Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden lagt merke til at jeg går litt som Donald Duck, altså mye svai i ryggen, rumpa ut og brystet frem. Mistenker at dette kan være årsaken til mine ryggsmerter, som kan komme i ny og ne.

Er det noen som har erfaring, eller tips og triks om hva jeg bør trene og tøye for å få vekk dette og få en mye bedre holdning generelt?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11330-lider-av-donald-duck-syndromet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du hvertfall har stramme hofteleddsbøyere, så de ville jeg hvertfall prioritert å tøye. Ellers er det alltid bra for holdningens del å trene øvre del av ryggen slik at du klarer å holde skuldrene bak. For mye fokus på fremsiden kan føre skuldrene fremover, noe du ikke ønsker. Tøying av brystet er også lurt.

I tillegg til tøyeøvelsene som er listet opp her, så er du også nødt til å bli mer bevisst på kroppsholdningen din. Du må begynne å være mer bevisst på å rette deg ut til enhver tid. Tenk f.eks. at du skal balansere en bok på hodet mens du går. Da vill du sannsynligvis automatisk få en mye rakere holdning.

Har også en mistanke om at gluteus også spiller en rolle i det bildet her.. Skal se om jeg klarer å finne noe info på det, eller om evt noen andre vet mer om det.

Hvis du sliter med lumbar lordosis

Ikke for å være vanskelig, men på norsk heter det lumbal lordose. Lumbal lordose er forsåvidt også en normaltilstand, det er først når den blir forøket eller er utrettet det er et problem. Du gjør deg selvfølgelig fortått ved å snakke engelsk, men noen må ta rollen som Ivar Aasen her!

Til OP: Som nevnt av gjengen over: tøy hofteleddsbøyerne (om de er korte), trent mage, gjerne i statiske øvelser, tren sete- og hamstingsmuskulaturen og pass på holdningen din i hverdagen. Ikke la deg stå å henge på svaien når du står i kø på kiwi for å kjøpe tunfisk og cottage cheese, øv deg gjerne inntil en vegg så du kjenner når du svaier og ikke.

Annonse

Må virkelig takke for tips her! Er allerede i gang med å tøye hofteleddsbøyerne, og vil legge til at øvre rygg er ganske bra, mtp holdning. Har skuldrene trukket bra bakover osv, men som nevnt, korsryggen sliter. Skal implementere øvelsene dere har snakket om, så får vi se hvordan det går!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...