Gå til innhold

tøying + skadeforebygging


Gjest SlettetBruker4

Anbefalte innlegg

Fremdeles ikke 100% enig. Det å holde seg smidig opp gjennom livet og inn i alderdommen er ikke noe som kommer av seg selv. Man må bevisst tøye og bøye. Og min påstand er, selv om det ikke har noe med trådstarters spørsmål å gjøre, at alle mennesker har godt av å tøye. Selv de som tror de ikke trenger det.

En smidig rygg får sjeldnere låsninger ved brå bevegelser enn en stiv og ubøyelig rygg.

Støtter denne .. og igjen.. har ingen vitenskapelig forsknings rapport å vise til... henviser isteden til everday life experience med venner og naboer i alle aldre, hvor de som har et bevist forhold til tøy og bøy definitivt er mykere og mer "bouncy" enn de som gir fan i å tøye.

Da jeg var i forsvaret var skader et forholdsvis ukjent begrep, men vi hadde eg godt forhold til tøy og bøy.

Venner og bekjente som er fotballspillere med et avslappet begrep har en rimelig stor skadehistorikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke trekk min påstand ut av kontekst. Jeg har aldri påstått at tøying reduserer stølhet etter trening, for der er jeg helt enig med deg, men at lett tøying på kald/halvvarm muskulatur kan hjelpe på bevegligheten (følelsen av stivhet) når man er veldig støl. Det ser du dersom du leser innlegget mitt lenger oppe.

Innlegget jeg opprinnelig reagerte på var: "Pleier alltid å dra på med litt tøy og bøy etter å ha kjørt knebøy og mark. Føler at jeg unngår den verste stølheten da." For meg hørtes det ut som du snakka om å forebygge stølhet, ikke lindre det. Men samma det, snakker du om å lindre plagene av en stølhet som allerede er oppstått så fungerer alt fra massasje til bevegelse og tøying for en stund. Vi er kanskje mer enige enn det virka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe hindrer man i å utføre øvelser riktig, ødelegger holdningen eller fører til mindre enn optimale prestasjoner innen idretten din, da bør du så absolutt bruke bla annet tøyning for å korrektere dette.Tøying er ett middel, mobilisering et annet, styrke forhold til musklene har mye å si for utførelsen, teknikk er alfa omege for å bedre bevegelses utslagene i kroppen og en god forståelse av hvordan kroppen fungerer gjør at man kan se hvor problemet ligger.

Om noe er stramt = tøy det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget jeg opprinnelig reagerte på var: "Pleier alltid å dra på med litt tøy og bøy etter å ha kjørt knebøy og mark. Føler at jeg unngår den verste stølheten da." For meg hørtes det ut som du snakka om å forebygge stølhet, ikke lindre det. Men samma det, snakker du om å lindre plagene av en stølhet som allerede er oppstått så fungerer alt fra massasje til bevegelse og tøying for en stund. Vi er kanskje mer enige enn det virka :)

Hehehehe ... brilliant! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg blir litt forvirret av dette med tøying. Kanskje et dumt spørsmål, men er tøying skadeforebyggende? I så fall, hvordan? Jeg blir veldig glad for svar :)

Det er veldig enkelt.

Om du har en stram muskel som medfører at du ikke beveger deg optimalt og tøyning bedrer denne bevegligheten - er tøyning skadeforebyggende.

Det samme kan sies om andre metoder. Kanskje egenmassasje, muskelaktivering, etc. fungerer like bra/bedre/dårligere.

Om det fungerer er det skadeforebyggende og det har erfaringsmessig vist seg å være det for svært mange.

Det kommer alltid an på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...