet litt mer seriøst enn gjennomsnittet. Du trenger ikke loggføre maten din hver dag, men å ha en viss anelse på hvor mange kcal du får i deg burde du ha.

Vil ikke si det er et håpløst prosjekt :) Men det krever at man tar treningen og kostholdet litt mer seriøst enn gjennomsnittet. Du trenger ikke loggføre maten din hver dag, men å ha en viss anelse på hvor mange kcal du får i deg burde du ha.

I can do that ;-) hvis det er det som trengs så prøver jeg.

Ok, noen helt konkrete spm:

1) Underskudd eller overskudd for mer muskler og mindre fett%?

2) Trene cardio/kondis før eller etter styrke?

3) Hvor mye cardio i forhold til styrke, og hvordan fordeling av dette? Styrketrening 3 ganger, cardio 2 liksom?

Setter pris på fort svaaaaar :D

Annonse

Og en ting til :p

5) Skal begynne å trene sammen med en venninne. Hun har akkurat samme mål som meg, vi er ca like høye og har ca lik kroppsfasong/proporsjoner, eller hav jeg skal si :p Det eneste er at hun er temmelig ny i gamet og jeg har trent en stund. Skal jeg trene fullkroppsprogram sammen med henne, eller har jeg mer utbytte av en splitt? Dette med tanke på at vi skal trene sammen og at det er mer praktisk. Hva tror dere?

hvis du ikke har dårlig tid og skal rekke et mål til et visst tidspunkt er jo situasjonen perfekt til å prøve noe annet enn det du driver med nå. tenk at den neste måneden skal du fokusere på å få venninna di godt i gang med trening, så tren gjerne det samme programmet som henne og spis på vedlikehold så lenge. når venninna di har fått smaken og kan være mer selvstendig på sin egen fortsettelse kan du selv velge om du også vil fortsette eller gå tilbake til ditt eget program. jeg tror uansett å legge bort ditt eget fokus for en begrenset periode er bare bra, da får du testet om det du mener er riktig nå faktisk stemmer eller om du kan ha godt av andre ting. også er det jo veldig trivelig å introdusere venner for sine egne interesser!

Ja, du har noen gode poenger der ;) Skal ta det med i tenkeboksen :) Takk!

det er vinter, jeg tenker at hvis det er noen gang man som jente med fettskrekk skal kunne teste ut ting så er det jo nå, som vi likevel går innpakka i ullstrømper og tykke gensere. skulle du bli rundere enn du liker er det 150 dager fra januar til juni, det er leeeenge. du har gooood tid! :)

Hehe. Jeg er bare utålmodig og liker å få ting i gang og gjort :p Jeg har god tid, men jeg vil være mitt beste fysiske jeg hele tiden :p Ja, jeg er kravstor og har mange høye krav til meg selv . Men jeg skal prøøøve å slappe litt av likevel :)

d

Det skjønner jeg godt, men hadde alt gått din vei slik du holder på nå så hadde det vel ikke vært en tråd her i utgangspunktet? ;)

Du finner nok ut av det. Lykke til :)

Nei ikke sant ... :p Takk :)

Du har ikke noe svar på de andre mange spm da? Er ganske relatert til treningen til meg og venninna mi.

Gjest Brukernavn

3) Hvor mye cardio i forhold til styrke, og hvordan fordeling av dette? Styrketrening 3 ganger, cardio 2 liksom?

Heh, skjønner det kan være mye å sette seg inn i, men du har nok allerede nok info til å gjennomføre dette her. Her er hvertfall mine tips:

1. Vedlikehold er greit, hvis du synes progresjonen er treg eller vil ned i fettprosent må du legge deg i underskudd, hvis du ligger i underskudd over lengre tider ville jeg hatt et par dager hvor jeg lå i overskudd. Eventuelt refeeds.

2. Cardio bygger ikke særlig muskler og tapper deg for energi, så ville nok satset på å tatt dette på slutten av treningsøktene dine.

3. Spørs helt på målet ditt, 3 ganger styrketrening og 2 ganger cardio fungerer helt fint. Det er begrenset med hvor mye muskler man får bygget med cardio, det er greit å tenke at cardio vil være gunstig mtp. fettforbrenning hvis du kombinerer med et bra kosthold. Her må du balansere etter hva du ønsker å oppnå, jeg ville kanskje heller prøvd meg på 4 styrkeøkter med litt mer intensitet og eventuelt 1 cardioøkt.

4. Effektiv i forhold til hva. Så lenge du får blodet til å pumpe godt igjennom muskelene du skal bruke og blir litt varm i trøya burde det holde :)

5. Tja, vanskelig spørsmål. Hvis dere trener sammen er det greit å trene det samme, men har du en sløvisvenn er det veldig kjedelig da dere er "sammen" om å trene og hvis hun begynner å sløve er det lett for deg å gjøre det samme. Men så trener jeg alene, så jeg er ikke veldig fan av å må forholde meg til andre ;)

Annonse

Heh, skjønner det kan være mye å sette seg inn i, men du har nok allerede nok info til å gjennomføre dette her. Her er hvertfall mine tips:

1. Vedlikehold er greit, hvis du synes progresjonen er treg eller vil ned i fettprosent må du legge deg i underskudd, hvis du ligger i underskudd over lengre tider ville jeg hatt et par dager hvor jeg lå i overskudd. Eventuelt refeeds.

2. Cardio bygger ikke særlig muskler og tapper deg for energi, så ville nok satset på å tatt dette på slutten av treningsøktene dine.

3. Spørs helt på målet ditt, 3 ganger styrketrening og 2 ganger cardio fungerer helt fint. Det er begrenset med hvor mye muskler man får bygget med cardio, det er greit å tenke at cardio vil være gunstig mtp. fettforbrenning hvis du kombinerer med et bra kosthold. Her må du balansere etter hva du ønsker å oppnå, jeg ville kanskje heller prøvd meg på 4 styrkeøkter med litt mer intensitet og eventuelt 1 cardioøkt.

4. Effektiv i forhold til hva. Så lenge du får blodet til å pumpe godt igjennom muskelene du skal bruke og blir litt varm i trøya burde det holde :)

5. Tja, vanskelig spørsmål. Hvis dere trener sammen er det greit å trene det samme, men har du en sløvisvenn er det veldig kjedelig da dere er "sammen" om å trene og hvis hun begynner å sløve er det lett for deg å gjøre det samme. Men så trener jeg alene, så jeg er ikke veldig fan av å må forholde meg til andre ;)

Takk Brukernavn :) Da har jeg tilstrekkelig informasjon nok til å gjøre noen forandringer og planer her. Tusen takk for gode svar :)

*4) Hva er det som er mest "effektiv" oppvarming?

5) Skal begynne å trene sammen med en venninne. Hun har akkurat samme mål som meg, vi er ca like høye og har ca lik kroppsfasong/proporsjoner, eller hav jeg skal si :p Det eneste er at hun er temmelig ny i gamet og jeg har trent en stund. Skal jeg trene fullkroppsprogram sammen med henne, eller har jeg mer utbytte av en splitt? Dette med tanke på at vi skal trene sammen og at det er mer praktisk. Hva tror dere?

1) Overskudd.

2) Ingenting, dropp det inntil videre

3) Se over

4) Dynamisk oppvarming. Ikke noe 10 min på sykkel e.l., gjør kroppen klar for det du skal kjøre. Overkropp? Bånd, tøyning, rulling av skuldre, bryst, armer og rygg. 6-ways og LYTP. Bein? Squat-to-stand, rulling av lår, rumpe, legger, sirkler med knærne o.l. Finnes masse videoer for dette.

5) Den beste måten å endre kroppsfasong på er å legge på seg muskler. Så sant man ikke har kommet ganske langt (jfr. styrkemetrikken i kukerundtsyndromartikkelen) synes jeg det er mye bedre å basere treningen sin på tunge baseøvelser enn fancy splits. Lær å gå først, løpe etterpå.

Så lenger opp at leangaining var diskutert. Leangaining betyr å legge på seg muskler uten å legge på seg fett. Begrepet har blitt popularisert av Martin Berkhan gjennom periodisk faste. Du burde kanskje undersøke dette litt, mange har gode resultater med det.

Hva kukerundtsyndrom angår så kan du jo se på hvordan du ligger an i forhold til å oppnå de målene som er satt opp som parametere for å vite hvordan du ligger an.

Apropos styrkerommet så er de fleste gutter svake og trener med feil teknikk. Man får kanskje ikke det inntrykket av fitnessbloggen, men folk her er over snittet dedikerte. Når jeg trener på et vanlig senter så forventer jeg å se mye rart og blir sjeldent skuffet som sådan. Det er ingen og ingenting som burde stoppe deg fra å gjøre de øvelsene du har lyst til, der du har lyst til :)

1) Overskudd.

2) Ingenting, dropp det inntil videre

3) Se over

4) Dynamisk oppvarming. Ikke noe 10 min på sykkel e.l., gjør kroppen klar for det du skal kjøre. Overkropp? Bånd, tøyning, rulling av skuldre, bryst, armer og rygg. 6-ways og LYTP. Bein? Squat-to-stand, rulling av lår, rumpe, legger, sirkler med knærne o.l. Finnes masse videoer for dette.

5) Den beste måten å endre kroppsfasong på er å legge på seg muskler. Så sant man ikke har kommet ganske langt (jfr. styrkemetrikken i kukerundtsyndromartikkelen) synes jeg det er mye bedre å basere treningen sin på tunge baseøvelser enn fancy splits. Lær å gå først, løpe etterpå.

Så lenger opp at leangaining var diskutert. Leangaining betyr å legge på seg muskler uten å legge på seg fett. Begrepet har blitt popularisert av Martin Berkhan gjennom periodisk faste. Du burde kanskje undersøke dette litt, mange har gode resultater med det.

Hva kukerundtsyndrom angår så kan du jo se på hvordan du ligger an i forhold til å oppnå de målene som er satt opp som parametere for å vite hvordan du ligger an.

Apropos styrkerommet så er de fleste gutter svake og trener med feil teknikk. Man får kanskje ikke det inntrykket av fitnessbloggen, men folk her er over snittet dedikerte. Når jeg trener på et vanlig senter så forventer jeg å se mye rart og blir sjeldent skuffet som sådan. Det er ingen og ingenting som burde stoppe deg fra å gjøre de øvelsene du har lyst til, der du har lyst til :)

Tusen takk for utfyllende svar :) Hehe, det er bare at man får inntrykk av at alle guttene er så store og bøze :p haha.

Leangaine skal jeg så absolutt sjekke mer ut på :)

Tusen takk for utfyllende svar :) Hehe, det er bare at man får inntrykk av at alle guttene er så store og bøze :p haha.

Leangaine skal jeg så absolutt sjekke mer ut på :)

De tror i alle fall det selv. De som faktisk er sterke vil ikke selv si at de er sterke, fordi de hele tiden har høyere mål :) Perspektivet forandrer seg litt når man hører folk klage på at de har blitt "tynne og svake" fordi de bare bøyer 300kg ^^

Selv om du har holdt på en stund og er på rett vei så er du fortsatt som nybegynner å regne (dette gjelder meg også, for den saks skyld). Noe av det beste du kan gjøre da, i min mening, er å bare finne èn filosofi og følge denne fullt ut. Selv valgte jeg Børge Fagerlis tanker om biorytmediett og 5x5 da jeg følte dette passet mine mål best, men jeg tror på ingen som helst måte at dette er det eneste som funker. Blant de store profilene er det utallige folk med ufattelig god progresjon, så det de foreslår funker utvilsomt veldig bra. Det er dòg en hel jungel der ute, så det enkleste er å bare bestemme seg for èn filosofi som sagt. For din del høres det ut som om Martin Berkhan er mannen, med RPT-basert trening og periodisk faste. Jeg ville i alle fall gitt det et forsøk over en 3-4 måneders tid. Følg det så godt du kan og se hva som skjer med kroppen din. Kanskje får du fantastiske resultater, og da er alt god stemning. Hvis du ikke blir fornøyd så kan du prøve noe annet :) Å prøve å gjøre alt på en gang er veldig vanskelig. Biorytmedietten var sånn sett veldig lett for meg å følge: en liste med hva man kan og ikke kan spise som jeg fulgte slavisk, kombinert med hva man skulle spise når. Jeg kunne ikke argumentere for nøyaktig hvorfor det var sånn, men for meg holdt det at Børge Fagerli mente at det var bra og det har også fungert fint for meg. Som sagt, holde seg til èn ting av gangen og se hvordan man liker det :)

De tror i alle fall det selv. De som faktisk er sterke vil ikke selv si at de er sterke, fordi de hele tiden har høyere mål :) Perspektivet forandrer seg litt når man hører folk klage på at de har blitt "tynne og svake" fordi de bare bøyer 300kg ^^

Selv om du har holdt på en stund og er på rett vei så er du fortsatt som nybegynner å regne (dette gjelder meg også, for den saks skyld). Noe av det beste du kan gjøre da, i min mening, er å bare finne èn filosofi og følge denne fullt ut. Selv valgte jeg Børge Fagerlis tanker om biorytmediett og 5x5 da jeg følte dette passet mine mål best, men jeg tror på ingen som helst måte at dette er det eneste som funker. Blant de store profilene er det utallige folk med ufattelig god progresjon, så det de foreslår funker utvilsomt veldig bra. Det er dòg en hel jungel der ute, så det enkleste er å bare bestemme seg for èn filosofi som sagt. For din del høres det ut som om Martin Berkhan er mannen, med RPT-basert trening og periodisk faste. Jeg ville i alle fall gitt det et forsøk over en 3-4 måneders tid. Følg det så godt du kan og se hva som skjer med kroppen din. Kanskje får du fantastiske resultater, og da er alt god stemning. Hvis du ikke blir fornøyd så kan du prøve noe annet :) Å prøve å gjøre alt på en gang er veldig vanskelig. Biorytmedietten var sånn sett veldig lett for meg å følge: en liste med hva man kan og ikke kan spise som jeg fulgte slavisk, kombinert med hva man skulle spise når. Jeg kunne ikke argumentere for nøyaktig hvorfor det var sånn, men for meg holdt det at Børge Fagerli mente at det var bra og det har også fungert fint for meg. Som sagt, holde seg til èn ting av gangen og se hvordan man liker det :)

RPT basert trening? Periodisk faste har jeg holdt på med et knapt halvt år nå, og syns det er en genial måte å spise på. Slipper å bli så syykt mye fokus på mat, og man trenger bare å planlegge det 3 ganger om dagen :) Digg !

Ja, jeg må holde meg til en ting av gangen, og jeg vet at jeg er sykt utålmodig kanskje, men jeg liker at det jeg gjør pays off ;) hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...