Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De er ikke veldig mye over altså, men det er alltid en eller annen dimling som kommer bort og kommenterer det :p Blir litt usikker av det. :unsure:

Hvis han (de) virkelig har en stor trang til å uttrykke sin følte samfunnsansvar så bør du henvise de til nærmeste vektløfterstevne, da får de virkelig spredd sitt gode budskap.

Men det kommer jo også ann på hvor mye fremom tærne de er. Prøv å stå litt bredere og med føttene vinklet litt utover (samme vinkel som lårene peker) så vil det bli bedre - dersom det er noe du bør forandre på (som tidligere nevnt ikke trenger å stemme).

Fortsetter under...

Har postet denne linken flere ganger før, men gjør det igjen. Les og prøv de interaktive animasjonene (på side 2 og 3):

Deep Squatting page 1 - Athletic Design

[url=http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1_english.html]

• 4 uker senere...

1. Tøy glut. max/med/min og add. magnus.

2. Ha gjerne bred fot stilling fordi det åpner hofteleddet mer og du får bedre bevegelse utslag.

3. Utoverroter foten, det også åpner hofteleddet.

4. Kne over tå nr to.

5. Tøy soleus, da holder hæler seg lettere i golvet.

6. Still deg med rygg mot vegg og tren på å gå dypt ned med riktig teknikk slik. Rompe alltid under knehøyde.

7 . Når du er dypt nede, press imot knea (press litt ut) og ikke la knea under noen omstendighet gå fremover når du skal presse deg opp. Da mister du nemlig spenning i hamstringen noe som fører til større belastning på korsrygg og knær. Knip sammen skikkelig i rompe og øvre hamstringen, "dra" skuldre bakover på vei opp.

8. Tren opp vom (vastus oblique medialis)

Bruk oppvarming til movement prep øvelser som åpner hofte leddet og tøyer på add.magnus og gluteus musklene (ikke statisk uttøyning fordi det gir kraft nedsetning i opptil 6 timer ca). Dermed blir det lettere å sette seg dypt.

Bruk også knebøy (uten vekter) som en del av oppvarming hvor du har føttene smalt, middels bredt og veldig bredt, samt har noen rep med innoverroterte føtter, nøytrale og utoverroterte føtter på hver fotstilling. Det vil bedre bevegeligheten din før knebøy og du setter deg dypere uten problem.

Husk å knipe sammen rompa og spenne hamstring skikkelig slik at knær ikke går fremover.

Vanskelig å se fra siden om du hadde valgus kollaps men det virket slik. Du bør også ha med en øvelse på opplegget som trenere VOM (vastus oblique medialis) skikkelig

• 4 måneder senere...

Annonse

Det aller beste for å få best mulig ut av en teknikk er å spørre en personlig trener på gymmen, eller se om det er noen her på fitnessbloggen som bor/trener i nærheten.

Er mange som også fyller magen med luft for så å presse den ut, men fyll eller kroppen med luft og forbered deg på et hardt slag i magen, hold den tanken og kjør bøy, da vil luften i kroppen stabilisere mye bedre.

Er bare mye du kan få ut av å lete på internett, kontra SÅ!! mye du får ut av en time med en PT.

Var hos fysio på Nimo her om dagen, og hun sa jeg skulle gå ned i knebøy for å sjekke noe med føttene.

Jeg kan ikke knebøy (har bare gjort teknikktrening uten vekter foran speil og bruker tips fra videoklipp og info online), men føler at jeg begynner å få kontroll på teorien.

Det som kommer frem på nettet er at man skal presse knærne utover på vei ned (og holde presset). Det som da skjer for mitt vedkommende er at knærne vil få en annen vinkel enn føttene, noe fysioterapauten mente at fører til overbelastning på yttersiden av knærne.

Hun jobber for Nimi, og de er etter det jeg forstår rimelig oppegående på rehabilitering. Mitt spørsmål blir derfor:Må jeg passe på at vinkelen på foten og vinkelen på kneet er like?

Var hos fysio på Nimo her om dagen, og hun sa jeg skulle gå ned i knebøy for å sjekke noe med føttene.

Jeg kan ikke knebøy (har bare gjort teknikktrening uten vekter foran speil og bruker tips fra videoklipp og info online), men føler at jeg begynner å få kontroll på teorien.

Det som kommer frem på nettet er at man skal presse knærne utover på vei ned (og holde presset). Det som da skjer for mitt vedkommende er at knærne vil få en annen vinkel enn føttene, noe fysioterapauten mente at fører til overbelastning på yttersiden av knærne.

Hun jobber for Nimi, og de er etter det jeg forstår rimelig oppegående på rehabilitering. Mitt spørsmål blir derfor:Må jeg passe på at vinkelen på foten og vinkelen på kneet er like?

Foten skal peke utover i samme vinkel som låret ja. Når du står på huk skal en tenkt linje fra hofteleddet til kneet peke i akkurat samme rettning som samme tenkte linje fra helen til tuppen av foten.

Om foten og låret ikke peker samme vei sier det seg selv at kneet utsettes for unaturlig rotasjon. :)

Ok, men da må jeg passe på at vinkelen på foten tilsvarer den vinkelen jeg klarer å få kneet? Og ikke motsatt, at kneet skal tilpasses vinkelen til foten.

Det er ikke veldig enkelt å justere vinkelen nå foten når du er nederst i et knebøy, er det? :p Er litt vanskelig å forklare, så drar med et par random bilder fra internett:

1-s2.0-S0003999308002724-gr1.jpg

Her er alternativ B horribelt feil, og det jeg behøver vel ikke å forklare hvorfor? Lårene skal peke i samme rettning som føttene, ikke innover som i bilde B.

0_0_0_0_250_214_csupload_48756272.jpg?u=634812290250350468

Her er den bredere varianten, som ofte er enklere å utføre med korrekt ryggpositur og dybde, og aktiverer bakside lår og rumpe mer. Føttene peker mer utover, i samme vinken som lårene. Hadde føttene pekt rett frem eller knærne vært nærmere hverandre, som i forrige bilde med smalere stilling, hadde kneet blitt vridd.

Ja, tror jeg skjønner dette. Og muligens jeg formulerer spørsmålet mitt litt feil. Hvis jeg sier følgende:

Stå i den posisjonen du mener er riktig for deg (for eksempel posisjonen på bilde A du viste nederst), og på vei ned presser du knærna ut så mye du klarer. Vil du da ha riktig vinkel som på bilde B, eller vil vinkelen på knærne være annerledes enn på bildet?

Grunnen til mitt spørsmål er fordi på forum blir man fortalt at man skal presse knærna ut, men det blir "nesten" aldri nevnt at man da kan få for stor vinkel på knærne i forhold til føttenes vinkel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...