Gå til innhold

Dagens viktigste måltid og spise rett etter trening


gammelkaffe

Anbefalte innlegg

To påstander jeg hører ofte er "frokost er dagens viktigste måltid" og "det er viktig å få i seg næring etter trening"

Hvor sant er dette hvis man ikke er sulten til frokost eller etter trening og har en muffins å ta av rundt livet?

Jeg må innrømme at frokosten tør jeg droppe, men etter trening? Hva om de fine musklene mine forsvant av næringsmangel? (Nemlig det jeg har hørt skjer)

Og i lys at jeg vil ned i vekt fremstår det som ganske teit å spise når jeg ikke er sulten

Billettmerket: uvitende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke noen linker eller undersøkelser å gi deg, kun min egen erfaring.

Jeg kan IKKE droppe frokost. Om jeg ikke spiser frokost får jeg lavt blodsukker i løpet av kort tid, blir grinete og ekstra sulten. Det resulterer i at jeg spiser større og mer usunne måltider utover dagen, spesielt lunsj, og det er jo ikke noe særlig når man prøver å gå ned i vekt. Ser at det stemmer ganske godt med den første artikkelen Konstantinovs linket til. For meg er en frokost med lav GI veldig viktig. Men om du ikke er sulten, eller føler noen "bieffekter" ser jeg ingen grunn til å presse i seg frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du ned i vekt er frokosten kanskje det viktigste måltidet, da det starter forbrenningen! Og ja,

man forbrenner om natten også, men da er "lageret" som man har tilgjengelig oppbrukt - og man trenger påfyll. For å si det på en annen måte: Man må ha bensin skal bilen gå, uten går den ikke.

Om man kan droppe næring etter trening kommer helt ann på, men proteiner er ikke feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du ned i vekt er frokosten kanskje det viktigste måltidet, da det starter forbrenningen!

Og ja, man forbrenner om natten også, men da er "lageret" som man har tilgjengelig oppbrukt - og man trenger påfyll. For å si det på en annen måte: Man må ha bensin skal bilen gå, uten går den ikke.

Det startar ingenting av betydning. Difor betyr det fint lite om du et frukost eller ei. Det er eit individuelt val.

Top Ten Fasting Myths Debunked (Major Update Nov 4th) | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Frokost starter forbrenningen | Fitnessbloggen Forum

"Bilen" forbrenn energi heile tida. Det går nok litt opp når ein et frukost på same måte som den går opp etter alle måltid, sidan kroppen må bruke energi for å få gjort noko med maten. Den forskjellen er derimot så liten at den betyr ingenting. Dessutan er det kun der og då kroppen jobbar litt meir. Den startar ikkje noko som blir gåande i timevis.

Det som betyr noko er totalen gjennom heile dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke noen linker eller undersøkelser å gi deg, kun min egen erfaring.

Jeg kan IKKE droppe frokost. Om jeg ikke spiser frokost får jeg lavt blodsukker i løpet av kort tid, blir grinete og ekstra sulten. Det resulterer i at jeg spiser større og mer usunne måltider utover dagen, spesielt lunsj, og det er jo ikke noe særlig når man prøver å gå ned i vekt. Ser at det stemmer ganske godt med den første artikkelen Konstantinovs linket til. For meg er en frokost med lav GI veldig viktig. Men om du ikke er sulten, eller føler noen "bieffekter" ser jeg ingen grunn til å presse i seg frokost.

Har du målt blodsukkeret ditt en dag du ikke spiser frokost? Svært få er i stand til å med stor sannsynlighet føle seg fram til lavt blodsukker, med mindre de har god trening i det da (som f.eks. diabetikere). Har ikke linken her, men har sett en studie som viste at de fleste som trodde de hadde lavt blodsukker egentlig hadde helt normale verdier når de målte.

Har du prøvd å droppe frokosten over en lengre periode? Min erfaring er at tilvenningen skjer ganske så raskt! Utover dette er det selvfølgelig ingen grunn til å droppe frokosten om du trives med å spise om morningen :)

Ønsker du ned i vekt er frokosten kanskje det viktigste måltidet, da det starter forbrenningen! Og ja, man forbrenner om natten også, men da er "lageret" som man har tilgjengelig oppbrukt - og man trenger påfyll. For å si det på en annen måte: Man må ha bensin skal bilen gå, uten går den ikke.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt blodsukkeret ditt en dag du ikke spiser frokost? Svært få er i stand til å med stor sannsynlighet føle seg fram til lavt blodsukker, med mindre de har god trening i det da (som f.eks. diabetikere). Har ikke linken her, men har sett en studie som viste at de fleste som trodde de hadde lavt blodsukker egentlig hadde helt normale verdier når de målte.

European Journal of Clinical Nutrition - Abstract of article: Effect of fasting on young adults who have symptoms of hypoglycemia in the absence of frequent meals

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt blodsukkeret ditt en dag du ikke spiser frokost?

Det har jeg ikke. Og jeg er ikke diabetiker heller ;) Jeg bare blir uvel, irritabel og plutselig kjempesulten, så jeg antok at det var blodsukkeret som var den skyldige. Men det er jo barnelære ser jeg :p

Jeg har ingen grunn til å droppe frokosten. Jeg elsker frokosten min og går nå ned i vekt gjennom lavkalori og økt trening, så frokosten skal bli der den er :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å droppe frokosten over en lengre periode? .

Ja

Min erfaring er at tilvenningen skjer ganske så raskt! .

Min erfaring også, faktisk har jeg mer futt og energi om morgenen nå etter at jeg utsatte frokosten til lunchtider. Ble på en måte trøtt og giddalaus (og sulten) et par timer etter frokosten når den tidlig på dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Min erfaring også, faktisk har jeg mer futt og energi om morgenen nå etter at jeg utsatte frokosten til lunchtider. Ble på en måte trøtt og giddalaus (og sulten) et par timer etter frokosten når den tidlig på dag.

Droppet frokosten en periode for å teste det ut for et år siden, vente meg veldig for til å ha noen forelesninger før det var tid for frokost. Gjorde dette for å prøve dette på egen kropp. Gikk likevel tilbake til å spise frokost, da det passet meg best. Nå i høst har jeg gått tilbake til å droppe frokost, siden det passer meg best mtp timeplan osv. Det hender det rumler litt i magen før det er lunsj, men stort sett er det ikke noe problem. De første timene går alltid knirkefritt, og jeg har mindre å gjøre før jeg løper ut døren om morningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reint teoretisk betyr det ikkje stort, men det er likevel mange studiar som viser at dei som et frukost og 5-6 måltid om dagen ofte et mindre enn om dei hadde 3-4. I så måte kan frukost og måltidsfrekvens vere interessant på eit individuelt nivå, men at det ikkje har noko direkte effekt.

Det finnes nok mykje feiltolka teori som blir lært bort her og der. Dagens internettsamfunn går fortare fram enn Universiteta rekk å oppdatere sitt pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte en stund å studere på nih, helt til jeg snakket med en jeg kjenner som studerer der. Og der lærer de fremdeles at frokost er dagens viktigste måltid... Og så lurer jeg på: hvordan kan de lære bort dette hvis dette er avvist?

Godt spørsmål. Det er slik innen vitenskapen at når en sammenheng blir påvist, slik som sammenhengen mellom overvekt og manglende frokost, så setter det igang en prosess med kartlegging. Det må for det første følges opp gjennom at andre uavhengig finner samme sammenheng. Det gjørs også mye arbeid i å fastslå at det virkelig er en sammenheng som er årsaksbasert, og ikke tilfeldig.

Noe forskning er lettere å gjøre enn andre. Forskning på mennesker og livsstil er svært komplisert fordi det i stor grad baserer seg på egenrapportering, dernest at egenrapporteringen er gjort på subjektive vurderinger. Dette skaper mye støy i datagrunnlaget.

Det kan ta lang tid før en klarer å bryte gjennom støyen, og så starter prosessen på ny med nye verifiseringsstudier osv osv.

Fitnessmiljøet er raskt ute med å teste ut om disse nyere studiene har noe for seg. Noen leser studien, og testerpå seg selv og sine klienter, funker det går ordet videre, og sprer seg fort. Funker det ikke, ja så stopper det der.

Utdanningsinstitusjoner derimot må forholde seg til den til enhver tid rådende vitenskaplige konsensus, men likevel vil det være en viss forsinkelse som avhenger av hvor mye tid Prof X har til å holde seg oppdatert.

Dernest er det også en oppfattelsesfordreining her, frokosten er dagens viktigste måltid, betyr ikke i seg selv at frokosten må inntas max 30 minutt etter oppvåkning. Det er i vår kultur vanlig at det gjøres, og derfor oppfatter vi at det er det som menes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...