Gå til innhold

kosthold og kviser


treningsglad

Anbefalte innlegg

Jeg har selv fått litt kviseproblem i det siste. Egentlig begynte det med utslett og eksem. Dette gikk også til mer kviser i ansiktet. Jeg kom frem til at eksemen begynte i perioden jeg byttet hudkrem, så jeg byttet det for en uke siden, og eksemen er nå borte. Men det er ikke kvisene! Det ironiske er at dette var i perioden jeg ble mer opptatt av kosthold. Så nei, det er ikke mye usunnt snop som har gitt meg kviser. Jeg spiser mye mer grønt, lite pasta o.l, moderat med melkeprodukter, den største forskjellen er kjøtt og fiskeprodukter.

Det er ikke snakk om noe veldige mengder, men synes det er ubehagelig, og litt rart at det kommer nå. Har aldri hatt mye kviser da jeg var yngre (er 19 nå).

Noen som har noen tips og råd?

Det forstår jeg er veldig frustrerende! Har du begynt på/byttet p-piller i denne perioden? Har du begynt med mye kunstige tilsetninger? Dette kan for noen gi urenheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hatt noe særlig problem med kviser og uren hud, men jeg tar Clerasil hver morgen. Føler meg mye renere når jeg bruker det. Og jeg merker at om jeg spiser mye pizza og usunn mat, begynner det å komme litt. Men går fort over når jeg spiser riktig igjen. Så jeg tror absolutt det har noe med kosthold å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått litt kviseproblem i det siste. Egentlig begynte det med utslett og eksem. Dette gikk også til mer kviser i ansiktet. Jeg kom frem til at eksemen begynte i perioden jeg byttet hudkrem, så jeg byttet det for en uke siden, og eksemen er nå borte. Men det er ikke kvisene! Det ironiske er at dette var i perioden jeg ble mer opptatt av kosthold. Så nei, det er ikke mye usunnt snop som har gitt meg kviser. Jeg spiser mye mer grønt, lite pasta o.l, moderat med melkeprodukter, den største forskjellen er kjøtt og fiskeprodukter.

Det er ikke snakk om noe veldige mengder, men synes det er ubehagelig, og litt rart at det kommer nå. Har aldri hatt mye kviser da jeg var yngre (er 19 nå).

Noen som har noen tips og råd?

Jeg aner ikke hvorfor de kommer nå - det kan være så mye. Det kan være stress. Mest sannsynlig ikke dårlig kosthold :p. Jeg vet faktisk ikke hva som kan være årsaken, men hvis du har råd til det så skader ikke en time hos hudpleier med dyprens og skikkelig behandling. Har du fortsatt penger igjen ville jeg kjøpt ansiktskrem og renseprodukter som de anbefaler. Min venninne er hudpleier og sier at selv om man får mye bra i butikken så er det ikke alltid bra nok, det er ikke noe hun sier for å tjene penger, for jeg merker faktisk stor forskjell :). Babor er et merke jeg elsker! Det er fantastisk for min hud. Dyrt? Mhm. Men verd det (du får babymyk hud:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg er veldig frustrerende! Har du begynt på/byttet p-piller i denne perioden? Har du begynt med mye kunstige tilsetninger? Dette kan for noen gi urenheter :)

Har ikke byttet noe som helst :S

Jeg aner ikke hvorfor de kommer nå - det kan være så mye. Det kan være stress. Mest sannsynlig ikke dårlig kosthold :p. Jeg vet faktisk ikke hva som kan være årsaken, men hvis du har råd til det så skader ikke en time hos hudpleier med dyprens og skikkelig behandling. Har du fortsatt penger igjen ville jeg kjøpt ansiktskrem og renseprodukter som de anbefaler. Min venninne er hudpleier og sier at selv om man får mye bra i butikken så er det ikke alltid bra nok, det er ikke noe hun sier for å tjene penger, for jeg merker faktisk stor forskjell :). Babor er et merke jeg elsker! Det er fantastisk for min hud. Dyrt? Mhm. Men verd det (du får babymyk hud:D)

Takk for svar! JA, har tenkt til å dra til en hudlege, orker ikke å se ut som en paprikapizza heller:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stakk til en hudpleier, la meg ned, og det første hun sa var "du har kanskje en eller annen form for allergi, det sitter rundt kjevebeina. Det er typisk for allergier som ikke slår ut andre steder, de slår ut rundt kjevebeinene. Hormoner slår ut rundt munnen, vanlig fet hud mest i t-sonen." Jeg spurte hva som var mest vanlig, hun sa melk.

Jeg kuttet melk - og etter ca. 10 dager kunne jeg slutte å gå med skjerfet tullet opp til rundt kjevebeina hele tiden. I tillegg ble jeg plutselig "bedre" i magen - uten at jeg var dårlig fra før. Jeg eksperimenterer fortsatt, spiser gulost og bruker laktosefri melk og smør, det går finfint. Glemte meg her om dagen og spiste en yt dog - da tok det relativt nøyaktig 24 timer før det slo ut rundt kjevebeina. Ufattelig irriterende å ikke kunne spise proteiner i form av cottage cheese og yt, men ellers veldig lett å forholde seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stakk til en hudpleier, la meg ned, og det første hun sa var "du har kanskje en eller annen form for allergi, det sitter rundt kjevebeina. Det er typisk for allergier som ikke slår ut andre steder, de slår ut rundt kjevebeinene. Hormoner slår ut rundt munnen, vanlig fet hud mest i t-sonen." Jeg spurte hva som var mest vanlig, hun sa melk.

Jeg kuttet melk - og etter ca. 10 dager kunne jeg slutte å gå med skjerfet tullet opp til rundt kjevebeina hele tiden. I tillegg ble jeg plutselig "bedre" i magen - uten at jeg var dårlig fra før. Jeg eksperimenterer fortsatt, spiser gulost og bruker laktosefri melk og smør, det går finfint. Glemte meg her om dagen og spiste en yt dog - da tok det relativt nøyaktig 24 timer før det slo ut rundt kjevebeina. Ufattelig irriterende å ikke kunne spise proteiner i form av cottage cheese og yt, men ellers veldig lett å forholde seg til!

hmmm, det var egentlig veldig interesnt! fordi jeg har også fått kviser i kjeveområdet, og det er i perioden jeg har spist enormt mye CC. Har alltid drukket en del melk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmmm, det var egentlig veldig interesnt! fordi jeg har også fått kviser i kjeveområdet, og det er i perioden jeg har spist enormt mye CC. Har alltid drukket en del melk da...

Hos meg setter det seg både på og under kjevebeina, altså ned mot halsen. De kommer ikke "ut av huden", de bare lagrer seg som vonde klumper under, og de blir selvfølgelig sykt irriterte og vonde når jeg prøver å klemme. Veldig delikat, hva? He-he. Uansett - nå er de borte! Ingen melk - ingen klumper! Plutselig gått fra 14-åringshud til 28-åringshud. (Ikke at jeg vet om det er noe å trakte etter ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, det var egentlig veldig interesnt! fordi jeg har også fått kviser i kjeveområdet, og det er i perioden jeg har spist enormt mye CC. Har alltid drukket en del melk da...

Kanskje det er derfor jeg plutselig har fått massive attack av kviser? Jeg har spist mye kesam de siste ukene. Nå er det 5 dager siden sist (jeg fikk såå vondt i magen) og huden begynner å bli fin.

:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her var det mange gode tips ang kviser! Veldig kjekt å kunne dele erfaringer. Mange mener at kostholdet ikke spiller noen rolle for kviser, men jeg merker selv at det påvirker. Ser at noen av dere mener at man kan få mer kviser av melkeprodukter. Er det noen som har mer erfaring med dette? Tenkte jeg skulle prøve å kutte melkeprodukter en periode, men vet ikke om det kan fungere å holde seg til kun laktosefrie produkter, eller om man bør kutte helt?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring, har jeg opplevd dette:

- Jeg får mer urenheter om jeg venter med å dusje etter trening. De siste månedene har jeg dusjet rett etter treningen, og har nesten ingen urenheter for tiden.

- Jeg får fler urenheter ved høyt inntak av melkeprodukter, som for det meste vil si yoghurt. Vet ikke om det er noen fasit, men det har i alle fall vært slik. Kan godt være en tilfeldighet :)

- Jeg har en uvane med å ta meg i ansiktet hele tiden (JA, jeg vet, utrolig rart). Det gir meg fler urenheter, naturlig vis. Så fort jeg klarer å la vær å skulle absolutt lene meg på kinnet mens jeg sitter, så går det bort.

Jeg har jo inntrykket av at det også går mye i genene. Har moren eller faren din hatt mye problemer med huden, er det nok stor sannsynlighet for at det samme vil skje med deg. Men det kan jo være acne som går igjen i arv. Jeg har heller ikke særlig stor tro på noe annet enn legemidler. Dvs at jeg ikke tror at produkter fra parfymerier fungerer. Alle disse merkene vet du... Det er i alle fall min teori rundt dette :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips ang kviser! Veldig kjekt å kunne dele erfaringer. Mange mener at kostholdet ikke spiller noen rolle for kviser, men jeg merker selv at det påvirker. Ser at noen av dere mener at man kan få mer kviser av melkeprodukter. Er det noen som har mer erfaring med dette? Tenkte jeg skulle prøve å kutte melkeprodukter en periode, men vet ikke om det kan fungere å holde seg til kun laktosefrie produkter, eller om man bør kutte helt?

:)

Det "holder" med laktosefri for min del, men det kommer vel ann på om man tåler melkeprotein eller ei. Test ut laktosefritt i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske tilbakemeldinger! Det setter jeg pris på :-) tenker jeg prøver laktosefritt først, så får jeg heller se om jeg må kutte melk helt ;) er veldig greit å få proteiner/kalsium gjennom melkeprodukter, men får kompensere for dette med andre matvarer en periode. Blir spennende å se om det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

tihi, det er derfor jeg liker å være halvt asiater! Lol vi slipper slikt stress ;D

Renser huden morgen og kveld og ferdig med det. Slet en stund med hudormer, men etter at jeg begynte å rense huden med ACO sine produkter, forsvant de også :) anbefales! (finner dem på apoteket)

har fått kviser de få gangene jeg ikke har fjernet sminken etter byn o.l. men det er jo min egen feil og bare normalt. Mat har ingen påvirkning på huden min. (selv om min asiatiske mor påstår at den eneste grunnen til at vi har god hud er fordi vi drikker mye hjemmelaget soyamelk, hun er litt overtroisk av seg, men kanskje det er noe i det :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...