Gå til innhold

Hvordan få mensen tilbake?


Gjest ekko

Anbefalte innlegg

Fikk den sist i mai; et halvt år siden. Da var den også litt forsinket, noe den hadde vært måneden før også. Så det var en tidligere tråd om emnet, men syns ikke den var til noe særlig hjelp. Har holdt stabil vekt i noen måneder nå, og tenkte den kom tilbake ettersom vekten er stabil og jeg spiser godt. - Noe den ikke har gjort. :dry::huh: Av helsemessige årsaker tenker jeg at jeg burde hatt den regelmessig (selv om det bare forsåvidt er ganske lettvint for meg:joyful::barefoot:).

Jeg er 16 år, gikk ned ganske mange kilo på et år, fra overvektig til normalvektig: ca 75kg - 52kg. (Jeg er ca 163cm.) Dette gjennom å skifte helt om på livsstilen. Har ikke vært noe spiseforstyrrelse i bildet.

Noen tips eller råd? :) Eller må jeg rett og slett bare vente..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du eventuelt kan gjøre er å ta kontakt med din fastlege, han/hun vil kunne bidra med noen svar ifht eventuelle hormonelle problemer. Har du hatt reglmessig mens før og i løpet av vektnedgangen?

Mars-mai var mensen ustabil, ellers har den vært regelmessig.

Hva er fettprosenten på

Jeg vet ikke, men her er loggboken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at mensen er uregelmessig når man er ung.. Så trenger ikke bety at noe er galt :) Jeg har vel aldri hatt min regelmessig tror jeg, før jeg begynte på pilla. Da jeg slutta så ble den sånn semiregelmessig :p .. Men om du er bekymret går det an å sjekke seg hos legen :) Ville ikke bekymret meg sånn veldig i allefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slenger inn spørsmålet mitt her jeg, for å slippe å lage en helt ny tråd om det samme emnet. Men jeg har alltid hatt regelmessig mens. Men da je begynte å trene for ca 2 mnd siden har den vært fraværende siden :o What to do? Jeg kan ikke være gravid heller, for har alltid tatt p-pilla til riktig tid. Nå virker bare kroppen heeelt fucka. Kan det være treninga rett og slett og at jeg spiser SUNNERE og MERE mat enn før?! :p Syns det høres rart ut.. Jeg trener jo ikke så forbaska hardt heller!

Hjølp :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger inn spørsmålet mitt her jeg, for å slippe å lage en helt ny tråd om det samme emnet. Men jeg har alltid hatt regelmessig mens. Men da je begynte å trene for ca 2 mnd siden har den vært fraværende siden :o What to do? Jeg kan ikke være gravid heller, for har alltid tatt p-pilla til riktig tid. Nå virker bare kroppen heeelt fucka. Kan det være treninga rett og slett og at jeg spiser SUNNERE og MERE mat enn før?! :p Syns det høres rart ut.. Jeg trener jo ikke så forbaska hardt heller!

Hjølp :unsure:

Har hatt det samme, og har nå slutta på pillene for å se om det går seg til etterhvert som kroppen ikke får de hormonene å jobbe med i tillegg. Jeg er 30 så uregemmessig-når-man-er-ung er vel ikke helt gyldig på meg uansett.

Ei venninde sa hun hadde lest et sted på nett men husket ikke hvilken artikkel) at det visstnok ikke var unormalt for jenter som trente mye og tungt å miste mensen, selv om de ellers var normalvektige. Hadde noe med testosteronproduksjon som går opp med trening. Men jeg har altså ikke lest det selv, og har ikke lett opp info heller, så vet ikke hvor riktig det er.Men hvis det går flere mnd uten noe system så er det vel uansett greit å ta en standardsjekk hos legen, det er iaf min plan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det er flere... Jeg vil jo ikke miste mensen selvom jeg trener, selvom det er litt digg og slippe det og :cool: Går fortsatt på p-piller jeg da, burde kanskje hatt en pause fra de for å se om det går seg til av seg selv?! Æææ... Får dra til legen til uka vel, er jo litt kjett det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er vant med regelmessig mens er det uansett greit å sjekke seg hos legen om syklusen forandrer seg :) Men selv om man ikker "ung" i puberteten lenger så kan menssyklusen endre seg.. Den kan påvirkes av endringer man påfører kroppen, og som regel er det ikke noe å bekymre seg for :) Noen får faktisk aldri regelmessig mens gjennom livet, mens noen kan man nesten stille klokka etter.

Er man stressa, endrer kosthold, opplever traumer osv så kan den forsvinne for en stund.. Og om man tror man er gravid kan du nesten banne på at mensen ikke kommer nettopp fordi du stresser :p.. Men er man usikker er det alltid legen man bør gå til.. Bedre å gå en gang for mye enn å faktisk være syk og oppdage ting sent :)

Og google er ikke en venn når det gjelder symptonsøking i hvertfall:P:LOL:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veltrente jenter og mensen | Fitnessbloggen Forum

Ellers, to ting som var viktig for at jeg skulle få tilbake + få regelmessig mens:

1) Nok mat og litt opp i fettprosent

2) Slutte å stresse sånn med å vente på den. Spesielt da den "bare" var uregelmessig var jeg alltid superspent på om den skulle komme til riktig tid, så jeg sikkert stresset enda mer og lurte på hvorfor den ikke kom i tide. Jeg tror det forverrret det hele.

Ville uansett sjekket med fastlegen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med legen.

Min krystallklare syklus (jeg mener det, etter jeg la om kosten og gikk ned i vekt kunne jeg sagt til deg nesten på klokkeslettet den kom) har rotet litt i år, ettersom jeg har rotet og stresset med bl.a periodisk faste, PSMF og en hel haug andre ting som har kosta kroppen min mye. I sommer fikk jeg coach og etter at jeg begynte å spise regelmessig, sunt og bedre enn før, sluttet å trene styrke hver dag, sluttet å kave med 4x4 annenhver dag og sluttet å trene 3-5 timer hver dag, kom den tilbake, og da med kortere syklus enn før. Nå har den ikke vist seg på ett litt lengre tidsrom før den plutselig kom akkurat i det øyeblikket jeg sluttet å rote med matplanen min, begynte å sove mer og trene fornuftig igjen etter å ha ramla av lasset i 5-6 uker.

Kroppen merker slike ting. Det er neppe tilfeldig at 5 ukers vektplatå også slapp da mensen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt regelmessig mens fra jeg fikk den da jeg var 10, så hadde den regelmessig i 6 år før jeg mista den. (Har aldri brukt p-piller.) Ergo kanskje ikke et argument at den er ustabil for meg i ung alder.

Kanskje skal jeg bare "glemme den bort" og ikke stresse med å få den. Om det skulle være det som forhindra den i å komme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg hjalp det å gå opp i vekt, det likte kroppen :p Alltid hatt regelmessig mens, men så forsvant den da kroppen min var for tynn, syk, superstressa, kom deretter opp i vekt, og BANG velkommen tilbake! Dette skjedde ikke på en, to, tre altså, men vær tålmodig, og som skrev så kan stressing over dette også forverre.

Jeg ville dratt til legen hvis jeg var deg. Ikke sikkert det er noe alvorlig, men det er bedre å ta det alvorlig enn å ikke gjøre det!

Hendte også i sommer at den ble forsinket/uregelmessig og ble med en gang stressa igjen. Lurt å stresse ned og ta gravidtest bare sånn i tilfelle rottefelle, hehe.

Håper Tante Rød finner veien hjem igjen! ;)

Ellers kan du få lov å nyte den tiden litt hehe, snart blir det sånn:

post-7051-14440898250376_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg blir 16år, mensen min har vært borte i 19 dager nå. Jeg har begynt å trene nesten hvor dag, men det er ikke veldig hard trening. Jeg er 100% sikker på at jeg ikke er gravid hvis ikke jeg er «jomfru Maria» noen som vet hvorfor mensen min er borte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Godt å høre det er flere... Jeg vil jo ikke miste mensen selvom jeg trener, selvom det er litt digg og slippe det og 🆒 Går fortsatt på p-piller jeg da, burde kanskje hatt en pause fra de for å se om det går seg til av seg selv?! Æææ... Får dra til legen til uka vel, er jo litt kjett det her 🤨 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...