Gå til innhold

24-timers faste (Eat Stop Eat)


M.K.

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med denne fastemetoden? Jeg syns den virker interessant, fordi jeg tror dette er noe jeg kan få til. Jeg er veldig glad i mat, og ligger som regel i kalorioverskudd/balanse. Men dersom man faster én eller to 24-timers perioder i uka, kan man jo senke den ukentlige kaloriinntaket med opptil 25 %!

Men hvordan fungerer det i praksis? Blir man veldig slapp? Kan man trene på de fastende dagene? Er det best å ha faste fra ettermiddag til ettermiddag (f.eks kl 14), så man slipper å gå en hel dag uten mat? På den måten kan jeg jo også prøve å få i meg noe mat før trening begge dager (hvis jeg bare timer treningen litt).

Jeg leste denne artikkelen om konseptet, men har ikke hørt så mye om det andre steder.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2251808.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd det, og akkurat som ved periodisk faste (16-8, 14-10) krever det en tilpasningsperiode. Ghrelin (sulthormon) regulerer sulten, og dersom du er vant til å spise 4 måltider hver dag så vet ghrelin dette. Det er helsemessige gevinster i 24 timers faste, men for aktive utøvere vil jeg på generell basis si at det ikke er optimalt, særlig ikke dersom du allerede er i lav fettprosent.

Dersom du ikke er vant med periodisk faste, og går rett fra tradisjonell spising med 4-6 måltider vil kroppen ta noen dager til uker til å bli vant med en ny protokoll. Hadde jeg vært deg ville jeg heller prøvd periodisk faste der du faster i 14 timer og spiser innenfor et 10-timers vindu. Er du allerede i en lav fettprosent vil det være mer naturlig å ligge på et moderat overskudd på treningsdager og gradvis øke kaloriene.

Når alt kommer til alt må du finne et spisemønster og et kosthold som du kan holde over tid, fordi det er over tid at du får resultater.

Hvordan spiser du i dag? Hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å gå ned i fettprosent, så den er per dags dato ikke lav. Du kan jo se på bildene i loggboka mi hvis du ønsker å se formen min (bilder på side 1 og 3). http://forum.fitnessbloggen.no/threads/starten-på-et-nytt-liv-klarer-jeg-det.1881/#post-56748

En normal dag kan se slik ut (trener ca 4 ganger i uka):

0800: frokost (f.eks. havregrøt med hampprotein og peanøttmel)

1100: lunsj (f.eks grønnsaker og tunfisk eller kokt torsk/sei)

1330: mellommåltid (f.eks. en skyr, en banan eller en proteinbar)

1430-1630: trening (styrke og kardio)

1630: proteinshake

1800: middag (diverse, gjerne store porsjoner)

2100: snacks (jeg synder alltid om kvelden)

Fordi jeg er så glad i mat og ofte spiser veldig mye om kvelden, så tenkte jeg det kunne være lurt å ha noen dager med stort kaloriunderskudd, slik at jeg havner i minus totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil kostholdet ditt som hindrer optimal fremgang. Du spiser ikke særlig balansert. Det er ikke hensiktsmessig å spise snacks og måltider som består av bare et makronæringsstoff. Hva med å spise 4 balanserte og solide måltider med en konstant mengde av proteiner, sunne fettsyrer og karbohydrater fra ris, potet, havregryn og frukt? Frokost, lunsj, middag og kvelds. Sats på et moderat underskudd. Karbohydrater får du mer av på treningsdager ved å partisjonerer litt næring rundt trening. Spar de mest karbohydratrike måltidene til middag og kvelds.

Du synder ikke på kvelden. Du må endre innstillingen din dersom du ønsker å optimalisere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har testet ut 24 timers faste gjentatte ganger og har stort sett fastet fra kl 15 til 15. På den måten får jeg i meg to (proteinrike) måltider per dag. Tilrettelegg gjerne treningen etter fasten ved å trene før siste måltid før faste og deretter trene på kvelden etter avsluttet faste.

Jeg tror forøvrig du hadde kunne gjort fått gode resultater ved å gjøre noen små endringer med kostholdet ditt før du begir deg ut på en 24 timers faste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tenkt litt på dette, er vandt med PF i ett år snart spiser fra 1500 - 2230ca.

Trener alltid rundt 1630 tiden. Hvordan kunne jeg lagt inn en 24 timers? Mtp treningen..

Eller er det best å kjøre dette i helgene? Trener da på moringen rundt 11-1300 tiden.

Hvis du kjører PF er det jo egentlig ikke så mye vits i det, om du ikke skal gjøre det med tanke på en kommende bursdagsfest med mye mat eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir bare mer og mer overbevist om at jeg har lyst til å prøve! Fra kl 14 til 14 tror jeg passer meg bra. Mandag-tirsdag og torsdag-fredag kanskje. Men tror jeg kommer til å starte med bare én dag i uka.

Tror dere det er greit å ta en proteinshake (100 kcal) etter trening selv om man faster? At det blir det eneste jeg spiser i hele fasteperioden. Eller kommer det til å bli veldig ødeleggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begir meg nå ut på min første 24-timers faste, og lurer på om det er ok å drikke sukkerfri Red Bull samt tygge sukkerfri tyggis under fasten? Jeg har forstått at man bør innta mesteparten proteiner FØR fasten, men hva er det anbefalt å avslutte fasten med? Et vanlig balansert måltid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare mer og mer overbevist om at jeg har lyst til å prøve! Fra kl 14 til 14 tror jeg passer meg bra. Mandag-tirsdag og torsdag-fredag kanskje. Men tror jeg kommer til å starte med bare én dag i uka.

Tror dere det er greit å ta en proteinshake (100 kcal) etter trening selv om man faster? At det blir det eneste jeg spiser i hele fasteperioden. Eller kommer det til å bli veldig ødeleggende?

Nå har jeg ikke lest meg opp på dette, men det er vel ikke meningen at man skal trene i fasteperioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kun 1 time igjen av min første 24-timers faste! Det har gått overraskende bra! I går var det null stress egentlig. Drakk en del sukkerfri saft og te, også lagde jeg meg litt funlight-gelé (vet at det er et par kalorier i gelatinen, men så nøye gadd jeg ikke være..)

I dag har jeg trent styrke som vanlig, og det gikk også fint! Valgte bevisst å ikke øke på noen av øvelsene, men hadde ingen problemer med å løfte det samme som sist økt. Kjente at jeg ble litt småsvimmel på mølla, så jeg droppa kardio etterpå. Dette kan også bare være psykisk, for hjernen min er så sinnsykt lett påvirkelig! Gir noen meg en placebopille og sier at jeg kommer til å yte ti ganger bedre på trening, så gjør jeg det nok også! Haha! Så nå sitter jeg her og tenker på om jeg er litt slapp fordi jeg VET at jeg ikke har spist på 23 timer, eller om det er FORDI jeg ikke har spist på 23 timer ;) Hehe! Sikkert en god kombo!

Jeg føler meg iallfall ikke sulten på nåværende tidspunkt, og de eneste gangene jeg har følt meg litt sulten var ca 4 timer etter siste måltid og rett etter trening i stad. Sikkert fordi kroppen egentlig forventer å få mat på de tidspunktene.

Neste gang jeg skal faste, så skal jeg prøve å ikke spise så mye kunstig søtning. Skal holde meg til grønn te. Føler ikke det er noe bra for kroppen å få i seg så mye kunstig uten noe mat til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...