Gå til innhold

Forskjellig farge på eggeplommer


Andy

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at eggeplommen i first price eggene har en mye lysere gulfarge enn eggeplommen i andre egg jeg har vært borti. Har forstått at dette har noe med fôret til høna å gjøre, men vet ikke noe særlig mer enn det.

Hva har dette å si for næringsinnhold og kvaliteten på egget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at det skal være mer omega 3 når plommen er mørkere.. :thumbsup:

Dette er ikke sant. Fargen er avhengig av fôret som høna får og fremkommer kun fordi fargen overføres derfra. Uten påvirkningen fra fôret ville eggeplommen ha vært nesten hvit (http://www.astaomega.no/?id=15).

Når vi likesågodt er inne på saken, er det noe forskjell - med tanke på næring - på frittgående høners egg mot "normale".

Næringsmessig er det særdeles få eller ingen forskjeller. Dette med egg fra frittgående høner er mer en slags dyrevernsordning, slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fleste av oss får alt for mye omega-6-fettsyrer i forhold til omega-3. Det skyldes blant annet et stort inntak av planteoljer, kornmat og frø som er rike på omega-6-fettsyrer, samt egg fra burhøns som bare har fått kraftfôr og ikke sett dagslys. Slike egg kan inneholde opp til tjue ganger mer omega-6- enn omega-3-fettsyrer."...

"Egg fra frittgående høner som er ute og spiser en del gras, urter, insekter og makk, inneholder mer omega-3-fettsyrer enn egg fra burhøns. Derfor har økologiske egg en bedre fettsyresammensetning enn de konvensjonelle."

http://www.matoghelse.no/mat/2004/04/01/egg-er-sunt.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"De fleste av oss får alt for mye omega-6-fettsyrer i forhold til omega-3. Det skyldes blant annet et stort inntak av planteoljer, kornmat og frø som er rike på omega-6-fettsyrer, samt egg fra burhøns som bare har fått kraftfôr og ikke sett dagslys. Slike egg kan inneholde opp til tjue ganger mer omega-6- enn omega-3-fettsyrer."...

"Egg fra frittgående høner som er ute og spiser en del gras, urter, insekter og makk, inneholder mer omega-3-fettsyrer enn egg fra burhøns. Derfor har økologiske egg en bedre fettsyresammensetning enn de konvensjonelle."

http://www.matoghelse.no/mat/2004/04/01/egg-er-sunt.aspx

I stand corrected, tilsynelatende. Men denne artikkelen trekkes faktisk parallellen frittgående = økologisk, og det er ikke det samme. Det sår litt tvil om resten av påstandene, som ikke er dokumentert, og artikkelen er heller ikke underskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Animalske produkter fra husdyr som beiter eller går fritt, har også et høyere innhold av omega-3-fettsyrer, særlig de langkjedede variantene, eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA) (18). Det er funnet spesielt høyt innhold av 18 : 3 linolénsyre i kyr som beiter i forhold til kyr som får korn (19). Simopolous viser at amerikansk produsert melk og ost fra kyr som får kraftfôr overhodet ikke inneholder EPA eller DHA. Det gjør derimot gresk feta og myzithra som er produsert fra husdyr som beiter. Han viser også at innholdet av omega-3 i egg fra amerikanske supermarkeder er 1/10 av det i egg fra greske høns som har gått fritt utendørs (18)."

"Ulike forsøk med høns viser høyere eggleggingskapasitet hos økologiske dyr, samt høyere vekt på både egg og plommer. I tillegg hadde de økologiske eggene bedre lagringskapasitet og beholdt god kvalitet over lengre tidsrom (11)."

"Årsaken er at korn/kraftfôr utgjør en lavere andel av fôret og at det dessuten er lovfestet at storfe skal beite ute minst to måneder i året. Imidlertid vil man forvente større forskjell på innholdet av omega-3-fettsyrene i hønsekjøtt og egg, i og med at høns i Norge, som i andre land i EU og i USA, stort sett er alet opp på kraftfôr og ikke er frittgående utendørs."

Sakset litt fra en artikkel i Tidsskrift for den norske legeforening. Anbefalingen er tydeligvis at egg bør komme fra greske høns som lever utendørs :)

Hva gjelder frittgående vs økologisk så har nok Kjetil helt rett i at dette absolutt ikke er det samme. Økologiske høns har også krav til at fôr skal være økologisk. Det virker som bruken av kraftfôr er det som har størst negativ innvirkning på næringsinnholdet i egg.

Ble reneste "Landbrukshalvtimen" dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Mr. M. Her har jeg nok vært litt for rask på avtrekkeren.

Rent praktisk stiller jeg meg riktignok litt tvilende til implikasjonene av dette. Det er vanskelig å vite om man kan stole på påstandene til de forskjellige produsentene, og i mange tilfeller finner man ikke ut hvor høna kommer fra, hvordan den er behandlet og hvordan den har spist i det hele tatt.

For alt vi vet kan eggene i butikkens dyreste eggkartong være lagt av bikkja til Asle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Mr. M. Her har jeg nok vært litt for rask på avtrekkeren.

Rent praktisk stiller jeg meg riktignok litt tvilende til implikasjonene av dette. Det er vanskelig å vite om man kan stole på påstandene til de forskjellige produsentene, og i mange tilfeller finner man ikke ut hvor høna kommer fra, hvordan den er behandlet og hvordan den har spist i det hele tatt.

For alt vi vet kan eggene i butikkens dyreste eggkartong være lagt av bikkja til Asle.

Tror du ikke Asle hadde sett sitt snitt til å utnytte den sensasjonen det hadde vært om bikkja hans hadde lagt egg?

Jeg tror vi hadde fått lese en artikkel om det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Mr. M. Her har jeg nok vært litt for rask på avtrekkeren.

Rent praktisk stiller jeg meg riktignok litt tvilende til implikasjonene av dette. Det er vanskelig å vite om man kan stole på påstandene til de forskjellige produsentene, og i mange tilfeller finner man ikke ut hvor høna kommer fra, hvordan den er behandlet og hvordan den har spist i det hele tatt.

For alt vi vet kan eggene i butikkens dyreste eggkartong være lagt av bikkja til Asle.

Økologiske egg skal være merket av Debio (en grønn Ø), og er de det, så vet man hvordan høna har spist og blitt behandlet, siden det er krav for å få merket. Frittgående høns går ofte innendørs og spiser det samme som burhøns, men det er betydelig bedre dyrevelferd!

/end dyreverns-rant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Mr. M. Her har jeg nok vært litt for rask på avtrekkeren.

Rent praktisk stiller jeg meg riktignok litt tvilende til implikasjonene av dette. Det er vanskelig å vite om man kan stole på påstandene til de forskjellige produsentene, og i mange tilfeller finner man ikke ut hvor høna kommer fra, hvordan den er behandlet og hvordan den har spist i det hele tatt.

For alt vi vet kan eggene i butikkens dyreste eggkartong være lagt av bikkja til Asle.

Helt enig i at det er et sammensurium av diverse typer egg med tiltalende navn som Solegg, Polaregg og diverse, uten at det sier noe om hvordan høna har spist og ellers hatt det. I Norge tror jeg du må du se etter "Debio" om du er interessert i godkjent økologisk. Personlig er jeg ikke så opptatt av innholdet av omega-3. Det er viktigere at høna har det bra på jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg har forstått betyr Debio-merket kun at foret har vært økologisk og at dyrene har kunnet bevege seg fritt - så ett Debio-egg kan fint komme fra en høne som ha spist økologisk mais og tasset rundt inne i et stort bur eller på et gulv i sin egen crapola.

Uten at jeg er helt sikker, så tror jeg det er at krav om at høna kan gå ut i friskluft når den måtte ønske. Om den foretrekker egen crapola så er det isåfall et selvstendig hønsevalg :D Men ja, hver mann sin høne, så vet man hva man får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...