Gå til innhold

Vurderer periodisk faste


Jenny

Anbefalte innlegg

Jeg driver og leker med tanken på å starte med periodisk faste, men har kanskje litt for lite kunnskap om det, og lurer på om det er noen som kan dele litt kunnskap med meg, eventuelt gode råd?:) Hadde satt veldig pris på det!

Jeg vil gå ned i vekt, er det da mest effektivt med periodisk faste i forhold til annen diett?

Jeg ser for meg at det må være travelt og drive med dette når en er på skole i nesten fem timer før man får spise sitt første måltid. Men jeg er kanskje bare dum:) Har lest at det er de første dagene som er verst, og så blir kroppen vant til det men.

Jeg spiser fire måltid per dag nå, det jeg fokuserer på er å ligge på mer enn minus 500 kcal per dag, og spise mat som inneholder mye protein. Var veldig dårlig på det før, men det har blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og hopp.

Det øker ikke fettforbrenningen å spise på periodisk-faste-vis, så akkurat den biten med å gå ned i vekt vil jo fremdeles stå på selve kaloriregnskapet. 500kcal i minus er bra :) Det som er greit med PF er at når man blir vant til det, så er det gjerne lettere å holde seg på en diett fordi man får faste retningslinjer for når man skal spise, så det er vanskeligere å sprekke på kvelden. Dessuten slipper du å stresse med å tilberede mange små måltider, som kan føles veldig stusselige når man er på diett, og heller lage et par store. Egentlig så trenger det ikke å være så stor forskjell på hvordan du spiser nå, og hvordan du spiser på periodisk faste.

Jeg for eksempel sover jo ofte til klokken 12 om dagen så da har jeg jo bare sovet vekk hele fasten. Veldig praktisk. Hehe. Om du vil spise ditt første måltid kl 12, 14, eller senere, er ett fett og opp til deg, hva du synes er mest praktisk. Spisevinduet ligger vel på mellom 8 og 10 timer, så det er jo veldig fleksibelt. Mange liker å vente til f.eks kl 14 med å spise sitt første måltid, fordi de synes det er lettere å faste om morgenen enn om kvelden. Dette er individuelt og det velger du helt selv. Jeg pleier å spise mellom 12 og 20 cirka.

Det er lurt å holde et noenlunde stabilt spisemønster hvertfall i begynnelsen, slik at du blir vant til det.. du vil sikkert føle deg litt sulten i begynnelsen hvis det er veldig uvant for deg å ikke spise frokost, men kroppen blir fort vant til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og leker med tanken på å starte med periodisk faste, men har kanskje litt for lite kunnskap om det, og lurer på om det er noen som kan dele litt kunnskap med meg, eventuelt gode råd?:) Hadde satt veldig pris på det!

Jeg vil gå ned i vekt, er det da mest effektivt med periodisk faste i forhold til annen diett?

Jeg ser for meg at det må være travelt og drive med dette når en er på skole i nesten fem timer før man får spise sitt første måltid. Men jeg er kanskje bare dum:) Har lest at det er de første dagene som er verst, og så blir kroppen vant til det men.

Jeg spiser fire måltid per dag nå, det jeg fokuserer på er å ligge på mer enn minus 500 kcal per dag, og spise mat som inneholder mye protein. Var veldig dårlig på det før, men det har blitt bedre.

500 kcal mindre enn det du spiste før, eller 500 kcal mindre enn du trenger ut ifra BMR (basal metabolic rate) dvs den mengden din kropp tregner for å fungere og som holder vekten stabil (sikkert litt klønete fortalt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg erfrart at det kan være vanskelig å legge om til PF om man allerede har vært i underskudd en periode.

Å gå over til PF mens man ligger i overskudd er easypeasy, å gå over til PF med underskudd av kcal går deretter fint når kroppen allerede er vant med denne måltidsrytmen.

Dette er selvfølgelig veldig person/situasjons betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kcal mindre enn det du spiste før, eller 500 kcal mindre enn du trenger ut ifra BMR (basal metabolic rate) dvs den mengden din kropp tregner for å fungere og som holder vekten stabil (sikkert litt klønete fortalt)...

500 kcal minus det jeg trenger utifra BMR :) Den første tiden ble jeg ivrig og har jeg ligget på gjennomsnitt 800 kcal minus, men merker litt nå at det er vanskelig å ligge så lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og hopp.

Det øker ikke fettforbrenningen å spise på periodisk-faste-vis, så akkurat den biten med å gå ned i vekt vil jo fremdeles stå på selve kaloriregnskapet. 500kcal i minus er bra :) Det som er greit med PF er at når man blir vant til det, så er det gjerne lettere å holde seg på en diett fordi man får faste retningslinjer for når man skal spise, så det er vanskeligere å sprekke på kvelden. Dessuten slipper du å stresse med å tilberede mange små måltider, som kan føles veldig stusselige når man er på diett, og heller lage et par store. Egentlig så trenger det ikke å være så stor forskjell på hvordan du spiser nå, og hvordan du spiser på periodisk faste.

Jeg for eksempel sover jo ofte til klokken 12 om dagen så da har jeg jo bare sovet vekk hele fasten. Veldig praktisk. Hehe. Om du vil spise ditt første måltid kl 12, 14, eller senere, er ett fett og opp til deg, hva du synes er mest praktisk. Spisevinduet ligger vel på mellom 8 og 10 timer, så det er jo veldig fleksibelt. Mange liker å vente til f.eks kl 14 med å spise sitt første måltid, fordi de synes det er lettere å faste om morgenen enn om kvelden. Dette er individuelt og det velger du helt selv. Jeg pleier å spise mellom 12 og 20 cirka.

Det er lurt å holde et noenlunde stabilt spisemønster hvertfall i begynnelsen, slik at du blir vant til det.. du vil sikkert føle deg litt sulten i begynnelsen hvis det er veldig uvant for deg å ikke spise frokost, men kroppen blir fort vant til det :)

Okei!:) Tusen takk, jeg forstår bedre nå. Du sier noe med at når du står opp kl 12 så blir det ikke store utfordringen. Det som er med meg er at skoledagene varierer veldig,de fleste dagene ligger veldig godt til rette for at jeg kan drive med PF, men så er det noen dager det passer sinnsykt dårlig. Men lurer på om det bare er helt i starten når kroppen skal venne seg til det.

Men hva spiser du i måltidene dine da? Og hvor mange per dag? Har du jobb eller studerer du?

Jeg prøver og finne eksempler på måltider, men da finner jeg bare måltider som gutter har skrevet, og de skal ha i seg tusenvis av kalorier per dag ser det ut til. Jeg går utifra at viss jeg vanligvis ligger på 1400 kalorier per dag, så skal de fordeles på måltidene når jeg driver med periodisk faste også? Eller er ikke det underskuddet mitt på 500 kalorier relevant da? Håper du forstår min forferdelige måte å formulere meg på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og jobber på kvelden, så det varier en del for meg også. Når jeg starter klokken 8 på skolen så drikker jeg en del kaffe for å holde meg våken og ikke bli sulten tidligere på dagen. Hvis jeg jobber i tillegg så slutter jeg å spise veldig tidlig på kvelden, spiser kanskje mitt siste måltid klokken 18.00 - rett og slett fordi jeg ikke er har tid til å spise mer på jobb, og er ikke ferdig før klokken 23.. sånn sett passer PF veldig greit for meg, fordi jeg ikke "trenger" å spise da og da, jeg spiser når jeg kan og da spiser jeg heller mer :p

Hvis du skal ligge på 1400 kalorier så fordeler du det ut på måltidene dine ja. F.eks to måltider på 700 kalorier, eller tre måltider på ca.. hva blir det da, 450 kalorier? Underskuddet ditt er fremdeles relevant ja :)

Hvordan det er i starten kan jeg ikke svare så godt på, fordi det har aldri vært en stor omlegging for meg, jeg droppet nesten alltid frokosten da jeg gikk på videregående også. Forskjellen er at jeg nå slipper å ha dårlig samvittighet for det! hehe :) Men som en tidligere i tråden nevnte at det kan være vanskeligere å legge om hvis du ligger lavt på kaloriene, det kan sikkert stemme. Det er hvertfall ganske logisk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ikke helt har forstått med periodisk faste er dette med å droppe frokosten! Dersom man er glad i frokost er det vel bare å starte åpningsvinduet i fasten om morgenen? Og en annen ting, innebærer periodisk faste at man skal trene på tom mage? Jeg mener å ha lest at man kan innta 20-25% av det totale daglige inntaket før en treningsøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og jobber på kvelden, så det varier en del for meg også. Når jeg starter klokken 8 på skolen så drikker jeg en del kaffe for å holde meg våken og ikke bli sulten tidligere på dagen. Hvis jeg jobber i tillegg så slutter jeg å spise veldig tidlig på kvelden, spiser kanskje mitt siste måltid klokken 18.00 - rett og slett fordi jeg ikke er har tid til å spise mer på jobb, og er ikke ferdig før klokken 23.. sånn sett passer PF veldig greit for meg, fordi jeg ikke "trenger" å spise da og da, jeg spiser når jeg kan og da spiser jeg heller mer :p

Hvis du skal ligge på 1400 kalorier så fordeler du det ut på måltidene dine ja. F.eks to måltider på 700 kalorier, eller tre måltider på ca.. hva blir det da, 450 kalorier? Underskuddet ditt er fremdeles relevant ja :)

Hvordan det er i starten kan jeg ikke svare så godt på, fordi det har aldri vært en stor omlegging for meg, jeg droppet nesten alltid frokosten da jeg gikk på videregående også. Forskjellen er at jeg nå slipper å ha dårlig samvittighet for det! hehe :) Men som en tidligere i tråden nevnte at det kan være vanskeligere å legge om hvis du ligger lavt på kaloriene, det kan sikkert stemme. Det er hvertfall ganske logisk :p

Jeg forstår
:)
Har egentlig aldri hatt noe i mot frokost, men å slippe og prioritere det på morgenen når jeg stresser med å rekke bussen, virker veldig greit
:p

På hvilken måte tenker du at det kan være vanskelig? Jeg merker at jeg har problemer med å tenke at jeg skal spise så mange kcal i et måltid, nå som jeg har vært så opptatt i å få i meg minst mulig. Er det det du tenker på? Eller er det andre ting også?

Hvor lenge har du drevet med periodisk faste? Jeg leste en plass at det ikke er lurt å gjøre det mer enn 3 uker?
:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ikke helt har forstått med periodisk faste er dette med å droppe frokosten! Dersom man er glad i frokost er det vel bare å starte åpningsvinduet i fasten om morgenen? Og en annen ting, innebærer periodisk faste at man skal trene på tom mage? Jeg mener å ha lest at man kan innta 20-25% av det totale daglige inntaket før en treningsøkt?

Slik jeg forstår det så dropper folk frokosten fordi det er enklere å faste tidligere på dagen enn det er senere. Og til tidligere man starter og spise, til tidligere må en ha siste måltidet. Men jeg vil tro at det går fint å spise tidlig frokost, viss man klarer å la være å spise på kvelden/sen ettermiddag.

Man kan trene på tom mage, men man må ikke bare fordi man driver med periodisk faste. Det jeg ser som en utfordring er viss jeg skal spise frokost klokken 12, og trene fra 3 til 4-5 tiden, og hvor jeg skal få puttet inn et måltid da. Om det holder og vente til jeg er hjemme igjen, og om jeg da rekker et måltid til før "fastetimene" begynner. Men det er kanskje ikke en utfordring likevel, viss man bare planlegger litt, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår
:)
Har egentlig aldri hatt noe i mot frokost, men å slippe og prioritere det på morgenen når jeg stresser med å rekke bussen, virker veldig greit
:p

På hvilken måte tenker du at det kan være vanskelig? Jeg merker at jeg har problemer med å tenke at jeg skal spise så mange kcal i et måltid, nå som jeg har vært så opptatt i å få i meg minst mulig. Er det det du tenker på? Eller er det andre ting også?

Hvor lenge har du drevet med periodisk faste? Jeg leste en plass at det ikke er lurt å gjøre det mer enn 3 uker?
:confused:

Jeg følger leangains protokollen.. stort sett, og det kan du holde på med så lenge du vil :) Det å spise mye i ett måltid er hvertfall ikke et problem. 400-500 kalorier er jo ikke noe mye uansett, som du for eksempel kan spise på et måltid. Det er bare deilig å bli god og mett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PF er ingen direkte diett, det er bare en måte å fordele maten på. Den har ingen fordeler som økt forbrenning osv. Du fordeler den mengden mat du skal spise fordelt på spisevinduet på 8- 10 timer.

Fordelene jeg ser med å spise på denne måten er at det er lettere og ha kontroll på maten du spiser. Dette pga at du er stortsett mett i spisevinduet. Samt at det er vanskeligere å unne seg noe godt utenom spisevinduet da du bryter fasten hvis du gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var ABSOULUTT periodisk faste det som satt i gang vektnedgangen (er forresten ferdig med å gå ned nå, selv om jeg fortsatt er på periodisk faste)

Før jeg begynte tenkte jeg på mat stort sett hele tiden og hadde problemer med å kutte ned på kalloriene, det hadde ingenting å si om jeg spiste noen få store måltider eller flere mindre, magen rumlet i et sett og sult var uutholdelig! Men når jeg begynte med periodisk faste forsvant den intense sultfølelsen helt, i tillegg kjører jeg lavkarbo lunsj (ikke middag) noe jeg også syns har vært bra. Vil hvertfall anbefale at du prøver periodisk faste i en uke. Jeg merket nemlig forskjellen allerede første dag! Nå kan jeg gå timesvis uten mat slik at jeg heller kan konsentrere meg om andre ting og bare spise noen få store måltider for å vedlike holde vekten. :D periodisk faste FTW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler forresten periodisk faste ikke om et fast spiserom, men å (uansett når jeg står opp) vente et minimum på 4 timer før første måltid! I tilegg drikker jeg mye vann, te og kaffe gjennom dagen. Det jeg tror periodisk faste har gjort er å lære magen min hvordan sult VIRKELIG er, og at det ikke er en farlig følelse å ha. Slik at jeg klarer å vente med mat til de planlagte måltidene :)

Lykke til med PF! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! En ting til jeg glemte å si!

Da jeg drev med det for å gå ned i vekt (heller enn nå, når det er for å ikke tenke på mat hele tiden) hjalp det veldig å bare være sulten på morningen og faktisk kunne legge meg mett. Da følte jeg ikke at kroppen hadde noe vondt av kaloriunderskuddet, faktisk merket jeg det ikke en gang på energien. Noen dager lå jeg på nesten 1100 kcal og fortsatt hadde jeg mer energi enn jeg hadde hatt da jeg spiste 2000 uten periodisk faste! Ikke skjønner jeg hvordan det går an, men sånn opplevde hvertfall jeg det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så dropper folk frokosten fordi det er enklere å faste tidligere på dagen enn det er senere. Og til tidligere man starter og spise, til tidligere må en ha siste måltidet. Men jeg vil tro at det går fint å spise tidlig frokost, viss man klarer å la være å spise på kvelden/sen ettermiddag.

Man kan trene på tom mage, men man må ikke bare fordi man driver med periodisk faste. Det jeg ser som en utfordring er viss jeg skal spise frokost klokken 12, og trene fra 3 til 4-5 tiden, og hvor jeg skal få puttet inn et måltid da. Om det holder og vente til jeg er hjemme igjen, og om jeg da rekker et måltid til før "fastetimene" begynner. Men det er kanskje ikke en utfordring likevel, viss man bare planlegger litt, jeg vet ikke.

Uten at jeg vet for mye om periodisk faste, så inntar veldig mange BCAA-tabletter om de trener på tom mage, dette kan jo også gjerne brukes i forbindelse med at det er noen timer siden siste måltid for å gi kroppen litt ekstra proteiner? eventuelt en proteinshake før trening, og da bare justere ned litt på kalorimengden i måltidet etter trening, slik at man ikke inntar for mye kalorier pga. shaken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! En ting til jeg glemte å si!

Da jeg drev med det for å gå ned i vekt (heller enn nå, når det er for å ikke tenke på mat hele tiden) hjalp det veldig å bare være sulten på morningen og faktisk kunne legge meg mett. Da følte jeg ikke at kroppen hadde noe vondt av kaloriunderskuddet, faktisk merket jeg det ikke en gang på energien. Noen dager lå jeg på nesten 1100 kcal og fortsatt hadde jeg mer energi enn jeg hadde hatt da jeg spiste 2000 uten periodisk faste! Ikke skjønner jeg hvordan det går an, men sånn opplevde hvertfall jeg det. :D

Sånne svar liker jeg!!!:):) Har bestemt meg for å begynne fra mandag av! Så dette blir spennende. Får jeg lov til å spørre hvilke resultat du oppnådde(når det gjelder vektnedgang) og hvor lang tid du brukte på det? Viss du husker :)

Jeg er et middagsmenneske, så å få spise middag til hvert måltid nesten, høres ut som en drøm. Og når det gjelder middag, så synes jeg at det er så lett at kaloriene øker :p Men for og oppnå best resultat så har det mye å si hva de måltidene inneholder sant? Eller er det bare kaloriene som teller? Har du noen måltidstips å dele med meg? :) Og hvordan er det med periodisk faste og alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste innlegget til Silje Mariela handler om alkohol og trening, ikke direkte PF relatert, men hun videreformidler egentlig bare rådene til Martin Berkhan som er grunnleggeren av Leangains prinsippet, (en retning innenfor PF)

http://bodywork.blogg.no/1321009513_sprit_opp_fettforbren.html

Personlig så spiser jeg bare som vanlig, eventuelt litt mindre, og så prøver jeg å velge drikker med minst mulig carbs. F.eks hvitvin (jo tørrere jo bedre) brun sprit osv. Det står det litt mer om i bloggen hennes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...