Gå til innhold

Hjelp til matinntak i forhold til trening!


Anbefalte innlegg

Jeg håper noen erfarne trene-sjeler kan hjelpe meg med å få litt kunnskap om matinntak i forhold til trening. Jeg er en jente på 22 år, 170 høy og veier 62,9kg. Har siden påske gått ned til denne vekten fra 67, men målet er 60kg innen september og 57kg innen jul. Men det aller viktigste er at jeg spiser riktig mengde så kroppen kan holde seg på min idealvekt, og ikke minst vil jeg ikke ødelegge forbrenningen. Trener 5 ganger i uken og hver økt varer fra 1-2 timer. Trener alltid både kondisjon og styrke. Jeg vet at jeg forbrenner 1500kcal liggende. De siste ukene har jeg (uten å mene det, men ikke hatt matlyst) spist ca.1000 kcal på en dag. Er dette så lite at jeg vil ødelegge forbrenningen og ikke gi nok næring til musklene mine? Når bør jeg spise i forhold til trening?

Takk for hjelp!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg håper noen erfarne trene-sjeler kan hjelpe meg med å få litt kunnskap om matinntak i forhold til trening. Jeg er en jente på 22 år, 170 høy og veier 62,9kg. Har siden påske gått ned til denne vekten fra 67, men målet er 60kg innen september og 57kg innen jul. Men det aller viktigste er at jeg spiser riktig mengde så kroppen kan holde seg på min idealvekt, og ikke minst vil jeg ikke ødelegge forbrenningen. Trener 5 ganger i uken og hver økt varer fra 1-2 timer. Trener alltid både kondisjon og styrke. Jeg vet at jeg forbrenner 1500kcal liggende. De siste ukene har jeg (uten å mene det, men ikke hatt matlyst) spist ca.1000 kcal på en dag. Er dette så lite at jeg vil ødelegge forbrenningen og ikke gi nok næring til musklene mine? Når bør jeg spise i forhold til trening?

Takk for hjelp!! :)

Uten noe særlig dyp kunnskap når det kommer til antall kcal per dag, vil jeg si at 1000 kcal om dagen ihvertfall er for lite:) Viktig å legge seg på et nivå som kroppen og psyken tåler i det lange løp. Ofte er det slik at de mest "ekstreme" tilnærmingsmåtene ikke er de mest vedvarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noe særlig dyp kunnskap når det kommer til antall kcal per dag, vil jeg si at 1000 kcal om dagen ihvertfall er for lite:) Viktig å legge seg på et nivå som kroppen og psyken tåler i det lange løp. Ofte er det slik at de mest "ekstreme" tilnærmingsmåtene ikke er de mest vedvarende :)

Ja det merket jeg på kroppen! Hadde ikke så mye matlyst noen dager og spiste ekstremt lite, men det som skjedde da var at jeg finn helt munch på mat de påfølgende dagene! Skikkelig nedtur. Fikk lyst på masse usunn mat og ville ikke trene. Men nå passer jeg på å spise ordentlig mat og nok, og treningen er igjen på plass;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper noen erfarne trene-sjeler kan hjelpe meg med å få litt kunnskap om matinntak i forhold til trening. Jeg er en jente på 22 år, 170 høy og veier 62,9kg. Har siden påske gått ned til denne vekten fra 67, men målet er 60kg innen september og 57kg innen jul. Men det aller viktigste er at jeg spiser riktig mengde så kroppen kan holde seg på min idealvekt, og ikke minst vil jeg ikke ødelegge forbrenningen. Trener 5 ganger i uken og hver økt varer fra 1-2 timer. Trener alltid både kondisjon og styrke. Jeg vet at jeg forbrenner 1500kcal liggende. De siste ukene har jeg (uten å mene det, men ikke hatt matlyst) spist ca.1000 kcal på en dag. Er dette så lite at jeg vil ødelegge forbrenningen og ikke gi nok næring til musklene mine? Når bør jeg spise i forhold til trening?

Takk for hjelp!! :)

Hei!!:cool:

Om du har en hvileforbrenning på 1500, og spiser 1000 calorier sier det seg selv at dette ikke er nok, og du går i underskudd.

Uansett er 1000 calorier veldig lite om du ikke foretar deg noe, eller om du trener.

Dermed dekker man heller ikke kroppens caloribehov for og vedlikehold.

For lite næring resulterer at kroppen mister muskelmasse.:thumbsdown:

Man bør spise 1-2 før aktivitet:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!:cool:

Om du har en hvileforbrenning på 1500, og spiser 1000 calorier sier det seg selv at dette ikke er nok, og du går i underskudd.

Uansett er 1000 calorier veldig lite om du ikke foretar deg noe, eller om du trener.

Dermed dekker man heller ikke kroppens caloribehov for og vedlikehold.

For lite næring resulterer at kroppen mister muskelmasse.:thumbsdown:

Man bør spise 1-2 før aktivitet:D

Hvis man ønsker å bygge muskler og holde på muskelmasse, (og ikke gå opp i fett%), bør man ligge på vedlikehold da? Altså bmr pluss medregnet aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ønsker å bygge muskler og holde på muskelmasse, (og ikke gå opp i fett%), bør man ligge på vedlikehold da? Altså bmr pluss medregnet aktivitetsnivå?

Ved og spise nok protein vil man jo klare og holde på muskelmassen ved en hard diett eks.

Men over til det du spør om, vis man da har en BMR på 1500 så ville jeg plusset på 500-800 calorier ved trening.

jeg mener det er ingen fasit på dette, men om om man trener sykt mye, så må man legge noe mere.

Jeg selv veier 88kg, og har en BMR på ca 2200-2300, og jeg spiser ca 3000 tusen calorier:)

Men det er jo også mulig og gå opp i muskelmasse og ned i fett% ved vektnedgang også, vis man har en del unødvendige kilo har jeg erfart. men om man har et stabilt kosthold med lite svigninger opp og ned i calorier så går det nok bra skal du se:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca 8000 kcal om dagen, og fettprosenten min er den samme nå som før jeg beynte å trene (ca 10%) Jeg har ikke sjekket hvor mye jeg forbrenner, men du må for all del ha i deg mere kcal på en dag en det du forbrenner på en treningsøkt. Er ikke bare på trening du forbrenner.. Du forbrenner jo ca 74 kcal i timen ved å ligge på sofaen å se på tv! Viktig med overskudd, kommer bare ann på hva du spiser av "dårlig" mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22 år og er 171 cm og veier 61kg og jeg har ett hvileforbruk på litt over 1510 kcal og jeg spiser over 2000 kcal per dag selv på treningsfrie dager mer når jeg trener selvfølgelig, og jeg har en lav fettprosent:D

Viktig og spise så man ikke går inn i en sparemodus, og det gjør du når du ikke spiser mer enn din BMR, ellers så er styrketrening noe du kunne heller ha brukt tiden på noe helt annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...