Gå til innhold

Desperat etter hjelp


Anbefalte innlegg

Hei alle som ønsker å hjelpe :happy:

jeg trenger desperat hjelp, for jeg skjønner ingenting.

Det har seg slik at jeg ønsker så inderlig å få den kroppen jeg aldri har hatt. Jeg er ei jente på 169 cm og veier sikkert nærmere 70 kg, og kunne tenkt meg å komme ned på 60 +/- ett par kilo. Greia er at jeg ikke har slank kropp og flat mage som startgrunnlag, og må vel derfor få vekk det overflødig fettet for at musklene skal synes. Ja jeg har fått spørsmål om jeg er gravid:unsure:

Spørsmålet er da om jeg bør trene styrke eller om jeg må kjøre på med kardio? Det står så masse forskjellig rundt omkring og jeg blir gal :p

En annen ting også er at jeg blir helt forvirra av disse mat greiene. Jeg har kuttet ut alt av godis og søtsaker, og spiser nå mer sunne varianter av ting, som f.eks kesam og frukt osv. Hvordan funker det å følge den nøkkelhullmerkinga for en nybegynner?:blush: Jeg har trent litt styrke og kardio de siste par ukene. Men føler jeg trener uten å vite "hvorfor" på en måte. Gjerne diriger meg, og tusen takk til de som tar seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SlettetBruker3

Spis et sunt og variert kosthold med nok av proteiner og grønnsaker! Og spis NOK. Vil anbefale Shapeup (app) hvis du har smarttelefon, eller mylog.no hvis du ikke har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle som ønsker å hjelpe :happy:

jeg trenger desperat hjelp, for jeg skjønner ingenting.

Det har seg slik at jeg ønsker så inderlig å få den kroppen jeg aldri har hatt. Jeg er ei jente på 169 cm og veier sikkert nærmere 70 kg, og kunne tenkt meg å komme ned på 60 +/- ett par kilo. Greia er at jeg ikke har slank kropp og flat mage som startgrunnlag, og må vel derfor få vekk det overflødig fettet for at musklene skal synes. Ja jeg har fått spørsmål om jeg er gravid:unsure:

Spørsmålet er da om jeg bør trene styrke eller om jeg må kjøre på med kardio? Det står så masse forskjellig rundt omkring og jeg blir gal :p

En annen ting også er at jeg blir helt forvirra av disse mat greiene. Jeg har kuttet ut alt av godis og søtsaker, og spiser nå mer sunne varianter av ting, som f.eks kesam og frukt osv. Hvordan funker det å følge den nøkkelhullmerkinga for en nybegynner?:blush: Jeg har trent litt styrke og kardio de siste par ukene. Men føler jeg trener uten å vite "hvorfor" på en måte. Gjerne diriger meg, og tusen takk til de som tar seg tid til å svare :)

Styrketrening 3 ganger i uka med et greit fullkroppsprogram med progresjon + 2g proteiner per kg kroppsvekt og "normale mengder" med mat er omtrent det eneste du trenger å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne en måte å gå ned i vekt på som passer for deg. Hovedalternativene er:

1. Hard diett som f.eks PSMF

2. Moderat kaloriunderskudd.

3. Spise normalt, men øke forbrenningen igjennom fysisk aktivitet.

Rekkefølgen på dette tilsvarer hva som vil gi raskest resultat. Alle metodene fungerer, med unntak av den siste dersom du overkompenserer ved å spise mye.

Skal du gå ned i vekt så MÅ du logge det du spiser i løpet av en dag. Dette kan være litt prakk for de som ikke er vant til slikt, og det er ikke noe du må gjøre over en lengre periode, men det er viktig at du har god oversikt over daglig matinntak. Gå på næringsinnhold.no, se på pakken eller google etter innholdet i det du spiser og vei mengden og kalkuler kalorier.

Legg også merke til innholdet av protein, karbohydrater og fett.

- Protein er den viktigste næringskilden din på diett. Det metter godt og er praktisk nesten umulig å legge på seg av. Proteininntaket skal du ikke begrense når du skal ned i fettprosent. Prøv å holde inntaket på rundt 2g per kilo av målvekten din.

- Matvarer med mye fett og karbohydrater bør du unngå. Disse metter svært lite og gjør det vanskeligere å redusere kaloriinntaket.

Regn ut daglig kaloriforbruk med en kalkulator som f.eks denne:

Calorie Calculator - Daily Caloric Needs

Dette er veiledende og gir deg kun et pekepinn over hvor listen ligger hen, men det er viktig å ha en grov ide om hvor du ligger hen for å vite hvor mange kalorier du skal legge deg på.

Planlegg måltidene dagen i forveien eller tidligere. Da slipper du at sulten tar over beslutningsevnen.

Hvilken type trening du vil trene kan du avgjøre utifra hva du ønsker å oppnå. Dersom du vil ha bli sterk eller få større muskler; tren styrke. Om du vil ha god kondisjon så tren utholdenhet. Men sørg for å ha et treningsprogram du følger og ikke tren veldig hardt når du er på diett. Det er beste virkemiddelet for vekttap er kaloriunderskudd, ikke trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PSMF er litt drøyt i mine øyne. Hva med lavkarbo? Det vil hjelpe mye på metthetsfølelsen og man vil lettere kunne ligge på et kaloriunderskudd uten å gå rundt og være så forbanna sulten hele tiden. Funket for meg. Jeg veide 72 kg, og har nå gått ned til 64 kg. Jeg er aldri sulten. Jeg spiser god næringsrik mat og unner meg noe godt i helgene. Lavkarbo er en diett man faktisk kan leve med.

EDIT: Og jeg veier IKKE maten. Herregud, jeg syns mange folk overdriver veldig. Veie maten og sulte seg selv? Det kan jo bare gå en vei. Man må jo finne noe som funker over tid, ikke en quick fix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF er litt drøyt i mine øyne. Hva med lavkarbo? Det vil hjelpe mye på metthetsfølelsen og man vil lettere kunne ligge på et kaloriunderskudd uten å gå rundt og være så forbanna sulten hele tiden. Funket for meg. Jeg veide 72 kg, og har nå gått ned til 64 kg. Jeg er aldri sulten. Jeg spiser god næringsrik mat og unner meg noe godt i helgene. Lavkarbo er en diett man faktisk kan leve med.

EDIT: Og jeg veier IKKE maten. Herregud, jeg syns mange folk overdriver veldig. Veie maten og sulte seg selv? Det kan jo bare gå en vei. Man må jo finne noe som funker over tid, ikke en quick fix.

Å veie maten er ikke noe man trenger å gjøre hele livet, men om man skal gå ned i vekt er man nødt til å ha kontroll over hva man får i seg. Ikke alle har en intuitiv evne til å vite om de er på kaloriunderskudd eller ikke. Det er stor forskjell på hvor mye man kan spise av enkelte matsorter. Det er veldig lett å havne på overskudd dersom man spiser mye av feil mat. Etter noen uker er det mindre viktig å veie maten og man forholde seg til øyemål i større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Og jeg veier IKKE maten. Herregud, jeg syns mange folk overdriver veldig. Veie maten og sulte seg selv? Det kan jo bare gå en vei. Man må jo finne noe som funker over tid, ikke en quick fix.

Kan være greit å veie maten i en periode... mange som ikke har snøring på hvor mye/lite 250 gram med kjøtt faktisk er. Jeg ble faktisk veldig overrasket over hvor mye jeg måtte spise når jeg begynte å veie maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle som ønsker å hjelpe :happy:

jeg trenger desperat hjelp, for jeg skjønner ingenting.

Det har seg slik at jeg ønsker så inderlig å få den kroppen jeg aldri har hatt. Jeg er ei jente på 169 cm og veier sikkert nærmere 70 kg, og kunne tenkt meg å komme ned på 60 +/- ett par kilo. Greia er at jeg ikke har slank kropp og flat mage som startgrunnlag, og må vel derfor få vekk det overflødig fettet for at musklene skal synes. Ja jeg har fått spørsmål om jeg er gravid:unsure:

Spørsmålet er da om jeg bør trene styrke eller om jeg må kjøre på med kardio? Det står så masse forskjellig rundt omkring og jeg blir gal :p

En annen ting også er at jeg blir helt forvirra av disse mat greiene. Jeg har kuttet ut alt av godis og søtsaker, og spiser nå mer sunne varianter av ting, som f.eks kesam og frukt osv. Hvordan funker det å følge den nøkkelhullmerkinga for en nybegynner?:blush: Jeg har trent litt styrke og kardio de siste par ukene. Men føler jeg trener uten å vite "hvorfor" på en måte. Gjerne diriger meg, og tusen takk til de som tar seg tid til å svare :)

Hei sjef! konge at du skal begynne å trene. Nyere studier hevder en fin sammenheng med styretrening og fettforbrenning rett å slett fordi du har mer muskler som krever mer mat derav vil du ha mulighet til å forbrenne mer fett. Ville dermed hatt hovedfokus på styrketrening. Få gjeld av noen som ser godt trente ut på senteret ikke en standard PT med standard prog.

Når det kommer til kosthold ville jeg som du sier begrenset søtsaker og ting med mye karbohydrater. men husk du må ha litt! prøv å konsentrer kostholdet ditt rundt magre matvarer som fisk, kylling og grønnsaker. minst mulig sauser og andre snaddersaker bruk heller krydder. ellers er det jo den generelle tanken at du må forbrenne mer energi enn du inntar for å gå ned i vekt. gyllen regel dette her. pluss å være jevn og konsis hold deg til det du prøver å gjennomføre så vil du se resultater rimelig fort.

Men du frøken Tonje. ikke vei deg noe særlig! etterhvert som du får muskler vil du bli velproposjonert og få den formen du ønsker til tross for at du gjerne har gått opp i vekt. dermed er ikke dette noen god indikator. bruk heller et speil og hvordan du føler deg.

Lykke til og kos deg! Trening er dritgøy når du kommer inn i rutinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Sverre, for at du tar deg tid til å svare en uerfaren sjel:) jeg får bare sette i gang, men ikke bli overrasket om det dukker opp flere dumme spørsmål :p jeg har valgt å begynne å følge nybegynner programmet som ligger her på fitnessbloggen. Så får vi se hvordan det utvikler seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Sverre, for at du tar deg tid til å svare en uerfaren sjel:) jeg får bare sette i gang, men ikke bli overrasket om det dukker opp flere dumme spørsmål :p jeg har valgt å begynne å følge nybegynner programmet som ligger her på fitnessbloggen. Så får vi se hvordan det utvikler seg :)

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...