Gå til innhold

Refluks av magesyre.


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sliter mye med det selv men jeg har en lukkemuskel som ikke fungerer optimalt, derfor får jeg ofte halsbrann og har de siste årene utviklet en betennelse i spiserøret pga magesyren. Dritvondt!

Jeg brukte endel pepciduo tyggetabletter for jeg fikk underøkt spiserøret, dette tar halsbrann og sure oppstøtt med EN gang:))

Men for Guds skyld, er det vedvarende må du oppsøke lege. Ønsker ingen å få den tilstanden jeg har fått:/

Håper du finner ut av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sliter selv med manglende/dårlig lukkemuskel mellom magesekk og spiserør. Tok gastroskopiundersøkelse og fikk utskrevet SOMAC 40mg på blå resept, etter det har jeg sjeldent/aldri hatt halsbrann (nå er jeg personen som fikk halsbrann av så lite som vann).

Her kan det også hjelpe å redusere inntaket av mat som senket sfinktertrykket, eksempelvis sjokolade, løk, tomat og veldig fettrik mat (fettrik mat øker også refluks pga senere tømming av magesekken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det også hjelpe å redusere inntaket av mat som senket sfinktertrykket, eksempelvis sjokolade, løk, tomat og veldig fettrik mat (fettrik mat øker også refluks pga senere tømming av magesekken).

Jeg prøvde igrunn det meste, men det bunnet ut i at jeg ikke kunne leve et normalt liv uten medisiner og allikevel med en streng kostholdsplan ville jeg ha halsbrann. Skulle gjerne ha sluppet medisiner, men regner med den tiden er forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

As I said. Få det utredet. Ultralyd, gastroskopi, røntgen med kontrast... finnes flere muligheter å finne ut om det kanskje er noe anatomisk der som ikke er i orden, og det bør det være klarhet om før en begynner å behandle. Hvis det ikke er noe anatomisk, fint. Da er det funksjonell. Det kan en også teste (trykktest). Blir for dumt å spise tabletter i årevis bare fordi man har en udiagnostisert brokk i mellomgulvet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

As I said. Få det utredet. Ultralyd, gastroskopi, røntgen med kontrast... finnes flere muligheter å finne ut om det kanskje er noe anatomisk der som ikke er i orden, og det bør det være klarhet om før en begynner å behandle. Hvis det ikke er noe anatomisk, fint. Da er det funksjonell. Det kan en også teste (trykktest). Blir for dumt å spise tabletter i årevis bare fordi man har en udiagnostisert brokk i mellomgulvet... ;)

Det er bare de siste 3 ukene jeg har kjent det mest. Så jeg burde få time hos legen for å få sjekket dette?

Tenkte dette her var normalt og ikke noe å bekymre seg over :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 3 uker er lenge, jeg. 3 dager ville vært ok.

Jeg tenkte meg forøvrig at siden trykket i bukhulen øker massivt under styrketreningsøvelser kan det faktisk være en utløsende faktor for å få en brokk i mellomgulvet. Søkte på nettet og bingo:

"Thirty-seven patients with a recurring hiatal hernia were studied at the Creighton University School University in Omaha, Neb., to see if there was any correlation between abdominal stressors and the condition. Only two stressors were found to be significant factors in a hiatal hernia recurrence, vomiting and weight lifting. Researchers at the University of North Texas Health Science Center investigated the case of a professional bodybuilder with a hiatal hernia. Their conclusions, published in the "Journal of Clinical Gastroenterology" in July 1997, noted that the anabolic steroids the young man was taking could have predisposed him to a hiatal hernia through their ability to improve strength and generate a higher intra-abdominal pressure."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også sies at jeg har drukket mye brus i de siste.

Når jeg sa 3 uker så mente jeg ikke at jeg har hatt det hver dag i 3 uker.

uke 1: 5 av 7 dager

uke 2: 4 av 7 dager

uke 3: 2 av 7 dager

ikke helt sikker på at det er så mange dager heller jeg har hat det i løpet av de 3 ukene.

Om du forstår hva jeg mener, dårlig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dårlig lukkemuskel er det ikke stort å gjøre, det er jo ingenting som holder magesyren igjen i magen. Jeg bruker også somac og har ikke hatt halsbrann siden. Synd å si det med uansett om du spiser så riktig du bare kan så vil halsbrann dukke opp fra tid til annen, og du vil da garantert på spiserørsbetennenlse om det ikke behandles i lengden.

Operasjon er et alternativ, det ligger kortene for meg i samme situasjon som deg, bare MED spiserørsbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dårlig lukkemuskel er det ikke stort å gjøre, det er jo ingenting som holder magesyren igjen i magen. Jeg bruker også somac og har ikke hatt halsbrann siden. Synd å si det med uansett om du spiser så riktig du bare kan så vil halsbrann dukke opp fra tid til annen, og du vil da garantert på spiserørsbetennenlse om det ikke behandles i lengden.

Operasjon er et alternativ, det ligger kortene for meg i samme situasjon som deg, bare MED spiserørsbetennelse.

Ja, om det er en dysfunksjon i sfinkter så ligger OP i kortene, men det er på det nåværene stadiet jo ikke sikker hos trådstarter, han er jo ikke utredet. Mulig at det er bare en overdose kullsyre og fett som er årsaken. Men bra at zomac hjelper deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...