Gå til innhold

Kosthold på reisejobb


gammelkaffe

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er sikker på jeg ikke er den eneste i verden som har en reisejobb, så her er et spørsmål til dere andre som også reiser mye:

Hvordan løser dere sunt kosthold på reise når du verken har tilgang på kjøkken eller ubegrensede økonomiske midler. Jeg har ikke tilgang på spiseredskap heller, med mindre jeg forbedrer pakkingen min (noe som er fullt mulig å gjøre, selvfølgelig)

Jeg har fått forslag om rett-i-koppen og real turmat, men jeg reiser alt mellom 2 og 5 dager annenhver uke, og jeg har aldri tenkt på ovennevnte som sunne OG hensiktsmessige når en forsøker å gå ned i vekt.

Tar i mot alle innspill med takk!

Jeg spiser forøvrig karboredusert (så utrolig deilig å være i et fora hvor folk vet at det ikke betyr at jeg drikker fløte til frokost)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar gjerne også en Skyr til, så er jeg god og mett lenge. :)

Jeg så på Skyr i går, og leste at den inneholdt 14,5% sukker, og da satte jeg den fint på plass igjen. Men etter googling i dag ser jeg at jeg kanskje må ha blingsa, for jeg finner ikke dette sukkerinnholdet igjen på noen sider som omhandler produktet.

Note to self: sjekk Skyr en gang til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en vanilje-stevia (eller en annen du liker), og spis kesam og cottage cheese med frukt feks :) Andre kjappe måltider kan være knekkebrød (hvis du driver med sånt), makrell i tomat, kjøttpålegg, grove fiskekaker (Fiskemannens grove (?) er bra feks, men sjekk innholdet!), grilla kylling, rent kjøtt fra varmdisken (de har ofte koteletter feks), sashimi, grønnsaker (man kan faktisk maule paprika/tomat/agurk osv, dersom man tåler noen rare blikk :p) og selvsagt frukt i alle varianter (kiwi er btw digg med skallet på, og da trenger du ikke skje). Og salatbar og skyr er selvsagt sikre vinnere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på Skyr i går, og leste at den inneholdt 14,5% sukker, og da satte jeg den fint på plass igjen. Men etter googling i dag ser jeg at jeg kanskje må ha blingsa, for jeg finner ikke dette sukkerinnholdet igjen på noen sider som omhandler produktet.

Note to self: sjekk Skyr en gang til

Skyr Frukt (lave brede) har sukker i seg, men ikke de andre (høye smale). :) De er proteinrike, sukkerfire og har lavt fettinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en vanilje-stevia (eller en annen du liker), og spis kesam og cottage cheese med frukt feks :) Andre kjappe måltider kan være knekkebrød (hvis du driver med sånt), makrell i tomat, kjøttpålegg, grove fiskekaker (Fiskemannens grove (?) er bra feks, men sjekk innholdet!), grilla kylling, rent kjøtt fra varmdisken (de har ofte koteletter feks), sashimi, grønnsaker (man kan faktisk maule paprika/tomat/agurk osv, dersom man tåler noen rare blikk :p) og selvsagt frukt i alle varianter (kiwi er btw digg med skallet på, og da trenger du ikke skje). Og salatbar og skyr er selvsagt sikre vinnere :)

Hva er vanilje-stevia?

Kesam og cottage cheese er skit å spise uten skje. Been there done that (samme gjelder forøvrig makrell i tomat også). Vet at Wasa har noen småpakker med knekkebrød, men jeg er litt skeptisk, for hvordan klarer de å beholde dem sprø i månedsvis mens de som ligger i matpakken min blir slappe etter noen timer.

Jeg har pleid å kjøpe fra varmmat-disken i butikken, men det er ikke alltid den lokale butikken har slikt, av og til er den ikke engang åpen. Men jeg ser at nøkkelen til hele problematikken er planlegging.

At måltidet er kjapt er ikke viktig. Jeg tenker at mange av løsningene som er skissert er gode hvis man gjør de av og til, men fiskekaker i hånden 5 dager i uken ... det blir liksom ikke et måltid..bare mat for ernæringens skyld. Jeg tror kniv, gaffel, skje og fat bør bli med i alle kofferter heretter, på samme måte som tannbørste og tannkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stevia er et naturlig søtningsmiddel, som du får kjøpt i flytende form med bl.a. vaniljesmak. Da blir kesam/cc som vaniljekesam.

Det finnes skjeer i varmmatavd., i småisdisken, noen ganger ved meieriproduktene og noen ganger til og med i kassen. Kjøp deg evt en spork med etui.

Makrell i tomat: se over.

Wasa-knekkebrødene er helt fine og sprø, minner ikke om matpakke. Anbefales!

Mente ikke at du skulle spise fiskekake i hånda 5 dager i uka, nevnte det fordi det er en matvare mange glemmer at de kan kjøpe og spise kaldt. Kjøper du brød/speltlomper + en liten salatpose trenger du ikke holde den i hånda heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du alle måltidene på reisa,eller noe hjemme /på hotel ?

Jeg pleier kjøpe tortilla, gjerne fullkorn, kylling, ferdigblanda salat poser og kesam, ev rømme, ev salsa på glass. Kyllingen river jeg opp og resten sier seg sjøl. Wrap and enjoy.

Har de ikke kylling så går jeg for tunfisk, men boksen må kunne åpnes for hånd.

Har de ikke det heller, pålegsskinke har alle, og kyllingversjonen har minst fett om det er et poeng for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Spørsmålet er jo også litt: hvordan/type reiser? Flyreiser, på fjellet, i bilen? osv?

Men generelt ting som holder seg fint: nøtter,tunfisk, hermetikk ting, Evt hvis du har mulighet steke kylling og ha i boks første dagen/dagene... Og så deretter kjøpe noe..

Hvis du alltid har mulighet til å handle på butikk. Så er det egentlig NULL prob. Kylling,skyr,mager kesam/vanilje, Cottage cheese,div kjøttprodukter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er på hotellrommet. Er det på hotellets restaurant står jeg gjerne friere, skjønt restaurantmat ikke alltid er sunt (etter hva jeg oppfatter som sunt). Jeg har, etter at jeg skrev posten, kjøpt meg en boks med plass til gaffel i lokket, hvor jeg hadde matpakken min - kalde fiskekaker med cherrytomater og avocado. Jeg kjøpte også en diger brødkniv til å dele dette med, men den får jeg aldri med meg i sikkerhetskontrollen. Hos kunder får jeg oftest servert fancy smørbrød eller baguetter og juice. For de som spiser dette 1 gang pr halvår går det greitt, men for meg som er på reise såpass mye som jeg er er dette helt utelukket.

Jeg noterer meg wraps. Det hørtes faktisk ganske godt ut. De gangene jeg kjører bil til jobbested på sommerstid har jeg med meg primus og finner meg et vann midt på fjellet hvor jeg mekker noe. Det fungerer bra på sommerstid... Og er faktisk ganske hyggelig.

Tror litt basis kjøkkenutstyr bør følge med i kofferten neste gang jeg skal fly. Tusen takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
De fleste er på hotellrommet. Er det på hotellets restaurant står jeg gjerne friere, skjønt restaurantmat ikke alltid er sunt (etter hva jeg oppfatter som sunt). Jeg har, etter at jeg skrev posten, kjøpt meg en boks med plass til gaffel i lokket, hvor jeg hadde matpakken min - kalde fiskekaker med cherrytomater og avocado. Jeg kjøpte også en diger brødkniv til å dele dette med, men den får jeg aldri med meg i sikkerhetskontrollen. Hos kunder får jeg oftest servert fancy smørbrød eller baguetter og juice. For de som spiser dette 1 gang pr halvår går det greitt, men for meg som er på reise såpass mye som jeg er er dette helt utelukket.

Jeg noterer meg wraps. Det hørtes faktisk ganske godt ut. De gangene jeg kjører bil til jobbested på sommerstid har jeg med meg primus og finner meg et vann midt på fjellet hvor jeg mekker noe. Det fungerer bra på sommerstid... Og er faktisk ganske hyggelig.

Tror litt basis kjøkkenutstyr bør følge med i kofferten neste gang jeg skal fly. Tusen takk for tips

Så du har en jobb som du både reiser på fjellet med? Og reiser på såkalte "business" trips?:) aka hotellrom/konferanser?:) Ikke gale, drømmejobben?:p

Men alt ang mat kommer jo ann på hvor "lenge" du må ha det værende i en boks osv...Og om du evt har kjøleskap/kjølebag:)Eller oppvarmingsmuligheter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fullt så juicy, men jeg har kunder over hele landet. Noen må jeg fly til, mens andre kjører jeg bil til. I går var jeg feks nesten på Beitostølen, dagene før på Møre. Overnatting skjer på hotell, men ikke engang det er så moro som det høres ut til. Faktisk er det ganske kjedelig, og når dagens treningsøkt er ferdig er det lite annet å gjøre enn å jobbe eller legge meg.

"Boks" er mellom 2 og 5 dager. Når Avionor åpner opp for væske gjennom sikkerhetskontrollen blir det straks litt enklere. Kunne jo være jeg hadde en bombe inni kjøleelementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Ikke fullt så juicy, men jeg har kunder over hele landet. Noen må jeg fly til, mens andre kjører jeg bil til. I går var jeg feks nesten på Beitostølen, dagene før på Møre. Overnatting skjer på hotell, men ikke engang det er så moro som det høres ut til. Faktisk er det ganske kjedelig, og når dagens treningsøkt er ferdig er det lite annet å gjøre enn å jobbe eller legge meg.

"Boks" er mellom 2 og 5 dager. Når Avionor åpner opp for væske gjennom sikkerhetskontrollen blir det straks litt enklere. Kunne jo være jeg hadde en bombe inni kjøleelementene.

haha ja!:) Om det ikke blir for frekt, hvilke jobb har du egentlig?:)

Hmm.. Nei fly og kontroll er noe herk... Spesielt siden du er på "lavkarbo":) Ellers hadde det jo bare vært å lage seg noen fine tunfisk/kylling sandwicher med sunt brød til.. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du kjøper en kjølebag som går på billader/strømuttak så åpner det seg en del nye muligheter. Denne trenger du jo ikek ha kjøleelement i heller, så da kan du ha den med på flyet, de finnes i relativt små strl også og holder seg fint kalde et par timer uten strøm.

Anbefaler for øvrig å kjøpe en Light My Fire måltidsboks. Superkjekk boks med kopp, boks til krydder/dressing e.l., fjøl/sil, og askjett, og dyp tallerken og spork (kniv/gaffel/skje).

På de fleste hoteller får du nok låne en forskjærskniv om du spør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort forklart: begrens sukkerholdige matvarer, fine bakverk. Så lenge du får i deg en jevn fordeling av næringsstoffene karbohydrater, protein og fett (makronæringsstoffer) går det nok bra. Problemet med reisemat pleier å være den store andelen karbohydrater (ris, pasta, brød etc) kombinert med lite protein (kjøtt, fisk, fugl, meieriprodukter etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...