Gå til innhold

4x4 intervall


Anbefalte innlegg

Det skrives mange steder om at den beste kondisjonstreningen er å løpe 4x4 intervaller, både for å forbedre kondis og få fart på forbrenningen.

Altså, det er snakk om 4 min hvor du ligger på 80-90% av makspuls med 3 min mellom hvert drag hvor du ligger på 75% av makspuls.

Når jeg løper 4x4 så er jeg ferdig på 30 min, med oppvarming og nedtrapping. Og det jeg lurer på; er det virkelig nok med bare 30 min kondisjonstrening av denne typen?

(Jeg trener styrke 4 ganger i uken og har 2 kondisjonsøkter hvor jeg enten kjører 2 4x4 intervaller i uken, eller 1 4x4 og en spinningtime.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ti min oppvarming og nedtrapping? Intervallene tar jo 28 min, så du burde jo bruke 48 min... :) Viktig å varme opp og trappe ned skikkelig på de øktene når de er så intensive!

Men ja, jeg tror det skal holde i prinsippet. Jeg trener 4x4 og tabata-intervaller, og jeg merker at jeg jogger raskere når jeg er flink på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Second that, men altså det som er viktig er jo at en klarer å holde seg i aktivitet ikke bare på trening, en kan se store forskjeller ved foreksempel å bare droppe heisen eller andre lettvinte løsninger, prøver selv å gå endel i tilegg til treningen å føler det gir store utslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives mange steder om at den beste kondisjonstreningen er å løpe 4x4 intervaller, både for å forbedre kondis og få fart på forbrenningen.

Altså, det er snakk om 4 min hvor du ligger på 80-90% av makspuls med 3 min mellom hvert drag hvor du ligger på 75% av makspuls.

Når jeg løper 4x4 så er jeg ferdig på 30 min, med oppvarming og nedtrapping. Og det jeg lurer på; er det virkelig nok med bare 30 min kondisjonstrening av denne typen?

(Jeg trener styrke 4 ganger i uken og har 2 kondisjonsøkter hvor jeg enten kjører 2 4x4 intervaller i uken, eller 1 4x4 og en spinningtime.)

husk at det skal være i motbakke, ca 4-6 grader på tredemølle, hvis du får mye syre i beina må du trappe ned på farten, du skal klare 4 min uten melkesyre. du skal i de 3 minuttene ha en aktiv pause, altså fort gange vil være bra, jeg går på 6 i fart på tredemøllen. du kan ligge opp mot 95% på dragene, men pass på at du ikke kommer så høyt på første intervallen da vil du ikke klare å holde farten gjennom de neste intervallene uten å få for høy puls og dermed melkesyre, 2 slike økter i uker øker o2 opptaket ditt med 0.5% per økt. 4#4 er den beste kondisjonstreningen som er! du får mer igjen for dissse 30 min enn 2 timer med vanlig jogging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal være tilstrekkelig med kondisjon, hvis du kjører 4x4 2 ganger i uken. Men viktig å ta intervallene til neste nivå hver gang.. gå ende litt høyere på dragene. Å tillegg til a du løper i motbakke, jeg pleier å ligge på incline: 4 og på dragene lå jeg på(10.5-11.5) Det var siste jeg løp 4x4 intervaller. Startet vel på 10 når jeg først begynte. Å det skal sises at jeg holder incline 4 i aktiv hvile og på aktiv hvile ligger jeg fast på 9.3. Jeg er rimlig sliten når jeg er ferdig!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en supertilhenger av å kjøre kondisjonstrening før ei styrke økt, siden jeg personlig liker å ha mest energi for styrkeøvelsene. Etter styrketreningen er nok til å anbefale. ( Samt folk er ikke så begeistrert for at man svetterned treningsbenken :D )

Personlig liker jeg best å kjøre guerrilla kardio på ei tredemølle. Letter å presse hastigheten, samt man kan bare hoppe av til siden etter at de 20 sekundene er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager trådstarter, men spørsmålet du stiller er helt håpløst. Intervaller i 4 min en gang i uken gir deg bedre kondis, å gå gir deg bedre forbrenning. Hvor MYE bedre kondisjon vil du ha?

Adaptations to aerobic interval train... [scand J Med Sci Sports. 2011] - PubMed - NCBI

"En studie publisert Scand J Med Sci Sports i 2011 sammenlignet svært harde 4x4-minutters intervaller med harde 4x8 min og moderate 4x16, som ble utført to ganger per uke i tillegg til tre rolige økter. Resultatene viste at 4x8-minutters intervaller ga den største økningen, på ti prosent av maksimalt oksygenopptak på bare syv uker.

Hovedfunnet er at trening med lengre samlet akkumulert tid (32 min) på 90 % er, bedre enn 16 min akkumulert treningstid på 95%"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ti min oppvarming og nedtrapping? Intervallene tar jo 28 min, så du burde jo bruke 48 min... :) Viktig å varme opp og trappe ned skikkelig på de øktene når de er så intensive!

Men ja, jeg tror det skal holde i prinsippet. Jeg trener 4x4 og tabata-intervaller, og jeg merker at jeg jogger raskere når jeg er flink på disse.

Nei dessverre er jeg nok ikke like flink til å ha så lange oppvarminger og nedtrappinger.

2 min oppvarming, 4 min drag, 3 min, 4 min drag, 3 min, 4 min drag, 3 min, 4 min drag, nedtrapping 3 min.

Det blir 30 min tilsammen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

husk at det skal være i motbakke, ca 4-6 grader på tredemølle, hvis du får mye syre i beina må du trappe ned på farten, du skal klare 4 min uten melkesyre. du skal i de 3 minuttene ha en aktiv pause, altså fort gange vil være bra, jeg går på 6 i fart på tredemøllen. du kan ligge opp mot 95% på dragene, men pass på at du ikke kommer så høyt på første intervallen da vil du ikke klare å holde farten gjennom de neste intervallene uten å få for høy puls og dermed melkesyre, 2 slike økter i uker øker o2 opptaket ditt med 0.5% per økt. 4#4 er den beste kondisjonstreningen som er! du får mer igjen for dissse 30 min enn 2 timer med vanlig jogging

Men er ikke poenget med intervall å ligge innenfor de riktige pulssonene? Da skal det i prinsippet ikke ha noe å si om man løper motbakke eller flatt så lenge man ligger innenfor den rette sonen..?

Jeg er i grunnen ikke noe særlig interessert å forbedre kondisjonen min, den er ganske bra allerede. Eneste grunnen til at jeg trener kondisjonstrening er for å ha min ukentlige dose til å hjelpe meg å gå ned i vekt. Hovedfokuset er selvsagt styrketrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på loggen min (ikke ment som dårlig reklame, den er ikke noe særlig tess forøvrig), der skriver jeg til ei som spør om 4x4 hvilke erfaringer jeg har hatt med den metoden. Lykke til :)

Jeg får ikke sett loggen din. Det står at du har limited hvem som får se hele profilen din. Har du link til loggboken din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe spesielt med 4x4-intervallene som tilsier at de må løpes i motbakke. Spiller ingen rolle. Men det er heller ikke noe magisk med 4x4-intervaller i forhold til mange andre typer intervaller. 4x4 er nok delvis valgt fordi det er enkelt og fengende. Jeg ville i hvert fall anbefalt deg å variere kondisjonsøktene dine, og ikke bare løpt intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager trådstarter, men spørsmålet du stiller er helt håpløst. Intervaller i 4 min en gang i uken gir deg bedre kondis, å gå gir deg bedre forbrenning. Hvor MYE bedre kondisjon vil du ha?

Adaptations to aerobic interval train... [scand J Med Sci Sports. 2011] - PubMed - NCBI

"En studie publisertScand J Med Sci Sports i 2011sammenlignet svært harde 4x4-minutters intervaller med harde 4x8 min og moderate 4x16, som ble utført to ganger per uke i tillegg til tre rolige økter. Resultatene viste at 4x8-minutters intervaller ga den største økningen, på ti prosent av maksimalt oksygenopptak på bare syv uker.

Hovedfunnet er at trening med lengre samlet akkumulert tid (32 min) på 90 % er, bedre enn 16 min akkumulert treningstid på 95%"

Jeg har lest at 4x4 gir fart på forbrenningen også. Det er egentlig eneste grunnen til at jeg løper intervall :) Er ikke så veldig interessert i å få bedre kondisjon.

Og hvorfor er spørsmålet så håpløst i grunnen? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe spesielt med 4x4-intervallene som tilsier at de må løpes i motbakke. Spiller ingen rolle. Men det er heller ikke noe magisk med 4x4-intervaller i forhold til mange andre typer intervaller. 4x4 er nok delvis valgt fordi det er enkelt og fengende. Jeg ville i hvert fall anbefalt deg å variere kondisjonsøktene dine, og ikke bare løpt intervaller.

Ok, den er grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke poenget med intervall å ligge innenfor de riktige pulssonene? Da skal det i prinsippet ikke ha noe å si om man løper motbakke eller flatt så lenge man ligger innenfor den rette sonen..?

Jeg er i grunnen ikke noe særlig interessert å forbedre kondisjonen min, den er ganske bra allerede. Eneste grunnen til at jeg trener kondisjonstrening er for å ha min ukentlige dose til å hjelpe meg å gå ned i vekt. Hovedfokuset er selvsagt styrketrening :)

det e best å løpe i motbakke da det er vanskelig å komme inn i den sonen du skal ligge i hvis du løper flatt, for å få mest mulig ut av intervalltreningen og mest mulig fettforbrenning ville eg anbefalt å kjøre den i motbakke. eg løper 4#4 selv pga eg vil holde meg rippet, da eg føler eg stagnerer med kosten løper eg 4#4 for å klare å ta av enda mer vekt, funker som f :) det e ingen trening som får fettforbrenningen mer i gang enn 4#4, poenget med den treningen er at forbrenningen holdes i gang i lang tid etter du har løpt intervallen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det e best å løpe i motbakke da det er vanskelig å komme inn i den sonen du skal ligge i hvis du løper flatt, for å få mest mulig ut av intervalltreningen og mest mulig fettforbrenning ville eg anbefalt å kjøre den i motbakke. eg løper 4#4 selv pga eg vil holde meg rippet, da eg føler eg stagnerer med kosten løper eg 4#4 for å klare å ta av enda mer vekt, funker som f :)

Jaa det er nettopp det jeg har lest mange sier, at 4x4 gir en boost. Har ikke merket så mye til det selv akkurat, men jeg har heller ikke løpt intervall så lenge.

Jeg løper med pulsbelte sånn at jeg har full kontroll på pulsen, og det går helt fint å komme opp i 80-90% og mer på kun 1,5-2 i motbakke :) Men det kan jo kanskje være fint å variere dragene litt sånn at noen er i motbakke og noen er litt mer flate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...