Gå til innhold

tøying + skadeforebygging


Gjest SlettetBruker4

Anbefalte innlegg

Gjest SlettetBruker4

Hei! Jeg blir litt forvirret av dette med tøying. Kanskje et dumt spørsmål, men er tøying skadeforebyggende? I så fall, hvordan? Jeg blir veldig glad for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det finnes ingen forskning som viser at tøyning forebygger skader.

Veldig kort og bastant svar på et litt mer komplekst tema..

Tøying i seg selv vil kanskje ikke virke umiddelbart skadeforebyggende, så f.eks. å tøye hamstrings vil kanskje ikke senke risikoen for skade på hamstrings i aktivitet umiddelbart etter.

Men at optimalt leddutslag senker skaderisikoen kontra fortkortet leddutslag (som så å si alle har) kan nok ikke betviles.

Så ja, tøying som en metode for å øke eller vedikeholde et sunt leddutslag vil være skadeforebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke bevist, Alexander. Man kan godt argumentere for det, og jeg tror på det selv, men det er ikke bevist. Men at god mobilitet er viktig for god teknikk er jo logisk, men da er det tøyning for mobilitetens skyld man må driver, for å være litt pirkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal være så utrolig snever på det er det jo umulig å bevise noe som helst ;)

Å utføre øvelser som krever mye bevegelighet, f.eks. ATG bøy, med manglende leddutslag, vil føre til skade da det feilbelaster kroppen (fleksjon i korsrygg, valgus i knær etc). Det sier dermed seg selv at et godt leddutslag vil gjøre øvelsen tryggere. Kan tøying øke leddutslaget? Ja. Det er ren biomekanikk, ikke noe hokus pokus.

At det ikke finnes en studie for akkurat denne casen er ikke noen grunn til å si at tøying ikke forebygger skader. Det må være mulig å trekke linjer mellom flere studier og tenke litt selv.

Men hvis man bøyer og strekker litt i 5 sekunder før trening og tror det hjelper er man selvfølgelig på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4

Interessant. Takk for informativt svar, Aleksander! hvordan påvirker tøyning (hvis det påvirker) sirkulasjon i vevet og eventuelt "bevegelighet" i fascien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier alltid å dra på med litt tøy og bøy etter å ha kjørt knebøy og mark. Føler at jeg unngår den verste stølheten da.

Som ren bonus så føler jeg og at det blir lettere å komme dypt på knebøy.

Tenker og litt at det må jo være knæsj med tøy og bøy når en ser på folk i 40 åra som er så stive at de må bruke skohorn for å få på seg skoa.

I så måte må det vell være skadeforebyggende? En tøyelig muskel tåler vell mer pryl og juling enn en jævla stram fiolinstreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan egentlig si at tøying virker direkte skadeforebyggende. Fordi: Dersom man blir stiv og ubevegelig i deler av kroppen så vil man kompensere dette med andre deler av kroppen. Slik kompensering over tid vil gi belastningsskader. Og skjevheter pga at noe er for stramt vil også kunne gi skader på kort sikt ved tunge løft.

Var akkurat det jeg mente :)

Sist gang jeg leste studier på dette, hadde de delt en tropp amerikanske soldater i to grupper, der den ene tøyde og den andre tøyde ikke, før de kjørte gjennom en hinderløype. Gruppen som tøyde hadde like mange (eller like få) skader som den gruppen som ikke tøyde. Dermed konkluderte de med at tøying ikke er skadeforebyggende.

Ganske håpløst :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ingen forskning som viser at tøyning forebygger skader.

Om vi lever et liv helt slik kroppen er ment å leve, er det nok ikke grunn til å jobbe noe særlig med bevegelighetstrening. Nå er det nå en gang slik at vi ikke gjør det, og mye muskulatur er forkortet over store deler av dagen (typ hofteleddsbøyere og brystmuskulatur f eks) og da er det naturlig at bevegelighetstrening vil kunne opprettholde normal bevegelighet og belaste leddet rundt de fysiologiske aksene. Har ikke noe forskning for hånd som viser det, men er er rimelig allment vedtatt at skjev belastning kan føre til skader. Det er jo også slik at den lange svake muskulaturen ofte er viktigere å jobbe med enn den stramme og korte, men at tøying kan ha en plass i skadeforebyggingen er jeg sikker på. At den oppigjennom kanskje har fått for stor plass er jeg også enig i ;)

Pleier alltid å dra på med litt tøy og bøy etter å ha kjørt knebøy og mark. Føler at jeg unngår den verste stølheten da.

Er det én ting tøying ikke fungerer på, så er det stølhet. Dessverre ;)

Fra Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. (Herbert, Noronha, Kamper, 2011) :

Post-exercise stretching reduced soreness at one day after exercise by, on average, one point on a 100-point scale (mean difference -1.04, 95% CI -6.88 to 4.79; 4 studies)

AUTOHRS' CONCLUSIONS: The evidence from randomised studies suggests that muscle stretching, whether conducted before, after, or before and after exercise, does not produce clinically important reductions in delayed-onset muscle soreness in healthy adults.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte er det ikkje noko indikasjon på at tøying kan førebygge skader, men indirekte kan det absolutt det. Knebøy og markløft er to veldig gode eksempel, sjølv om det i utgangspunktet er mest snakk om teknikk.

Tøying seg selv er bare ytterligere stress på muskulaturen. Beveg kroppen normalt, gå gjerne noen turer i skog og fjell, og alt fungerer helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sannhet med modifikasjoner. Forsiktig tøying av kald eller lett oppvarmet muskulatur kan hjelpe litt på stølheten.

Når forskning viser at tøyning har ingen effekt når det gjelder forebygging av DOMS så har jeg vanskelig for å tro at det vil være med på å lindre stølheten dagen etter. Nå har jeg ikke klart å finne noe forskning som kan vise effekter av tøyning og DOMS dagene etter trening. Personlig føler jeg ikke for å tøye støle muskelgrupper som har blitt mikroskopisk "skadet" dagen før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope! Når så mange har stillesittende jobber, så kan man ikke si at skog og fjellturer fikser alle problemer. Selv om alle hadde vært daglig aktive på jobben, ville ikke turer i skog og mark fikse alle problemer relatert til immobilitet i kroppen.

Tøying gir stress på muskulaturen, joda, men du tøyer jo ikke bare for musklene, men for leddbånd, ledd og annet vev som skal være fleksibelt.

Så jeg vil absolutt anbefale tøying, og den bør komme i forkant av øvelsene, ikke i etterkant.

Helt riktig. Dersom man har et behov for det, så må man selvsagt arbeide med de utfordringene man har. Men man trenger ikke tøye bare for å tøye, mange klarer seg helt fint uten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger vel ikke lange forskningsrapporter for akkurat den påstanden der vel. Jeg pleier å få lett tøying og massasje av min massør den andre dagen etter hardtrening, det hjelper utrolig mye. Men dersom jeg ikke holder meg i bevegelse, stivner jeg til igjen. Dersom treninga har vært beinhard så er det beste den første dagen etter å bare få lett massasje, og evt varmebehandling.

Trener du ofte nok på en øvelse, blir du ikke typisk støl lengre. Du blir sliten og tyngre i muskulaturen, men ikke støl. Prøv det en periode, å trene hver dag f.eks. på knebøy eller annen lignende øvelse, så vil du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jada, jeg ser at der er vi enige. Men jeg mener at alle mennesker har godt av å tøye for å beholde mobiliteten i vevet. Og det er hvermansens utfordring, de fleste er bare ikke klar over det.

Det kommer helt ann på hva behov du har for mobilitiet, mange mennesker har levd et helt menneskeliv uten å drive med aktiv trening, men de har f.eks. arbeidet og brukt kroppen sin dagen lang i en mannsalder. Kroppen venner seg til det meste, og er skapt for å brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøying seg selv er bare ytterligere stress på muskulaturen. Beveg kroppen normalt, gå gjerne noen turer i skog og fjell, og alt fungerer helt fint. :)

No må du slutte med dette generelle våset ditt. Vis meg den personen som får betre hoftemobilitet av å gå tur på fjellet.

Det er snakk om styrketrening her, ikkje kva mobilitet som er nødvendig for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke relevant i forhold til min påstand om at lett tøying av kald/halvvarm muskulatur kan hjelpe på stølhet.

Du har en påstand, jeg har en systematic review som konkluderer med det motsatte. Om ikke du har noe mer konkret enn din subjektive anektdotiske opplevelse av at tøying reduserer stølhet etter trening tror jeg at jeg fortsatt står på mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det én ting tøying ikke fungerer på, så er det stølhet. Dessverre ;)

Fra Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. (Herbert, Noronha, Kamper, 2011) :

Mja... klar over at det nok ikke lar seg verken bevise eller motbevise. Men, min personlige erfaring etter å ha testet ut over lengre tid er at tøying hjelper for MEG.

Dersom jeg får trent kne og mark regelmessig så blir jeg mindre støl av den grunn. Det hender seg av og til at jeg får et opphold i treninga og da hjelper tøyinga punktum.

Så, om det er placebo, fri fantasi, what ever... funker for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...