Gå til innhold

Mister Motivasjon


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg må ærlig inrømme å si det at 2.6g Protein per kg for meg blir alt for mye. jeg klarer ikke å spise så mye. Men har lest litt på andre tråder å de bruker også protein pulver. så jeg skal gå i innkjøp at dette neste uke å se om jeg får i meg litt mer da..

350g protein virker utrolig mye per dag uansett om jeg er en stor mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig inrømme å si det at 2.6g Protein per kg for meg blir alt for mye. jeg klarer ikke å spise så mye. Men har lest litt på andre tråder å de bruker også protein pulver. så jeg skal gå i innkjøp at dette neste uke å se om jeg får i meg litt mer da..

350g protein virker utrolig mye per dag uansett om jeg er en stor mann

Jeg har sagt dette før rundt omkring, og jeg sier det igjen:

Når folk snakker om 2-2,5g protein pr kg kroppsvekt, så snakker de om fettfri masse, eller for å gjøre det enklere for hvermannsen, målvekt. Så om målet ditt er 80 kg, så burde du satse på 160-200g proteiner hver dag ;)

*edit* Eller, det er mulig de ikke snakker om det, men det er ihvertfall det som er korrekt.

For å ta et ekstremt eksempel: om man veier 500 kg og finner ut at man skal gå ned i vekt, så er det jo hinsides å stappe i seg 1kg protein daglig ;) Jeg setter det på spissen her, men du skjønner vel hvor jeg vil hen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig inrømme å si det at 2.6g Protein per kg for meg blir alt for mye. jeg klarer ikke å spise så mye. Men har lest litt på andre tråder å de bruker også protein pulver. så jeg skal gå i innkjøp at dette neste uke å se om jeg får i meg litt mer da..

350g protein virker utrolig mye per dag uansett om jeg er en stor mann

Trenger ikke det. 1,5g er mer enn nok. Opp mot 2 om målet er vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehehe, de lærde strides :)

Det er mye forvirring rundt akkurat dette :(

Dette er siste nytt om forskning på protein - Fitnessbloggen

Proteininntak ved diett: Økt for økt termisk effekt og metthetsfølelse (bullshit for min del da karbs og fett metter veldig mye mer), øk fra 1,5 til 2-2,5g kroppsvekt, jo lavere fettprosent jo høyere inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg rundt 800g rent kjøtt/fisk hver dag, som f.eks mørbradbiff, svinekjøtt, kyllingfilet, laks osv osv. + så mye grøntfor du klarer (unngå mais, gulrøtter og avocado om du klarer) Bare der er du oppe i ca 160g protein og hvis du supplerer med en boks cc/mager kesam, så er du langt på vei! Men pulver er en godsend da ;)

Sånn forøvrig..... Lag deg en logg mann ;) Tror den hadde blitt populær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på "forumoversikt", deretter "loggbok". Helt nederst på den siden finner du en knapp som heter "opprett ny tråd", så er det bare å hive seg rundt :)

For å få flere besøk anbefaler jeg deg å gå på http://forum.fitnessbloggen.no/account/personal-details etter at du har laga den loggen og scrolle ned til det feltet der det står "loggbok:". Der limer du inn adressen til loggboken din. På den måten kan alle klikke seg rett inn på din logg via avataren din :)

*edit*: Og ja, jeg tror den blir populær med tanke på hvor mye trafikk denne tråden har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 150kg. å skal ned 50.. Jeg har gått opp 10kg siden januar når jeg har spist sånn som jeg gjør nå. Jeg går turer hverdag. å prøver å få så mye styrke trening som mulig i løpet av uken. Nå blir det 2-3 ganger om dagen med lett styrke.

Om du har gått opp av å spise sånn som du spiser nå tyder det på

  • Du spiser mer enn du forbrenner
  • Du spiser feile makroer og/eller til feile tider

Det er den kalde, harde sannheten.Og når det du gjør nu åpenbart ikke fungerer så er det på tide å endre det man holder på med. Gjør du deg selv en tjeneste så glemmer du alt som heter PSMF og ekstremdietter som lover raskt vekttap. Det du trenger er å etablere sunne, gode vaner først som sist. Les denne bloggen, den er virkelig en sann inspirasjon:

BIG MAN going DOWN | Veien fra 185 kg til tosifret – og kunsten å holde seg der

Du er ganske tung, det kan man heller ikke stikke under en stol og det må du nesten erkjenne og kjenne dine begrensninger. Å gå er bra for deg, og prøv å innlemme mer "skjult" aktivitet i hverdagen din ved å gå av bussen to stopp tidligere, parkere bilen lengst mulig unna inngangen, ta trappen, gå bakker etc etc. Ett annet tips er å skaffe seg en billig trimsykkel og parkere den foran tv. Blir mye lettere å trø da. Men som nevnt før så burde du altså gå ned noen kg før du hiver deg ut på de mest harde aktivitetene. Styrketrening er også bra for deg, men ikke hver dag.

Litt utregning

Etter diverse anbefalinger:

2g protein og blir da 300 gram. Tilsvarer 1200 kcal

1 g fett pr kroppsvekt er 150 gram fett. Det tilsvarer 1350 kalorier.

Da sitter du igjen med 0 kalorier på en 2500kaloridiett. Noe må kuttes

Etter diverse anbefalinger:

Kutter du ned til 1,5g protein blir det 225 gram, eller 900 kalorier

Kutter du ned til 100 gram fett blir det 900 kalorier

Du sitter da igjen med 700 kalorier på en 2500kaloridiett. Dette tilsvarer 175 gram karbohydrater, eller gir rom for å øke litt på proteinene og fettet om man ikke føler seg vel på 175 gram karbo.

Du kan ikke bevege deg like luftig og lett som en på 60 kg, og det sier seg selv at vekten din gir visse begrensninger i din bevegelse. Det vil derfor være gunstig å kutte litt på karbohydratene og la dem i stor grad komme fra grønnsaker, frukt og bær. Litt karbo kan du spise dog, man trenger ikke å bli helt nazi - men det er mest gunstig at du snur opp ned på kostholdet ditt og spiser havregrøten til kvelds og de mest fettrike måltidene til frokost.

Du må få ett bevisst forhold til hva du putter i munnen. Flytende kalorier er også kalorier (er f.eks to-tre hundre kalorier i en kaffe mocca mot 5 kalorier i vanlig, svart kaffe), nøtter er sunt for deg, men husk at 100 gram nøtter er veldig lett å spise og det er som regel 600-700 kalorier i de 100 grammene, den biten med twist er ganske mange kalorier og 7 kopper grønn te med sukker i hver dag blir kalorier det også. Det er disse små tingene som ofte velter resultatene til folk - denne manglende bevisste holdningen til det som kommer i munnen, sammen med å overvurdere sitt eget energiforbruk og underestimere sitt eget energiinntak.

Er det smart for en som har problemer med kosthold og livsstil generelt å gå på disse spesialdiettene??

Jeg må si jeg blir litt fortvila over å lese om overvektige som ønsker råd og får tips om PSFM og PF og gud vet hva disse bokstavdiettene heter. Det gjelder også enkelte anbefalinger om enkelte treningsopplegg.

Her handler det om å gjøre en varig endring og man må tenke på hva man kan gjøre i dag, evntuellt i morgen og denne uke. Så kanskje neste uke. Ikke at JEG MÅ NED 50 kg asap....

just my 5 cent...

Jeg blir ikke fortvila - jeg blir regelrett søkkfortvile (og en aneeeelse forbanna) over denne helliggjøringen av PSMF og PF, for ingen av ulempene ved disse diettene og spisemønstrene kommer fram. Dessuten virker det som go-to løsningen på alt, hvilket det ikke er. Det finnes mange veier til ROM og fastedietter burde stille sist i dette veikartet. Mennesker med livsstilsproblemer, vektproblemer og helseproblemer har aller størst utbytte av å etablere sunne vaner ( ikke at PF er direkte usun, meeen..) og det er ved å lære seg å spise den maten som gir næringsrikt utbytte, å lære seg å lage denne maten og spise denne i gode, optimale rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...