Gå til innhold

Høy puls ved jogging


Siri88

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en ting på hjernen som jeg tenker mange folk her inne vet endel om.

Tingen er at hver gang jeg starter med å jogge så skyter pulsen min i været. Når jeg skal varme opp til intervaller på mølla går jeg alltid i 10 min, da jobber jeg meg opp til 70 %. Hvis jeg jogger rolig, i nesten samme tempo som jeg går i, er jeg plutselig på 80 % etter 5 minutter. Hva er greia? Jeg vil si jeg er ganske normal når det kommer til kropp, er 1.69 og veier 73 kilo, men prøver å gå ned noen kilo.

Jeg løper som regel 4x4 intervaller. I intervallene ligger jeg som regel på rundt 90-95 % på første og andre drag og enda høyere på de to siste. Er det dumt å alltid komme opp i makspuls? Selv på 3. intervall, eller er ikke det noe stress?

Jeg har ingen langkjøringer i uka, da jeg går på RYP-programmet som sier at jeg skal løpe 2 ganger i uka med 4x4. Er også sykkelinstruktør, så blir som regel 3 kondisjonsøkter i uka.

Prøver så godt jeg kan å roe ned kroppen med pusteteknikker, men så langt funker det ikke sånn veldig bra.

Noen som har tips? Bør jeg bruke mer tid på langkjøring for at kroppen skal venne seg til å ligge med lav puls, eller hvordan i huleste skal jeg få pulsen ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du målt maxpuls eller jobber du etter sannsynlig maxpuls regnet ut etter alder osv,,for dette kan være veldig missvisende.

foreslår at du tar en maxpulstest på mølla og en på sykkel,,da du antagelig ligger noe under i sykkel. det er vanlig for noen og fyke fort opp i puls i begynnelsen men at dette regulerer seg bedre når man er god og varm.aldri dumt å trene litt langkjøring, da dette er sundt for hjertet b.l.a og jo bedre form og kondisjon du får jo fortere synker pulsen etter intervallene. Om du eller når du jobber opp mot din maxpuls er dette bare bra for fomen din og ikke unormalt å komme opp imot under intervallene. Jeg er ingen ekspert men har litt erfaring ;) lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over må du jo vite din makspuls.

Du klarer ikke å jogge lenge på 95% av makspuls for å si det sånn.

At du kommer høyt opp i puls på intervallene gjør ingenting. Det er jo det som er meningen.

Du er sykkelinstruktør? Hva vil det si? Spinning? Isåfall burde du sette deg inn i pulstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg vet makspulsen min, har sikkert tatt test på det 2 ganger. Dette bare når jeg løper, pleier ikke sykle så mye med pulsklokke, da det ikke er det som står helt i fokus når jeg er instruktør. Har faktisk kommet opp i nesten samme puls som når jeg har løpt, men dette har nok også med at man får et kick når man sitter foran.

Ergo klarer jeg å ligge en stund i 95 %, til og med i makspuls (rundt 1-2 min). Jeg har lest mye om pulstrening, intensitet osv, men når pulsen min skyter opp i været etter bare 5 min rolig og lett jogg, er det jo vanskelig å ligge på rundt 70 % hvis man skal løpe i 40 minutter. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar!

Jeg vet makspulsen min, har sikkert tatt test på det 2 ganger. Dette bare når jeg løper, pleier ikke sykle så mye med pulsklokke, da det ikke er det som står helt i fokus når jeg er instruktør. Har faktisk kommet opp i nesten samme puls som når jeg har løpt, men dette har nok også med at man får et kick når man sitter foran.

Ergo klarer jeg å ligge en stund i 95 %, til og med i makspuls (rundt 1-2 min). Jeg har lest mye om pulstrening, intensitet osv, men når pulsen min skyter opp i været etter bare 5 min rolig og lett jogg, er det jo vanskelig å ligge på rundt 70 % hvis man skal løpe i 40 minutter. :p

Hvis du kan ligge 1-2 min på det du mener er maxpuls så er nok din maxpuls faktisk høyere enn du tror. Maxpuls er så høyt at det er ikke mulig for kroppen å opprettholde belastningen over noe særlig tid. Det at du går fort opp i puls er ikke nødvendigvis noe særlig problem. Hvis du kjører 4x4 intervaller med 90-95% og pulsen faller raskt etter intervallene er det jo greit. Å løpe i 40min med 70% i puls er jo normalt hvis du trener for litt lengre løp f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan ligge 1-2 min på det du mener er maxpuls så er nok din maxpuls faktisk høyere enn du tror. Maxpuls er så høyt at det er ikke mulig for kroppen å opprettholde belastningen over noe særlig tid. Det at du går fort opp i puls er ikke nødvendigvis noe særlig problem. Hvis du kjører 4x4 intervaller med 90-95% og pulsen faller raskt etter intervallene er det jo greit. Å løpe i 40min med 70% i puls er jo normalt hvis du trener for litt lengre løp f.eks

Det er feil. I sone 5, 95-100 %, kan man ligge i alt fra 30 sekunder til 5 minutter. Tro meg, når pulsen min stopper på 198 og den ligger der i 1,5 minutt vil jeg nå si at det er makspuls. :p

Jaja, jeg får bare prøve med fram med jogging! Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man kan ligge i sone 5 over litt tid, feks 5 min eller et intervall. Poenget mitt er at det er stor forskjell å ligge på 95% og på 100%. Hvis du kan ligge på 100% i 1,5 min så er det bra. Ikke mange som klarer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å komme høyt i puls under starten av oppvarmingen dersom du starter litt hardere enn kroppen klarer å henge med på. Da vil den kompansere med høyere puls, for deretter å stabilisere seg igjen.

Jeg tror nok du kunne ha godt av noen rolige økter på en time eller to med jogging for å kunne bedre arbeidsøkonomien ytterligere. Bedre arbeidsøkonomi = lavere puls i samme fart (enkelt sagt).

Dersom målet kun er å gå ned i vekt, så gjør det imidlertid ikke noe at pulsen er så høy som du beskriver. Det du eventuelt bør være ops på ved trening med så høy intensitet er å passe på restitusjon slik at du unngår overtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge inn noen langkjøringer da, det er bare sååå kjedelig :p Jeg pleier kun å løpe 2 intervaller pr uke, typ annenhver dag eller enda flere hviledager i mellom. Ligger på rundt 3 kardio økter i uka, så restitusjon regner jeg med at jeg får nok av. :)

Målet er jo å få bedre utholdenhet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"You have to slow down to run fast"

- Rich Roll, en av verdens beste ultraløpere

Hei!

Jeg har en ting på hjernen som jeg tenker mange folk her inne vet endel om.

Tingen er at hver gang jeg starter med å jogge så skyter pulsen min i været. Når jeg skal varme opp til intervaller på mølla går jeg alltid i 10 min, da jobber jeg meg opp til 70 %. Hvis jeg jogger rolig, i nesten samme tempo som jeg går i, er jeg plutselig på 80 % etter 5 minutter. Hva er greia? Jeg vil si jeg er ganske normal når det kommer til kropp, er 1.69 og veier 73 kilo, men prøver å gå ned noen kilo.

Jeg løper som regel 4x4 intervaller. I intervallene ligger jeg som regel på rundt 90-95 % på første og andre drag og enda høyere på de to siste. Er det dumt å alltid komme opp i makspuls? Selv på 3. intervall, eller er ikke det noe stress?

Jeg har ingen langkjøringer i uka, da jeg går på RYP-programmet som sier at jeg skal løpe 2 ganger i uka med 4x4. Er også sykkelinstruktør, så blir som regel 3 kondisjonsøkter i uka.

Prøver så godt jeg kan å roe ned kroppen med pusteteknikker, men så langt funker det ikke sånn veldig bra.

Noen som har tips? Bør jeg bruke mer tid på langkjøring for at kroppen skal venne seg til å ligge med lav puls, eller hvordan i huleste skal jeg få pulsen ned?

Problemet ditt, såvidt jeg kan se det, er at du kjører bare sone 4 trening, ingen sone 1/2.

Du har lært opp kroppen til at hver gang du løper, er det med høy intensitet. Om du begynner med flere rolige langkjør i sone 1/2 vil du merke at pulsen vil gå ned etter en måned eller to. Du vil da også kunne springe fortere på en lavere puls enn det du gjør nå.

Les litt mer om sonetrening, f.eks på Løplabbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du hvertfall godt trent! Eg klarte ikke å ligge lenge på makspuls, og har heller aldri sett noen gjøre det.

Hvordan har du testet makspulsen din?

Det er rimelig tungt å ligge i makspuls ja, blir til at jeg roper litt da når jeg presser meg ekstra! :p Litt pinlig, enda godt jeg har på musikk sånn at jeg ikke hører det selv... Hehe!

Jeg testa makspulsen med en PT. Kjørte vel 1 eller 2 drag hvor jeg kom meg opp på rundt 80 %, også på det siste draget bare kjørte vi på med hastighet og stigning (3-5 %) til pulsen stod stille i rundt 30 sek-1 minutt, eller da orka jeg ikke mer rett og slett. Da hadde pulsen stått på 199 den siste tida. Har heller aldri kommet meg over 199.

"You have to slow down to run fast"

- Rich Roll, en av verdens beste ultraløpere

Problemet ditt, såvidt jeg kan se det, er at du kjører bare sone 4 trening, ingen sone 1/2.

Du har lært opp kroppen til at hver gang du løper, er det med høy intensitet. Om du begynner med flere rolige langkjør i sone 1/2 vil du merke at pulsen vil gå ned etter en måned eller to. Du vil da også kunne springe fortere på en lavere puls enn det du gjør nå.

Les litt mer om sonetrening, f.eks på Løplabbet.

Når du tenker rolig langkjøring, tenker du da sonene til løplabbet? For der gikk de fra 0-4, altså ligge opp mot 80 % på rolig langkjøring?

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...