Gå til innhold

Har jeg cøliaki?


noob

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste halve året blitt dårligere og dårligere i kroppen. I begynnelsen hadde jeg symptomer som oppblåsthet, forstoppelse og kvalme. Litt diare innimellom. Gikk til legen og tok blodprøve som viste positiv HLA DQ2 men ingen store utslag på anti-tTG. I forkant av denne prøven hadde jeg ikke spist noe særlig gluten på et år. Jeg hadde jo spist pizza ol. innimellom men ikke brød i det daglige. Jeg mistenker derfor at jeg ikke har spist nok gluten til at det har gitt utslag på prøven. Hadde også ultralyd av mage uten at de fant noe galt.

Etter at jeg hadde tatt prøven reiste jeg på ferie til Italia i 10 dager. Der ble det mye brød, pasta og pizza hver dag. Jeg ble skikkelig dårlig og prøvde derfor å leve glutenfritt noen dager. Det hjalp! Jeg har fått henvisning til gastroskopi/spesialister på mage/tarm etter å ha godsnakket med legen og spiser derfor en del gluten hver dag.Har nå spist mye gluten (minst 3 skiver) i ca 6 uker og merker at symptomene i kroppen har endret seg veldig. Jeg er ikke lengre så oppblåst og forstoppet som jeg tidligere var.

Nå har jeg gått over til å bli ekstremt trøtt og slapp. Totalt uten krefter og sover lett 12-14 timer.

Skjelver og svimler mye. Følelse av at jeg har influensa og er fortsatt ofte kvalm. Orker såvidt å løfte vannglasset fra bordet. Har også hatt uregelmessig mens.

Tror du at det er cøliaki jeg har? Siden det er ventetid til gastroskopi tar det sikkert 7-8 uker før jeg får time.

Er det noen farer forbundet med å fortsette å spise gluten når situasjonen er som den er? Var hos legen på ny, men han ville ikke ta nye blodprøver siden de første jeg tok var fine.

Noen som har hatt det slik? Evt kan skjønne hva dette er? Legen min skjønner ikke hva det er.

Har så lyst til å komme tilbake til normalen og spise sunt og trene igjen. ;)

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er legen som vet dette best. Dersom du blir såpass dårlig av kostholdet ditt at du knapt klarer å løfte et vannglass synes jeg du skulle gå tilbake til legen og drøfte dette igjen. Kanskje de også kan flytte fram timen din litt om de ser det haster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som om du sliter med noe av det samme som meg. Og jeg har ikke cøliaki - men kornallergi. Det vil si at jeg ikke tåler noen typer korn, ei heller de glutenfrie. Jeg fant ut av dette ved å ta utvidede blodprøver hos Balderklinikken samt prikktest og provokasjonsdiett.

Da jeg skulle prikkteste ble jeg anbefalt å spiste litt av de matvarene jeg skulle testes for 2-3 dager før testen - og jeg vil jo anta at det finnes noen slike anbefalinger med tanke på gastroskopi og cøliakitesting også. I første omgang bør du spørre legen din om dette, men jeg råder deg til å gi kroppen din og tarmsystemet en pause nå og heller spis litt glutenprodukter uken før du skal på gastroskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Eg har eit tips til deg - prøv bioresonans. Etter mange år med like symptomer som du nemnte, men ingen utslag på blodprøvane hos legen vart dette prøvd, og for eit resultat! Maskina oppdagar negative energibalansar i kroppen, og kan dermed registrere kva for matvarer kroppen har større vanskligheitar med å fordøye. Så eg fekk beskjed om å holde med unna gluten, rug, potet, laktose, sukker, og sitrusfrukter, då dette er matvarer kroppen min ikkje klarer å nytte seg av. Og for ei forandring! Kroppen min har endelig energi, eg sover betre om natta, har større konsentrasjon, betre humør og ein svært fornøyd og rolig mage.

Det kostar mellom 800-1000 kroner, men det er så verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du enten har eller har IKKE søliaci, det er ikke noe man kan utvikle. Noen går gjennom livet uten å vite at de har det, mens andre kan plutselig bli veldig syke enten tidlig eller sent i livet.

Utslaget på blodprøver sier ingen verdens ting om grad av Cøliaci. Men det er ikke sikkert at en blodprøve vil avsløre dette. Det vil derimot en gastroskopi gjøre, så vent tolmodig på den du :-). Du skal spise som vanlig før en slik undersøkelse for å få mest mulig riktig inntrykk av situasjonen.

Har to barn og en mor med cøliaki.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tester diverse matvarer på hva jeg blir dårlig av. Har funnet ut at egg og kyllingkjøttdeig samt vanlig kjøttdeig gir ekstra luft og dårlig mage. Spesielt vond lukt av prompene som følge av oppblåst mage er forferdelig. Mistenker kjøttdeigen for fettinnholdet, men kyllingkjøttdeigen har da ikke mye fett. Kan det være sammenheng med egg og kyllingkjøttdeigen?Gjelder forholdsvis også kyllingfileter. Egg og kylling/høner har jo selvfølgelig sammenheng, men er det andre som reagerer slikt på begge deler?

Andre typiske plager er diverse løker, paprika, bacon, og lyst brød med mye hvetemel.

Har forresten fått negativ på blodprøve mot cøliaki, men skal kanksje videre for gastroskopi. Uansett så har vel ikke kjøttet innhold av gluten eller egg, så da må det være at jeg evt tåler dette dårlig og i tillegg har en form for intoleranse for hvetemelet og evt gluten, men det er ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tester diverse matvarer på hva jeg blir dårlig av. Har funnet ut at egg og kyllingkjøttdeig samt vanlig kjøttdeig gir ekstra luft og dårlig mage. Spesielt vond lukt av prompene som følge av oppblåst mage er forferdelig. Mistenker kjøttdeigen for fettinnholdet, men kyllingkjøttdeigen har da ikke mye fett. Kan det være sammenheng med egg og kyllingkjøttdeigen?Gjelder forholdsvis også kyllingfileter. Egg og kylling/høner har jo selvfølgelig sammenheng, men er det andre som reagerer slikt på begge deler?

Andre typiske plager er diverse løker, paprika, bacon, og lyst brød med mye hvetemel.

Har forresten fått negativ på blodprøve mot cøliaki, men skal kanksje videre for gastroskopi. Uansett så har vel ikke kjøttet innhold av gluten eller egg, så da må det være at jeg evt tåler dette dårlig og i tillegg har en form for intoleranse for hvetemelet og evt gluten, men det er ikke sikkert.

Du kan lese gjennom denne artikkelen og se om det ikke kan klare opp i noe av det du lurer på:

Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Jeg syns ikke det virker plausibelt at fettet skal gi disse plagene, da fett ikke fermenteres i tarmen. Om det derimot er fett som har skylden, så skyldes det fettmalabsorbsjon, så da burde du få sjekket om dette er tilfelle.

Egg og de andre tingene du nevner inneholder en del svovelholdige aminosyrer og forbindelser som i stor grad bidrar til lukten på det som kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøven viste altså negativ for cøliaki. Men har lest at det ikke er alltid den slår ut på blodprøvene og man må derfor sjekke ved gastroskopi for å være sikker.

Men de som har cøliaki og altså fått tarmtottene sine ødelagt, skal det ikke slå negativt ut på diverse næringsopptak på blodprøvene?Vil ikke tarmtottene ha problemer med å få tak i næringsstoffene hvis de er ødelagte?

Jeg hadde helt normale verdier på det de sjekket. Tar uansett trankapsler og vitaminbjørner hver dag, men skulle tarmtottene være skadet skulle de vel ikke kunne tatt opp næringsstoffene uansett..

Bare tenker høyt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Du stiller deg en vanskelig spørsmål som jeg også stiller meg selv. Er jeg glutenintolerant? Nei sier legene etter blodprøver, gastroskopi og coloskopi. Men hvorfor opplever jeg alle disse symptomene i likhet med deg? Stort sett alltid dårlig i magen, oppblåst, kvalm, slapp, alltid sulten, svimmel, lavt blodsukker og en rekke psykiske symptomer som irritasjon, rastløshet og bråsinne.

De sier man kan være sensitiv ovenfor gluten uten at dette slår ut på legeprøvene, men det er jo så vanskelig å finne ut av selv. Ihvertfall når man kan være sensitiv for visse stoffer i ditt og datt men ikke ha en intoleranse.

Selv med bare en "sensitivitet" ovenfor noe så opplever jeg meget nedsatt allmenntilstand.

Jeg følger spent med på svarene du får inn her og har allerede notert meg Bioresonans, dette skal prøves ut!!!!

Ønsker deg lykke til og god bedring:)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar folkens! Jeg har nå tatt gastroskopi og sikkert 30 ulike blodprøver. Gastroskopi var negativ (jippi). Overlege på sykehuset snakket om at det kan være hveteintoleranse. De holder på å installere en ny maskin på sykehuset nå som jeg skal testes for det på etter nyttår.

Jeg har etter gastroskopien droppet alt av korn, og for en fantastisk hverdag jeg har fått! Jeg ble nesten frisk på dagen. Anbefaler virkelig alle som sliter med det samme å prøve å spise naturlig glutenfritt dersom de sliter med det samme som jeg gjorde. Jeg merker tydelig hvis jeg fusker på dietten. Spiste en godmorgen yoghurt og 3 små kjeks en dag, og det resulterte i at jeg ble helt utmattet på kvelden. Måtte legge meg halv 10 (er vanligvis ikke trøtt før kl. 1).Kjente det også godt i magen med store smerter.

Overlegen anbefalte med å prøve andre kornslag som rug og spelt. Det var ikke spesielt vellykket. Spiste 3 skiver rugbrød, og lå på sofaen og grein og vred meg i smerter resten av dagen.

Har forresten tatt av meg nesten 3 kilo på 3 uker med naturlig glutenfritt kosthold. Bonus!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...