Gå til innhold

Hva er alfa omega å spise etter styrketrening for å bevare muskelmasse?

Anbefalte innlegg

Trener 2 ganger i uka med styrke og lurte på hva som er bra å spise etter trening for å bevare muskelmassen?

-Sånn som jeg spiser nå så spiser og drikker jeg:

Rett etter trening en sånn liten kartong (den som er mindre en 0,5l kartongen, husker ikke hvor mye det er i de!) med Litago sjokolade drikk.

-En halvtime senere fra 1-2 wasa husman knekkebrød med makrell i tomat med agurk på eller 1-2 knekkebrød med kyllingfilet krydret med ost å paprika! Altså 3 knekkebrød totalt!

Er dette grei kost eller skal jeg spise noe annet?

Beklager men jeg er nybegynner på dette så er ikke helt sikker på om jeg gjør det rette?

Men prøver så godt jeg kan!

Jeg er usikker på om jeg trenger å forbrenne noe fett eller ikke men har bestemt meg for å bygge muskler og ikke tenke så mye på det magefettet jeg har men heller prøve å stramme det opp!

Kjenner at det jeg har av magefett ikke er det store når jeg strammer så regner med at det meste forsvinner bare jeg får begynt med litt knebøy og fokusere på baseøvelser.

Btw

Folk er så kritiske til brød! Men hva skal man spise hvis man ikke skal spise så mye brød?

Er knekkebrød greit eller?

Fortsetter under...

Før var det et "must" å få i seg proteiner og carbs senest en halvtime etter treningsøkten,men nå vet man at proteiner tar såpass lang tid å tas opp i kroppen(vi snakker flere timer), så er det ikke så voldsomt viktig å få i seg masse næring så fort man går ut av gymmet. Sikkert greit å få i seg typ sjokolademelk etter trening for en oppkvikkende effekt,men.

Hvilke treningsmål har du?

Jaha men det er vel greit og spise litt etter trening?

Har hørt at det er bra å drikke sjokolademelk, har ikke helt fått med meg hvorfor det er bra men det var nu en artikkel her inne husker jeg hvor det sto at det var greit å drikke sjokolademelk etter trening!

Målet mitt er nu å øke muskelmassen noe jeg ikke har noe spesielt mye av den dag i dag hvis det var det du lurte på?

Annonse

Det er ikke det du spiser etter trening som gjør at du får resultater, det er hva du spiser totalt over tid. Å si noe om det du spiser etter trening uten å vite hvordan du spiser resten av dagen blir helt meningsløst.

Men sjokolademelk og knekkebrød med makrell-i-tomat er et helt kurrant måltid, med både proteiner, karbohydrater og fett.

Før var det et "must" å få i seg proteiner og carbs senest en halvtime etter treningsøkten,men nå vet man at proteiner tar såpass lang tid å tas opp i kroppen(vi snakker flere timer), så er det ikke så voldsomt viktig å få i seg masse næring så fort man går ut av gymmet. Sikkert greit å få i seg typ sjokolademelk etter trening for en oppkvikkende effekt,men.

Hvilke treningsmål har du?

Det er ikke et spesielt godt argument for å utsette proteininntaket at opptaket allerede er tregt. Om man er forsinket bør man heller skynde seg enda mer.

Det er ikke et spesielt godt argument for å utsette proteininntaket at opptaket allerede er tregt. Om man er forsinket bør man heller skynde seg enda mer.

"So much for the anabolic peephole & the urgency to down AAs during your weight training workout; they are already seeping into circulation (& will continue to do so after your training bout is done). Even in the event that a preworkout meal is skipped, the anabolic effect of the postworkout meal is increased as a supercompensatory response (Deldicque et al, 2010)"

Question to Alan Aragon regarding nutrient timing. - Page 19 - Bodybuilding.com Forums

Homeostase og sånn. Og sjekk 8:30 i videoen, så ser du hvor tregt det faktisk går...

http://www.youtube.com/watch?v=1LhToTPTPPk

Jeg pleier å innta ca 15-20 gram protein og 20 gram karbohydrater rett etter en treningsøkt. Så spiser jeg et større måltid innen 2 timer etter det (type middag eller lunsj) ;)

20 gram karbohydrater som hva da?

"So much for the anabolic peephole & the urgency to down AAs during your weight training workout; they are already seeping into circulation (& will continue to do so after your training bout is done). Even in the event that a preworkout meal is skipped, the anabolic effect of the postworkout meal is increased as a supercompensatory response (Deldicque et al, 2010)"

Question to Alan Aragon regarding nutrient timing. - Page 19 - Bodybuilding.com Forums

Homeostase og sånn. Og sjekk 8:30 i videoen, så ser du hvor tregt det faktisk går...

http://www.youtube.com/watch?v=1LhToTPTPPk

Her var det mye broscience.

Alan Aragon, broscience?

Jeg mener ikke noe negativt om personen. Jeg har ikke peiling på hvem han er eller hva han kan, men en video av en som snakker på youtube eller en som skriver et innlegg på bb.com er lite pålitelig. Når det gjelder kontroversielle emner som næringsopptak er det best å forholde seg til primærkilder.

Annonse

Rett etter en treningsøkt trenger du vell høy glykemiske karbohydrater for å få kjappes mulig tilbake energireservene i kroppen. Så slipper du at kroppen begynner å bryte ned noe kroppsvev for næring til hjernen. Karbohydrater er det kroppen lagrer minst av. Spiser du masse karbohydrater(eks:en Kg sukker) vil kroppen lagre det den kan som glykogen i muskler og lever og overskudded blir filtrert ut i urin av nyrene.

Du trenger bare ett stort måltid protein og fett, mens karbohydrater bør spises fordelt over dagen.

Jeg mener ikke noe negativt om personen. Jeg har ikke peiling på hvem han er eller hva han kan, men en video av en som snakker på youtube eller en som skriver et innlegg på bb.com er lite pålitelig. Når det gjelder kontroversielle emner som næringsopptak er det best å forholde seg til primærkilder.

Å poste "primærkilder" som bare 1 % av forumets brukere skjønner noe av har sjelden mye for seg. Da er det greit å ha slike som Alan som har lest 1000 studier og vet hvordan kroppen responderer på mat og løfting. Men her er i hvert fall studien Alan Aragon refererte til:

Increased p70s6k phosphorylation during i... [Eur J Appl Physiol. 2010] - PubMed - NCBI

Google gir litt mer info om hvem Aragon er, f. eks.:

AlanAragon.com - Fitness Based on Science & Experience

Lyle McDonald - Resources | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Alan Aragon | Wannabebig

Jason Blaha har ikke like fet CV som Aragon, men informasjonen han kommer med i videoene er av bra kvalitet. Anbefales.

Rett etter en treningsøkt trenger du vell høy glykemiske karbohydrater for å få kjappes mulig tilbake energireservene i kroppen. Så slipper du at kroppen begynner å bryte ned noe kroppsvev for næring til hjernen.

Du trenger bare ett stort måltid protein og fett, mens karbohydrater bør spises fordelt over dagen.

Nei :)

Rett etter en treningsøkt trenger du vell høy glykemiske karbohydrater for å få kjappes mulig tilbake energireservene i kroppen. Så slipper du at kroppen begynner å bryte ned noe kroppsvev for næring til hjernen. Karbohydrater er det kroppen lagrer minst av. Spiser du masse karbohydrater(eks:en Kg sukker) vil kroppen lagre det den kan som glykogen i muskler og lever og overskudded blir filtrert ut i urin av nyrene.

Her var det mye tull.

1. Du trenger ikke høyglykemiske karbohydrater, eller karbohydrater som sådan etter en treningsøkt. Det er ikke viktig å få i seg noe som helst rett etter trening, du kan godt vente litt.
  2. Spiser du masse karbohydrater så vil overskuddet lagres som fett, ikke skilles ut i urinen.

Her var det mye tull.

1. Du trenger ikke høyglykemiske karbohydrater, eller karbohydrater som sådan etter en treningsøkt. Det er ikke viktig å få i seg noe som helst rett etter trening, du kan godt vente litt.
  2. Spiser du masse karbohydrater så vil overskuddet lagres som fett, ikke skilles ut i urinen.

Denne bloggen som du finner via denne linken(The Truth About When “Carbs Turn to Fat”).

Hevder at lipogenesis skjer relativt sjelden i mennesker. Det skjer når man spiser særdeles lite fett og overspiser karbohydrater. Det står videre at hvis du spiser over ditt daglige vedlikeholdsbehov for energi med karbohydrater vil kroppen bare øke forbenningen eller skille det ut, hvis den har dekket sitt fettbehov.

Dette er riktig nok en blogg, men den linker til noen rapporter.

Hvorvidt man legger på seg fett totalt sett handler om energibalansen. DNL skjer absolutt i mennesker, selv om det ikke er et særlig stort problem. Det skjer når man får et overskudd av karbohydrater som ikke kan lagres pga fulle glykogenlagre. Ja, forbrenningen av karbohydrater øker, men det hjelper lite om man er inaktiv og ikke har bruk for den energien der og da.

Men karbohydratene skilles ikke ut i urinen i betydelig grad, med mindre du har diabetes. Da skilles glukose ut i urinen fordi blodsukkeret blir så høyt at det "presses" ut gjennom nyrene (osmose).

Men hva tror du skyldes overvekt, DNL eller at konsumert fett heller blir lagret fordi kroppen heller brenner overskudds karbene?

Hva skjer når karbene enten er forbrent eller gjort om til fett via DNL og glykogen lagrene er tomme etter en treningsøkt.

Kroppen higer etter karbohydrater etter treningen.

Da vil vell den begyne med glukogenesese og du risikerer at kroppen velger proteinkilder i musklene dine til å lage glukose.

Eller er jeg "helt på jordet"?

Det er bare glykogenlagrene i leveren som serverer glukose til blodet og dermed hjernen. Under trening forbrenner vi muskelglykogenet, og under normale omstendigheter så tømmer vi heller ikke disse lagrene fullstendig.

Men alt vi diskuterer nå er akkutte effekter. Når alt kommer til alt så er det helheten som vil ha en betydning for sluttresultatet. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...