Gå til innhold

kosthold og kviser


treningsglad

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte bare å slenge ut dette spm. da jeg har uren hud og leser mye rundt dette. Visse eksperter hevder at det ikke er noen sammenheng, mens andre eksperter mener at svaret ligger i kostholdet. De store synderne er etter hva jeg forstår melk og meieriprodukter og sukker. Har dere noen meninger eller erfaringer selv vedr. kviser og kosthold? Setter stor pris på tanker og innspill, for her er det mange kunnskapsrike mennesker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme reaksjon her. Jeg kan trykke i meg så mye mat, snop og potetgull jeg klarer, men sjokolade og gluten får meg til å se ut som han i clerasil reklamen som gikk på tv når jeg var ung. Og det er uavhengig av treningsmønster, for det skjer enten jeg trener mye og regelmessig, eller ingenting. Og alle kvisene blir borte igjen på 2-3dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel veldig individuelt. Noen reagerer på kosthold, andre reagerer på hormoner (f.eks p-piller) osv. Personlig får jeg massive kviseutbrudd hvis jeg spiser dårlig (=godteri, sjokolade o.l), er ute på reise og får "annerledes" mat (!), av stress, feil type sminke/i perioder av sminke generellt o.l. MEN når det er nevnt så er det også kanskje litt greit å si at jeg stort sett aldri er fri for kviser, jeg ser riktignok ikke ut som da jeg var 15-16 år, men hos meg er det mer et problem i retning av at jeg faktisk må bruke antibiotika for å være helt fri (og det vil jeg jo ikke putte i meg konstant, både fordi kroppen har ikke godt av å leve på antibiotika og fordi den typen en får skal ikke brukes da og da, en får tynn hud og tåler mindre osv). Så, noen ganger kan det kan være ytre årsaker, som kosthold, mens for andre er det en større årsak til hvorfor de sliter med den type problem.

Og alder, ikke minst. Er en 13-17 år er det jo mer normalt med kviser og uren hud enn når man har passert 25 (dog; jeg vet om mange som alltid har et problem, selv om de er godt voksne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har antageligvis lest alt jeg kommer over om det du nevner, og når alt kommer til alt er det gluten og meieriprodukter som er de to største synderene. Gluten takles dårlig av oss nordboere, mens meieriprodukter takler vi bra i norden (bortsett fra finnene). Prøv eliminasjonsmetoden der du kutter ut gluten i 2 uker. Bedres symptomene, vet du hva du reagerer på. Deretter kutter du ut meierprodukter, og ser om symptomene bedres.

Når dette er sagt er stress og emosjoner/følelser _STERKT_ knyttet til hudproblemer, både akne vulgaris og eksem. http://grossbart.com/ anbefales, gratis nettbok der du får en utrolig god innsikt i alt. Det virker muligens litt "overhyped" og utrolig, men prøv å gjør øvelsene. De fleste menneskene i dagens samfunn er faktisk ikke klar over hvor stor stresspåvirkining både de eksterne og interne miljøene påvirker oss, både psykisk og fysisk. Så har vi også http://www.clear-for-life.com/community/index.php?/forum/3-clear-for-life-forums/ og www.lovevitamin.com (eliminerer hudproblemer med hjelp av kosthold, primært steinalderdiett) som er gode sider. Videre anbefales Børge Fagerli's H&F concept (søk og du finner) samtidig med biorytme dietten (fett og protein tidlig på dagen, karbohydrater og protein sent på dagen).

Det er komplekst, som alt i verden, og du må finne ut hva som passer best for deg selv. Det er med feiling vi lærer, og det er det som gjør oss sterkere!

Jeg har aldri selv slitt med noe spesielt uren hud selv, men jeg liker å hjelpe andre å forstå hvilke samfunnsproblerm og moderne sykdommer vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for kjempebra innspill! Det setter jeg enormt pris på :D

Ideellt sett, burde man kutte melk/meieriprod., sukker og gluten helt da (hvis det gir utslag i huden)?

Ikke ta alt samtidig, ta en og en ting for å se hvordan du reagerer - gjerne start med gluten eller sukker (personlig faller gluten fint bort av seg selv når jeg kutter ut sukker/karbohydrater) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg stooor forskjell etter at jeg kuttet brød og liknende fra det daglige kostholdet. Jeg tror effekten av omega-6 i kornvarer har vel så mye å bety, som karbohydrater generelt :) begrens evt også inntak av melk. Men kutter du brød, pasta, minimalt med ris/potet og selvsagt alt av godsaker/sukker, OG øker inntaket av fisk og omega-3 (nesten så mye som mulig), tror jeg du vil se dramatisk forskjell:thumbsup: det gjør i allefall jeg, til tross for at jeg både har sluttet på p-pillen og tidligere hatt en antibiotikakur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg stooor forskjell etter at jeg kuttet brød og liknende fra det daglige kostholdet. Jeg tror effekten av omega-6 i kornvarer har vel så mye å bety, som karbohydrater generelt :) begrens evt også inntak av melk. Men kutter du brød, pasta, minimalt med ris/potet og selvsagt alt av godsaker/sukker, OG øker inntaket av fisk og omega-3 (nesten så mye som mulig), tror jeg du vil se dramatisk forskjell:thumbsup: det gjør i allefall jeg, til tross for at jeg både har sluttet på p-pillen og tidligere hatt en antibiotikakur.

Tusen tusen takk for svar! Det er supermotiverende :D Men, spiser du pasta, ris og godteri i helgene, eller holder du deg helt unna? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært særlig glad i pasta; check. Alltid foretrekt salat/grønt framfor ris; check. Fryyyktelig glad i hvetebakst/kaker; pleier å unne meg en bolle/kakebit på "spisedag". Noe godteri, da stort sett i form av diverse sjokolade, på "spisedag" :)

Eneste jeg såvidt spiser i ny og ne i ukedagene er liten porsjon havregrøt i blandt, samt kanskje 1-2 Fiberrik, en gang eller to i uken, men begrenser også her mest mulig. Baker ellers mandelbrød til hverdags, som supplement til kjøtt/salater.

Ang p-piller og antibiotika, tenker jeg at, ja det funker ofte. Men burde det være nødvendig? Synes det er mer interessant å finne årsaken til at problemet oppsto, tenker også at det er et typisk "vestlig problem", og at det er et problem som som de fleste andre, oppstår fra innsiden, ergo mest sannsynlig pga maten:) har også begynt å ta sink-/magnesiumtilskudd for å se om det ytterligere demper og fremmer heling. Synes det er veldig interessant at jeg sluttet på p-pillen uten å få noen negativ effekt, da jeg primært har tatt den for å holde huden i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta alt samtidig, ta en og en ting for å se hvordan du reagerer - gjerne start med gluten eller sukker (personlig faller gluten fint bort av seg selv når jeg kutter ut sukker/karbohydrater) :)

Da gjenstår bare viljestyrken.. hehe.. ;) Ps; det virker som du har litt erfaring, hva tenker du om diane p-piller og roaccutan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært særlig glad i pasta; check. Alltid foretrekt salat/grønt framfor ris; check. Fryyyktelig glad i hvetebakst/kaker; pleier å unne meg en bolle/kakebit på "spisedag". Noe godteri, da stort sett i form av diverse sjokolade, på "spisedag" :)

Eneste jeg såvidt spiser i ny og ne i ukedagene er liten porsjon havregrøt i blandt, samt kanskje 1-2 Fiberrik, en gang eller to i uken, men begrenser også her mest mulig. Baker ellers mandelbrød til hverdags, som supplement til kjøtt/salater.

Ang p-piller og antibiotika, tenker jeg at, ja det funker ofte. Men burde det være nødvendig? Synes det er mer interessant å finne årsaken til at problemet oppsto, tenker også at det er et typisk "vestlig problem", og at det er et problem som som de fleste andre, oppstår fra innsiden, ergo mest sannsynlig pga maten:) har også begynt å ta sink-/magnesiumtilskudd for å se om det ytterligere demper og fremmer heling. Synes det er veldig interessant at jeg sluttet på p-pillen uten å få noen negativ effekt, da jeg primært har tatt den for å holde huden i sjakk.

Utrolig interessant! Og jeg er helt enig, og derfor skeptisk til medisinering. Andre land har nesten ikke akne, mens vesten har utrolig mye hudproblematikk. Takk for at du utdyper kostholdet også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang p-piller og antibiotika, tenker jeg at, ja det funker ofte. Men burde det være nødvendig? Synes det er mer interessant å finne årsaken til at problemet oppsto, tenker også at det er et typisk "vestlig problem", og at det er et problem som som de fleste andre, oppstår fra innsiden, ergo mest sannsynlig pga maten:) har også begynt å ta sink-/magnesiumtilskudd for å se om det ytterligere demper og fremmer heling. Synes det er veldig interessant at jeg sluttet på p-pillen uten å få noen negativ effekt, da jeg primært har tatt den for å holde huden i sjakk.

Personlig prøvde jeg alt mulig før jeg brukte antibiotika. Jeg kuttet ut x antall ting fra kostholdet, deriblant krydder, legen mente nemlig at det kunne være sterkt krydder som var årsaken. Jeg følgte alt til punkt og prikke - uten resultat. Jeg har gått til hudpleier og prøvd alt fra milde ting til de litt sterkere hvor huden blir etset bort med syre. Resultat? Jeg så latterlig idiot ut i prosessen hvor huden ble bra igjen, kvisene var borte ca 1 uke og BAM der var det tilbake. Og mange tusen kroner fattigere. Så gikk turen til legen igjen. Prøvde først ting som du skulle smøre på huden. Endte kun opp med store bivirkninger - noe som forteller litt, av noe jeg smurte i ansiktet fikk jeg eh..kremt..veldig vondt i magen av (for å si det på en fin måte). Da kan man jo lure på hva man smurte ansiktet med? Til slutt var alternativet antibiotika eller diane p-piller. Jeg gikk for antibiotika. Det hjalp! Selvfølgelig, jeg har fortsatt perioder med kviser, men det er til å leve med.

Så hvis alternativet er nettopp å dra det så langt, at en velger å benytte seg av antibiotika eller diane p-piller så ser jeg ikke noe galt i det, men det bør også være siste utvei. For det er ikke bare bare å putte i seg antibiotika, kroppen har ikke godt av for mye. Det samme gjelder p-pillene..nå skal vel disse være litt "mildere" enn vanlige p-piller? Men generellt skal man jo være litt forsiktig med p-piller.

En bør jo se ting litt i et større bilde: kommer kvisene av et dårlig kosthold og/eller bare det faktum at en er midt i "kvise-perioden" som ung? Eller er det faktisk et hudproblem? Jeg som sliter med atopisk eksem og hudproblemer generellt viste seg jo at hos meg var det ikke "trøblete hud pga alder og kosthold"..at det problemet kan bli forsterket av dårlig kosthold er nok helt korrekt, det merker jeg jo også nå. Spiser jeg sjokolade tar det 1 dag før det vises i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår bare viljestyrken.. hehe.. ;) Ps; det virker som du har litt erfaring, hva tenker du om diane p-piller og roaccutan?

Som sagt, er alt annet prøvd og en ønsker å se om det faktisk vil hjelpe med disse tingene du nevner så ser jeg ingenting galt i det, men da bør alt annet være prøvd (og ikke bare prøvd i ei uke..). Jeg er veldig skeptisk til p-piller, uansett merke, men vi reagerer forskjellig alle sammen. Personlig tåler jeg ikke det - endte opp med en veldig tung depresjon som tok meg 2 år og "fikse". Det er skummelt det!

Så hadde noen spurt meg om de skulle velge mellom p-piller og antibiotika ville jeg definitivt rådet dem til å prøve antibiotika først. Men jeg kan ikke presisere det nok: det bør virkelig være siste utvei og velger medikamentell behandling for denne type ting.

Jeg har ei bekjent som sliter med kviser på et mye større nivå enn meg. Nå husker jeg ikke navnet på hva slags medikament en kan få ved dette problemet. Men greia med denne her er at en må ta graviditetstest før en starter på den og jevnlig under bruk - blir en gravid MÅ en ta abort pga medikamentet vil skade fosteret. Det er ...skremmendes. Jeg vet ikke om jeg hadde turd å brukt noe slikt. Bivirkningene er også veldig skumle, det var snakk om fare for depresjon o.l.

Skummelt. Så en bør virkelig prøve absolutt alt før en går så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, er alt annet prøvd og en ønsker å se om det faktisk vil hjelpe med disse tingene du nevner så ser jeg ingenting galt i det, men da bør alt annet være prøvd (og ikke bare prøvd i ei uke..). Jeg er veldig skeptisk til p-piller, uansett merke, men vi reagerer forskjellig alle sammen. Personlig tåler jeg ikke det - endte opp med en veldig tung depresjon som tok meg 2 år og "fikse". Det er skummelt det!

Så hadde noen spurt meg om de skulle velge mellom p-piller og antibiotika ville jeg definitivt rådet dem til å prøve antibiotika først. Men jeg kan ikke presisere det nok: det bør virkelig være siste utvei og velger medikamentell behandling for denne type ting.

Jeg har ei bekjent som sliter med kviser på et mye større nivå enn meg. Nå husker jeg ikke navnet på hva slags medikament en kan få ved dette problemet. Men greia med denne her er at en må ta graviditetstest før en starter på den og jevnlig under bruk - blir en gravid MÅ en ta abort pga medikamentet vil skade fosteret. Det er ...skremmendes. Jeg vet ikke om jeg hadde turd å brukt noe slikt. Bivirkningene er også veldig skumle, det var snakk om fare for depresjon o.l.

Skummelt. Så en bør virkelig prøve absolutt alt før en går så langt..

Takk for fyldig og innholdsrikt svar! Det setter jeg veldig pris på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått litt kviseproblem i det siste. Egentlig begynte det med utslett og eksem. Dette gikk også til mer kviser i ansiktet. Jeg kom frem til at eksemen begynte i perioden jeg byttet hudkrem, så jeg byttet det for en uke siden, og eksemen er nå borte. Men det er ikke kvisene! Det ironiske er at dette var i perioden jeg ble mer opptatt av kosthold. Så nei, det er ikke mye usunnt snop som har gitt meg kviser. Jeg spiser mye mer grønt, lite pasta o.l, moderat med melkeprodukter, den største forskjellen er kjøtt og fiskeprodukter.

Det er ikke snakk om noe veldige mengder, men synes det er ubehagelig, og litt rart at det kommer nå. Har aldri hatt mye kviser da jeg var yngre (er 19 nå).

Noen som har noen tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...