Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I en bok jeg har står det at en normalvektig person kan faste i 8-10 uker. Fortsetter hun etter det i tre uker er hun død. En veldig tykk person kan faste i et år. Det mest interessante synes jeg var at det trolig ikke er proteinmangel som er årsak til død men mangel på essensielle oljer. Så kanskje grønnsaksdrikkerne bør ta en ts linfrøolje og litt fiskeolje innimellom/dgl?

Videre står det: Er det proteiner som brukes lukter du ammoniakk og er det fett du forbrenner lukter det aceton. For å forbrenne fett fremfor proteiner (skiftet skjer omkring dag 3) er det viktig å ikke mangle mangan og ha en velfungerende lever.

Ved faste utskilles mesteparten av opphopede gifstoffer via tarmen. Siden tarmen ikke har stort å gjøre ved faste kan giftstoffene taes opp i kroppen fra tarmen igjen, derfor er det nødvendig å ta avførende urteteer. Au! Senneste er en type vet jeg. Det finnes også urtepiller som er litt mindre smertefullt å ta.

Interessant det du sier der IMU, det var en kar Berkhan delte på facebook som hadde fastet i 282 dager.............

Herregud..det er jo helt tåpelig. Eller mener dere når dere skriver "faste" at de tillater seg denne grønnsaksjuicen eller er det null næring what-so-ever?

(Uansett, jeg skjønner ikke at folk gidder det. Mat er jo så godt!)

Annonse

De vegitabilske proteinkilden, for eksempel bønner, nøtter, frø, quorn, linser, erter, grønnsaker, rotfrukt, og korn inneholder mye fiber og antinæringsstoffer som reduserer nedbrytningen av proteinet. I prinsippet er det bare 80-90 prosent av vegitabilske proteinkilder som brytes ned, og dermed må man spise mer av dem for å få samme effekt i kroppen som av animalske protein. Det kan gi lavere kroppsvekt, men resultatet blir først og fremst mindre muskelmasse og ikke en redusert fettmasse.

Alt proteinet brytes i utgangspunktet ned og absorberes. Problemet med vegetabilske kilder er at de inneholder lite av enkelte aminosyrer, noe som gjør at dersom du ikke kombinerer ulike kilder vil du slite med å dekke behovene for alle de ulike aminosyrene.

Jeg har ei venninne som skal drikke 2 kg grønnsaker i døgnet som eneste næringskilde i 60 dager.

Jeg har selv vært en idiot med kosten mange ganger, og klart å lure logiske slutninger unna for en stund når ønsket om å gå ned trumfa fornuften. Derfor prøver jeg å unngå å lete febrilsk etter en høy hest å sitte på i sånne sammenhenger, men that being said; jeg føler ikke at man må være ernæringsekspert for å se at 60 dager på et slikt grønnsakshelvete (og det fra en som elsker grønnsaker!) ikke akkurat virker som en gunstig løsning for noen, annet den lokale asia-butikken eventuelt.

Ikke bare det, men du renser kroppen din. Ved å spise, tygge, svelge ha mat i magesekken så renser du ikke kroppen. Når du juicer så faster du, men på en sunn måte, og det er bra for leveren din, tarmene, nyrene, det renser blodet ditt, du blir kvitt "toxsins" (toksiner? Hva er det norske ordet for det? XD )

Sist jeg sjekket, var kroppen vår bygd opp for å kunne prosessere næring, dvs fysisk spise (tenner, spyttenzym, svelg etc),fordøye (magesyrer, tarmtotter etc) og nyttiggjøre den. Hvis "den hellige gral av all sunnhet" er å ikke spise, tygge eller ha mat i magesekken, må man jo lure på om ikke vedkommende har hentet tipsene fra en eller annen heftig pro-ana side (som jo ikke akkurat blir hyllet for sitt balanserte vinkling på kosthold). Jeg sier ikke at fasting ikke kan ha positive effekter da jeg ikke har vært borti noe faglitteratur her, men altså; 2 måneder med fasting? :eek: (Hadde det eksistert enn mer dramatisk smiley hadde den altså kommet nå)

Spørsmålet om man virkelig har lyst til gamble muskelmasse og sanity i 2 mndr får være den enkeltes sak går jeg ut fra, men argumentet om "rensing" flipper meg en smule ut her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...