Gå til innhold

Høy puls ved jogging


Siri88

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Normalt korrelerer løpehastighet med egn puls. Løper du si 15 km/t i dragene løper du kanskje 11 km/t på langkjøring.

Hvordan får du ned pulsen på 4x4? Skal jo ned til 75% med aktiv pause?

Se ellers det jeg skrev om syntetisk tøy.

Når jeg løper drag løper jeg med 5 % stigning og 8.9 km/t. Øker hastigenheten for hver gang jeg løper, starter på de siste dragene. Altså dag 1 løper jeg på 8.9 km/t på alle drag, dag 2 løper jeg 8.9 km/t på de tre første dragene og 9.1 km/t på det siste. Øker sånn helt til det er lik hastighet på alle drag også samme om igjen.

For å få ned pulsen mellom dragene går jeg i moderat tempo, med 4 % stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei, stjeler denne tråden jeg ettersom jeg opplever det samme.

Jeg har akkurat kommet i gang med løpetreninga igjen etter å ikke trent kondisjon på mange år og bare trent styrke.

Jeg begynte med ca. 2 km på mølla etter beinøkt 1 gang/uke.

Deretter har det blitt 1 løpeøkt ute (ca. 4-5 km) på rundt 20-30 min. Dette har jeg gjort 3 ganger nå. I tillegg kjører sirkeltrening/crossfit/komplekser etter hver styrkeøkt 3x i uka, så dette blir på en måte høyintensitetsintervaller for hele kroppen. Her er en graf fra siste løpeøkt, hvor jeg løp til jeg nådde litt over 180 i puls (som er ganske fort!) og gikk til pulsen gikk ned til 160-ish igjen:

163578-d885b9da421345c0c34a4bc6a7a24daf.jpg

Avstand: 3,83 km

Tid: 28 min

Snittpuls: 178 bpm (maks under denne økta 199 bpm)

Alder: 29 år

Spørsmålet er hvordan jeg burde legge opp den ene dagen jeg har dedikert løpetrening på? Burde jeg ha trent aerob utholdenhet? Vil det si å holde seg innnenfor pulssone 3?

post-70-14441003572357_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du har en dag til rådighet ville jeg kjørt intervalltrening. 45/15, 4x4, 1000m x4 osv.. Mye gøy å finne på med intervalltrening. Ville variert mye med stigning på mølle også. Ellers har jeg ikke så annet å komme med. Jeg løper seg 3 dager i uka men det er mot sesjon så det blir litt anderledes enn ditt tilfelle:p

Men du kan jo sette deg mål om f.eks å løpe 3000m på en viss tid, eller noe slikt. Det kan være veldig gøy å følge opp sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, jeg tenkte kanskje jeg burde hatt en dag med lavere snittpuls ettersom jeg kjører mye høyintensitetsaktiviteter ellers i uka. Har forstått det som om at

Ja, jeg tenkte å løpe en fast runde (ca 3-4 km) og forbedre tiden for hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav intensitet over lenger tid. langkjøring kan være alt fra 30min og oppover, og da skal du løpe uten pauser. Hvis du har kontroll på pulssonene dine, så kan du si at du skal ligge i sone 1-3 :) hvis ikke så kan du veldig grovt si i snakke tempo. Altså at du greier å holde en samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...