Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor lenge har du trent styrke? Hvis du er relativt fersk ville jeg sett på denne: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Hvis du derimot har litt erfaring (minst et halvt år samt at du har trent tunge baseøvelser) så ville jeg sett på 5x5 :)

Har jo trent styrke tidligere, men ikke så regelmessig og ordentlig som jeg planlegger å gjøre nå, så tenker at jeg starter opp denne uka med nybegynnerprogrammet som ligger ute her :-)

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Bare et kjapt innspill til trådstarter; Husk at fysisk og psykisk stress er to forskjellige ting. Fysisk stress er ikke noe du "føler" som når du føler deg stresset, det betyr bare at du utsetter kroppen din for mer belastning enn den kan takle over tid, og at kroppen som organisme (...) blir "stresset" og sliter med å opprettholde balansen. Psykisk stress kan også påvirke kroppen på samme måten, men det er altså fullt mulig å stresse kroppen selv om man føler seg vel i toppen :)

Med mindre du er faktisk større enn for 3 uker siden, så er det vannretensjon og stress, og litt hormonkluss

Og det er det flere årsaker til.

1. Du stresser noe helt sinnsykt med kroppen din, noe som gjør at kortisol øker. Kortisol er ett stresshormon som ikke er særlig artig når det øker i kroppen din da det reduserer stoffskiftet.
  2. Du trener, hver eneste dag = stress. La kroppen din få hvile.
  3. Du har 3-4 styrketreningsøkter + 4 kardioøkter. Slutt med all kardioen, det senker T3
  4. Du er på (antakelig) kaloriunderskudd, den mengde trening du gjør er for mye

Spis mer, tren mindre (spesielt kardio), sov mer og slapp av, samt at husk at menstruasjon kan være like om hjørnet om du er kvinne.

1. Det er sjelden kortisol blir kronisk høyt ved trening. Ved overtrening ja, men en økt om dagen trenger ikke gjøre at kortisol vil skyte i været og bli der hele tiden.

2-3. Enig i at treningsmengden kan senkes, men dersom det er snakk om 2 fotballøkter i uken synes jeg det er dumt å be henne kutte dette. Kutt heller de supplerende joggeturene. Hvorfor skal man slutte med organisert idrett som man garantert har en del igjen for både i forhold til helse, sosialt sett og som hobby ikke minst? Og kardio senker ikke T3. Hormonresponsen ved utholdenhetstrening og styrketrening for den del i en startfase påvirker i størst grad veksthormon, ANP, andrenalin, kortisol og insulin. Aktivitet over lengre tid vil uansett normalisere eventuelle forstyrrelser enten det er styrketrening eller utholdenhetstrening det er snakk om.

4. Om treningen er for mye bestemmes vel av underskuddet?

Og angående det du sier om svette, hvorfor kan det føre til at hun går på en smell?

Ellers Anine. vil jeg også støtte litt opp om det Andy nevner her. Du har nok bundet vann sammen med glykogen i musklene dine, og i tillegg til økt muskelmasse og en rekke andre faktorer kan dette gi utslag på vekten din. Jeg skjønner at vekten er vanskelig å gi slipp på, men dersom den står i ro, er det i alle fall motiverende å se om det er nedgang på målebåndet. Dersom vekta betyr mye ville jeg redusert veiing til maksimalt en gang pr. uke, evt. annenhveruke under de kriteriene Andy nevnte over. Ellers er ikke en livsstilsendring eller hva det måtte være noe som endre seg over natta. Det kommer til å ta tid og det er det viktig at du innstiller deg på. Du trenger ikke endre alt på en gang :)

1. Det er sjelden kortisol blir kronisk høyt ved trening. Ved overtrening ja, men en økt om dagen trenger ikke gjøre at kortisol vil skyte i været og bli der hele tiden.

Leste du hva hun egentlig skrev da? Hun skrev at hun trente mye og ofte og at ingen trening gjorde henne mer

rastløs og stresset enn trening. Du syns ikke det er ett faresignal, og da spesielt for kortisolet?

2-3. Enig i at treningsmengden kan senkes, men dersom det er snakk om 2 fotballøkter i uken synes jeg det er dumt å be henne kutte dette. Kutt heller de supplerende joggeturene. Hvorfor skal man slutte med organisert idrett som man garantert har en del igjen for både i forhold til helse, sosialt sett og som hobby ikke minst? Og kardio senker ikke T3. Hormonresponsen ved utholdenhetstrening og styrketrening for den del i en startfase påvirker i størst grad veksthormon, ANP, andrenalin, kortisol og insulin. Aktivitet over lengre tid vil uansett normalisere eventuelle forstyrrelser enten det er styrketrening eller utholdenhetstrening det er snakk om.

I alle mine poster hvor jeg henviser til å kutte ut kardio er det snakk om høyintensitetskardio, som jenter ofte overdriver. It is good for nothing når man er i en slik situasjon som trådstarter. De fleste kvinner er heller ikke spesielt gode løpere på grunn av vinkelen mellom hofte/bekken og knær, noe som relativt raskt kan resultere i skader.

Jeg snakker heller ikke om intervaller, gåing, litt småspurting og sånn. Jeg snakker om langvarig kardio med høy intensitet. Og jo, det senker T3, midlertidig. T3 går opp når man slutter med høyintensitet ofte og mye og innfører smartcardio.

Women: Running into Trouble. Noen gode, noen tvilsomme og noen ubrukelige kilder er nederst i artikkelen. n

Jeg mener ikke at noen skal slutte med kardio forever. Jeg gjør kardio. Jeg mener at de skal la det være i noen uker til kroppen har fått stabilisert seg igjen.

4. Om treningen er for mye bestemmes vel av underskuddet?

Nei. Det bestemmes også av de psykiske og fysiske betingelsene rundt personen. I dette tilfellet er det mange ting som taler for for mye trening.Samt stress og diverse annet småsnadder.

Og angående det du sier om svette, hvorfor kan det føre til at hun går på en smell?

Tatt i betrakning at min post er skrevet med inntrykk av at vedkommende trente hardt hver dag, så vil jeg gjerne spørre deg; Om du trener hardt hver dag - hvor lenge klarer du det før kroppen jobber mot deg? Er det ikke sånn at det anbefales f.eks to harde og 1 moderat til lett økt om man kjører styrketrening tre gang i uka f.eks?

Annonse

Leste du hva hun egentlig skrev da? Hun skrev at hun trente mye og ofte og at ingen trening gjorde henne mer

rastløs og stresset enn trening. Du syns ikke det er ett faresignal, og da spesielt for kortisolet?

I alle mine poster hvor jeg henviser til å kutte ut kardio er det snakk om høyintensitetskardio, som jenter ofte overdriver. It is good for nothing når man er i en slik situasjon som trådstarter. De fleste kvinner er heller ikke spesielt gode løpere på grunn av vinkelen mellom hofte/bekken og knær, noe som relativt raskt kan resultere i skader.

Men jeg har alltid trent en del, hatt cirka 3 fotballøkter + 1 styrkeøkt i uka, så det å trene hver dag er ikke en kjempeovergang, på en måte. Jeg føler heller ikke at det å trene hver dag er stress for meg, jeg føler at det er avkobling, og det er noe jeg synes er deilig å drive med. Vil det fortsatt påvirke stresshormonet mitt?

Hva trekker du ut av dette, og det faktum at hun nevner flere steder at det ikke blir sett på som stress at hun trener 3-5 kvarter om dagen? Kortisol trekkes inn i diskusjoner altfor lett syns jeg. Helsa vår har aldri vært bedre mens den selvopplevde helsen har aldri vært verre, mange skylder på kronisk stress, og skal jeg være helt ærlig synes jeg det kastes alt for lett rundt. Utfra det jeg har lest her, syns jeg ikke det ser ut som at det grenser til kronisk stress.

Anine. trener fotball ett par ganger i uken, definerer du dette som høyintensitets kardio? Og hvorfor i all verden skal hun kute ut et alternativ som også spiller en stor rolle sosialt? Hvordan kvinner er tilpasset løping spiller da ingen rolle for om hun kan drive med hobbyen sin eller ikke? Kroppen er heller ikke generelt laget for belastningen spydkasting påfører skulderen vår. Halve moroa med fotballtrening er jo å treffe venner med mindre man er blodseriøs. Og dersom men er veldig seriøs er det også helt OK å supplere med styrketrening. Det forutsettet selvfølgelig at man har andre ting på plass, men det blir en annen diskusjon.

Jeg snakker heller ikke om intervaller, gåing, litt småspurting og sånn. Jeg snakker om langvarig kardio med høy intensitet. Og jo, det senker T3, midlertidig. T3 går opp når man slutter med høyintensitet ofte og mye og innfører smartcardio.

Women: Running into Trouble. Noen gode, noen tvilsomme og noen ubrukelige kilder er nederst i artikkelen.

Jeg mener ikke at noen skal slutte med kardio forever. Jeg gjør kardio. Jeg mener at de skal la det være i noen uker til kroppen har fått stabilisert seg igjen.

Flere av studiene det refereres til i artikkelen gjøres på idrettsutøvere som konkurrerer innenfor utholdenhetsidretter, og de fleste gjør ikke annet enn å påvise assosiasjoner. Det sier ikke mer enn det det faktisk er, assosiasjoner for disse gruppene. Er disse resultatene overførbare til alle kvinner? Neppe. Det irriterer meg for øvrig at det trekkes bastante konklusjoner på såpass tynne grunnlag. Hva er for øvrig kardio forresten? Er crossfit kardio? Styrketrening med høy intensitet? Er det kardio? Hva legger du for øvrig i at T3 synker? At BMR synker?

Nei. Det bestemmes også av de psykiske og fysiske betingelsene rundt personen. I dette tilfellet er det mange ting som taler for for mye trening.Samt stress og diverse annet småsnadder.

Fair enough, men uenig. Drister du deg til å dømme psykiske betingelser basert på det du har lest her er du for øvrig modig. At den selvopplevde treningen ikke oppleves som i overkant skal man være forsiktig med å overse. Jeg tror at trådstarter famler litt og trenger en oppklaring når det gjelder kosthold og trening, for å komme på rett kjøl. Hun kan fint spille fotball og trene styrke på siden utfra "fysiske og psykiske betingelser", hvem er vi til å dømme det? Utfra en tråd på internett?

Tatt i betrakning at min post er skrevet med inntrykk av at vedkommende trente hardt hver dag, så vil jeg gjerne spørre deg; Om du trener hardt hver dag - hvor lenge klarer du det før kroppen jobber mot deg? Er det ikke sånn at det anbefales f.eks to harde og 1 moderat til lett økt om man kjører styrketrening tre gang i uka f.eks?

Jeg tror du overvurderer aktivitetsnivået til trådstarter, og jeg har ikke noe godt svar på spørsmålet, det kommer an på en rekke andre faktorer som jeg ikke har forutsetninger til å uttale meg om. Det er klart at dersom man er på konstant underskudd, både fysisk og psykisk vil kroppen etterhvert begynne å jobbe mot èn, men dersom man har andre faktorer spikret på plass tror jeg man helt fint kan ha 2-3 fotballøkter og 2-3 styrkeøkter i uken. Ikke noe problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...