Gå til innhold

Vurderer periodisk faste


Jenny

Anbefalte innlegg

Haha! En ting til jeg glemte å si!

Da jeg drev med det for å gå ned i vekt (heller enn nå, når det er for å ikke tenke på mat hele tiden) hjalp det veldig å bare være sulten på morningen og faktisk kunne legge meg mett. Da følte jeg ikke at kroppen hadde noe vondt av kaloriunderskuddet, faktisk merket jeg det ikke en gang på energien. Noen dager lå jeg på nesten 1100 kcal og fortsatt hadde jeg mer energi enn jeg hadde hatt da jeg spiste 2000 uten periodisk faste! Ikke skjønner jeg hvordan det går an, men sånn opplevde hvertfall jeg det. :D

Jeg leser mye om bcaa, at det er bra før trening/eventuelt i fastetimene, men er det et must å skaffe seg eller?

Var det noe annet enn te og kaffe du drakk i fastetimene? Liker verken te eller kaffe skjønner du. Men er vel mulig at jeg begynner å like det når jeg må :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååååå, tidligere idag leste jeg en plass at det er forskjeller mellom jenter og gutter når det gjelder hvor mange fastetimer og spisetimer det er. Jeg har lest at man faster i 14-16 timer og spiser de resterende 8-10 timene, men jeg er sikker på at jeg leste en artikkel der det stod ta 8 hadde med det ene kjønnet og gjøre og 10 hadde med det andre. Har jeg surret veldig nå? Viss ikke, hva tall hørte til hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt å teste ut PF. Teste ut som i å drøye frokosten og å slutte å spise etter 19:00 bare for å kjenne litt etter. Prøver å bestemme meg for klokkeslett, tenker at jeg må ha det litt strukturert og strengt i starten for å få inn rutinen. Så jeg slenger meg gjerne på her! ^^ Lurer også fælt på dette med tablettene. Var på trening uten frokost i dag og må innrømme jeg sleit litt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke så veldig store mål når det gjaldt vektnedgangen, det som var bemerkelsesverdig var hvor fort det gikk! Jeg skulle bare ned et par kilo gikk på ganske nøyaktig 1 kg i uken, etter å ha vært på samme vekt i nesten et år! Jeg drikker i tilleg til kaffe og te veldig mye vann, type farris lime som jeg syns er kjempe godt! (men husk å sjekk vannflasker hvis du kjøper vann med smak, mange av de er tilsatt masse kalorier, noe jeg syns er veldig unødvendig når man liksom drikker "vann")

Hvis du trener på morningen og sliter med energinivåer er absoulutt kaffe eller BCAA tableter til å anbefale. For meg er hvertfall kaffe det eneste som trengs da er jeg veldig komfortabel med å trene på tom mage.

Jeg kan ikke si noe om hvor stort spisevindu du bør ha, men prøv deg heller litt frem! Jeg begynte rolig ved å bare forskyve første måltid 3 timer fra da jeg sto opp og så har det gradvis blitt senere og senere, jeg har ikke et fast spisevindu, men prøver bare å høre på kroppen min om når jeg faktisk trenger mat, så for meg varierer første måltid mellom 10 og 12 og så varer det til 9-10 på kvelden :)

Må også innrømme at jeg ikke alltid holder kveldsfristen i helgene siden jeg ikke får sove uten mat i magen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt å teste ut PF. Teste ut som i å drøye frokosten og å slutte å spise etter 19:00 bare for å kjenne litt etter. Prøver å bestemme meg for klokkeslett, tenker at jeg må ha det litt strukturert og strengt i starten for å få inn rutinen. Så jeg slenger meg gjerne på her! ^^ Lurer også fælt på dette med tablettene. Var på trening uten frokost i dag og må innrømme jeg sleit litt:p

Arti at vi er flere som er i startfasen:):) Jeg er kjempespent! Jeg trener sjeldent på morgenen, men kan se for meg at det føles litt rart. Men mulig det blir bedre når du venner deg til det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på PF i 3 uker nå. Digger PF! Før spiste jeg 6 små måltider pr dag, og ble aldri ordentlig. Og da slet jeg med søtsug, og det ente opp med at jeg spiste mye godteri i ukedagene. Men etter jeg har begynt på PF så har ikke ikke noe søtsug i hele tatt!:)

I starten til meg var det litt vanskelig å holde meg til klokken 12, men etter 3-4 dager gikk det helt supert. Følte ikke sult før i 12-13 tiden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se om du finner noe interessant her: http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste/

Jeg anbefaler også at du kikker litt på http://www.leangains.com/. Dette er Martin Berkhans side, og her vil du helt sikkert finne svar på spørsmål om fordeling av proteiner, fett og karbohydrater, trening, bruk av kosttilskudd og diverse måltidsforslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips til hva mat jeg kan spise? :)

Jeg elsker kylling, og har ikke lyst å spise meg lei av det :p

Noen andre gode proteinkilder (antar at det var det du siktet til) er: tunfisk karbonadedeig, salmalaks, renskåret svinekjøtt og cottage cheese! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre gode proteinkilder (antar at det var det du siktet til) er: tunfisk karbonadedeig, salmalaks, renskåret svinekjøtt og cottage cheese! :D

Hehe ja ;) Men hvor mange måltid spiser du hver dag? Spiser du "middag" i hvert måltid eller går det mye i cottage cheese også, f.eks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips til hva mat jeg kan spise? :)

Jeg elsker kylling, og har ikke lyst å spise meg lei av det :p

Eggehviter er også veldig god sammen med noe, f.eks en salat med eggehviter og masse annet sunt og godt. Dressing kan du lage ved hjelp av f.eks. kesam, lettrømme eller yoghurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja ;) Men hvor mange måltid spiser du hver dag? Spiser du "middag" i hvert måltid eller går det mye i cottage cheese også, f.eks? :)

Jeg spiser langt i fra middag til hvert måltid for å si det slik! Jeg gjør egentlig bare slik jeg føler for, sørger for å ha rikelig av alternativer i kjøleskapet og tar det som frister. Er en person som typisk går i perioder der jeg spiser det samme hver dag i en uke og så er neste uke helt forskjellig! Må innrømme at jeg har vært kaloribevist i mange år (noen år veldig bevisst, andre ikke i det hele tatt) og kan dermed beregne antall kalorier jeg spiser ganske nøyaktig uten å veie ting. (Dessuten tror jeg ikke på å ha et nøyaktig kalori inntak ettersom hvor mye vi forbrenner varier så mye som det gjør!) Så jeg har ca oversikt over hvor mye jeg spiser hver dag og det er egentlig det viktigste for meg, bryr meg lite om det er 1100 en dag og 2000 en dag så lenge det gjennomsnitlig er som det skal:) I det siste har jeg skikkelig dilla på omeletter og cottage cheese sammen med mager kesam og lett syltetøy!

Jeg er forresten egentlig ikke en kostholdsfanatikker, selv om det ofte kan høres slik ut :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser langt i fra middag til hvert måltid for å si det slik! Jeg gjør egentlig bare slik jeg føler for, sørger for å ha rikelig av alternativer i kjøleskapet og tar det som frister. Er en person som typisk går i perioder der jeg spiser det samme hver dag i en uke og så er neste uke helt forskjellig! Må innrømme at jeg har vært kaloribevist i mange år (noen år veldig bevisst, andre ikke i det hele tatt) og kan dermed beregne antall kalorier jeg spiser ganske nøyaktig uten å veie ting. (Dessuten tror jeg ikke på å ha et nøyaktig kalori inntak ettersom hvor mye vi forbrenner varier så mye som det gjør!) Så jeg har ca oversikt over hvor mye jeg spiser hver dag og det er egentlig det viktigste for meg, bryr meg lite om det er 1100 en dag og 2000 en dag så lenge det gjennomsnitlig er som det skal:) I det siste har jeg skikkelig dilla på omeletter og cottage cheese sammen med mager kesam og lett syltetøy!

Jeg er forresten egentlig ikke en kostholdsfanatikker, selv om det ofte kan høres slik ut :p

Skjønner:) Men jeg har sett noen tall på hvor mye det skal være av karbohydrat, fett og protein i hvert måltid, hva skjer om jeg ligger mye høyere/lavere på dem enn de talla? Kan det gjøre slik at jeg ikke går like mye ned i vekt som om jeg hadde hatt akkurat den mengden som er riktig? Eller er det bare kaloriene som teller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker aldri nøyaktig på hvor mye det skal være av hvert næringsstoff. Bare prøver å unngå raske karbohydrater og sørge for å få i meg rikelig med protein og sunne fettstoffer (nøtter, fisk etc.) og så passer jeg kaloriene :)

Om sammensetningen i seg selv betyr noe i forhold til vekttap tror jeg egentlig ikke, ellers er det i så fall såpass lite at jeg ikke syns det er verdt all tenkingen og regningen. Det påvirker nok mer indirekte enn direkte i forhold til at forskjellige sammensetninger gjør at måltider metter lengre eller kortere. Selv prøver jeg å holde karbohydrattallet litt lavt, spesielt om morningene, det handler bare om at jeg får søtsug hele dagen hvis jeg begynner dagen med sukker eller for mye karbohydrater. Her må du nok bare ekspredimentere litt og se hva som passre deg, noen føler en lengre metthetsfølelse hvis måltidet inneholder mer fett og andre syns at protein holder dem mett lengre :)

I denne periodisk faste tråden står det masse om sånt: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/den-store-periodisk-faste-tr%C3%A5den.447/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker aldri nøyaktig på hvor mye det skal være av hvert næringsstoff. Bare prøver å unngå raske karbohydrater og sørge for å få i meg rikelig med protein og sunne fettstoffer (nøtter, fisk etc.) og så passer jeg kaloriene :)

Om sammensetningen i seg selv betyr noe i forhold til vekttap tror jeg egentlig ikke, ellers er det i så fall såpass lite at jeg ikke syns det er verdt all tenkingen og regningen. Det påvirker nok mer indirekte enn direkte i forhold til at forskjellige sammensetninger gjør at måltider metter lengre eller kortere. Selv prøver jeg å holde karbohydrattallet litt lavt, spesielt om morningene, det handler bare om at jeg får søtsug hele dagen hvis jeg begynner dagen med sukker eller for mye karbohydrater. Her må du nok bare ekspredimentere litt og se hva som passre deg, noen føler en lengre metthetsfølelse hvis måltidet inneholder mer fett og andre syns at protein holder dem mett lengre :)

I denne periodisk faste tråden står det masse om sånt: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/den-store-periodisk-faste-tråden.447/

Tusen takk for råd :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg lager meg omelett av 4 egg, uten noe annet i, er det noen som vet hvor mye kalorier det er? Eventuelt om alt dette veier 200 g da. F.eks på diett.no, siden som jeg bruker for å logge måltidene mine, er der bare ferdige oppskrifter på omelett (vanskelig å vite hva de inneholder, og om tallet på kalorier, fett, karbohydrat, protein stemmer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg lager meg omelett av 4 egg, uten noe annet i, er det noen som vet hvor mye kalorier det er? Eventuelt om alt dette veier 200 g da. F.eks på diett.no, siden som jeg bruker for å logge måltidene mine, er der bare ferdige oppskrifter på omelett (vanskelig å vite hva de inneholder, og om tallet på kalorier, fett, karbohydrat, protein stemmer)

Om du regner med at hvert egg veier 55 g så vil en omelett med 4 egg inneholde følgende:

Kcal: 310, P 26 g, F 22 g, K 1 g

Så må du legge på litt for olje/smør til steking.

Jeg hentet disse tallene fra næringsinnhold.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker aldri nøyaktig på hvor mye det skal være av hvert næringsstoff. Bare prøver å unngå raske karbohydrater og sørge for å få i meg rikelig med protein og sunne fettstoffer (nøtter, fisk etc.) og så passer jeg kaloriene :)

Om sammensetningen i seg selv betyr noe i forhold til vekttap tror jeg egentlig ikke, ellers er det i så fall såpass lite at jeg ikke syns det er verdt all tenkingen og regningen. Det påvirker nok mer indirekte enn direkte i forhold til at forskjellige sammensetninger gjør at måltider metter lengre eller kortere. Selv prøver jeg å holde karbohydrattallet litt lavt, spesielt om morningene, det handler bare om at jeg får søtsug hele dagen hvis jeg begynner dagen med sukker eller for mye karbohydrater. Her må du nok bare ekspredimentere litt og se hva som passre deg, noen føler en lengre metthetsfølelse hvis måltidet inneholder mer fett og andre syns at protein holder dem mett lengre :)

I denne periodisk faste tråden står det masse om sånt: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/den-store-periodisk-faste-tråden.447/

Hvor mye lå du i underskudd når du gikk ned 1 kg i uken forresten?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...