Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har begynt å trene en del markløft for første gang i mitt liv for ca 2 mnd siden. Og jeg føler jeg har så mye styrke å gå på. Men om jeg løfter mer enn 50kg + (evt etter en del repetisjoner) , så svikter grepet mitt. Klarer ikke å holde stanga, fingrene mine bare sklir ut. Og derfor klarer jeg ikke de siste repetisjone. Jeg tenkte hansker hjalp, men den gang ei.

Har noen tips til hvordan jeg styrker grepet mitt? Eller er det jeg som blir "lurt", og faktisk ikke ER sterk nok til å løfte mer enn 50kg?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12889-h%C3%A5ndgrepet-svikter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har begynt å trene en del markløft for første gang i mitt liv for ca 2 mnd siden. Og jeg føler jeg har så mye styrke å gå på. Men om jeg løfter mer enn 50kg + (evt etter en del repetisjoner) , så svikter grepet mitt. Klarer ikke å holde stanga, fingrene mine bare sklir ut. Og derfor klarer jeg ikke de siste repetisjone. Jeg tenkte hansker hjalp, men den gang ei.

Har noen tips til hvordan jeg styrker grepet mitt? Eller er det jeg som blir "lurt", og faktisk ikke ER sterk nok til å løfte mer enn 50kg?

Reimer, flytende magnesium.

eller du kan ha grepstrening med deadhold, farmers walk etc. :)

Edit: mixed grip kan du også prøve ut

Gjest Ukjent666
Hei,

Har du 2 forskjellige grep? Mange får bedre tak da..

Husker ikke ord for det. Men f.eks hender innover og 1 utover.. Husk å skifte, da du får trent/over/underarm forskjellig da:)

Magnesiumspulver (flytende magnesium som Zondre foreslår er sikkert enda bedre) funker som bare det for min del. Grepet blir fastere. Jeg syntes også jeg får bedre grep av å bruke alternert grep, dvs underhåndsgrep på den ene armen og overhånd på den andre.

Men man blir jo litt lurt og da, grepet er jo en del av kroppen det også, og skal man løfte tungt i markløft så må man ha sterkt grep =) men det får man jo av å trene.

Jeg har hørt at om man tar to forskjellige grep så trener man den ene armen mer enn den andre? Jeg er "likt fordelt" med styrke på begge armene mine. Aldri opplevd en forskjell der, i hvertfall ikke bevisst. Men jeg skal prøve i morra. Om det ikke gir effekt, skal jeg prøve magnesiumpulver. (regner med at det er tilsvarende pulver man bruker til klatring?) Og da skal jeg vel ikke bruke hansker?

EgF: Jeg føler jeg bare ikke har blitt bedre på markløft fordi hver gang jeg øker, svikter grepet.

Annonse

Jeg har hørt at om man tar to forskjellige grep så trener man den ene armen mer enn den andre? Jeg er "likt fordelt" med styrke på begge armene mine. Aldri opplevd en forskjell der, i hvertfall ikke bevisst. Men jeg skal prøve i morra. Om det ikke gir effekt, skal jeg prøve magnesiumpulver. (regner med at det er tilsvarende pulver man bruker til klatring?) Og da skal jeg vel ikke bruke hansker?

EgF: Jeg føler jeg bare ikke har blitt bedre på markløft fordi hver gang jeg øker, svikter grepet.

De fleste treningsentrene tillater ikke magnesiumpulver pga alt griset.

Bytt om på hvilken arm du har omvent grep på, så får du treng begge like mye.

og nei, ikke noe hansker når du bruker magnesium :)

Gjest Ukjent666

Underhånd/overhånd gjør at du får bedre grep, har ingenting med generelt styrke å gjøre. Men du trener under/overarm annerledes da.. Derfor må du f.eks på 4 sett ha 2 like grep x2:)

Det er det samme som til klatring ja. Og ja, den ene armen vil få litt forskjellig belastning enn den andre, så selv liker jeg ihvertfall å bytte på hvilken arm jeg holder underhåndsgrep med og hvilken jeg har overhåndsgrep med.

Hei hå :) Jeg pleier å kjøre 4x8 med omvendt grep og det er helt perfekt for jeg bytter grep hver gang og får to runder på hvert grep.:)

Når det gjelder grepsstyrke, så blir du sterkere av å øve deg. Du bør tenke på hvor du legger stanga i hånda, og klipe godt rundt den. Du kan jo selvsagt bruke reimer i de tyngste øvelsene, også kan du trene grepsstyrke i øvelser som en-arms roing, nedtrekk, chins/pullups o.l.

Annonse

Jeg slet også en del med grepet inntil jeg kjøpte meg et sett med grippere som har gjort at hendene mine nå er det sterkeste leddet. Det koster litt, men det er verdt det om man verdsetter en sterk klype. Markløft er mye morsommere når man ikke trenger å tenke på grepet.

En annen ting du kan gjøre er når du tar markløft, på siste repetisjon i hvert sett i toppen av markløften, hold på stanga så lenge du klarer uten at den glipper og senk den når du føler du ikke klarer mer.

Jeg ville prøvd å bruke minst mulig mixed-grep. Det gir en liten skjevhet i ryggen, noe som ikke er særlig bra i lengden. Om du skal bruke det, så vær påpasselig med å bytte på hvilken vei du holder, og la det være forbeholdt kun de løfta der det trengst. Bruk mest mulig overhåndsgrep så langt det lar seg gjøre.

Vil anbefale deg å trene opp grepet først som sist, hvis det er ditt svakeste ledd. Ulike metoder er å laste på litt ekstra kilo på stanga og løfte den ut fra stativet og bare holde så lenge du klarer. Når du f.eks. kommer over 30 sek, så kan du legge på mer vekter neste gang. Andre metoder som også trener grepet er å henge ned fra en pullups-stang eller trene med andre øvelser som krever grepsstyrke. Og som andre har nevnt, grip hardt rundt stanga/manualene whatever i andre øvelser.

Som Robert påpekte, så sørg for å brukte riktig grep. Her får du det illustrert:

Litt små-info på starten, grepet begynner ved 1 min og utover.

Å bruke kalk/flytende magnesium er også til hjelp. Eventuelt kan du prøve med litt papir mellom hånda di og stanga som en midlertidig løsning.

Jeg ville prøvd å bruke minst mulig mixed-grep. Det gir en liten skjevhet i ryggen, noe som ikke er særlig bra i lengden. Om du skal bruke det, så vær påpasselig med å bytte på hvilken vei du holder, og la det være forbeholdt kun de løfta der det trengst. Bruk mest mulig overhåndsgrep så langt det lar seg gjøre.

Tenker du på lats nå? Hvilken side er det som blir overutviklet?

Hmm, hva var det du sikta til?

Hvilken side av ryggen er det som blir overutviklet hvis venstre hånd er supinert?

Vi diskuterte dette i Lloyd sin logg, men kom ikke fram til noen fast "regel" på det.

For min del er det faktisk venstre latissimus dorsi som vises best (selv om jeg er sterkest i høyre arm). For de andre høyrehendte var det motsatt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...