Gå til innhold

Bedre teknikk, ett skritt tilbake?


Christine75

Anbefalte innlegg

Etter at jeg begynte å gå dypt i knebøy har jeg måttet ta av mye vekt på stanga. Synes det er fryktelig demotiverende! Det samme gjelder i benkpress ,etter at jeg har finlest alt om teknikk og forsøker å gjøre helt riktig, har jeg måttet ta av vekt..

I markløft synes jeg derimot at det går mye bedre, og jeg kan øke litt etter litt.

Dessuten har jeg fått trøbbel med hoftene/hofteleddsbøyer, det gjør vondt å gå ned på huk/ bøye knærne mer enn 90 grader.

Er det noen som har hatt samme erfaring, og hva gjør jeg videre? Går det seg til etter hvert? Vil jeg noengang bli ordentlig sterk i knebøy?!! Har meldt meg på Yoga-kurs og håper det kan myke opp litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sier seg jo selv - større ROM (range of motion) jo tyngre blir det, ergo må du løfte litt lettere vekter. Du vil bli sterkere etter hvert :)

Yogakurs er nok bra for å myke opp litt. Det at du har fått trøbbel med å gå ned i huk skal jeg ikke svare deg på da jeg ikke er noen ekspert, men er det sånn at du er rett og slett blitt for stiv/støl?

Jeg varmer alltid opp med "squat to stand" (google for å se hvordan den gjøres) før knebøy og markløft og det hjelper mye på dybden i knebøy :) Er lettere å komme helt ned da uten å miste formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig teknikk er viktig – men det er ingen automatikk i at dette gjør deg svakere, det er heller motsatt.

Innlæring og automatisering av teknikken vil for ALLE gjøre dem sterkere. Spør hvilken som helst styrkeløfter om viktig god teknikk er. Dette gjelder spesielt i baseøvelsene. Er det bicepscurl du kjører, så er det selvsagt enkelt å jukse. Men ligger du padde flat på benkpressen og kjører stanga ned til brystet, så er dette mye tyngre enn med riktig oppspenning.

GOD TEKNIKK > DÅRLIG TEKNIKK

Men selvfølgelig - har du aldri kjørt annet enn kvartbøy så vil du i en periode være noe svakere når du kjører helt ned. Men dette kan også være en fin mulighet for deg å se på andre momenter ved knebøyen som du eventuelt trenger å terpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eilertsen.

Når det er sagt, hvor i kneet opplever du smerten og hvordan har du kommet frem til at du har trøbbel med hoftebøyerne? Definer også gjerne "trøbbel" - er det manglende bevegelighet det her er snakk om, smerte, eller muligens en kombinasjon av begge? Debuterte smertene akutt eller kom de gradvis. Blir de avtagende eller tiltagende utover i oppvarmingen? Har du hatt noen tidligere skader? Kjenner du til de samme smertesymptomene i hverdagen, e.g. når du går opp/ned trapper, på ulendt hardt underlag, nedoverbakker, reiser deg opp fra stol eller liknende? Har du smerter i hvile eller kun ved aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eilertsen.

Når det er sagt, hvor i kneet opplever du smerten og hvordan har du kommet frem til at du har trøbbel med hoftebøyerne? Definer også gjerne "trøbbel" - er det manglende bevegelighet det her er snakk om, smerte, eller muligens en kombinasjon av begge? Debuterte smertene akutt eller kom de gradvis. Blir de avtagende eller tiltagende utover i oppvarmingen? Har du hatt noen tidligere skader? Kjenner du til de samme smertesymptomene i hverdagen, e.g. når du går opp/ned trapper, på ulendt hardt underlag, nedoverbakker, reiser deg opp fra stol eller liknende? Har du smerter i hvile eller kun ved aktivitet?

I knærne er det egentlig vondt hele tiden, i mer eller mindre grad. Noen dager er verre, og særlig hvis jeg har trent feks step eller annet "hopp&sprett". Knærne har vært vonde siden jeg var omtrent 14 år så det er ikke noe nytt egentlig, det nye er at de er vonde i selve knebøyen dvs dette startet etter at jeg begynte å gå ned mer enn 90 grader. Når jeg setter meg ned på huk føles knærne hovne, samt at de lager lyd (knirk)..

Når det gjelder hoftebøyerne vet jeg ikke sikkert om det er rett navn på stedet, men det er helt øverst av benet, der underlivet starter omtrent. Det føles mest som om det er stivt/støl, men gjør også mest vondt på trening. Trøbbel skal bety at det ikke er et ordentlig problem/sterk smerte, men noe som jeg er redd for/ ikke ønsker skal vedvare.

Smertene kom gradvis. Kjenner de omtrent med en gang jeg begynner på knebøy, også under oppvarming.

I hverdagen: knærne er på dårlige dager vonde nedover i trapper, og stort sett alltid når jeg skal sitte på huk (jobber i barnehage og huk er arbeidsstilling for meg ;-) )

Å gå tur er ikke et problem, hverken i skog eller på asfalt.

Aldri smerte ved hvile!

Dette ble mye info, tusen tusen takk for at du tar deg tid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...