Gå til innhold

bred rygg?


hardlifting

Anbefalte innlegg

har nå trent styrke i 1 år. muskelmassen begynner å bli noe, men det går sakte. jeg trener mark, bøy og benkpress 3 ganger i uka (mengde trening). men har byttet ut markløft med sumo markløft pga teknikk og kroppsfasong.

Jeg ønsker en bredere rygg, og brukte da mye pullups og mark til dette, men nå nå jeg bruker mer ben og rumpe under sumo markløft lurer jeg på hvilke øvelser jeg bør ha med på ryggdagen min for å få mer bredde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

  • 4 uker senere...

bruker disse øvelsene=) brenner i latsene! og er gode supplerings øvelser til chins og t bar row;) også lærer de deg å bruke latsene, rhomboids,teres musklene uten at biceps tar for mye over. Anbefaler også pullovers, kjør disse før andre ryggøvelser. Da får du belastet latsen litt før de andre øvelsene uten at biceps er koblet med som synergist.(cred til dorain yates ) ;) 10-15 reps på pullovers funker bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier så er er det såklart chins/nedtrekk og roing øvelser du burde gå for om målet er større lats. Et tips angående roing som kanskje kan komme til nytte er å ta ett ganske smalt grep og ro mot hoftene/nedre mage, mens du sørger for at albuene er inn mot kroppen. Om du bruker bredt grep i roing så vil du treffe baksideskuldre og øvrerygg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier så er er det såklart chins/nedtrekk og roing øvelser du burde gå for om målet er større lats. Et tips angående roing som kanskje kan komme til nytte er å ta ett ganske smalt grep og ro mot hoftene/nedre mage, mens du sørger for at albuene er inn mot kroppen. Om du bruker bredt grep i roing så vil du treffe baksideskuldre og øvrerygg mer.

Men vil ikke det å trene skuldre og øvre del, også være med på å skape en brede rygg? Jeg føler også chins gjør mer nytte for biceps enn rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft fra kloss og tung stangroing to the bone for schwær rygg.

kjører mye sumo mark pga et styrkeløfterprogram, så er på leit etter andre øvelser enn markløft. Syns det kan bli litt mye og litt lite variert å både kjøre sumo-mark og vanlig når jeg trener rygg.

Har også veldig lite tolmodighet så jo fortere en øvelse vil gi resultater jo bedre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører mye sumo mark pga et styrkeløfterprogram, så er på leit etter andre øvelser enn markløft. Syns det kan bli litt mye og litt lite variert å både kjøre sumo-mark og vanlig når jeg trener rygg.

Har også veldig lite tolmodighet så jo fortere en øvelse vil gi resultater jo bedre :p

FInnes ikke en mirakeløvelse hvis det er det du er ute etter. Men hvis du kjører mye sumomark burde vel ryggen din få kjørt seg MYE? FOkuser på å trekke skuldrene bakoverpå toppen og bruk hele ryggen i løftene så skal det neste holde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FInnes ikke en mirakeløvelse hvis det er det du er ute etter. Men hvis du kjører mye sumomark burde vel ryggen din få kjørt seg MYE? FOkuser på å trekke skuldrene bakoverpå toppen og bruk hele ryggen i løftene så skal det neste holde det.

ok, føler nesten sumo-mark 3 ganger i uken er lite for rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke det å trene skuldre og øvre del, også være med på å skape en brede rygg? Jeg føler også chins gjør mer nytte for biceps enn rygg.

Du burde å trene øvrerygg, men mer med tanke på skadeforbygging. Grei regel er minimum 1 rep med trekk pr rep med press. ( mark og dens varianter regnes ikke med her )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...