Gå til innhold

Hvordan supplere fullkroppsprogram m/ rumpeøvelser?


PB jellytime

Anbefalte innlegg

Det er veldig mange fine program med fokus på setemuskulatur på fitnessbloggen, men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal løse det i praksis. Hvordan implementerer man noen av disse øvelsene i et klassisk fullkroppsprogram? Eksempelvis dette, som mange bruker: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Jeg er redd for å tulle for mye med originaloppskriften, det er tross alt en grunn til at de klassiske ferdigoppsatte programmene er som de er. Men det må da være mulig å ha litt ekstra fokus på ønskede områder (par øvelser?) – uten at det rokker grunnprogrammene for mye? Er det i så fall bare å slenge på f.eks glute bridge/hip thrust og bulgarske utfall el.l. etter knebøy, eller et annet sted? Må jeg i så fall endre på noe annet? Eller er det slik at det er totalt bortkastet med ekstra rumpeøvelser, når grunnstyrken ikke er 100% på plass enda?... Håper på svar!

ps, her er programmet:

Knebøy 3x 4-8 reps

Benkpress 3x 4-8 reps

Markløft 3x 4-8 reps

Arnoldpress 3x 4-8 reps

Nedtrekk foran 2x 6-10 reps

(Ez-bar curl 2x 6-10 reps)

(Pushdown 2x 6-10 reps)

Planke 3x Maks tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar alle sammen! Følte det var et litt dumt spørsmål, men har liksom ikke funnet det sort på hvitt hvordan man løser det i praksis. Og hadde ikke lyst til å bytte ut et fullkroppsprogram med et rent rumpe/bein-program heller :blush:

Da tror jeg at jeg slenger på et par ekstra øvelser som fokuserer mer spesifikt på setemuskulatur, i tillegg til knebøy/mark som er der fra før. Og i den anledning tror jeg muligens at jeg dropper curlen og/eller pushdown. Dette er tross alt ikke områder som jeg ønsker å prioritere. Eller vil dette gå nevneverdig ut over helheten i programmet?

Forresten, jeg tenker litt sånn at så lenge jeg i alle fall får med mark, benk og bøy (og etterhvert kanskje chins og dips), så blir det sikkert bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at biceps og triceps får kjørt seg i benk og dra-øvelser også, og at man ikke MÅ ha spesifikke øvelser for disse. Jeg trener 5x5, og jeg har f.eks på dag 1 bare benk, knebøy og stående roing. Regner med jeg treffer ganske mange muskler både direkte og indirekte, siden det er så mange som har fått bra fremgang med dette programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har forstått det slik at biceps og triceps får kjørt seg i benk og dra-øvelser også, og at man ikke MÅ ha spesifikke øvelser for disse. Jeg trener 5x5, og jeg har f.eks på dag 1 bare benk, knebøy og stående roing. Regner med jeg treffer ganske mange muskler både direkte og indirekte, siden det er så mange som har fått bra fremgang med dette programmet.

Nettopp, tenkte det samme, føler armene får kjørt seg en del uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klassisk fullkroppsprogram består av:

Knebøy, benkpress, markløft og chins/hangups...ikke masse discoøvelser :D

Men det er jo stort sett hva programmet over inneholder, men uansett:

Dersom du vil bygge litt ekstra ass så slenger du kanskje på en øvelse på det. Vanskeligere er det ikke. Vi kan selvfølgelig dypdykke inn i en diskusjon rundt det treningsfaglige her med pro/kontra, men jeg orker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg slenger på et par ekstra øvelser som fokuserer mer spesifikt på setemuskulatur, i tillegg til knebøy/mark som er der fra før. Og i den anledning tror jeg muligens at jeg dropper curlen og/eller pushdown. Dette er tross alt ikke områder som jeg ønsker å prioritere. Eller vil dette gå nevneverdig ut over helheten i programmet?

Forresten, jeg tenker litt sånn at så lenge jeg i alle fall får med mark, benk og bøy (og etterhvert kanskje chins og dips), så blir det sikkert bra uansett.

Skal gå greit det. Du har allerede to pressøvelser som involverer triceps, og hvis du tar nedtrekk med smalt underhåndsgrep så skal du få litt biceps på kjøpet også. Så da er det vel bare å bytte ut de to armøvelsene med hip thrust eller hva du foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå greit det. Du har allerede to pressøvelser som involverer triceps, og hvis du tar nedtrekk med smalt underhåndsgrep så skal du få litt biceps på kjøpet også. Så da er det vel bare å bytte ut de to armøvelsene med hip thrust eller hva du foretrekker.

Takk for svar. Høres bra ut. Jeg tenker å gå over på 5x5 på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...