Gå til innhold

Hviledager og restitusjon


Derp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nyskjerrig på hvordan folk her på fitnessbloggen bruker hviledagene sine? Personlig blir jeg rastløs av å ikke gjøre noe... så jeg liker å gå turer og høre på radioresepsjonens podcaster :)

Synes egentlig alt av svar er interessant, kanskje noen har tips til god trening for å forbedre restitusjonen etter en hard treningsøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv bruker jeg tiden på å slappe mest mulig av, pluss kanskje få noe gjort i huset! Ting står ofte på vent når det gjelder rengjøring og oppvask;)

Ellers prøver jeg å få til et besøk eller noe til venner da jeg sjelden har tid eller overskudd til dette på dager med hard trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden din til å spørre noen spm om akkurat dette, håper det er greit :blush:

Er det anbefalt at man burde ha minst 1 dag mellom hver treningsøkt? Er det dumt om man feks kjører en liten rumpeøkt hver eneste dag, i tillegg til styrke 2-3 dager i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er nyskjerrig på hvordan folk her på fitnessbloggen bruker hviledagene sine? Personlig blir jeg rastløs av å ikke gjøre noe... så jeg liker å gå turer og høre på radioresepsjonens podcaster :)

Synes egentlig alt av svar er interessant, kanskje noen har tips til god trening for å forbedre restitusjonen etter en hard treningsøkt?

Jeg gjør det jeg egentlig "forsaker" for å få trent. Være sosial, spise litt usunnere, sove, etc. Nå har jeg strengt tatt ingen "hviledager" lengre, siden jeg kun trener 3 styrketreningsøkter i uka, og de andre dagene går jeg tur :p

Låner tråden din til å spørre noen spm om akkurat dette, håper det er greit :blush:

Er det anbefalt at man burde ha minst 1 dag mellom hver treningsøkt? Er det dumt om man feks kjører en liten rumpeøkt hver eneste dag, i tillegg til styrke 2-3 dager i uka?

Rompa di blir ikke penere av stumpetrening hver dag. Den blir penere av max innsats, kosthold og rett trening. 3-4 styrketreningsøkter holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produktivitet det går i ser jeg :-) Er litt skyldig selv, vasking og rydding er gode greier fremfor å sitte foran PCen hele dagen.

Angående stumpen din L.C. så er det som Velvet sier: det er ikke den daglige stumpetreningen som gjør det store utslaget. Generelt sagt så er det et sunt og godt kosthold samt riktig trening over tid som gjelder. For tips og råd på kosthold og trening så anbefaler jeg PT-tjeneste eventuelt aktiv og ydmyk bruk av forumet her :D Du var veldig flink da du spurte om å få låne tråden min, så du er godt i gang for alternativ to :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går alltid tur, hver dag (har hund:whistling:) . På hviledager blir det gjerne en lengre gåtur enn de andre dagene når jeg trener annet i tillegg. Ellers prøver jeg også å få unna litt ting i huset. Eller sitter her på Fitnessbloggen:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk aktiv avkobling. Bra å flytte blodet rundt. Hushold er bra eksempel, men gjerne bland inn annen sport som lagidrett.

Innimellom har jeg hatt en hel uke bort fra styrke, og da med økning når er tilbake igjen.

Ellers er horisontalen herlig etter en hard økt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei søndagsbøtte m lapper i hvor jeg og en kompis trekker fra hver søndag, vi har skrevet halvparten hver og vet ikke hva den andre har skrevet

Utfra denne bøtta har jeg jeg endt opp med å gå opp et fjell med lerret, palett, malekost og aquarellfarger for å stå i kuldegrader og Male hele Steinkjer By i 5 timer.

Stått på ski fra div mongolide plasser.

Har endt opp med å buldre og klatre langs fjærsteinene i pent vær.

Fisket torsk i sjøen, og ørret i knotthelvett-vann.

+++++++++

+ Vet at det kommer gokartkjøring, tennis, bygging av kanon +++ også fint m film eller spille diablo og starcraft:)

Søndagsbøtte må være det beste tiltaket jeg har hørt om ever! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagsbøtte høres fantastisk ut ja :D

Jeg må nok også bygge meg en slik!

Ellers bruker jeg gjerne de treningsfrie dagene til jobb, sosialisering, matlagning, rydd og vask av hus og bil osv. Ting som gjerne ikke hinnes med under hverdagen med mange treningsøkter :)

Men jeg skal nevne at jeg synes jeg er litt for dårlig til¨å ta det med ro og jobber aktivt med å faktisk hvile litt på de sk hviledagene mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje hviledager noen ganger blir sett = sykedager? Selvom man har en hviledag, betyr ikke det at man må ligge på sofaen med bena rett ut og ikke røre en muskel... Tror 'hviledager' blir og er hva man gjør de til selv; man prøver å gjøre det dagen tilbyr. Man 'klarner' kropp og topp fra alt som har med spesifikk trening å gjøre, for å være klar til neste økt:) Tror at noen ikke må tenke 'hviledag' eller 'restutisjonsdag', men heller en ny dag med nye muligheter!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på:) Nå som jeg har ferie og masse energi og tid til overs, prøver jeg å få gjort noe fornuftig de dagene jeg ikke trener. Trenger ikke være noe kjedelig, men bare det å ta seg tid til å gjøre ting man kanskje ikke rekker på treningsdagene. Dra hjem på besøk, bruke ekstra tid på dyrene, shoppe, rydde osv.

På hverdager gjør det meg ingenting å bare være lat etter en hektisk dag med studier og jobb. Kan gå en tur om været er bra, men sitter gjerne på rompa med god samvittighet også:D

Tur regnes ikke som trening, men jeg syns det er viktig for den psykiske avkoblingens skyld at jeg ikke føler jeg MÅ gå tur på hviledagene, men det er noe jeg gjør når jeg har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviledager for meg går til å holde huset noenlunde rent, løpe ærender.. Alt en ikke får tid til på treningsdager. Ligger ikke rett ut på sofaen og venter på neste dag, selv om det sikkert er noen som gjør det óg :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er i Oslo på hybelen er gjerne lørdag og søndag lik hviledager, da blir det ofte shopping, vasking, matlaging, litt lengre morgener, gåturer, treff med venner osv.

Hvis jeg er hjemme på Mysen i helga blir det ofte gjort veldig lite, på lørdagen er jeg gjerne med mamma til Fredrikstad for å besøke mormora mi som bor på gamlehjem, og på søndag blir det gjerne søndagstur med hunden. Spiser gjerne litt mer også, når jeg ikke har treningsrutinene sklir kostholdet litt ut :p

Nå i ferien blir hviledager brukt på gåturer med hunden, klesvask, matlaging, treffe venner, jobbing på sykehjem (masse gåing), utflukter til strender, Tusenfryd osv., besøk hos familie osv.

Med andre ord bruker jeg hviledager på de tingene jeg ikke gjør liike mye av på treningsdager, merker at treningen ofte kræsjer litt med hyggelige sammenkomster nå i ferien og det er litt leit. Klarer ikke å ligge rett ut en hel dag, må gjøre ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...