Gå til innhold

Refluks av magesyre.


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan spiser du? Spiser du mye fett, så prøv å reduser på dette en periode.

Spiser variert, men det går mye i fett og karbohydrater her hjemme.

spiser flere poser med nøtter i uken, så ja jeg spiser en del fett.

Kan prøve å minske inntaket av fett og heller finne en annen god kilde til kalorier! :)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er der problemet ligger...

Det er standardbehandling for GØRS. Refluks i seg selv er ikke et problem, men syren er det. Maten fordøyes greit uansett.

Edit: Det er riktignok bare behandling av symptomet og ikke årsaken, noe man ikke kan finne ut av på nettet. Det er uansett medikamenter enhver som har halsbrann bør ha i medisinskapet når de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør prøve kostbehandling først, men det vil være en vurdering fra tilfelle til tilfelle. Uansett høres det ikke ut som det er GØRS trådstarter beskriver, da det ettersom jeg har skjønt nettopp har begynt. Ville i alle tilfeller vært forsiktig med å anbefale legemidler til ukjente over internett, uansett hvor standard behandlingen måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør prøve kostbehandling først, men det vil være en vurdering fra tilfelle til tilfelle. Uansett høres det ikke ut som det er GØRS trådstarter beskriver, da det ettersom jeg har skjønt nettopp har begynt. Ville i alle tilfeller vært forsiktig med å anbefale legemidler til ukjente over internett, uansett hvor standard behandlingen måtte være.

GØRS er bare en betegnelse på symptomatisk syrerefluks. Og symptomene han beskriver er klassiske for funksjonell gastroøsofageal refluks.

Det finnes flere grader av sykdommen, og ikke alle må medisineres. Noen ganger kan man klare seg med å endre kostholdet.

Dette er relativt harmløse medikamenter, spesielt ved symptomatisk bruk. Betydelig mye tryggere enn f.eks paracet eller ibux. Man trenger heller ikke ta det fast, men ved behov. Noen ganger er det vanskelig å unngå et fett måltid som i juletider eller festmiddag, da er det greit å tygge på en tablett slik at symptomene forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedvarende reflux. Og du er vel også enig i at det er bedre å finne årsaken? Den kan også være forbigående, så det er ikke gitt at han må unngå noe som helst i lengden... Syns folk generelt tyr alt for fort til medikamenter.

Tjajo, men om fet mat er den utløsende årsaken så er den funnet. Og om det eventuelt skulle være en annen årsak, så er det noe som vil vise seg med tid og ikke noe vi kan finne ut av her med mindre det skyldes andre vanlige triggere.

Med alle medikamenter er det en overveielse av kostnad/fordel. Det beste er selvfølgelig livsstilsmodifikasjoner dersom det er hva som skal til. Det fungerer ofte bra, men det er sjelden en perfekt løsning. Personlig synes jeg det er bedre å ta en tablett enn å ha saltsyre i halsen, men dersom man klarer å redusere anfallene til en sjelden gang så spiller det liten rolle for helsen om man behandler eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv:

"Jeg har spist lite fett idag og ikke opplevd problemet.

Igår så tok jeg å spiste 30g nøtter og problemet oppsto rundt 5-10 minutt rett etterpå."

Kan det ikke være mengden fett som var problemet?

Det kan være årsaken, eller så kan det være en medvirkende årsak. Det kan være en strukturell defekt som forverres under enkelte omstendigheter. Foreløpig er det lurt å bare prøve å unngå triggere over en lengre periode og se hva som skjer.

Ellers er det noen andre vanlige triggere:

Alkohol, sterke kryddersorter, hvitløk, rå løk, sjokolade, sitrusfrukter/jus, kaffe, brus, tomat.

Det kan også være en bivirkning av enkelte medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...