Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver å slanker meg. Har gått ned ca 13 kg siden februar. og har 8kg igjen.

Jeg har de siste 4 årene vært "avhengig" av Pepsi Max, og drukket ca 1/2 liter - 1 liter pr dag. For 8 dager siden bestemte jeg meg for å kutte det helt ut.

Nå, en uke senere, har jeg konstant godterisyk. Tidvis så ille at det er kun det jeg tenker på. Og jeg har kjøpt noen "småsjokolader" for å prøve å takle det verste suget.

En av grunnene til at jeg ble så tykk var fordi jeg spiste så mye godteri, og jeg er redd for å "gå tilbake" til gamle vaner. Jeg vil heller være slank og drikke Pepsi Max enn å ikke drikke det og legge på meg alle kg. Men jeg hører så mye forferdelig som blir sagt om lettbrus, så helsemessig så ønsker jeg å slutte å drikke det.

Har noen en ide om det er en sammenheng mellom Pepsi Max og søtsug? Evt hvor lang tid det tar, sånn ca, før jeg mister den cravingsen (hvis Pepsi har skylden)?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13752-slutta-med-pepsi-max-konstant-godtesug/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pepsi max > Overvektig

Velg dine slag med omhu, om målet er å gå ned i vekt så er det ikke vits å bytte ut lettbrusen med sjokolade. Spesielt ikke når sjokoladen var årsaken til at du måtte begynne å drikke lettbrus pga vekten.

Hvilke forferdelige ting har du egentlig hørt om lettbrus?

Ikke sant! Men jeg vil jo gjerne ha pose og sekk da. Ikke drikke lettbrus og ikke ha konstant søtsug.

Planen er å kun drikke en 1,5l Pepsi Max i helga.

Vel, at man får "hull i hjernen", man blir tykk av det, et eller annet stoff jeg ikke husker navnet på som er farlig, kreftfremkallende osv osv. At jeg hadde gått enda mer ned om jeg ikke drakk lettbrus.Det er dyrt og unødvendig.

Er det ordet Aspartam du leter etter?

Isåfall er det tull.

Aspartam ja! Er det tull? "alle" snakker om det. Er så lei av å høre "Du vet at når du drikker Pepsi Max skjer det og det og det". Særlig "du blir feit av det", når jeg er bevis på det motsatte.

Men har noen erfaring med å kutte ut lettbrus? Om de har fått mer søtsug og evt hvor lang tid det tar før det "stabiliserer" og man mister det? Er litt frustrert nå. Slutta å ta med meg lommeboka for å holde meg unna Narvesen på vei hjem.

Annonse

Ikke sant! Men jeg vil jo gjerne ha pose og sekk da. Ikke drikke lettbrus og ikke ha konstant søtsug.

Vel, at man får "hull i hjernen", man blir tykk av det, et eller annet stoff jeg ikke husker navnet på som er farlig, kreftfremkallende osv osv. At jeg hadde gått enda mer ned om jeg ikke drakk lettbrus.Det er dyrt og unødvendig.

To tråder som kan hjelpe deg:

Aspartam er farlig! | Fitnessbloggen Forum

Lettbrus | Fitnessbloggen Forum

Ps, det er ikke tilfelle at lettbrus gjør det du beskriver

Aspartam ja! Er det tull? "alle" snakker om det. Er så lei av å høre "Du vet at når du drikker Pepsi Max skjer det og det og det". Særlig "du blir feit av det", når jeg er bevis på det motsatte.

Men har noen erfaring med å kutte ut lettbrus? Om de har fått mer søtsug og evt hvor lang tid det tar før det "stabiliserer" og man mister det? Er litt frustrert nå. Slutta å ta med meg lommeboka for å holde meg unna Narvesen på vei hjem.

Du blir ikke feit av noe som inneholder 0 kcal. Søtsuget er en individuel ting, at du dekker ditt søtsug med lettbrus, og når du kutter det vedvarer det men tilfredstilles av andre ting er fortsatt ditt personlige søtsug som må kontrolleres. Det er ikke Pepsi Max`en som genererer søtsuget, det er deg selv.

man blir ikke tykk av pepsi max i seg selv

Du blir ikke feit av noe som inneholder 0 kcal. Søtsuget er en individuel ting, at du dekker ditt søtsug med lettbrus, og når du kutter det vedvarer det men tilfredstilles av andre ting er fortsatt ditt personlige søtsug som må kontrolleres. Det er ikke Pepsi Max`en som genererer søtsuget, det er deg selv.

Enig der.

Jeg tenkte det bare var en god ide å droppe noe som i utgangspunktet ikke gir deg noe positivt. Jeg hadde aldri trodd denne søtsugen skulle ta meg med en slik storm. Men jeg har taklet konstant søtsug før (f.eks da jeg begynte med slankingen), så jeg skal prøve en uke til tenker jeg. Om det fortsatt er like ille, så må jeg vel kaste in håndklede å gi meg. Kjæresten kommer til å bli gal.

Men ja, har spist litt vel mange småsjokolader de siste dagene. Blir nok ikke noe vektnedgang denne uka nei.

Når jeg skriver dette, må jeg si fokuset skiftet fra GODTERI til ´du skal klare det´.

man blir ikke tykk av pepsi max i seg selv

Det er jeg også enig i, og jeg er jo levende bevis på det. Når det er sagt så er det mange som sier at "det har en bremsende effekt på vektnedgangen" og "tenk hvor mye mer du hadde gått ned om du ikke drakk Pepsi Max i tillegg".

Om det er sant vet jeg kke.

Enig der.

Jeg tenkte det bare var en god ide å droppe noe som i utgangspunktet ikke gir deg noe positivt. Jeg hadde aldri trodd denne søtsugen skulle ta meg med en slik storm. Men jeg har taklet konstant søtsug før (f.eks da jeg begynte med slankingen), så jeg skal prøve en uke til tenker jeg. Om det fortsatt er like ille, så må jeg vel kaste in håndklede å gi meg. Kjæresten kommer til å bli gal.

Men ja, har spist litt vel mange småsjokolader de siste dagene. Blir nok ikke noe vektnedgang denne uka nei.

Når jeg skriver dette, må jeg si fokuset skiftet fra GODTERI til ´du skal klare det´.

For å si det slik, om vi legger mytene om aspartam og slikt til side. Sukkerfri brus er fortsatt søtt, noe som vil gjøre at du forsetter å "crave" søte ting selv om det er sukkerfritt. Så selv om sukkerfri brus i seg selv ikke øker vekten din, så vil alle de tingene som du spiser i tilegg (som småsjokoladene) gjøre det. Nettopp fordi du fortsetter å gi etter for cravings. Så skal du først få i deg søte ting så er pepsi max best, men om du venner deg av med å hele tiden måtte ha noe søtt så vinner du i det lange løp mht tannhelse, lommebok og livsstil.

Gain weight by “going diet?” Artificial sweeteners and the neurobiology of sugar cravings

Det kommer til å ta en stund å bli kvitt søtsuget, men det vil gradvis bli bedre. Er det noe du ikke bør gjøre så er det å fore avhengigheten. Da blir du ikke kvitt suget, men piner deg ut lenger. Det betyr ikke noe pepsi max og ikke noe godteri som har den samme effekten.

Annonse

Nam nam Pepsi Max! :D Jeg har til tider vært rimelig avhengig - men nå kjøper jeg det ikke inn selv. Altså, om jeg vil ha Pepsi Max så kjøper jeg enten en 5dl flaske eller så drar jeg på besøk til noen som også er pepsoman :D Da kan jeg dra hjem til ett brusfritt kjøleskap!

Det er jeg også enig i, og jeg er jo levende bevis på det. Når det er sagt så er det mange som sier at "det har en bremsende effekt på vektnedgangen" og "tenk hvor mye mer du hadde gått ned om du ikke drakk Pepsi Max i tillegg".

burde heller ha motsatt effekt iogmed at det er vanndrivende...De glemmer vel den store sjokeladeplaten de itilegg trøkk i seg og innbiller seg at det er pepsi maxen

Folk sier dette uten å kunne begrunne det, da er det ikke noe vits å ta til seg. Be de forklare neste gang, så hører du sikkert noe sånt som; "jeg leste det i VG" etc. Som sagt over her, det inneholder 0-1 kalori per flaske, do the math :)

Ikke gjør ting så vanskelig for saken er rimelig enkel, vil du ikke drikke pepsi max eller spise sjokolade IKKE gjør det! Hvis du ikke kjøper disse produktene har du heller ikke tilgang til de når søtsuget melder seg. Prøv å fokus på noe annet, gå en tur eller rydd i klesskapet slik at du glemmer suget etter noe søtt. Hvis du er sulten blir søtsuget ofte værre, derfor bør du spise skikkelig mat som holder deg mett lenge ;) Vet det er lettere sagt en gjort, men hvis du vil det nok er jeg sikker på at du får det til. Det meste i livet handler om viljestyrek

Nam nam Pepsi Max! :D Jeg har til tider vært rimelig avhengig - men nå kjøper jeg det ikke inn selv. Altså, om jeg vil ha Pepsi Max så kjøper jeg enten en 5dl flaske eller så drar jeg på besøk til noen som også er pepsoman :D Da kan jeg dra hjem til ett brusfritt kjøleskap!

Det er planen selv! Pepsi M på restauranter, bursdager osv. Men ikke stå i kjøleskapet til enhver tid som tidligere.

Folk sier dette uten å kunne begrunne det, da er det ikke noe vits å ta til seg. Be de forklare neste gang, så hører du sikkert noe sånt som; "jeg leste det i VG" etc. Som sagt over her, det inneholder 0-1 kalori per flaske, do the math :)

Haha, ikke sant! Helt enig. Er bare så rart at så utrolig mange slenger det i trynet på meg. Føler jeg må "forsvare" meg selv så ofte.

Det kommer til å ta en stund å bli kvitt søtsuget, men det vil gradvis bli bedre. Er det noe du ikke bør gjøre så er det å fore avhengigheten. Da blir du ikke kvitt suget, men piner deg ut lenger. Det betyr ikke noe pepsi max og ikke noe godteri som har den samme effekten.

Jeg innbiller meg at den første uka er verst, og så blir det bedre og bedre...? :) Og så slutter jeg vel å crave det etterhvert.

Som sagt, gir det en uke til. Jeg burde klare det, til tross for at det er veldig frusterende.

Ikke gjør ting så vanskelig for saken er rimelig enkel, vil du ikke drikke pepsi max eller spise sjokolade IKKE gjør det! Hvis du ikke kjøper disse produktene har du heller ikke tilgang til de når søtsuget melder seg. Prøv å fokus på noe annet, gå en tur eller rydd i klesskapet slik at du glemmer suget etter noe søtt. Hvis du er sulten blir søtsuget ofte værre, derfor bør du spise skikkelig mat som holder deg mett lenge ;) Vet det er lettere sagt en gjort, men hvis du vil det nok er jeg sikker på at du får det til. Det meste i livet handler om viljestyrek

Du skulle ha sittet konstant på skuldern min du!

Ting ER rimlig enkel. Du velger selv å stappe noe i kjeften. Men rart dette med følelsene altså, hvor mye de kan ta over.

Min største utfordring har vært impulskontroll (hadde ingen viljestyrke før, og alle aspekter i livet har jeg vært svært impulsiv). Sakte men sikkert temmer jeg dette. (sprekker jo en gang i blant selvfølgelig). Og jeg VIL temme Pepsi Max/søtsuget også. Hadde temmet søtsuget, bare for å få det tilbake.

Men skal bite tenna sammen og klare denne motbakken også.

(merker jeg angrer som en gal på Twixén jeg kjøpte i stad. Blir en mindre middag, for å si det sånn, om jeg skla klare å holde meg under 1800 kcal).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...