Gå til innhold

Normalt å gå drastisk ned i styrke når man går ned i vekt/fett? :S


Anbefalte innlegg

Har siden jeg starta diett igjen gått fra 103kg til 83,8 nå for å få frem magen, men sliter med at jeg har gått drastisk ned i styrke, noe som nesten tærer litt på "pcyken".

Kan ta noen eksempler:

Skråbenk hantler 50kg pr hand 2 sett 10rep hvert sett, nå klarer jeg 5-6 rep pr sett på 35kg hantler.

Markløft: 165*4 rep mot 150*4 nå.

skulderpress med hantler 40kr pr hand 3 *10. mot nå 2 sett på 10 30kg å 1 på 35kg 5rep.

Er dette normalt? Føler meg latterlig svak, føler nesten jeg ofrer for mye.

Bilde fra 103kg

7F8CDB48-30C0-4A10-AD35-91C38454D1BE-22227-00002DEFBE998D45.jpg

83,8kg

28147C74-93E2-4BE4-BE9B-B5BF935649AB-828-0000013B0F72D355.jpg

Men er det noe jeg gjør totalt feil ? Spiser mye rein mat, har selfølgelig dager der jeg koser meg mer...

Vil jeg kunne "bygge/forme" kroppen med lettere vekter også, da jeg nå løfter mindre..

vet ikke helt hvor jeg sko legge den, så moderator kan gjerne flytte tråden. takk for alle svar.

(veide en gang 131,7kg så har jo gått ned mye totalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vanlig å miste noe styrke, men syntes du har tapt deg mye. Jeg har aldri vært fet nok selv til at det har vært en særlig bidragsytende faktor styrkemessig, men de gangene jeg har hatt best form har jeg på ingen måte mistet noe styrke. Er gjerne bare litt svakere der og da pga lave glykogenlagre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å visst hvordan du har trent, for dette hørtes veldig ekstremt ut.

Trent mye volum under vektnedgangen, og mye til failure? Hvor lang periode er det snakk om?

Ikke at jeg har noe erfaring med det selv, men vil tro høyt volum og lite tung trening under vektnedgang vil være døden for styrken. Virker som om de coachene som har mye tung trening under diettene til kundene sine har gode resultater med å bevare styrke og muskelmasse.. Martin Berkhan og Børge Fagerli etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører 5 split bryst,rygg, bein, armer, skuldrer. kjører veldig variert øvelser men ligger på 10-12 rep 3 sett. men har også undert diett kuttet ja litt på styrken for jeg føler alltid at jeg skader meg under diett, føler kroppen min tåler svært svært mye mindre med cal underskudd. Spising, blir veldig variert men stort sett i cal underskudd. ville egentlig bare vite om ja, det var mye nedgang. føler egentlig jeg mista mye styrke under 90kg, å spesielt nå når jeg nærmer meg 80 å magen begynner å komme frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg at det å kun kjøre gjennom hver muskelgruppe en gang i uka, og da kun høyrepstrening, trolig har bidratt til nedgangen i styrke. Størrelsen på kaloriunderskuddet ditt, og hvor flink du har vært med restitusjon, vil også spille en stor rolle. Hvordan har det vært med de to sistenevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med et såpass heftig program - 5 splitt - så skal du være glad du ikke har pådradd deg noen skader underveis. (Om du har kjørt tøft og periodisert med økter opp mot 90%RPE) Du har sikkert og heldigvis god teknisk utførelse å lene deg på i de ulike øvelsene. Når en går kraftig og raskt ned i vekt, så er det ikke bare fettlagre og muskler det "spises" av - men også ligamentene svekkes. Bånd og bindevev er utsatt. Dette øker rsikoen for skader.

Det er ikke en "selvfølgelig linjær" utvikling i forhold til hvordan muskler og ligament svekkes ved raskt og/eller kraftig vektnedgang. I perioder kan eksempelsvis muskelstyrken opprettholdes godt, mens det som "binder deg sammen" av sener, bånd og bindevev svekkes markant. Det er den mest prekære situasjon å være i - for hvordan merker en det liksom? Dette vil være som å ha en (for) stor påhengsmotor på en liten båt. Konstruksjonen vil ikke takle det når en drar på.

Ja - du har tapt mye styrke - og mer enn en åpenbart skulle tro er vanlig. Det kan handle om så mangt. Vanskelig å sette fingeren på en bestemt faktor, og det selv om du hadde fortalt oss enda mye mer om tiden du har brukt, dietten du har fulgt og intensiteten du har trent med. Min anbefaling - broscience - er at du kjører fullkroppsprogram 2 til 3 ganger i uken og er relativt beskjeden med belastningene inntil du har funnet en kroppsvekt du kan leve med over noen måneder.

Skader er en større fiende enn overflødig fett.

Begge kan bekjempes - men ha mest respekt for den største fienden.

Gi gass!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe å bidra med til spørsmålet ditt må jeg nesten spørre mer generelt: hvorfor er det vanlig å miste styrke når man går ned i vekt? Hvis man klarer å gå ned i vekt uten å miste muskelmasse vil man vel ikke gå ned i styrke? Eller? I dette tilfellet er det vel tap av muskelmasse som er grunnen til tap av styrke også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man klarer å gå ned i vekt uten å miste muskelmasse vil man vel ikke gå ned i styrke?

Går en mye ned og i tillegg gjør det fort - så er det nesten umulig å ikke tape muskelmasse.

PSMF er foreløpig det beste svaret på hvordan det bør gjøres, vil jeg mene. Ellers er ikke forholdet mellom muskelmasse og styrkemobilisering bestemt av en enkel matematisk formel. I så fall var alt mas om formtopping og oppkjøringsprogammer bare tull og tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe å bidra med til spørsmålet ditt må jeg nesten spørre mer generelt: hvorfor er det vanlig å miste styrke når man går ned i vekt? Hvis man klarer å gå ned i vekt uten å miste muskelmasse vil man vel ikke gå ned i styrke? Eller? I dette tilfellet er det vel tap av muskelmasse som er grunnen til tap av styrke også?

Fett rundt ledd og muskler vil hjelpe litt det også, spesielt på de tunge baseløftene. Styrkeløftere kaller det gjerne for flesketrykk (eller Pinglo kaller det ihvertfall det) :)

Men mesteparten er nok tap av muskelmasse og mindre glykogenlagre i musklene så det blir mindre trykk. Generelt mindre energi på trening gjør at man ikke klarer å opprettholde samme treningsvolum heller og dermed ikke vil klare å opprettholde styrken på en langvarig diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett rundt ledd og muskler vil hjelpe litt det også, spesielt på de tunge baseløftene. Styrkeløftere kaller det gjerne for flesketrykk (eller Pinglo kaller det ihvertfall det) :)

Dette flesketrykket gjelder mest for buken går jeg ut i fra? Det er der jeg tenker trykk under baseløft i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil PSMF være bedre enn en mer moderat diett med tanke på tap av muskelmasse?

Svaret på dette finnes allerede i flere tråder om PSMF på forumet, så jeg skal ikke gå for mye inn på det her.

Kort fortalt; Om målet er å gå ned mest mulig vekt på kortest mulig tid og miste minst mulig muskelmasse i forsøket - så må kaloriforbruket være så lite som mulig uten at en reduserer den proteintilførsel som må til for å opprettholde muskelmassen. (Proteinsparende modifisert faste)

Har en bedre tid og/eller andre målsetninger så kan andre kostholdplaner virke vel så bra.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er å gå ned mest mulig vekt på kortest mulig tid og miste minst mulig muskelmasse i forsøket

Har en bedre tid og/eller andre målsetninger så kan andre kostholdplaner virke vel så bra.:)

Ja, enig på kortest mulig tid. Men om en vil miste minst mulig muskelmasse er det som regel bedre å bruke lengre tid. Se på loggene til Oaz og FrkHoel for eksempler på noen som har klart å opprettholde styrken på moderate dietter som har tatt dem mye lavere i fettprosent enn de fleste gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trådstarter har gått ned nesten 20kg så vil det vel være naturlig at man klarer å løfte litt mindre. Du har jo gått fra å løfte 160%x4 av kroppsvekt til 179%x4, så relativt til kroppsvekt har du jo blitt sterkere.

Henger meg også på det flere sier over her, det er sjelden lurt å ha mange heftige økter når man er i kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si - Gratulerer, bra jobba! (y) For å besvare spørsmålet ditt - Ja, det er normalt å miste noe "styrke" med en slik dramatisk vektnedgang, men styrke er et vagt begrep. Veldig mange lurer seg selv og blir lurt av andre til å tro at man blir så utrolig mye svakere av å gå ned i vekt. Her er man allerede på etterskudd mentalt sett. Tviler man på sin egen kapasitet vil prestasjon bli dårligere.

Etter min mening vil det å ligge i hypertrofi sonen med 10-12 rep. under en streng kcal. og karbohydrat begrenset periode være svært uhensiktsmessig. Her vil glykogenlagrene raskt bli en begrensende faktor og du vil tro at du taper mye styrke. 1RM vil derimot ikke bli nevneverdig dårligere, med mindre man aldri eller sjeldent trener innenfor den nevromuskulære sonen som er omkring 1-5 rep. Det som begrenser 1RM vil i hovedsak være red. mentalt fokus, mindre trykk intramuskulært (vann i muskelen), samt større utfordring å opprettholde buktrykket, aka. flesketrykket. Når det gjelder "polstring" rundt leddene som blir tidligere nevnt her, så vil ikke dette ha så mye å si på maxstyrke dersom teknikken er god og øvelsen kan utføres smertefritt. Smerteimpulser vil derimot sende hemmende signaler til sentralnervesystemet, som igjen vil redusere muskelens evne til å utvikle kraft, som en forsvarsmekanisme. Da må man gjøre justeringer, ettersom man vil få minimalt ut av den aktuelle øvelsen, og man vil selvsagt forebygge belastningsskader. Løsningen?

Mindre volum, flere sett. Unngå at lave glykogenlagre som følge av den begrensede tilgangen til karbohydrater blir en begrensende faktor. Løft tungt med perfekt form. Gi kroppen en grunn til å beholde muskelmassen, tenk evolusjonsmessig. Hold på baseløftene - e.g. 4 rep. knebøy anses som mer "truende" for organismen enn 10 rep. kneextensions. Tror du kroppen ser på det som hensiktsmessig å gi slipp på muskelmasse når den til stadighet utsettes for et slikt "truende" stimuli? Nei. Fett derimot er i dette tilfellet dødvekt. En annen fordel med å trene tungt på diett er at man i hovedsak stimulerer nervesystemet fremfor å forårsake mikrorupturer i muskelfibrene, noe som slik jeg ser det er uhensiktsmessig når man har begrensede ressurser til å reparere denne "skaden" mellom hver treningsøkt. Dette begrenser sannsynligheten for å miste ytterligere muskelmasse dersom man ønsker å nå en svært lav fett prosent. Avslutningsvis er det viktig å være klar over at nervesystemet bruker lang tid på å hente seg inn, så man kan ikke kjøre full sprut hele tiden. Planlagte deload perioder er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...