Gå til innhold

Smerter i setemuskulatur-ish


Inaktiv bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Okei. skjønte ikke hvor jeg skulle plassere det her, så tilslutt ble jeg lei og valgte off topic. Sorry :oops:

Q:

Jeg har lenge slitt med ryggen - den svikter helt ut av det blå, litt ovenfor korsryggen, og jeg klarer ikke å stå og segner som oftest i gulvet. Ikke kleint i det heletatt i folksomme områder. Har vært utallige ganger hos både lege, fysio og kiropraktor, men ingen har egentlig funnet ut hva som er galt. Det har stort sett endt med at alle har sagt forskjellige ting! Noe som ikke er frustrerende i det heletatt. Det jeg vet er at jeg har hatt en vridning i ryggraden, og at sist jeg var hos kiropraktor, 3 mnd-ish siden, så var bekkenet mitt 1 cm høyere på den ene siden.

Tilbake til problemet: Tidligere, når jeg var jevnlig hos kiropraktor, så hadde jeg ofte vondt i muskulaturen rett nedenfor ryggen, på en måte den øverste setemuskulaturen (gluteus medius-ish?). Smertene var enorme når det ble lagt press der, og til daglig var det en jevn, litt dump smerte. Nesten som å være skikkelig støl, men egentlig ikke. Kiropraktoren brukte å kjøre albuen råhardt i muskelen og presse der til jeg grein. Antar det var for å få opp blodsirkulasjonen i muskelen? Ikke skyt meg om jeg tar feil. Nå har jeg fått tilbake problemet, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få det bort. Buhu, det er så vondt :(

Er det noen der ute som har en litt mer permanent løsning å servere meg?

Jeg akter nemlig ikke å bruke en halv formue for at kiropraktoren skal få meg til å grine en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg leser riktig, så tror jeg at jeg har hatt/har samme problem som deg! Den følelsen av å være skikkelig støl i setemuskulaturen, men egentlig ikke samtidig. Aner ikke om det stemmer og om vi snakker om det samme, men iallefall så hjalp tøying utrolig mye for meg! Tøying av setemuskulatur hver eneste dag, og hadde plutselig mye mindre vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg leser riktig, så tror jeg at jeg har hatt/har samme problem som deg! Den følelsen av å være skikkelig støl i setemuskulaturen, men egentlig ikke samtidig. Aner ikke om det stemmer og om vi snakker om det samme, men iallefall så hjalp tøying utrolig mye for meg! Tøying av setemuskulatur hver eneste dag, og hadde plutselig mye mindre vondt :)

Godt å høre at jeg ikke er alene om sånne "rare" smerter. Høh, skulle prøve å forklare det for kiropraktoren - hjalp ikke særlig at han kommer fra australia og ikke er sååå god i norsk og jeg måtte snakke engelsk, liksom. "You know, it's like being sore, but then again not. U catch my drift?" nei.

Men uansett... Jeg prøver å tøye litt, men problemet er at jeg har hypermobile ledd, og har fått beskjed om å tøye minst mulig, da jeg har litt for høy bevegelighet i utgangspunktet. Så vet ikke hvor bra det er å drive å tøye setemuskulaturen hver dag, liksom :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene om sånne "rare" smerter. Høh, skulle prøve å forklare det for kiropraktoren - hjalp ikke særlig at han kommer fra australia og ikke er sååå god i norsk og jeg måtte snakke engelsk, liksom. "You know, it's like being sore, but then again not. U catch my drift?" nei.

Men uansett... Jeg prøver å tøye litt, men problemet er at jeg har hypermobile ledd, og har fått beskjed om å tøye minst mulig, da jeg har litt for høy bevegelighet i utgangspunktet. Så vet ikke hvor bra det er å drive å tøye setemuskulaturen hver dag, liksom :(

HAHA, huffda! Ser for meg at det var litt problematisk, ja..

Har du prøvd naprapat? Jeg går selv til naprapat med alle mine plager, og han er utrolig dyktig! Hvis du kan bli bedre i ryggen er det virkelig verdt et forsøk. Jeg selv anbefaler det på det varmeste iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA, huffda! Ser for meg at det var litt problematisk, ja..

Har du prøvd naprapat? Jeg går selv til naprapat med alle mine plager, og han er utrolig dyktig! Hvis du kan bli bedre i ryggen er det virkelig verdt et forsøk. Jeg selv anbefaler det på det varmeste iallefall :)

Nei, har kun vært til fysioterapeut og kiropraktor - må kanskje vurdere naprapat! :)Om jeg har råd. hoho

Takk for tipset! :)

Er det på halebeinet? På den muskelen som ligger akkurat mellom skinkene?

Nei, det er mer ut på sidene. Så i lende:

[ATTACH]50847[/ATTACH]

post-13026-14440878460674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat det samme!!! Og det er utrolig irriterende!! :mad:

Vært masse hos fysio og kiropraktor tidligere.. da fikk jeg beskjed om det var bekkenlåsninger som var problemet.. Prøver å være kjapt ute med å massere området med en gang vondten melder seg, dette pleier å hjelpe! Et tips er å stå med en tennisball inntil en vegg å bruke den til å massere/trykke inn på området som er ømt! Men ja, det gjør syyyyykt vondt å massere på de ømme stedene.. pleier ofte å bli helt susete i hodet etterpå! Kan innemellom kjenne det helt ned i føttene ved enkelte anledninger... Ikkje brrrra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme!!! Og det er utrolig irriterende!! :mad:

Vært masse hos fysio og kiropraktor tidligere.. da fikk jeg beskjed om det var bekkenlåsninger som var problemet.. Prøver å være kjapt ute med å massere området med en gang vondten melder seg, dette pleier å hjelpe! Et tips er å stå med en tennisball inntil en vegg å bruke den til å massere/trykke inn på området som er ømt! Men ja, det gjør syyyyykt vondt å massere på de ømme stedene.. pleier ofte å bli helt susete i hodet etterpå! Kan innemellom kjenne det helt ned i føttene ved enkelte anledninger... Ikkje brrrra!!!

Ja, det er sykt irriterende! Er så vondt!

Bekkenlåsning, faktisk - auch :( Ja, massasje er liksom den eneste veien å gå, men jeg har aldri klart å trykke hardt nok pga smertene. Men å bruke en tennisball var jo kjempelurt! :o Sikkert enklere å legge press på området når man ikke må trykke med henda - har en tendens til å feige ut :whistle: Susete i hodet, ja... ser den. Når legen trykket der første gangen så svikta det i knærne, liksom. Paaain...!

Spørs om jeg må kjøpe meg en tennisball, da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å rull på skumrulle/pvc rør evt rett og slett bare ei kjevle! Anbefaler de litt tykke i tre, ikke de nymotens kjevlene i plast som er supertynne, og ta deg en runde google runde etter "foam roller" og gluteus stretching. Jeg får veldig, veldig vondt i ryggen så fort jeg blir støl i rumpemusklene, og rulling hjelper! Tennisballen klarer jeg ikke å bruke der, men den bruker jeg i korsryggen, lent mot en vegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres definitivt ut som triggerpunkter i setemuskulaturen. Litt vanskelig å si nøyaktig hva eller hvor, men triggerpunkter i den store setemuskelen opp mot hoftekammen er veldig vanlig sammen med ryggsmerter. Løsningen på triggerpunktene er presentert ovenfor, en hard ball + trykk på det punktet det er vondest = WIN. Andre teknikker for å lette triggerpunkter kan være tøying eller nålebehandling (dry needling). Siden du er hypermobil i utgangspunktet ser jeg ikke noe poeng i å køle så fælt på med tøying.

Selv om triggerpunktsbehandling kan fjerne spenningen og smertene, er det likevel en grunn til at triggerpunktene oppstår. Typisk er det for eksempel muskelimbalanser (som gjør at en muskel må jobbe overtid eller forsøke å utfylle funksjoner en svak/lang/whatever muskel ikke klarer) eller smertebetinget muskelspenning. Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut for rygg/hofte/lår? Hvoran er holdningen din? Typisk svai i korsryggen? Hva har behandlingen bestått i hos fysio/kiro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres definitivt ut som triggerpunkter i setemuskulaturen. Litt vanskelig å si nøyaktig hva eller hvor, men triggerpunkter i den store setemuskelen opp mot hoftekammen er veldig vanlig sammen med ryggsmerter. Løsningen på triggerpunktene er presentert ovenfor, en hard ball + trykk på det punktet det er vondest = WIN. Andre teknikker for å lette triggerpunkter kan være tøying eller nålebehandling (dry needling). Siden du er hypermobil i utgangspunktet ser jeg ikke noe poeng i å køle så fælt på med tøying.

Selv om triggerpunktsbehandling kan fjerne spenningen og smertene, er det likevel en grunn til at triggerpunktene oppstår. Typisk er det for eksempel muskelimbalanser (som gjør at en muskel må jobbe overtid eller forsøke å utfylle funksjoner en svak/lang/whatever muskel ikke klarer) eller smertebetinget muskelspenning. Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut for rygg/hofte/lår? Hvoran er holdningen din? Typisk svai i korsryggen? Hva har behandlingen bestått i hos fysio/kiro?

Siden tøying ikke er særlig aktuelt og nålebehandling hørtes RÅskummelt ut - så tror jeg at jeg i første omgang prøver med tennisballtrikset! ;)

Så, om jeg ikke misforstår deg helt, så kan smertene skyldes smertene i ryggen? Fordi jeg går og er anspent? Eller?

Trener endel stabiliseringsøvelser i slynge i tillegg til den gode gamle planken, ellers tar jeg knebøy, bulgarske utfall m/vekt, utfall bak m/vekt, lårcurl og beinspark. Ikke alt på samme dag, men har et todelt treningsprogram - husker ikke akkurat hva som er på hvilken dag, sa gullfisken.

Holdningen min har tidligere vært helt forferdelig, av typen jeg så ut som en S. Men de siste 3 årene har den blitt bedre og bedre - og kiropraktoren min synes den så bra ut nå - men jeg er fortsatt litt svai i ryggen synes jeg selv.

Hos fysioterapeuten dreiv hun stort sett å tøyde på meg. Merket ikke noe framgang i det heletatt - og ble ikke anbefalt noen slags form for styrketrening... Hos kiropraktoren har det stort sett bestått i oppknekking og retting av vridningen i ryggraden, samt feilstillingen i bekkenet. Har også hatt litt trøbbel i nakke som han har knekt litt på. Drev også med "kickboxing" for skulderområdet, samt noen typer spark som skulle hjelpe i hoftepartiet. Ellers ble jeg anbefalt litt annerledes situps og planken i ulike variasjoner.

:)

Dere er så snille som vil hjelpe!:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden tøying ikke er særlig aktuelt og nålebehandling hørtes RÅskummelt ut - så tror jeg at jeg i første omgang prøver med tennisballtrikset! ;)

Så, om jeg ikke misforstår deg helt, så kan smertene skyldes smertene i ryggen? Fordi jeg går og er anspent? Eller?

Trener endel stabiliseringsøvelser i slynge i tillegg til den gode gamle planken, ellers tar jeg knebøy, bulgarske utfall m/vekt, utfall bak m/vekt, lårcurl og beinspark. Ikke alt på samme dag, men har et todelt treningsprogram - husker ikke akkurat hva som er på hvilken dag, sa gullfisken.

Holdningen min har tidligere vært helt forferdelig, av typen jeg så ut som en S. Men de siste 3 årene har den blitt bedre og bedre - og kiropraktoren min synes den så bra ut nå - men jeg er fortsatt litt svai i ryggen synes jeg selv.

Hos fysioterapeuten dreiv hun stort sett å tøyde på meg. Merket ikke noe framgang i det heletatt - og ble ikke anbefalt noen slags form for styrketrening... Hos kiropraktoren har det stort sett bestått i oppknekking og retting av vridningen i ryggraden, samt feilstillingen i bekkenet. Har også hatt litt trøbbel i nakke som han har knekt litt på. Drev også med "kickboxing" for skulderområdet, samt noen typer spark som skulle hjelpe i hoftepartiet. Ellers ble jeg anbefalt litt annerledes situps og planken i ulike variasjoner.

:)

Dere er så snille som vil hjelpe!:love:

Haha, nåler er langt ifra så skummelt som det høres ut som ;) Men prøv deg med ballen først, nåler er jo uansett ikke noe du får gjort på egenhånd..

Smertene i setet kan absolutt skyldes smertene i ryggen, men det er litt sånn høna og egget-prosjekt. Hos dere med veldig svai korsrygg vil ofte setemuskulaturen være for svak, og ikke tåle beløastninga den blir utsatt for. Da jobber den overtid med de få ressursene den har og det blir trøbbel i tårnet - typisk i form av triggerpunkter. Høres jo forsåvt ut som treninga di burde dekke setemuskulaturen greit.. Slynge- og plankeøvelser er også gode for disse ryggene, så lenge du gjør de akkurat så tunge at du klarer å holde en nøytral rygg gjennom øvelsen. Blir det for tungt så svaier du i korsryggen og da er vi like langt. Er det for lett er det selvfølgelig like håpløst.

Vet ikke om jeg synes oppfølginga di hos fysioen har vært helt innertier, å bare tøye på en i utgangspunktet hypermobil pasient er ikke god medisin i min bok. Selvfølgelig, som alltid, med forbehold om at jeg ikke har sett deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om dette var til hjelp, men blir så engasjert! Haha. Har litt lyst til å utdanne meg som naprapat eller lignende, jeg finner alt sånn her veldig interessant ;)

Go for it, det blir bare mer og mer spennende jo mer du lærer! Ikke minst er det en ekstremt givende jobb når folk blir kvitt smertene sine. Om du utdanner deg til naprapat, fysioterapeut eller hva du gjør trenger ikke å være så nøye, grunnutdanninga er uansett bare en basis, du lærer MASSE når du kommer igang å praktisere og kurse deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det høres ut som om vi har det samme, kan jeg iallefall fortelle hva naprapaten min sa til meg! :)

Jeg aktiverer "feil" rumpemuskler, altså når jeg tar knebøy og ellers i hverdagen så bruker jeg feil muskler i rumpa. Det er jo ganske stor belastning på rumpa (altså, man bruker rumpa ca. heele tiden når man er våken, så den blir jo "sliten" - i forhold til biceps som man ikke bruker konstant. Hvis man i tillegg kjører tung knebøy er det fort gjort å få vondt) - så rumpemusklene blir anspente. Det fører til den type vondt i rumpa som vi har, som igjen fører til vondt i korsrygg, skulder, nakke.. Han sa jeg måtte øve meg på å bruke de rette musklene - han hadde denne sammenligningen: det er som om jeg bruker bare lillefingeren når jeg egentlig burde bruke hele hånden.

Så jeg fikk øvelser for å bruke "rett" rumpemuskler. Det jeg begynte med var teknikktrening i knebøy, å ta knebøy med strikk rundt knærne. Ikke sleng på masse tunge vekter, men ta lett og fokuser på å aktivere rett del i rumpa. I tillegg gjør jeg en øvelse der jeg bruker en kabel (??) på treningssenteret. Jeg stiller meg mot maskinen, stapper foten nedi "håndtaket" og drar foten bakover, som om jeg sparker bakover. Da skal jeg kjenne at jeg bruker rett rumpemuskel. I tillegg kjenner jeg at jeg gjør det når jeg tar utfall - utfall tar faktisk bedre på rett rumpemuskel enn knebøy. Jeg har også fått beskjed om å tøye hofteleddsbøyerne. Det kan jeg gjøre så mye jeg vil, så ofte jeg vil - jo mer, jo bedre. Hvis jeg begynner å aktivere de rette rumpemusklene, så vil smertene forsvinne.

Aner ikke om dette var til hjelp, men blir så engasjert! Haha. Har litt lyst til å utdanne meg som naprapat eller lignende, jeg finner alt sånn her veldig interessant ;)

Skal absolutt prøve det! Om det ikke virker, så er det i allefall verdt forsøket. Trener såpass mange ganger i uken fra før, så om jeg legger inn litt annet så gjør det ingenting! Dessuten er jeg kjempemotivert til å få vekk smertene - så setter pris på alle tips og triks som folk har i lomma :D

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nåler er langt ifra så skummelt som det høres ut som ;) Men prøv deg med ballen først, nåler er jo uansett ikke noe du får gjort på egenhånd..

Smertene i setet kan absolutt skyldes smertene i ryggen, men det er litt sånn høna og egget-prosjekt. Hos dere med veldig svai korsrygg vil ofte setemuskulaturen være for svak, og ikke tåle beløastninga den blir utsatt for. Da jobber den overtid med de få ressursene den har og det blir trøbbel i tårnet - typisk i form av triggerpunkter. Høres jo forsåvt ut som treninga di burde dekke setemuskulaturen greit.. Slynge- og plankeøvelser er også gode for disse ryggene, så lenge du gjør de akkurat så tunge at du klarer å holde en nøytral rygg gjennom øvelsen. Blir det for tungt så svaier du i korsryggen og da er vi like langt. Er det for lett er det selvfølgelig like håpløst.

Vet ikke om jeg synes oppfølginga di hos fysioen har vært helt innertier, å bare tøye på en i utgangspunktet hypermobil pasient er ikke god medisin i min bok. Selvfølgelig, som alltid, med forbehold om at jeg ikke har sett deg.

Nja, nåler er liksom ikke min favorittgreie ^^

Ja, skjønner. Men jeg vet jo at jeg har hatt vridning i ryggraden og noe styr med virveltaggene (om du skjønner hva jeg sikter til), så jeg antar at det er ryggen som er roten til alt vondt :)

Passer veldig på å stabilisere ryggen godt og ikke få svai når jeg gjør planken og øvelsene i slynge! Smertene melder sin ankomst relativt fort om jeg begynner å få for mye svai, så er lett å kjenne :)

Nei, jeg snakket endel med legen min, og vi ble vel enige om å slutte med fysioen, og prøve kiropraktor istedet, da han også mente at tøyinga ikke vart helt kurant for leddene mine. :)

Tusen takk for hjelpen! Greit å vite litt hva det kan være som feiler, og hva jeg kan gjøre for å forebygge. Studentbudsjettet mitt tillater liksom ikke farting til kiropraktoren i hytt og pine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...