Gå til innhold

Er formen på brystmuskler genetisk?

Anbefalte innlegg

Gjest johnmf94

Er jo mange som sier at kun benkpress vil gi deg et hengebryst slik som feks arnold, og at man må ta skråbenk for å få en flatere kasse liknende Zyzz.

I hvor stor grad blir utformingen på brystmusklene og forsåvidt andre muskler bestemt av øvelsene man gjør?

Jeg vet at man pleier å dele brystmusklene inn i en toppdel, midtdel og en nedre del, men jeg liker ikke å gjøre øvelser jeg personlig anser som bortkastet slik som cable crossovers, flies, incline bench osv..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13663-er-formen-p%C3%A5-brystmuskler-genetisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo mange som sier at kun benkpress vil gi deg et hengebryst slik som feks arnold, og at man må ta skråbenk for å få en flatere kasse liknende Zyzz.

I hvor stor grad blir utformingen på brystmusklene og forsåvidt andre muskler bestemt av øvelsene man gjør?

Jeg vet at man pleier å dele brystmusklene inn i en toppdel, midtdel og en nedre del, men jeg liker ikke å gjøre øvelser jeg personlig anser som bortkastet slik som cable crossovers, flies, incline bench osv..

De har jo absolutt sin mening på lik linje som alle andre isolasjonsøvelser, men forme brystet i betydelig grad vil de ikke gjøre.

Hvor muskelfestet sitter kan utgjøre ganske mye hvilken form den har, men så er det også slik at hardt arbeid betaler seg. Jeg og en venn kjørte de samme øvelsene for brystet, men utfallet ble slik at han fikk "kulemuskler" svært hurtig. Jeg ble sterkere, jeg kjørte hardere, men han fikk altså større og raskere "muskler". Hadde vi gått ved siden av hverandre på stranda, hadde det sett ut som om han hadde trent seriøst i 3 år, og jeg halvseriøst i 1. Urettferdig. Men jeg fikk hjelp av Børge Fagerli, og kjørte deretter 3 mnd med decline press, og chest dips. Vips, så este også jeg ut over brystet. For meg er ikke decline bortkastet, og cable crossovers (gjort med riktig teknikk) er langt fra bortkastet. Jeg mener helt bestemt at basic øvelser må og skal inngå i ethvert seriøst hypertrofi og styrketrenings program, men jeg anser heller ikke at isolasjonsøvelser er a waste of time, tvert imot kan mange av dem være glimrende øvelser for volum og forming. Jeg kan ikke svare hverken ditt eller datt, men JEG får iallefall ingen kasse som Arnold av vanlig benk. Kameraten min deriomot er på god vei.

Annonse

Hvor på kroppen/knoklene musklene er festet, bestemmes når du settes sammen av Mamma. Utover noen svært dyre medisinske inngrep er det utover det umulig å gjøre noe mer med det.(Du kan selvfølgelig gjøre det beste ut av det ved å trene deg stor og sterk, selvfølgelig)

.. og husk at når en muskel blir større eller mindre vil den indirekte også endre form :)

Og nei, isolasjonsøvelser er ikke waste of time. Dersom du bruker bra teknikk, sliter ned muskelen og legger på vekter over tid (progressiv overbelasning) kan du bygge muskler med hvilken som helst øvelse.

Musklene er som et strikk, du kan gjøre det større, men formen vil alltid være den samme.

Men formen til en strikk er da ikke alltid den samme? Du kan f.eks. lage en rund sirkel, eller du kan lage en veldig smal og lang oval.

i-must-go-now-meme-generator-i-must-go-now-my-planet-needs-me-66bb3e.jpg?1333170175.jpg

Annonse

Jeg er delvis uenig. Ikke uenig i at man uansett hva bare kan gro muskelen større, men muskelgruppene består av flere muskler, trener man spesifikt for å treffe fremside skuldre hele tiden vil skuldrene se anderledes ut enn om man bare trente bakside.(tullete eksempel) Totalt vil skuldrene få en annen "form", selv om musklene bare kan bli større eller mindre..

Jeg er delvis uenig. Ikke uenig i at man uansett hva bare kan gro muskelen større, men muskelgruppene består av flere muskler, trener man spesifikt for å treffe fremside skuldre hele tiden vil skuldrene se anderledes ut enn om man bare trente bakside.(tullete eksempel) Totalt vil skuldrene få en annen "form", selv om musklene bare kan bli større eller mindre..

Men muskelen forandrer ikke form, bare størrelse.

Kroppsdelen kan forandre form ja, men ikke muskelen i seg selv.

jeg er dårlig på å forklare.

Zyzz kjørte sykt mye decline benk. Derfor mer masse ned på brystet i forhold til oppe. Så dette blir litt omvendt av det du sier. :)

De som mener at muskelen ikke kan endre makroskopisk form, kun størrelse:

Mener dere da også at en muskel alltid vil belastes likt over hele muskelen? Det vil si at den fordeler sitt arbeid jevnt over hele muskelen uansett hvilken type arbeid/øvelse den utsettes for?

Jeg sier ikke at dette er feil, men det virker ikke direkte intuitivt.

Zyzz kjørte sykt mye decline benk. Derfor mer masse ned på brystet i forhold til oppe. Så dette blir litt omvendt av det du sier. :)

Tror han hadde fått den kassa uansett jeg;)

Brystmuskelen fester mot brystbeinet, og mot kragebeinet. Det er fortsatt en muskel med felles utspring. Hvor dere finner den tredje delen aner jeg ikke, men hvis dere på en eller annen obskur måte klarer å belaste det ene festet i så mye større grad at det utgjør en forskjell, fortjener dere en stor applaus.

Hvis 20 tilfeldig utvalgte karer klarer å trene på seg lik brystkasse, så vil jeg gjerne se det;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...