Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom over dette lille gullkornet fra vår kjære Dagbla', som kanskje kan plasseres i kategorien ting nettaviser skriver som ikke stemmer helt?

http://www.dagbladet.no/2012/07/17/tema/klikk/helse/trening/ferie/22575029/

Kort sitat:

- Man mister mye muskelmasse og kondisjon på kort tid hvis man helt i hvile. Hvis man bare ligger på stranda en hel ferie, blir det som å sette seg tilbake flere måneder, eller til og med år, sier hun (les: personlig trener ved Sats).

Er klar over at det nok er veldig individuelt, men tenkte likevel å høre hva folk her mener om saken. At man kan miste noe av formen hvis man har en lang periode helt treningsfri er klart, men at man blir satt tilbake med flere år, det har jeg vanskelig for å tro, selv hos en toppidrettutøver.

Hvordan er for eksempel forholdet mellom kondisjon og styrketrening? Hva "mister" man først?

Fortsetter under...

Kan jo reklamere for min loggbok her jeg da, som så å si var nødt til å hvile 1 mnd etter operasjon....ikke no prob å sette systemet mer i gang igjen. Har også øknings økt nå mens jeg skriver dette som kommer ut i kveld eller morgen.

Men seff inntak av mat og drikke under slapp periode har mye å si.

Kondis og styrke på plass igjen her.

Over

Spørs jo hvor godt trent man er fra baseline. Om du er nære ditt genetiske potensiale og trenger 30 treningstimer i uken for å holde deg der så er du nok småfucket av en måned på stranden. Men de fleste ligger ikke på beachen så lenge?

Tommelfingerregelen er at det tar dobbelt så lang tid å trene noe opp som å miste det igjen. 2 ukers fri sløser 4 ukers trening. Tviler på at det er en særlig vitenskapelig regel.

Følte ikke det var så mye tyngreetter 3 ukers ferie, selv om det var sykt tungt å holde alt vekta i mark.

Men du øker fort opp igjen etter ei uke. Føler helst nå at jeg øker raskere enn jeg jor før ferien.

Eneste er vel du får litt mer gangsperr enn normalt :)

• 1 år senere...

Annonse

Jeg har spurt om dette før.. uten å få svar.

Jeg må nå grunnet operasjon være rolig i ca 7-8 uker

Trent i ca 1 år nå... og lurer på om man kommer til å miste betydelig masse (volum)

Og styrke ??

Muligens ja, men det kommer fort tilbake.

Muscle memory <3

Trent i ca 1 år nå... og lurer på om man kommer til å miste betydelig masse (volum)

Og styrke ??

Jeg var selv borte pga operasjon, i 8 uker.. merket at det var tyngre i starten, men med god tålmodighet og mat, så er man raskt tilbake :)

Og styrke ??

Ikke noe stress. Som Sondre sier vil muscle memory sørge for at du kommer fort tilbake. Jeg tipper toppen 4-5 uker. Dette fordrer selvsagt at du ikke spiser som en gris og legger på deg masse unødvendig fett eller lignende. I så tilfelle blir du sittende med ekstra fett som du må bli kvitt. Ut fra profilbildet ditt virker det ikke som om det blir en issue tough:)

Skal prøve å holde meg på vedlikehold da .. mye proteiner .. moderat fett .. og lavt karbo ??

er 2500-3000 Kcal for mye dersom jeg skal være i lite aktivitet i 8 uker ??

Får ikke lov til å gå fort engang pga dette kan rive opp og skape arr sa legen :/

Eller skal jeg holde meg på bare 2500 ?? .. under trening hadde jeg ca 3000-3300 på treningsdager .. og 2800 på treningsfridager

200-250 g protein om dagen ??

Annonse

Surre rundt vedlikehold er sikkert ikke dumt. Kan gjerne ligge litt over. Tror ikke det er noen fare for at du spretter opp 10 kg på 8 uker anyways. Du merker det jo fort hvis vekta begynner å gå faretruende fort oppover:)

OK ;) . vedlikeholden min regna jeg ut til å bli ca 2400-2600 helt uten trening.. så da var nok ikke 2500 så alt for feil gjetta ;)

Lett å gå ned i vekt .. værre å trene opp Lean muskelmasse XD ;)

Men setter pris på svar... det beroliger meg ganske mye ;)

takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...